Qpad MK-85 Pro och MK-50 Pro

Permalänk
Medlem

När/Om MK-50 droppar till 4-500 så blir det fan köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Jag förstår det ska vara kvalitet och allt, men jag kan omöjligt tänka mig att köpa ett "billigare" tanjentbord för 700kr+ med en ps2 kontakt. Det känns fel och jag vet inte ens när jag hadde en maskin med ps2 sist. Men men, gamer-kidsen har väl säkert ps2 osv fortfarande kanske?

Bra video åtminstone, vilket visserligen är standard här nu

Har inte sett ett moderkort utan ps2 ;o

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Enda jag har att påpeka är väl att såvitt jag vet så var Corsair först ut med röda brytare, sen skulle alla hoppa på samma vagn och göra nya modeller med röda brytare. Inget fel med det, men ska man prisa dem för att använda andra brytare så borda man nämna de som faktiskt var först ut med det.

Utöver det verkar det vara ett väldigt trevligt tangentbord. Jag håller mig dock till mitt K90 för macroknapparna, hade dock tyckt det varit bra om alla knappar var mekaniska på K90, men det är inte direkt något man lägger märke till ärligt talat.

Corsair var inte först ut med röda brytare. Det har funnits lika länge som alla andra hos icke "gamer"märken.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag trivs väldigt bra med mitt MK-50, var först tveksam mot de röda (ville egentligen ha bruna) men köpte hem ett på chansning då det var bra pris. Det gjorde jag rätt i, otroligt skönt att skriva och spela med, jag är kär!

Attans. Tittade nyss på videon, den avskalade varianten verkar som gjord för mig ända fram tills det visade sig vara endast PS/2 kontakt på den...

Tål att funderas på!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Köpte ett mk-50 med röda brytare men fick efter två veckor låta det gå vidare till bättre behövande. Beställde däremot hem ett med bruna brytare från deras hemsida som föll mig hundra gånger bättre på läppen, smattrar fint i 100 wpm (dock ej öronbedövande som blåa brytare! )

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Jag har Qpad Mk-85, omg vad jag gillar det! Verkligen kvalite! (iofs var mitt förra tangentbord en razer lyncrosa....

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

PS/2 är överlägset mot USB. Det belastar inte CPUn som USB gör, och det kan registrera flera multipla intryckningar samtidigt.

För att inte nämna att det är Interrupt, inte polling baserat. Betydligt mindre latency med andra ord, men även ökad prioritet att få igenom knapptryckningarna. En enhet mindre på USB kontrollern gör även att de övriga USB enheterna (mus till exempel, som fungerar sämmre på PS2) fungerar lite bättre och snabbare.

Permalänk
Inaktiv

Jonas du felsäger dig själv i slutet när du i sammanfattningen om MK50 säger att, "du kanske inte behöver de här makrotangenterna.."

Eller hade inte MK50 makrofunktionen som MK85?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Attans. Tittade nyss på videon, den avskalade varianten verkar som gjord för mig ända fram tills det visade sig vara endast PS/2 kontakt på den...

Tål att funderas på!

Dina moderkort har väl PS/2?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av dj christian:

Jonas du felsäger dig själv i slutet när du i sammanfattningen om MK50 säger att, "du kanske inte behöver de här makrotangenterna.."

Eller hade inte MK50 makrofunktionen som MK85?

MK-50 har inte makrofunktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Köpte ett mk-50 med röda brytare men fick efter två veckor låta det gå vidare till bättre behövande. Beställde däremot hem ett med bruna brytare från deras hemsida som föll mig hundra gånger bättre på läppen, smattrar fint i 100 wpm (dock ej öronbedövande som blåa brytare! )

Är själv nyfiken på bruna då jag sitter på svarta atm. Är det något klick, hur är det att skriva / game:a på?

EDIT: Och vafan, kostar frakten verkligen 20 euro i Sverige? Nog för att de kan ha tillverkningen annorstädes men ändå.. svenskt företag för tusan bövlar.

Permalänk
Medlem

Nu blev man sugen på att byta ut sitt Steelseries 6g v2!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag gillar dagens bord med mekaniska brytare, kommer ihåg borden från förr i tiden iaf, inget jag gillade då.
Har bara haft lätta, platta och tysta bord, får väl ta och knappra lite på ett mekaniskt nån dag, man kanske ändrar uppfattning.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha ett mek.tbotd utan USB hub och ljud latter, bara vanligt layout + media knappar och belysning.
Känns som de lägger på massa onödiga saker bara för att trissa upp priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen:

Är själv nyfiken på bruna då jag sitter på svarta atm. Är det något klick, hur är det att skriva / game:a på?

EDIT: Och vafan, kostar frakten verkligen 20 euro i Sverige? Nog för att de kan ha tillverkningen annorstädes men ändå.. svenskt företag för tusan bövlar.

Beställde MK50 med bruna nu. Får väl om en vecka eller två, kan höra av mig hur de känns då. Har ett tangentbord med mx blue nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Köper verkligen folk tanjentbord för dom här pengarna ?

Du skulle bli förvånad om jag skrev "fler än du tror"

Skrivet av xpanterx:

Fina grejer! Visste inte att Qpad var Svenska, nice :). Väntar bara på en trådlös version nu då...

Trådlöst ?

Skrivet av TaNeK:

Låter väl gnällig, men jag skulle aldrig klara av ett tangentbord med höga tangenter. Mitt logitech illuminated har hållt fint i 2 år, vilket antagligen betyder att det är en bra bit över MTBF för icke mekaniska tangentbord... Inte för att det spelar någon roll. Hade hellre köpt 5 tysta, låga tangentbord och förbrukat dem än att köpt ens det lyxigaste mekaniska för halva priset. Need more love för oss som inte vill trycka ner knappar 5+ mm eller ha något som låter som en stridsvagn på skrivbordet när man skriver något

Jag kan förstå att du är nöjd med ditt illuminated (har ett själv i klädkammaren) om du haft det i två år, men jag får en känsla att du inte har provat att skriva/spela på ett mekaniskt tbord!
Det är lätt att man blir van vid ett bord, jag är helt övertygad att ditt illuminated skulle hamna i din klädkammare/garderob om du testat ett mekaniskt i en vecka!!

Skrivet av Edmond:

När/Om MK-50 droppar till 4-500 så blir det fan köp

Det kommer kommer ju att hända, på Tradera om ca 2 år.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Mk-50 kostar 594 kronor på dustin om man har studentkonto.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Attans. Tittade nyss på videon, den avskalade varianten verkar som gjord för mig ända fram tills det visade sig vara endast PS/2 kontakt på den...

Tål att funderas på!

Följer ju dock med en adapter PS/2 > USB.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

MX-85 kan jag tänka mig, då rött inte förstör mörkerseendet, dock kanske med bruna eller blå brytare.
Sen att det är hyfsat billigt gör ju inte saken sämre, 12-13 hundra är inte för dyrt för ett bra tangetbord
Idag kör jag ett med blå brytare, men saknar bakgrundsbelysningen, och så skyr jag alla junkiga rubber dome som pesten, helt omöjligt att använda sånt efter man har vant sig med hur bra dom mekaniska är

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har ett Mk-80 och är supernöjd, trots de smattriga blå brytarna. Hade varit kul i efterhand att prova andra brytare, men är nöjd och gillar skriva och även spela med mitt tangentbord. Gillar den blåa färgen också, skulle inte klara av att ha ett tangentbord med röd bakgrundsbelysning.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk

Fan, man blir ju lite sugen på MX-85 för 1150 pistoler på dustin med studentrabatt

Tack för en grym recension, saknar dock ett litet test på ljudet när man skriver, bara nån liten snutt räcker...

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

Ser grymma ut!
Kanske nytt tangentbord snart? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen:

Är själv nyfiken på bruna då jag sitter på svarta atm. Är det något klick, hur är det att skriva / game:a på?

EDIT: Och vafan, kostar frakten verkligen 20 euro i Sverige? Nog för att de kan ha tillverkningen annorstädes men ändå.. svenskt företag för tusan bövlar.

Bruna är trevliga att skriva och spela på, generell användning skulle jag säga. För mig är gaming inte frenetiskt tryckande på en och samma tangent flera gånger.

Med handen på hjärtat så är röda brytare för sc2 spelare som har ett behov av att kunna trycka extremt fort flera gånger och helst överallt hela tiden (läs APM-monster). Jag tyckte inte om att skriva på röda brytare då de är alldeles för lätta och man "går på grund" hela tiden. Jag klarar inte av att skriva snabbt eller rätt på röda brytare.

Bruna brytare har inte det där klickljudet som blå brytare har, men jag skulle säga att känslan är ungefär densamma. Det är ett lagom skönt motstånd som gör att man faktiskt kan skriva riktigt fort och det är naturligtvis inga som helst problem att spela med bruna brytare. Jag spelar det mesta, sc2, swtor, bf3 med mera.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Corsair K60 och K90 ligger i pipelinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det bugar och bockar vi för!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Kaoskadosk:

Enda jag har att påpeka är väl att såvitt jag vet så var Corsair först ut med röda brytare, sen skulle alla hoppa på samma vagn och göra nya modeller med röda brytare. Inget fel med det, men ska man prisa dem för att använda andra brytare så borda man nämna de som faktiskt var först ut med det.

Utöver det verkar det vara ett väldigt trevligt tangentbord. Jag håller mig dock till mitt K90 för macroknapparna, hade dock tyckt det varit bra om alla knappar var mekaniska på K90, men det är inte direkt något man lägger märke till ärligt talat.

Corsair var först bland "gamer" varumärkerna att sälja tangentbord med röda brytare, dock flera år efter att Cherry släppte sina röda 2008, och jag tror mig höra att Cherry nämns ett flertal gånger
Så ser ingen riktig anledning att nämna Corsair av den anledningen.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

förlåt men jag undrar vad är special med mekaniskt tangentbord och finns inte det på 90 talet som vi har gått förbi?
sen alla yrar om färg för mekaniskt tangentbord kan något förklarar mig? (bruna röd svart blå etc)
sen tittar jag runt på mekaniskt tangentbord och flest av dom e i 3 cm höjd det gillar inte jag och jag vill har tunn som bärdators tangentbord eller razor lyosa som jag har nu.

förlåt om jag har inte häng med i tangentbord världen.

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk
Medlem

Har haft nästan alla cherry brytare (förutom Clears) och jag måste säga att röda passar mig bäst. Taktila nedtryckningar är mest störande när man spelar imho, och svarta är liiite för tunga i längden. Bra recension som vanligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Bruna är trevliga att skriva och spela på, generell användning skulle jag säga. För mig är gaming inte frenetiskt tryckande på en och samma tangent flera gånger.

Med handen på hjärtat så är röda brytare för sc2 spelare som har ett behov av att kunna trycka extremt fort flera gånger och helst överallt hela tiden (läs APM-monster). Jag tyckte inte om att skriva på röda brytare då de är alldeles för lätta och man "går på grund" hela tiden. Jag klarar inte av att skriva snabbt eller rätt på röda brytare.

Bruna brytare har inte det där klickljudet som blå brytare har, men jag skulle säga att känslan är ungefär densamma. Det är ett lagom skönt motstånd som gör att man faktiskt kan skriva riktigt fort och det är naturligtvis inga som helst problem att spela med bruna brytare. Jag spelar det mesta, sc2, swtor, bf3 med mera.

Tack för ett bra svar! Nu är jag ännu mer sugen på ett mk50 med bruna brytare. Det får nog fan bli ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Enda jag har att påpeka är väl att såvitt jag vet så var Corsair först ut med röda brytare, sen skulle alla hoppa på samma vagn och göra nya modeller med röda brytare. Inget fel med det, men ska man prisa dem för att använda andra brytare så borda man nämna de som faktiskt var först ut med det.

Utöver det verkar det vara ett väldigt trevligt tangentbord. Jag håller mig dock till mitt K90 för macroknapparna, hade dock tyckt det varit bra om alla knappar var mekaniska på K90, men det är inte direkt något man lägger märke till ärligt talat.

Wow, corsair var långt ifrån först med röda brytare. Först ut på inet möjligtvis.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har inte sett ett moderkort utan ps2 ;o

kolla Asus kort med Z68 chip, nästan inget av dom som har ps2 port