Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Catalyst 11.11 kommer på tisdag, med nya CAP för Skyrim. Längtar.

Men går det inte att stänga av vsync på något sätt? Prövat tweaken som pcgamer skrev om, men den fungerar ju inte. Orkar inte med den sega musen längre

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Catalyst 11.11 kommer på tisdag, med nya CAP för Skyrim. Längtar.

Men går det inte att stänga av vsync på något sätt? Prövat tweaken som pcgamer skrev om, men den fungerar ju inte. Orkar inte med den sega musen längre

Jag tvingade av vsync i NVIDIA control panel, men satan... Musen rör sig i en hastighet vertikalt, och en helt annan mycket snabbare hastighet åt sidorna.
Plus att jag hittade kritvita artefakter i varje träd.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Modkittet för skyrim är inte släppt än.

Modkitt? Har jag missat något?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaggan:

Min dator presterar också väldigt dåligt i Skyrim. Kör 6970 2gb i crossfire, 2600k @ stock och 8gb ram och jag droppar ner till 20fps ibland känns det som och då kör jag inte ens maxat, det är riktigt tråkigt. Hur kollar ni fpsen in game förresten?

Det var konstigt, jag kör med ett single hd 6970 med resolution HD (inte full HD) och får cirka 80 fps (högsta drop är 45), allt på max förutom resolutionen då.
Fattar inte hur du kan få drop ända ner till 20 fps med två kort! Antingen kör du med väldigt hög resolution eller så är något fel.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Catalyst 11.11 kommer på tisdag, med nya CAP för Skyrim. Längtar.

Men går det inte att stänga av vsync på något sätt? Prövat tweaken som pcgamer skrev om, men den fungerar ju inte. Orkar inte med den sega musen längre

Jag löste det genom att skriva in "iPresentInterval=0" i filen "Skyrim.ini" istället för "Skyrimprefs.ini". La in iPresentInterval=0 längst ner under Display. Jävlar vilken skillnad!

Permalänk
Medlem

Skumt att min rigg står sig så bra. Nu drog jag upp all drawdistance till max. Stängde av object detail fade, och satte distant object detail på high. Får samma fps med de inställningarna som när jag hade drawdistance reglarna på halva, och object detail fade på. Det enda som inverkar på prestandan egentligen är AA och skugg kvaliteten. Får skumma skuggor även på ultra på sina ställen så kör skuggor på medium, AA avstängt nu och FXAA istället, och ligger ständigt på 55-60 fps med dropps ner till 45 typ. Märks verkligen att det är ett konsoll spel. Ni med tyngre hårdvara får nog invänta nya drivrutiner som sagt. Spelet ser ju nästan ut som högupplöst ps2 grafik XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar som man kan tweaka det mesta som du säger utan FPS-drops.

Finns en väldigt bra guide för tweaks, http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=11.

Spana in Nr 5. Detailed faces, ser riktigt bra ut och gjorde en stor skillnad!

Vet inte om detta nämnts med men vattnet går att snygga till rätt så bra med, bara att lägga in detta längst ner i Skyrimprefs.ini:

bUseWaterReflectionBlur=1
bReflectExplosions=1
iWaterBlurAmount=4
bAutoWaterSilhouetteReflections=0
bForceHighDetailReflections=1

Gjorde dessutom ingen skillnad på min FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaggan:

Min dator presterar också väldigt dåligt i Skyrim. Kör 6970 2gb i crossfire, 2600k @ stock och 8gb ram och jag droppar ner till 20fps ibland känns det som och då kör jag inte ens maxat, det är riktigt tråkigt. Hur kollar ni fpsen in game förresten?

Stäng av CF då du får negativ skalning om du gör med det på.

Permalänk
Skrivet av Southman:

Jag löste det genom att skriva in "iPresentInterval=0" i filen "Skyrim.ini" istället för "Skyrimprefs.ini". La in iPresentInterval=0 längst ner under Display. Jävlar vilken skillnad!

Åh, tack. Jag älskar dig

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Spelet är fult. Oblivion var och (är?) snyggare.

Sitter med ett 6950 och har allt på max med 1920x1080. Ligger på bra FPS och märker inte av lagg osv. Brukar ligga på 50-60 i de öppna landskapen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

en sak som stör mig är att oavsett inställningarna på skärmen, så är detaljrikedomen i mörka partier usel. kontrasten mellan ljusa och mörka partier är för stor. :s

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Läste att man kan använda Nvidia Inspector för att sätta på ambient occlusion, gör så att spelet ser så mycket bättre ut.
Nu är det bara att vänta tills moddarna släpper ut texture packs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

en sak som stör mig är att oavsett inställningarna på skärmen, så är detaljrikedomen i mörka partier usel. kontrasten mellan ljusa och mörka partier är för stor. :s

Prova den guiden över om du inte har gjort det redan, inställningarna för skarpare skuggor och den lilla modden gjorde verkligen underverk för mig

Skrivet av Southman:

Jag löste det genom att skriva in "iPresentInterval=0" i filen "Skyrim.ini" istället för "Skyrimprefs.ini". La in iPresentInterval=0 längst ner under Display. Jävlar vilken skillnad!

Fan hittar inte den ini filen, var hitta du den?

Gjorde det bara musen bättre eller fps:en också?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av Porraz:

Modkitt? Har jag missat något?

TES construction set som fanns med till oblivion (och morrowind om jag inte har fel?) men har ej släppts till skyrim. hjälper dig att öppna och edita olika filer och lite allt möjligt

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Fan hittar inte den ini filen, var hitta du den?

Gjorde det bara musen bättre eller fps:en också?

documents/my games/Skyrim

För mig så försvann muslagget nästan helt och hållet. FPS:en kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

documents/my games/Skyrim

För mig så försvann muslagget nästan helt och hållet. FPS:en kan jag inte uttala mig om.

hitta den o prova, får as konstig Y-axis sense med den dock, den scalar typ med FPS som någon tidigare nämt i tråden :/

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kalle@anka:

behöver inte köppa det för att köra med senaste uppdateringarna, patcherna kommer dessutom (oftast) ut snabbare till pirat

<borttagen text>

Skärpning. Skriv inte uppmaningar till brott dessutom (borttagen text).

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Spelet ser ju nästan ut som högupplöst ps2 grafik XD

Wow, skarp iakttagelse där. Ungefär samma slutsats man skulle kunna förvänta sig av en synskadad 80-åring som vägrar använda glasögon.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Ja, det verkar som man kan tweaka det mesta som du säger utan FPS-drops.

Finns en väldigt bra guide för tweaks, http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=11.

Spana in Nr 5. Detailed faces, ser riktigt bra ut och gjorde en stor skillnad!

Vet inte om detta nämnts med men vattnet går att snygga till rätt så bra med, bara att lägga in detta längst ner i Skyrimprefs.ini:

bUseWaterReflectionBlur=1
bReflectExplosions=1
iWaterBlurAmount=4
bAutoWaterSilhouetteReflections=0
bForceHighDetailReflections=1

Gjorde dessutom ingen skillnad på min FPS.

Ser du verkligen någon skillnad på vattnet med det här??? Jag la också till dessa rader men kan inte se skillnad? Tog tom. fram kameran och filmade med och utan, och det är omöjligt att se, jag måste ju göra något fel? Alltså dessa rader ska ligga precis under den sista raden i filen?

Någon som vet hur man tar screenshots? Printscreen funkar ju inte, händer ingenting när jag vill lägga in det i paint. Eller dumpas bildrena direkt någonstans? Ska iof. prova med Fraps...

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

hitta den o prova, får as konstig Y-axis sense med den dock, den scalar typ med FPS som någon tidigare nämt i tråden :/

Har samma problem jag, men dock har jag inte tyckt att det varit så farligt hittills. Har kommit en guide som behandlar just detta, http://linearskillz.wordpress.com/2011/11/13/skyrim-pro-tips-...

Har inte testat än, men ska prova sen.

Angående vattnet: http://www.pcgamer.com/2011/11/11/the-elder-scrolls-v-skyrim-...

Där finns det före samt efter-bild. Skillnaderna är inte gigantiskta, men jag tycker mig se att vattnet på bild 2 reflekterar mycket bättre... Om man tittar riktigt noga

Det fanns visst en till vattenTweak; "Redditor Ryz also suggests changing iWaterReflectHeight=512 and iWaterReflectWidth=512 to 1024 and adding the following text to the SkyrimPrefs.ini to improve the quality of water reflections."

Sry för att jag glömde den x)

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på i72600K:s integrerade grafik(!) och anser det vara spelbart (=
(undantaget looksens/muslagg, som jag fixar när jag kommer hem)

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

TES construction set som fanns med till oblivion (och morrowind om jag inte har fel?) men har ej släppts till skyrim. hjälper dig att öppna och edita olika filer och lite allt möjligt

OK

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av apachii:

Hej, jag hade samma problem, musen var seg som sirap, jag testade att ändrade Look sensitivity till 100% och då funkade musrörelserna perfekt, annars hade det inte gått att spela överhuvudtaget fastän jag har HD 6990.

Ett annat tips som ger minst 10 mer fps utan att grafiken blir direkt sämre är att köra fxaa istället för AA.

Var ändrar du look sensitivity?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Prova den guiden över om du inte har gjort det redan, inställningarna för skarpare skuggor och den lilla modden gjorde verkligen underverk för mig

Påverkade den just detaljrikedomen i svärtan? alltså det känns som att mörka partier är överdrivet mörka. Under viss ljudsättning är karaktärers ansikten helt svarta typ?!

Ett tips till alla som inte testat är verkligen att koppla in handkontroll! Någon skrev tidigare om en xbox 360 kontroll emulator. Testade denna med min ps2kontroll med usb adapter precis som han hade gjort och alla bitarna faller på plats! Blev verkligen förälskad i spelet nu när jag kan ligga i sängen och lira på tvn. Kontrollen är verkligen avsedd för konsoller. Knapparna är så naturligt assignade och att bläddra menyer, använda shout och allt annat känns som handen i handsken tillskillnad från att lira tangentbord/mus, vilket jag annars brukar förespråka alla dagar i veckan!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Påverkade den just detaljrikedomen i svärtan? alltså det känns som att mörka partier är överdrivet mörka. Under viss ljudsättning är karaktärers ansikten helt svarta typ?!

Ett tips till alla som inte testat är verkligen att koppla in handkontroll! Någon skrev tidigare om en xbox 360 kontroll emulator. Testade denna med min ps2kontroll med usb adapter precis som han hade gjort och alla bitarna faller på plats! Blev verkligen förälskad i spelet nu när jag kan ligga i sängen och lira på tvn. Kontrollen är verkligen avsedd för konsoller. Knapparna är så naturligt assignade och att bläddra menyer, använda shout och allt annat känns som handen i handsken tillskillnad från att lira tangentbord/mus, vilket jag annars brukar förespråka alla dagar i veckan!

Prova denna http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=131 gjorde underverk för mig

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Hahahaha aldrig hört talas om illamående vid 70 graders fov... e vi lite klena ?
jag måste vara den enda här på SWEC som aldrig klagar på hur jag mår eller över spel.. och detta kommer från en hyper allergisk kille som lät tjejen gå med på att skaffa 4 katter..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Men en skillnad på 10-15 fps minst? Om så verkligen är fallet känner jag mig brutalt grundlurad. Vad är då poängen med att lägga ut dyra besparingar på nya, "bättre" komponenter om det inte finns någon garanti för att man faktiskt får valuta för pengarna?

Kolla så du inte gör som jag gjorde i helgen

Testa Skyrim och tyckte att det flöt lite väl taskigt, trimmade lite inställningar så jag mest hamnade på Medium på allt innan jag fick nått flyt i det hela.
Snackade med en polare som kör med en Phenom II av nått slag och ett 4870x2 kort, och han lirade på Ultra utan problem.
Sur som man blev loggade jag in på inet och beställde ett GTX 580 (har funderat länge på att uppgradera ändå).

Lite senare på kvällen drog jag igång EvE, och tyckte det var lite konstigt flyt i spelet.
Det visade sig tillslut att jag hade min Folding klient igång, så mitt grafikkort hade fult upp med att skaffa poäng till sweclockers folding lag (facepalm läge).

Efter jag stängt av foldingen, så flöt Skyrim rätt bra i Ultra (med AA-off och AF-8x).
Snittade jag på ~40fps i introt iaf, snittade ~18fps med folding igång

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Antar att den med mer kontrast/färg är "före" och den gråare är "efter"?! Påverkade denna prestandan på något sätt? Sitter på ett hd4850.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Sitter på stock i5 2500k, 16 gig ram och ett GTX 580 och ligger på 70+ fps för det mesta. I feta städer som Markarth, Solitude och Whiterun får jag drops ner till 30 i vissa vinklar.

Vilken .ini fil är det man ska greja i egentligen? Den som ligger i Skyrims egna mapp verkar inte aktuell. Däremot finns det både Skyrim.ini och Skyrimprefs.ini när man går till mina dokument etc. Men jag tycker det är oklart vilken av dessa två det är som gör något. Vissa säger Skyrim.ini och andra säger Skyrimprefs.ini.

Det enda jag vet från personlig erfarenhet är att jag fick endast av vscync genom Skyrim.ini och jag har gjort diverse tweaks med skuggor och vatten i båda, men jag kan inte se någon skillnad vilken jag än ändrar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

fattar inte varför man vill höja fov.. har man så högt som fov 90 så ser man ju till och med igenom armar ibland.. och hela bilden blir ju helt förvriden

Det är ju fullkomligt personligt vad man vill ha för FOV. Dock så kanske det är för mycket om man kan se igenom sina armar.