Varför är spel så himla krävande?

Permalänk

ganska roligt när man kollar på operativsystem; de kräver bara mer och mer ändå märker man inte någon direkt skillnad kan göra allt i xp som jag kan i windows 7, lite dålig utveckling tycker jag

Permalänk
Medlem

De är väl en jävla tur att de kommer en del krävande spel annars hade tex grafikkortsutvecklingen stått stilla för alla hade klarat sig på sitt gamla kort.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Så om det var ospelbart på konsoll för de inte hann fixa det skulle det inte vara en konsollport?

nej, då hade det varit ett pc-spel som var dåligt portat till konsoler.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Du borde få mycket mer än 40fps i sc2 med 6970x2. Det du säger att du har i bf3 är ett fåtal fps över vad jag har med mitt single 6970

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

nej, då hade det varit ett pc-spel som var dåligt portat till konsoler.

Då antar jag att du inte lirat bf3 på alla plattformar om du tror att det är en konsollprt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Då antar jag att du inte lirat bf3 på alla plattformar om du tror att det är en konsollprt.

Det ÄR en konsolport. Ordet i sig betyder dock inte att det måste prestera dåligt, eller märkas på något negativt sätt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Hej! Hur kommer det sig att en dator för ca 15-20 tusen inte kan köra ett spel på full grafik med 60 fps konstant plus att man har överklockat allt?
Själv kör jag med 2st 6970 överklockade i crossfire! och en i5 2500k på 4.4 ghz!

Några exempel!
Starcraft 2 : ca 40 fps när det är fulla strider på max grafik

Skyrim: ca 40 fps när man kollar över en stad på max grafik förutom low på shadows!

Bf3: Drops till ca 45 på gulf of oman med ultra men ingen AA och ingen Msaa!

Batman arkham city: Kan gå ner till 40 fps i första striden med catwoman med allt på max!

Allting spelas i 1080!

Är det så att spel är dåligt optimerade för dator? eller har jag inte tillräckligt stark dator :S

Kom ihåg att spel på konsoler flyter i låsta 30fps i typ upplösningen 800*600 . Min laptop maxar alla spel på marknaden i den upplösningen och det med ett mycket mediokert grafikkort. Jag skulle tippa på att du har lite problem med din CFXkonfiguration, testa driversweeper och sen nya fräscha drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Antagligen det galna i att inte stå ut med någorlunda bra fps. Går det inte konstant över 60, då är grafikinställningarna för högt satta

jag har drops till 50 fps i vissa tyngre strider i tex bf3, men han med sin dator borde högst få drops till 60 fps, eller inte ens det.
så höga grafik inställningar i tex bf3 att det blir drops till under 50 fps med den datorn han har, det finns det inte(ja om han inte kör med en sky hög upplösning dvs, men det gör han tydligen inte), så nått galet måste han ha gjort=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Mr.Toolbox:

ganska roligt när man kollar på operativsystem; de kräver bara mer och mer ändå märker man inte någon direkt skillnad kan göra allt i xp som jag kan i windows 7, lite dålig utveckling tycker jag

Kräver mer vetefan. Windows 7 har flutit bra mycket bättre än XP på samtliga burkar jag har jämfört på.

Dom skrivna systemkraven är nog däremot anpassade till programmen och spelen man förväntas köra på operativsystemet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Har testat olika drivrutiner till grafikorten men verkar inte göra så mycket skillnad! Kör med 12.1 preview just nu! Nån som har nått bra tips på vilka drivrutiner man ska köra då? Fel på korten tror jag inte det är kollade gpu usage i msi afterburner och dom låg på ca 80 % vardera när jag körde bf3! kör med vsync på då!

Permalänk
Skrivet av -Blommen-:

Din å min dator är ungefär lika kraftfull, ja ligger 55+ på Bf3 på alla maps med allt på Ultra 1920x1080. Nånting måste vara galet om du droppar så mkt på Bf3. Det är ju egentligen bara FPS spel om är " Fps beroende" skyrim och liknande spel brukar ha en limiter på en viss fps, tex Need For Speed The Run, det går bara till 30fps för det behövs helt enkelt inte mera fps.

Till och med på gulf of oman? Tycker det är den mest krävande mapen! Kör du med msaa och aa på då med?

Permalänk
Medlem

För att din dyra dator e skit och du eldar mest för kråkorna och kan stoltsera över din E-penis.

Köper hellre en billig dator och inser att jag inte kan MAXXA ALLT!!! istället för att lägga ut 5x så mycket pengar o ändå bli lack för att man inte kan MAXXA ALLT!!!
Sen ska man inte förvänta sig för mycket heller, det är sjukt mycket som ska räknas ut för varje bild som sedan ska renderas och visas upp, så det är rätt självklart att ju högre upp man kommer desto mer måste man lägga ut för att få "x fps till", och när detta har gått över gränsen för vad som börjar bli löjligt (2-3 grafikkort och nyaste o bästa prollen maxklockad), kanske man ska tänka om lite.

Grafiken suger på konsoller, ändå säljer dom ut PC utan problem, det vill säga att gemene man skiter i grafiken och det är bara riktiga Entusiater som ids hålla sig och burken uppdaterad.
Sedan gnäller dessa entusiaster då spelet inte syncar 1:1 med 120hz skärmen, i o med att man tycker att man lagt nog med pengar för att göra det oavsett inställning.
Men sanningen är att det är väldigt få spel som ens är tänkt att spelas i över 30 fps, än mindre över 60 fps.

Dom optimerar inte spelen för att 1% av kunderna ska kunna få mer fps än dom behöver.

Stäng av fpsmätaren och spela spelen istället för att stirra dig blind på hur många bilder i sekunden din dator kan rita upp i respektive spel

Permalänk
Medlem

Microstuttering? Crossfire/SLI är inte det stabilaste som finns just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Spelar ju ingen roll på konsolerna där det alltid ser vidrigt dåligt ut pga hårdvarubegränsningarna.

Haha häromdagen gjorde du en konsolhatar-tråd och fortsätter således <OFF TOPIC>

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det ÄR en konsolport. Ordet i sig betyder dock inte att det måste prestera dåligt, eller märkas på något negativt sätt.

Spelet har utvecklats parallellt på flera plattformar, det har inte portats från en till en annan. Varför är det så viktigt att få kalla det konsollport?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Spelet har utvecklats parallellt på flera plattformar, det har inte portats från en till en annan. Varför är det så viktigt att få kalla det konsollport?

Om det är så dom gjort, så har jag misstolkat saker. Då är det inte en konsolport, och jag kommer i framtiden inte kalla det för en sådan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Starcraft 2 och BF3 nämns, det är då inga konsolportar.

Undantag på dom, men om man skulle tänka hur många av 10 så är det ca 1-2/10 som inte är konsollport.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Så om det var ospelbart på konsoll för de inte hann fixa det skulle det inte vara en konsollport?

Exakt vad han menade...

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aphex:

Spelet har utvecklats parallellt på flera plattformar, det har inte portats från en till en annan. Varför är det så viktigt att få kalla det konsollport?

Precis, dock blev det inte riktigt som DICE tänkt sig, eftersom de var tvungna att utveckla så att det fungerade på alla plattformar, därför har man gått ut med att man bytte fokus till konsoler efter halva produktionstiden.
Nästan alla härinne verkar dock tycka att konsol-spelare är en lägre stående ras, och därför inte bör ha ett fungerande spel, för spelar man BF3 på konsoll märker man av otroligt många buggar och saker som inte fungerar, detta fenomen är inte så vanligt på konsoler, de brukar vara rätt finslipade till release.

Skrivet av n_sandstrom:

Det ÄR en konsolport. Ordet i sig betyder dock inte att det måste prestera dåligt, eller märkas på något negativt sätt.

Nja, nu drar du egna dumma slutsatser.
Bara för att man la tid på att göra det till konsoll, är det automatiskt ingen konsollport.
BF3 tycker jag verkligen inte är en konsollport, dock är det väldigt buggigt, men konstigt nog på alla plattformar, annars brukar Krysslådan o PS3 fungera skitbra, medans PC är ospelbart innan några patcher.
BF3 är tänkt att vara det bästa av två världar, en värdig konsoll version och en värdig PC-version.
Dock är det helt klart långt ifrån vad man skulle kalla "färdigt", förmodligen för att EA tryckte på som fan för man ville ha ut det innan COD.
Egentligen hade man nog behövt köra beta hela vintern, o release sommaren 2012.
Man tog ju bort vissa delar som skulle varit där, men eftersom man inte kunde lösa buggar relaterade till dessa i tid tog man sonika bort funktioner osv.
Förövrigt hoppas jag att du märkt att det här är ett ut-stressat spel, märks ju på allt, squad-systemet som man fixar efter release, bra men alldeles för lite förstörelse osv.

Skrivet av 13ers3rk:

Exakt vad han menade...

??

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av adil1992:

Microstuttering? Crossfire/SLI är inte det stabilaste som finns just nu

men vill man ha power så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Hej! Hur kommer det sig att en dator för ca 15-20 tusen inte kan köra ett spel på full grafik med 60 fps konstant plus att man har överklockat allt?
Själv kör jag med 2st 6970 överklockade i crossfire! och en i5 2500k på 4.4 ghz!

Några exempel!
Starcraft 2 : ca 40 fps när det är fulla strider på max grafik

Skyrim: ca 40 fps när man kollar över en stad på max grafik förutom low på shadows!

Bf3: Drops till ca 45 på gulf of oman med ultra men ingen AA och ingen Msaa!

Batman arkham city: Kan gå ner till 40 fps i första striden med catwoman med allt på max!

Allting spelas i 1080!

Är det så att spel är dåligt optimerade för dator? eller har jag inte tillräckligt stark dator :S

Hur ser resten av systemet ut? Moderkort, nätagg, minne osv. Kan ju vara moderkortet som är dåligt anpassat för CF, ska ju helst vara 2x16pci-express. Om nätagget inte är kraftigt nog kan vissa delar gå sämre, speciellt när du överklockar, du bör väl helst ha minst ett bra nätagg på 900watt med ca 70A på 12v till det systemet om man ska överklocka. Ska väl inte vara minnet som är felet men om du bara sitter på 4gb kan du ju självklart få problem, fast då brukar fps:en oftast gå ner väldigt lågt då.

Verkar annars lite skumt att du får fps drop i spel som Skyrim och Batman AC, fast dem spelen kanske inte är så anpassade efter CF och/eller är buggiga. Sen får du ju även räkna med att vissa spel som Crysis och BF3 är väldigt krävande, även med Sweclockers testdator hamnar 6870CF under 60fps i 1080 Ultra och tror inte dem kör den mest krävande banan där heller.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man borde sluta utveckla för konsolerna och låta dom dö ut helt enkelt men det är väl mest ett önsketänkande eftersom de tjänar grova pengar på skit.

Så fort man ser nån köper ett konsolspel är det en kille oftast i 10-12 åring med morsan stående bredvid som ska pröjsa, konsoler är inget annat än en fjortisplatform innan man mognar och skaffar sig en riktig PC.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Likvid:

Jag tycker man borde sluta utveckla för konsolerna och låta dom dö ut helt enkelt men det är väl mest ett önsketänkande eftersom de tjänar grova pengar på skit.

Så fort man ser nån köper ett konsolspel är det en kille oftast i 10-12 åring med morsan stående bredvid som ska pröjsa, konsoler är inget annat än en fjortisplatform innan man mognar och skaffar sig en riktig PC.

Off-topic.

Funkar ditt X79 rampage bra kör du RAID 0 på Intelchipsetet, vilken prestanda får du ut.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Off-topic.

Funkar ditt X79 rampage bra kör du RAID 0 på Intelchipsetet, vilken prestanda får du ut.

Ingen Raid 0 ännu, väntar på att Intel ska släppa Raid-0 stöd för TRIM i deras RST så ska jag köpa en disk till.

Permalänk
Medlem

Spelutvecklare utvecklar ju spel för många datorer, från jättebillig skrutt pc till 50k quadgpu (okej inte riktigt kanske men..), det är ju så hårdvaruvärlden går frammåt, släppa spel som inte tänjer på gränserna till nästa grafikkort.. varför ska man då uppgradera sin dator då?

Plus att då finns även replay value, att lira med det lilla extra nästa dator du köper

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Skrivet av Sapiens:

Hur ser resten av systemet ut? Moderkort, nätagg, minne osv. Kan ju vara moderkortet som är dåligt anpassat för CF, ska ju helst vara 2x16pci-express. Om nätagget inte är kraftigt nog kan vissa delar gå sämre, speciellt när du överklockar, du bör väl helst ha minst ett bra nätagg på 900watt med ca 70A på 12v till det systemet om man ska överklocka. Ska väl inte vara minnet som är felet men om du bara sitter på 4gb kan du ju självklart få problem, fast då brukar fps:en oftast gå ner väldigt lågt då.

Verkar annars lite skumt att du får fps drop i spel som Skyrim och Batman AC, fast dem spelen kanske inte är så anpassade efter CF och/eller är buggiga. Sen får du ju även räkna med att vissa spel som Crysis och BF3 är väldigt krävande, även med Sweclockers testdator hamnar 6870CF under 60fps i 1080 Ultra och tror inte dem kör den mest krävande banan där heller.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/2617?k=a73b4f659e40f...

Har Msi p67 gd65, 8 gig 1600mhz minne och ett Xfx 850 nätagg! Det nättaget ska ju inte ha några problem med o driva mitt system överklockat tycker jag!

Permalänk
Medlem

Var det inte någon utvecklare eller högt uppsatt på Bethesda som sa att man inte alls utnyttjar kraften i en dator lika bra som i t.ex Xbox eftersom spelet ska gå genom drivrutiner och allt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rydisen:

Var det inte någon utvecklare eller högt uppsatt på Bethesda som sa att man inte alls utnyttjar kraften i en dator lika bra som i t.ex Xbox eftersom spelet ska gå genom drivrutiner och allt?

lol -.- nog första gången jag använder detta ordvalet, men helt seriöst XBOX BF3 = för min del kan inte ens spela det för 5 öre för dels jag suger och att jag gillar inte konsol FPS SPEL.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Var det inte någon utvecklare eller högt uppsatt på Bethesda som sa att man inte alls utnyttjar kraften i en dator lika bra som i t.ex Xbox eftersom spelet ska gå genom drivrutiner och allt?

Det var det säkert. Utvecklarna på Bethesda har ju dock visat att dom är minst lämpade i världen att göra uttalanden om sådant.

http://www.joystiq.com/2011/12/27/skyrim-pc-mod-claims-to-imp...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Har Msi p67 gd65, 8 gig 1600mhz minne och ett Xfx 850 nätagg! Det nättaget ska ju inte ha några problem med o driva mitt system överklockat tycker jag!

Mobo och minne ser ju bra ut så borde inte vara några problem där och nätagget borde väl som du säger klara av ditt system överklockat fast det är ju inte helt säkert. Jag testade snabbt ditt system i en psu calculator, överklockade cpu, lade till 1st dvd läsare, 4st hd, 4st highend 120mm fläktar och kom upp i ca 710watt minimum och 750watt rekommenderat. Dock kunde jag inte överklocka grafikkorten i det testet men för en 20% överklockning börs det läggas på ca 50watt extra per kort dvs 100watt extra sammanlagt och då kanske det faktiskt börjar bli lite knapert med ett 850watt nätagg.

Hur som helst är det ju svårt att säga, testa själv att räkna ut ditt system i en psu calculator samt kolla även amp värderna du har på 12V och se om du känner dig trygg med värdena. Jag skulle nog annars rekommendera att du testar och kör dina grafikkort på standard hastighet och se om du får mer stabil prestanda. Det är dumt i vilket fall att överbelasta nätagget eftersom livslängden för den minskas kraftigt och det är större risk att delar får problem eller presterar sämre, i värsta fall läser tom hd fel :/. Om det nu inte är nätagget som flaskhalsar är det annars mycket troligt att delarna helt enkelt blir för varma, kolla i så fall i en hardwaremonitor system program vilka max värden du får då på cpu och gpu när du suttit ett tag och lirat krävande spel som tex BF3. Även här kan det i så fall vara bättre att sänka klockhastigheten eller köra på standard och se om det hjälper.