Arctic bakom AMD:s beslut att skrota varumärket Fusion

Permalänk
Melding Plague

Arctic bakom AMD:s beslut att skrota varumärket Fusion

En tvist om varumärket Fusion kan ha föranlett AMD:s plötsliga övergång till samlingsnamnet Heterogeneous Systems Architecture eller HSA.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Svart att se att de skulle få rätt om det gäller nätagg...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Skäms att jag köpt produkter från Arctic! Skitföretag det med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Alltid lika intressant att läsa om företags tvister Oavsett borde Arctic få behålla namnet eftersom de började använda det först, fast det är bara min åsikt...

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skäms att jag köpt produkter från Arctic! Skitföretag det med.

Vadå det är ju AMD som tar namnet de använder klart de vill försvara det.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skäms att jag köpt produkter från Arctic! Skitföretag det med.

Så du ändrar din uppfattning för att ett företag stämmer ett annat pga. namnrättigheter?
Hur berör detta dig exakt? Tänk på ett företag, vilket som helst chansen är rätt stor att dom stämmer någon annan just nu för samma sak eller ännu dummare anledning.

Folk måste sluta tro att vi är kompisar med företag eller att det är ens kompisar på något vis.

Tycker du de gör bra produkter så stödjs dom om inte låt bli.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Produkterna heter ju inte Fusion!?!
Dom kan ju inte gnälla på att ett företag använder ett ord för att beskriva vad en produkt innehåller?

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skäms att jag köpt produkter från Arctic! Skitföretag det med.

Skitföretag? Arctic är väll endå ett av de bättre företagen som jag förstått det. Mycket bra kylare etc.

Sen är det lite konstigt då AMD är ett såpass stort företag jämfört med Arctic och en CPU/GPU och fläktar/kylflänsar/nätagg hänger iofs ihop på ett sett men är ändå låååångt ifrån samma sak.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Bara att sluta köpa produkter helt ifrån arctic med tanke på att de ville bannlysa AMD:s produkter i 3 länder med 18 distributörer.

Permalänk
Medlem

Kan inte havet runt nordpolen stämma Arctic för att det hette arktiska (engelska arctic) havet före företaget hette Arctic. Detta är fan barnsligt. Ingen förknippar väl fusion med nätaggregat? Tycker det känns som ett vettigt namn till en sammanslagning av CPU-GPU. Likt Atom känns som ett vettigt namn för liten-klen CPU från Intel.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur Artic skulle lida skada av att AMD använde processorer med samma benämning som deras nätaggregat, är väll bara tacka och ta emot för gratis reklamen. Tycker det känns som ett typiskt försök att pressa AMD på pengar, det vill säga skit fasoner som inte bör uppmuntras.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

LARVIGT XD

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

AMD har visst lite problem med att hitta på egna namn..

Permalänk
Medlem

Löjligt i vanlig ordning. AMD har väl kört med "The future is Fusion" hur länge som helst (inget varumärke iofs)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att Arctic gör nätaggregat

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fånigt. Tycker inte att den ena eller andre har rätt till att behålla namnet för sig själva.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fan, om jag inte tar helt fel så har VMware en produkt som heter "VMware fusion" GOGO sandlådan!

Permalänk
Medlem

Man kanske ska börja köpa Artic produkter nu.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

AMD har visst lite problem med att hitta på egna namn..

Jag tycker att namnet fusion beskriver AMDs processor väldigt bra, med tanke på att den är en CPU och en GPU som "slagits ihop". Det är ett vanligt engelskt ord som jag personligen tycker vem som helst borde få använda.

Citat:

Fusion or synthesis, it refers to the connection of two or more distinct things/bodies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Bara att sluta köpa produkter helt ifrån arctic med tanke på att de ville bannlysa AMD:s produkter i 3 länder med 18 distributörer.

Då borde det väl vara lättare att sluta köpa AMD när de ända inte ska få säljas

Skämt åsido, namnintrång är svåra saker och uppenbarligen har ju AMD godtagit att de gjort fel, de vill bara inte behöva kompensera Arctic för det (uppenbarligen och uppenbarligen, min tolkning iaf..)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

"AMD Synthesis Platform, New world wide conquerer in mobile rendering"

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Löjligt av Arctic. Ska de inte börja bråka om fusionskraft också då?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

hmm väntar bara på att stimorol kommer med sin stämningsansökan mot arctic...

Permalänk
Medlem

Det blir ganska löjligt när vissa myndigheter tillåter varumärkesskydd på "vanliga" namn och begrepp.. Hur är det nu, ingen får väl döpa sina barn till "Zlatan" längre eftersom det nu är varumärkesskyddat..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Och vart drar man gränsen till ord som finns i ordboken?
Hade en annan nättaggregatstillverkare kommit med en serie benämnd fusion kan jag förstå det. Men detta är att gå lite långt tycker då jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag tycker att namnet fusion beskriver AMDs processor väldigt bra, med tanke på att den är en CPU och en GPU som "slagits ihop". Det är ett vanligt engelskt ord som jag personligen tycker vem som helst borde få använde.

Vill säga att Artic med rätt äger varumärket men att AMD har full rätt att använda begreppet i reklam.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Man kanske ska börja köpa Artic produkter nu.

Varför då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Låter inte som världens smartaste steg av Artic.... De är ju lite i beroendeställning att AMD/Intel/Nvidia släpper processor och grafikkort som de kan sälja kylare till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Kan inte havet runt nordpolen stämma Arctic för att det hette arktiska (engelska arctic) havet före företaget hette Arctic. Detta är fan barnsligt. Ingen förknippar väl fusion med nätaggregat? Tycker det känns som ett vettigt namn till en sammanslagning av CPU-GPU. Likt Atom känns som ett vettigt namn för liten-klen CPU från Intel.

Det är väl just det som är grejen, när man säger "fusion" så tänker man på AMD vilket Artic tycker är tråkigt och i.o.m att de tog namnet först så vill de väl ha kvar det, detta ger väl även lite "gratis" PR.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag tycker att namnet fusion beskriver AMDs processor väldigt bra, med tanke på att den är en CPU och en GPU som "slagits ihop". Det är ett vanligt engelskt ord som jag personligen tycker vem som helst borde få använde.

Visst är fusion något som vem som helst borde få använda, men samtidigt är det lite löjligt att AMD tar efter namn, t.ex. "Lightning Bolt" och "3870k". Det skulle va bättre om de kunde vara lite mer kreativa när dom ska komma på ett namn för något.