Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Framtida versioner av Mozilla Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Får man fråga varför du har markerat fet stil på buggfix för Ionmonkey. Compilern landade i version 18 och sedan har det optimeras för varje ny version genom att täppa till nya problem.

Tyckte det var viktigt bara

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Lite koncept på nya panelmenyn har dykt upp på "MozillaWiki".

P.S. För att se fullständiga bilder, högerklicka och tryck på "View Image/Visa bild".

Källa

Permalänk

Har lite problem med senaste flash och senaste firefox. Kollade i aktivitetshanteraren under processer och där verkar det alltid finnas 2 st flash player....ska det verkligen vara det?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

En video som demonstrerar en ny teknologi som finns inbyggt i webbläsaren, dvs. "WebRTC RTCPeerConnection" (också bekant som PeerConnection eller PC). I just detta klipp ringer Firefox till Chrome och håller ett obekvämt samtal med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

MsAWR_rJ5n8

En video som demonstrerar en ny teknologi som finns inbyggt i webbläsaren, dvs. "WebRTC RTCPeerConnection" (också bekant som PeerConnection eller PC). I just detta klipp ringer Firefox till Chrome och håller ett obekvämt samtal med varandra.

Skall lyssna senare och se vad för någon rolig konversation som pågår.

Har du hittat någon mer information om Windows media foundation API - väntar spänt på vad som händer på den fronten så kanske man kan slänga ut flash. Firefox OS demonstreras på WMC i Barcelona som går nu i slutet av Februari.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om Mozilla kunde erbjuda h264 i nästa upplyftning av Aurora. Det är ju enabled som deafult i senaste nightly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Skall lyssna senare och se vad för någon rolig konversation som pågår.

Har du hittat någon mer information om Windows media foundation API - väntar spänt på vad som händer på den fronten så kanske man kan slänga ut flash. Firefox OS demonstreras på WMC i Barcelona som går nu i slutet av Februari.

Skrivet av buddaz:

Vore trevligt om Mozilla kunde erbjuda h264 i nästa upplyftning av Aurora. Det är ju enabled som deafult i senaste nightly.

Har inte hittat mer information angående API:n (har dock inte letat eller läst så mycket om det).

Förutom h.264 är även MP3 och AAC igång som standard!

Australis på Ubuntu (högerklicka och tryck på View Image för att se fullständig bild):

Permalänk
Medlem

Något som även dykt upp är stöd för Retina-skärmar (dock har detta redan skett i version 18).

Se nedan på bilden för att se skillnaden:

Om du är sugen att läsa lite mer har Mozilla gjort ett blogginlägg angående detta.

Permalänk
Medlem

För den som vågar testa så har Mozilla lanserat sin första version av Firefox "metro".

Man skall tydligen ladda ner nightly build med W8 och sätt Firefox as default.

http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/2013/02/metro-fir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

För den som vågar testa så har Mozilla lanserat sin första version av Firefox "metro".

Man skall tydligen ladda ner nightly build med W8 och sätt Firefox as default.

http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/2013/02/metro-fir...

Grymt! Ska säga till att leka med detta och fixa lite skärmdumpar om jag får igång touchskärmen på min tjejs ASUS U38N imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Grymt! Ska säga till att leka med detta och fixa lite skärmdumpar om jag får igång touchskärmen på min tjejs ASUS U38N imorgon!

Har ej gått över till W8 så jag kan inte direkt säga hur det fungerar. Det är ju som sagt bara första stadium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har ej gått över till W8 så jag kan inte direkt säga hur det fungerar. Det är ju som sagt bara första stadium.

Enligt dem själva är den tillräckligt stabil för regelbunden testning i alla fall och det låter ju något lovande!

Du kan ju alltid gå den virtuella vägen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Enligt dem själva är den tillräckligt stabil för regelbunden testning i alla fall och det låter ju något lovande!

Du kan ju alltid gå den virtuella vägen...

Tror jag hoppar över eftersom vad jag förstår behöver jag väl en W8 ISO. Vilket jag inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kan man göra det med VMware player

Yes, Windows 8 skall fungera med VMware Player, finns en liten guide om du är sugen att testa det.

Permalänk
Medlem

Bilder på Nightly-versionen med Modern UI för Windows 8:

Bilderna är tagna från detta album.

Permalänk
Medlem

Släppet för Firefox 19 sker imorgon men finns redan nu tillgänglig att ladda ner på deras ftp.

Nyheterna i detta släpp är bland annat den integrerade PDF-läsaren, vid namn PDF.js, som använder sig utav standard HTML5 API:er för att rendera PDF-filer.

Annars hittar ni alla nyheter och ändringar här.

EDIT: Är redan live. Släpptes alltså idag. Så det skall uppdateras automatiskt eller om ni kollar under "Hjälp > Om".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Släppet för Firefox 19 sker imorgon men finns redan nu tillgänglig att ladda ner på deras ftp.

Nyheterna i detta släpp är bland annat den integrerade PDF-läsaren, vid namn PDF.js, som använder sig utav standard HTML5 API:er för att rendera PDF-filer.

Annars hittar ni alla nyheter och ändringar här.

EDIT: Är redan live. Släpptes alltså idag. Så det skall uppdateras automatiskt eller om ni kollar under "Hjälp > Om".

Tack för infon!!

Funkar skitbra med 19 här
Riktigt trevligt att kunna flytta över/fästa PDF filer som en flik och läsa direkt i Firefox!!

Nu kan jag läsa mina E-Tidningar & EBöcker direkt i Firefox

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

För det första Mozilla vill helst inte att folk skall ladda ner via deras FTP på grund av att Mozilla vill hålla FTP:n "ren" så vänta med det hela tills kanalen blir uppdaterad.

PDF.JS har funnits sedan långt tillbaka. Det är inte förrän nu som Mozilla släpper det till den stora breda massan. Jag själv använder istället Nitro PDF reader. Eftersom att den inbyggda saknar vissa funktioner som det finns i externa PDF readers. Installerar man en extern så går man in under program i inställningar och ändrar till att det externa skall ta hand om att visa PDF dokument.

Aurora kanalen kommer inte få ny update förrän efter fredag.

Thunderbird - stable följer ESR modell - Ny version är 17.0.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En utvecklare och ett imponerande demo av ett 3D-spel portat till webben utan några plugins.

Citat:

One individual saw this and emailed us to learn more. His name was Anthony Liot and he works for ACTISKU, creator of 3D real-time marketing solutions. He works with a 3D engine called Unigine. This engine was developed with multi-platform capability and is used in games, simulation, visualization and virtual reality systems and other projects including UNIGINE’s benchmarks (Heaven, Valley and others) and Oil Rush naval strategy game. Anthony, passionate in his search for a way to bring great 3D graphics with no plug-in to the Web, decided to see if he could successfully port this engine to the Web.

Permalänk
Medlem

Aurora och beta får nya versioner efter fredag.

Permalänk
Medlem

Nya betan inkluderar s.k. "Per Windows Private Browsing", som gör det möjligt att ha webbläsaren i både "private mode" och "normal mode" samtidigt, alltså två webbläsarfönster. Läs mer om detta här.

Betan innehåller även den nya "nedladdningsorganiseraren", vilket betyder att du kan nu hålla koll på din nedladdning på själva knappen i verktygsfältet.

Här ser ni tydligt hur "nedladdningsorganiserararen" ser ut "in action".

Permalänk
Medlem

Det är något som är fel med Aurora kanalen.

Gick bara att få tag i Engelsk version som jag fick ladda ner manuellt. Nya DNT och WMF API vilket medför till att Aurora nu stödjer H264/AAC/MP3.

Permalänk
Medlem

Ny version för svensk Aurora finns nu tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Firefox 19.0.1 har släppts för endast Windows 8, däribland har en viktig bugg åtgärdats. Som det ser ut är det endast detta operativsystem som kommer att få denna uppdatering och att resten kommer att få denna åtgärd i Firefox 20.

Citat:

Windows 8 only: Fixed stability issue for some AMD Radeon HD graphics cards

Mer läsning om detta finns här.

Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox kommer släppa en 19.0.2 version under dagen.

Uppdateringen är främst ämnad av att täppa till säkerhetshållet som upptäcktes på Pwn2Own där alla dem 3 stora webbläsarna blev hackade. Firefox blev hackad via ett angrepp genom ASLR/DEP. Det verkar som Mozilla har haft koll på säkerhetshållet eftersom uppdateringen kommer precis efter att det har uppdagats.

https://www.mozilla.org/security/announce/2013/mfsa2013-29.ht...

Permalänk
Medlem

Dykt upp en hel del mysiga nyheter om hur Mozilla tänkt förbättra utvecklarverktygen (dvs. kommande uppdateringar av DevTools för Firefox). Med redigering i webbläsaren, bättre Firebug-integration, nätverkspanel, m.m.

Nedan hittar ni lite av de många nyheter som kommer att komma i framtida DevTools, länk för mer läsning om detta finns längst ner.

Demonstrerar en WIP-version av "Firefox CSS Live Edit" med SublimeText

En annan approach är att skriva kod direkt i webbläsaren med att ha s.k. "editors" i Firefox.

Prototyp som visar upp editorn.

Video som visar upp den nya nätverkspanelen, som även är WIP.

Bild på hur utvecklaren för Firebug experimenterat själv för att få in Firebug-panelerna i DevTools.

Mer fortsatt läsning hittar ni här.

Permalänk
Medlem

Har inte hållit någon direkt koll på vad som händer på dev fronten. Ser intressant ut. Kollade länkar.

Mer läst om Firefox OS som jag är väldigt sugen på. Tyvärr kommer det nog inte någon mobil med OS:et till våra breddgrader förrän slutet av året eller början av nästa år.

Tycker det ser intressant ut på JavaScript fronten. Firefox är snabbare på Kraken och Sunspider än Chrome när Mozilla har lagt in BaseCompiler och "Odinmonkey" är också på väg. Australis verkar har fått ett datum fram mot hösten (version 24), tydligen vill man få ut Australis så att det blir testat av en större publik.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

finns det någon sida med en lista där man kan se vilka funktioner/fixar som finns i beta/aurora/nightly jämfört med den aktuella stable versionen? och som uppdateras kontinuerligt..?