Permalänk
Medlem

Jag använder mig av FXAA Post Process Injector som länkades ovan, och jag kan intyga att det blir väldigt mycket snyggare! Texturer ser väldigt mycket skarpare ut, och färgerna har enligt mig fått sig en bra skjuts också. Men jag gillar hög kontrast också.

Bild med skärpa och ändrade färger:
http://imgur.com/a/AJzSn#0

Skärpa vs ingen skärpa:
http://imgur.com/a/WmyMR#0

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Förstod inte riktigt FXAA Post Process Injector?! Vilken av bilderna som vad "för" och "efter"?! Om det är som jag misstänker, att det mer gråa är innan och det med massssa färg är efter, så kan ja inte förstå hur folk kan föredra det? såg helt förjävligt ut med massa blått i på bilderna. Träden såg ännu mer ut som plast tallar mm.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt genom vilket man kan öka "viewdistance" på objekt och landsakp etc? T.ex. så att vatten fortfarande rör sig på långa avstånd, texturer inte blir lika smetiga och gräs inte börjar försvinna 20 meter framför en, och andra såna saker.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Väldigt många här klagar på låg fps, själv kör man på 1920*1080 med allt på ultra, 2*aa och 16*af, snittar runt 50 utomhus. Har inte tweakat något ännu förutom fov som är satt till 85.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Förstod inte riktigt FXAA Post Process Injector?! Vilken av bilderna som vad "för" och "efter"?! Om det är som jag misstänker, att det mer gråa är innan och det med massssa färg är efter, så kan ja inte förstå hur folk kan föredra det? såg helt förjävligt ut med massa blått i på bilderna. Träden såg ännu mer ut som plast tallar mm.

Håller med, för mycket färg....förstör hela atmosfären...

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Spelet måste vara otroligt dåligt kodat då mitt grafikkort bara används ca 60-80% med allt på ultra.

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesistag:

Hej!

Jag vet inte hur man installerar tree textures från skyrimnexus. är det någon som kan hjälpa till? när jag öppnar filen så är det 4 mappar i filen, vart ska jag placera de? Btw jag kör inte via steam.

Läs instuktionerna från där du ladda ner, eller om det följde med en txt-fil. Om du vill ha ytterligare hjälp så får du nog köpa spelet då ingen på Swec kommer vilja hjälpa dig.

Permalänk

Tjenare,

Jag blir lite smått galen här. Jag har köpt Skyrim via Steam och försöker ändra ini-filen så jag slipper mouseacceleration. Grejen är, att alla ändringar jag gör i ini-filen funkar inte i spelet. Jag har provat att ändra i både steamapps-mappen och i mina dokument-mappen, filen finns ju på två ställen men inget händer.

Jag har istället tvingat av v-sync i Nvidias kontrollpanel (funkar, underbart resultat) men - problemet blir den vertikala speeden. Den är heeelt sjuk - går SVINFORT när man tittar uppåt och svinlångsamt åt sidorna. Jag lirar med en Xbox 360-gamepad, så jag undrar hur fan jag löser detta. Är det tänkt att bMouseAcceleration=1 (change to 0) - Disables mouse acceleration även skall funka för kontroll? Ingen annan som har problem med att ändra i ini-filen utan att det träder i kraft i spelet? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitcrusher:

Tjenare,

Jag blir lite smått galen här. Jag har köpt Skyrim via Steam och försöker ändra ini-filen så jag slipper mouseacceleration. Grejen är, att alla ändringar jag gör i ini-filen funkar inte i spelet. Jag har provat att ändra i både steamapps-mappen och i mina dokument-mappen, filen finns ju på två ställen men inget händer.

Jag har istället tvingat av v-sync i Nvidias kontrollpanel (funkar, underbart resultat) men - problemet blir den vertikala speeden. Den är heeelt sjuk - går SVINFORT när man tittar uppåt och svinlångsamt åt sidorna. Jag lirar med en Xbox 360-gamepad, så jag undrar hur fan jag löser detta. Är det tänkt att bMouseAcceleration=1 (change to 0) - Disables mouse acceleration även skall funka för kontroll? Ingen annan som har problem med att ändra i ini-filen utan att det träder i kraft i spelet? Tacksam för svar!

Så vitt jag vet så går det inte och fixa än, mouse speed scalar med FPS så det är bara och trycka på V-sync och invänta en fix

Tror dock det fanns nån lösning längre bak i tråden

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Spelet måste vara otroligt dåligt kodat då mitt grafikkort bara används ca 60-80% med allt på ultra.

Sätt shadows på low eftersom det är processorn som gör dem. Otroligt dumt. Det är inte så stor skillnad på low och high på shadows.

Permalänk
Medlem

Ligger oftast runt 35-60 fps, med allt maxxat, 1920x1080 och förbättrat lite saker i .ini filen. Dock så minskar min fps till typ 0-7 ibland och jag får vänta/tabba/öppna menyn för att få det att försvinna, och ändå jobbar inte CPU/GPU max och RAMet har gott om plats, dessutom ligger det på SSDn...

Har skrivit lite i .ini (längre view distance, bättre vatten etc),ingen vsync eller mousesmoothing. Ändå så blir senscen långsamare dessto mindre fps man har. :l

Crashat 2-3 gånger under 30h playtime, fps droppar hyfsat ofta dock

Några bra mods/tweaks man ska dra ner?

Permalänk
Medlem

själv tycker jag än så länge att modden så att man slipper "intro" filmen varje gång man startar spelet är ett måste, sätt den ett par hundra gånger känns det som och det är nog, nu hoppar den direkt in till start menyn istället

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitcrusher:

Tjenare,

Jag blir lite smått galen här. Jag har köpt Skyrim via Steam och försöker ändra ini-filen så jag slipper mouseacceleration. Grejen är, att alla ändringar jag gör i ini-filen funkar inte i spelet. Jag har provat att ändra i både steamapps-mappen och i mina dokument-mappen, filen finns ju på två ställen men inget händer.

Jag har istället tvingat av v-sync i Nvidias kontrollpanel (funkar, underbart resultat) men - problemet blir den vertikala speeden. Den är heeelt sjuk - går SVINFORT när man tittar uppåt och svinlångsamt åt sidorna. Jag lirar med en Xbox 360-gamepad, så jag undrar hur fan jag löser detta. Är det tänkt att bMouseAcceleration=1 (change to 0) - Disables mouse acceleration även skall funka för kontroll? Ingen annan som har problem med att ändra i ini-filen utan att det träder i kraft i spelet? Tacksam för svar!

Alltså, för att ändra musinställnigar ska du BARA ändra i ProgramFiles\Steam\steamapps\common\skyrim\Skyrim\SkyrimPrefs.ini, inget annat. Gör ändringarna och skrivskydda den. Om du inte gör det så tror jag att så fort du startar spelet så skrivs filen över med standardvärdena. Lycka till

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

Får -50% prestanda med CF, lyckas inte med atiumdag.dll

Var är det exakt jag ska lägga den?

Kör förövrigt med preview 3.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Porraz:

Alltså, för att ändra musinställnigar ska du BARA ändra i ProgramFiles\Steam\steamapps\common\skyrim\Skyrim\SkyrimPrefs.ini, inget annat. Gör ändringarna och skrivskydda den. Om du inte gör det så tror jag att så fort du startar spelet så skrivs filen över med standardvärdena. Lycka till

AHA det kan vara så att jag missat skrivskyddet då helt enkelt - hoppas det löser problemet! Stort tack för tipset, skall testa det ikväll. Har iofs för mig att när jag gått in i filen och dubbelkollat efter jag testat i spelet att mina ändringar stått kvar i filen - alltså, de har inte skrivits över - men jag skall dubbelkolla det. Det låter ju lite rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

själv tycker jag än så länge att modden så att man slipper "intro" filmen varje gång man startar spelet är ett måste, sätt den ett par hundra gånger känns det som och det är nog, nu hoppar den direkt in till start menyn istället

Mitt spela gjorde en save 1 automatiskt precis innan du skapar din karaktär, så bara loada den saven så slipper du modda bort introt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har skrivits innan men om man vill slippa se intro-scenen så behöver man inga mods. Det ska finnas en auto-save precis innan man väljer ras osv (Har jag hört, ej testat själv)

edit: var redan skrivet, någon minut innan mig..

Permalänk
Medlem

Är det inte bethesda loggan han menar då? Den är störig och ska bort när jag kommer hem.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Negativ scalning med CF normalt så här kommer en lösning.

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=4157665&postcount=17

Funkar har testat och den funkar fint.

Och här trodde jag att jag behövde vänta på en ny CAP. Ska testa det där ikväll, låter bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Får -50% prestanda med CF, lyckas inte med atiumdag.dll

Var är det exakt jag ska lägga den?

Kör förövrigt med preview 3.

Ska komma nya drivisar idag, får hoppas det fixas med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Spelet måste vara otroligt dåligt kodat då mitt grafikkort bara används ca 60-80% med allt på ultra.

Stämmer, har man grafikkort efter 4000 & 200 serien brukar motorn bete sig konstigt. Är lika för mig, motorn kan spåra ur av okänd anledning i ett vanlig hus t.ex.
Är spelet ryckigt kan man testa använda detta och ge spelet 4GB virtuellt minne, har fungerat bra på denna motor.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av bratalix:

Mitt spela gjorde en save 1 automatiskt precis innan du skapar din karaktär, så bara loada den saven så slipper du modda bort introt.

jag menar introt när du startar spelet inte när du gör en ny karaktär. du vet där där Bethased iconen

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Ska komma nya drivisar idag, får hoppas det fixas med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart kommer den infon ifrån?
Dom brukar ju skriva ofta på sin twitter om det men har inte sett någon och har även frågat ett flertal gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Och här trodde jag att jag behövde vänta på en ny CAP. Ska testa det där ikväll, låter bra.

Inte het säker men tror det är den profilen som gör att all eld på NPCer och dig själv är svarta fyrkanter.

Permalänk
Medlem

Det finns personer som hävdar att Bethseda glömt att låta skuggor hanteras av GPU istället för CPU på pc versionen och att det har en viss inverkan på fpsen. Samt att Bethseda ska fixa detta i en patch.

Nu vet jag inte exakt hur stor inverkan det kan ha, men jag har lite jobbiga drops i städer med mitt 580, och GPUn går inte över 50% användning. Take it for what you will.

Permalänk
Medlem

Kör med HD 6970 2GB CF, mina kort får verkligen jobba hårt! Ligger mellan 30-40FPS

Super Ultra inställningar, ersätt filerna i C:\Users\Documents\My Games\Skyrim

Ladda ner

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Super Ultra inställningar

Bara super ultra? Själv kör man uber super ultra inställningar, men allas datorer klarar ju inte det tyvärr

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Avstängd

Det är något fel på skyrim. Har ett gtx570 som är klockat, en klockad q9450 till 3,45 Ghz samt 8 gigabyte ram. På ultra så sjunker fps ner till 19-20 i värsta tänkbara scenario. Visst, den ligger ibland även på konstanta 60 samt pendlar mellan 40 till 50 ganska mycket men beroende på vart man ställer sig så kan det sjunka neråt 25 och ibland ända ner till 20. Då hackar det ganska mycket.

Det konstiga är dock att oberoende på fps så går både cpu och gpu på halvfart. Cpu ligger på ca 60 procent ( ngt mer på kärna 1 medans kärna 2 till 4 ligger på knappa 50 procent ) och gpu ligger aldrig över 60 procent användning.

I andra spel som tex bf3 så ligger gpu på konstanta 99 procent samt cpu ligger o stressar runt 85 till 95 procent. Någon som vet vad detta kan bero på? Känns som om mycket prestanda går förlorat när datorn går på halvfart. Är det för lite minne på gtx570 eller vad tusan kan det vara? Eller så måste man vänta på ngn patch o drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Det är lika för mig, har bara drops på vissa ställen, men cpu/gpu maxar inte som det gör i BF3.

Jag är för dåligt insatt för att veta om det ens behöver betyda något dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

Det är något fel på skyrim. Har ett gtx570 som är klockat, en klockad q9450 till 3,45 Ghz samt 8 gigabyte ram. På ultra så sjunker fps ner till 19-20 i värsta tänkbara scenario. Visst, den ligger ibland även på konstanta 60 samt pendlar mellan 40 till 50 ganska mycket men beroende på vart man ställer sig så kan det sjunka neråt 25 och ibland ända ner till 20. Då hackar det ganska mycket.

Det konstiga är dock att oberoende på fps så går både cpu och gpu på halvfart. Cpu ligger på ca 60 procent ( ngt mer på kärna 1 medans kärna 2 till 4 ligger på knappa 50 procent ) och gpu ligger aldrig över 60 procent användning.

I andra spel som tex bf3 så ligger gpu på konstanta 99 procent samt cpu ligger o stressar runt 85 till 95 procent. Någon som vet vad detta kan bero på? Känns som om mycket prestanda går förlorat när datorn går på halvfart. Är det för lite minne på gtx570 eller vad tusan kan det vara? Eller så måste man vänta på ngn patch o drivrutiner.

Testa att ha allting på ultra/mega-what-ever men sänk skuggorna. Ryktet på stan säger att att skuggorna är cpu-kodad. Det hjälpte min fps iaf

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Skall prova.