Qpad MK-85 Pro och MK-50 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det kommer kommer ju att hända, på Tradera om ca 2 år.

Softa, en hundring mindre om kanske några månader, sen lite rea och så är man framme

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har inte sett ett moderkort utan ps2 ;o

Abit IT7

Härligt moderkort som äntligen tog bort alla gamla portar.
http://www.thg.ru/business/20020315/images/abit_it7_board.jpg
http://www.thg.ru/business/20020315/images/abit3.jpg

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rille87:

kolla Asus kort med Z68 chip, nästan inget av dom som har ps2 port

Jodå, kände mig tvungen att kolla bara för att du skrev så, av de nio Dustin hade fanns två utan PS/2.

Permalänk
Skrivet av rmd:

Köper verkligen folk tanjentbord för domhär pengarna ?

Självklart, du anar inte vad du missar.

Själv har jag ett MK-50 sedan i julas och kan inte säga annat än att jag är skitnöjd.
Finfin kvalité, skön tangentkänsla samt riktig snygg och stilren design. Den matta, gummerade finnishen är riktigt mysig.
Stog mellan steelseries 6gv2 och MK-50. Blev MK-50 pågrund av den snyggare finnishen, (för mig) trevligare layouten samt det medföljande handlovsstödet. Kostade visserligen en hundring mer, men det var det Absolut värt.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Så de röda switcharna är alltså ganska bra för all-around bruk? Spel, surf och chattande?

Jorå, de funkar till allt! Bruna är även de väldigt allround dock, som nämnts tidigare i tråden.

Skrivet av Parabellum:

Fan, Mionix gör ju t o m egna produkter. Zibal är inte taget från OEM, eller Naos för den delen.

Källa på det?? Tror du Naos och Zibal från lilla Mionix är designade och konstruerade här i Sverige, när även relativt stora företag i branschen är i stort sett klistermärkesföretag?
Har ingen källa på vilken OEM de använder, men kan iallafall sätta pengar på att Mionixprodukterna ovan är ännu ett exempel på kina/taiwan/hongkong byggen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Mionix zibal 60. Hur nöjd som helst. Det jag märkte, var att om man gillar att spela mer än att skriva dagarna i ända, så är det black eller red switches som gäller. Varför jag föredrar black det är för att jag glider gärna över tangenterna och på cherry mx red så krävs det mindre motstånd på knapparna vilket slutar i att det blir mycket skriv fel.

Men skulle jag gå på ett med red switches så är nog qpad mitt val.

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Wow, corsair var långt ifrån först med röda brytare. Först ut på inet möjligtvis.

Skrivet av Laurell:

Corsair var först bland "gamer" varumärkerna att sälja tangentbord med röda brytare, dock flera år efter att Cherry släppte sina röda 2008, och jag tror mig höra att Cherry nämns ett flertal gånger
Så ser ingen riktig anledning att nämna Corsair av den anledningen.

Skrivet av Shrudder:

Corsair var inte först ut med röda brytare. Det har funnits lika länge som alla andra hos icke "gamer"märken.

Självklart är de inte först i världen ute med MX Red, men de var först inom den större gaming-marknaden, vilket Qpad tillhör. Jag är inte direkt för att andra får cred för någon annans idé, men sån är jag. Själv väntade jag med ett mekaniskt tangentbord just för att Corsair skulle släppa ett med röda brytare, men sedan tog det ett par månader innan det faktiskt hände. Under den tiden fick andra företag nys om saken och fort som attan släppte nya modeller eller "special editions" med röda brytare. Catch my drift?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får uppfattningen att sweclockers inte behöver betala något för att få sina musmattor upptryckta då de släpper en överdrivet possitiv recension på produkter som är subjektiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Köper verkligen folk tanjentbord för domhär pengarna ?

Det är inte så mycket pengar med tanke på att det är en investering, det kommer troligtvis hålla ett par år.

Permalänk

Alltså, var de bara ja som tyckte att sladden till MK50 var äckligt j*vla kort?? :S och sen att den inte var USB var riktigt dåligt... bara för att man ska köpa det nästan dubbelt så dyra MK85.

btw, är det "bakgrunds belysning" på detta? eller ska det vara se fräsigt ut på bilderna...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1078490

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Om jag skulle få för mig att byta mitt rubber dome X4 (som har alldeles för många knappar) mot ett mer standardiserat tangentbord med mekaniska brytare, hur blir det med ghosting problematiken? "THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG". Röd bakgrundsbelysning är mitt enda krav, förslag?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

De här var mycket trevliga tangentbord. Synd att de bara verkar finnas tangentbbord i svart nuförtiden.

Hoppas själv att Leopold även släpper sina fullstora tangentbord i vitt. Jag blev frälst redan när jag fick hem mitt Leopold Tenkeyless med bruna Cherry MX brytare. Får nog bli ett till Tenkeyless längre fram för att ha i reserv. http://elitekeyboards.com/products.php?sub=leopold,tenkeyless...

Finns även med röda för $89-109 beroende om man tar svart eller vitt.
http://elitekeyboards.com/products.php?sub=leopold,tenkeyless...
http://elitekeyboards.com/products.php?sub=leopold,tenkeyless...

Leopold Fullsize Linear Touch (Cherry MX Red) $99
http://elitekeyboards.com/products.php?sub=leopold,fullsize&p...

Leopold Fullsize Tactile Touch (Cherry MX Brown) $109
http://elitekeyboards.com/products.php?sub=leopold,fullsize&p...

Skrivet av ironjim:

Jag gillar verkligen mekaniska brytare. Men spiller man t ex cola på det så blir det ett helvete. Många vanliga tangentbord har ju bara en "gummimatta" under som är lätt att rengöra. Men spiller man på en mekaniskt brytare kommer vätskan in i brytaren och om den innehåller socker stelnar den till där inne.

Detta har jag själv erfarit och trots försök att rengöra med sprit så har jag inte lyckats få den rent. När man häller på spriten och trycker på knappen ser allt ut som vanligt men när det torkar igen blir knappen seg. Någon som har tips på något bättre kanske?

Man får ge f#n i att spilla på det helt enkelt.

Ja eller så får man väl helt enkelt ha ett tvättbart som man kan ha om man ska dricka kaffe vid datorn. Då är det allt bra att det finns tvättbara som man kan byta till.
Lyckas man få tag på ett OEM från HP så kostar det runt 500-600 kr. http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=166614&Sear...
Orginal går det loss för dryga 1000-1500 kr och då heter den Unotron. http://www.unotron.com/UK/s6000k.htm

Edit: Kan tillägga att jag väntat sen november på ett till tvättbart så dem verkar vara omättligt populära.

Permalänk
Medlem

mycket underligt att dom har usb på det dyrare när det inte är lika bra :/

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

mycket underligt att dom har usb på det dyrare när det inte är lika bra :/

Det reagerade jag på nu i efterhand. Borde väl bara vara att sätta på en PS/2 adapter om man inte skulle kunna göra full n-key roll over.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det reagerade jag på nu i efterhand. Borde väl bara vara att sätta på en PS/2 adapter om man inte skulle kunna göra full n-key roll over.

tror inte det går att göra usb till ps/2.. eller det går men jag tror inte du går runt problemet då.. desvärre.

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

äger MK-85 två månader nu och det är bästa tangentbord jag haft.Mycket nöjd med den.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

Även om mekaniska brytare är sköna att använda, iaf enligt vissa så är ju den stora nackdelen att de låter förjävligt!

Tänk dig ett öppet kontorslandskap med endast mekaniska brytare till varje dator.
Har för mig att de t.o.m i nån fredagspanel nämde att att tangentbord med mekaniska brytare var bannlysta på sweclockers-redaktionen.

Visa signatur

2500k | Asus P8Z68-V Pro/Gen3 | 8GB G.Skill 1600MHz | Asus 560Ti DCII TOP | Samsung 830 128GB | LG W2220P
MSI Wind u100 @ 1.92GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windurn:

Även om mekaniska brytare är sköna att använda, iaf enligt vissa så är ju den stora nackdelen att de låter förjävligt!

Tänk dig ett öppet kontorslandskap med endast mekaniska brytare till varje dator.
Har för mig att de t.o.m i nån fredagspanel nämde att att tangentbord med mekaniska brytare var bannlysta på sweclockers-redaktionen.

Röda och bruna brytare låter inte speciellt mycket vad jag hört. Däremot blåa har ett klickande ljud som hörs när man trycker ner tangenten, men det kanske finns någon som gillar ljudet från en skrivmaskin. http://www.youtube.com/watch?v=RYK03ltDcqM

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=10007687...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

Fan, man blir ju lite sugen på MX-85 för 1150 pistoler på dustin med studentrabatt

Tack för en grym recension, saknar dock ett litet test på ljudet när man skriver, bara nån liten snutt räcker...

ljudtest och skillnad på blåa och röda switchar
http://www.youtube.com/watch?v=5OymD6Z2mXk

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

PS/2 är överlägset mot USB. Det belastar inte CPUn som USB gör, och det kan registrera flera multipla intryckningar samtidigt. Varför föredrar du USB?

Fast jag kan garantera dig att hur mycket usb du än använder så kommer du inte märka det på att cpun jobbar mer ens om du sitter och tittar på aktivitetshanteraren. Det är en fördel med det där med många knappar men jag har ju bara tio fingrar också och jag använder aldrig alla samtidigt Dessutom finns det många tangentbord (t.ex sidewinder som jag använder) som kanske inte klarar alla knappar samtidigt men i alla fall väldigt många. Och bara för att det är ps2 betyder det inte att man kan tycka ner alal samtididt, det beror på tangentbordet.

Ärligt talat så bror jag mig inte vilken kontakt det är. USB kanske är en halv millisekund snabbare och med PS/2 kan man kanske trycka ner alla knappar samtidigt i stället för bara 20. Jag har använt tangentbord med både usb och ps2 som har "ghosting" så när jag köper tangentbord är det tangentbordet jag tittar på och inte kontakten

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Filmen @00:55

Citat:

Det väger in på 127 kilo, vilket är ganska mycket...

Jag instämmer, det är ganska mycket för ett tangentbord

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kevlarheart:

Alltså, var de bara ja som tyckte att sladden till MK50 var äckligt j*vla kort?? :S och sen att den inte var USB var riktigt dåligt... bara för att man ska köpa det nästan dubbelt så dyra MK85.

btw, är det "bakgrunds belysning" på detta? eller ska det vara se fräsigt ut på bilderna...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1078490

"Till skillnad från MK-85 ansluts instegsmodellen MK-50 primärt med en PS/2-kontakt. Detta är för att kunna erbjuda "full n-key rollover", där samtliga knappar kan tryckas ner och registreras samtidigt utan bortfall. Qpad skickar även med en USB-adapter, men om denna används kan endast sex knappar tryckas ner och registreras samtidigt."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

USB kanske är en halv millisekund snabbare och med PS/2 kan man kanske trycka ner alla knappar samtidigt i stället för bara 20. Jag har använt tangentbord med både usb och ps2 som har "ghosting" så när jag köper tangentbord är det tangentbordet jag tittar på och inte kontakten

USB är inte snabbare än PS/2. PS/2 är alltid en fördel på tangentbord om man har ett moderkort som har PS/2.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

PS/2 är överlägset mot USB. Det belastar inte CPUn som USB gör, och det kan registrera flera multipla intryckningar samtidigt. Varför föredrar du USB?

USB är överlägset mot PS/2 för man slipper en hel kabeltyp till. Ju färre olika kablar desto bättre. En hel thunderboltliknande lösning vore bäst så man slipper flertalet olika och precis som USB kan länkas vidare med en typ av hubb-lösning. I en perfekt värld skulle man ju bara ha en typ av sladd och bara koppla vidare seriellt om man så vill eller parallellt vid behov.

Varför skulle man behöva full N-Key Rollover när 20 samtidiga knappar är möjligt med usb. Fast du är väl en typisk faceroller antar jag och med pannan kanske du träffar mer än 20 knappar i taget. Att ibland "råka" trycka in tiotalet knappar för mycket låter patetiskt. Inte ens den sämsta gamern skulle råka trycka ner hela handen medans man håller in ett ctrl+alt kommando och även då är det otroligt att man trycker in 20st. Nej 20st räcker fint och QPAD löser det utmärkt med USB. Bekvämt om inget annat.

"Klart full n-key rollover är bättre". Agreed, men USB som generell kabeltyp är bekvämt och behövs ändå för att ge en USB-hubb. Att USB-controllern skulle ta lite av CPU:n kan jag leva med. Vi pratar otroligt låg belastning. Vad man gav upp tjänade man igen med råge.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _NsMs_:

Fast jag kan garantera dig att hur mycket usb du än använder så kommer du inte märka det på att cpun jobbar mer ens om du sitter och tittar på aktivitetshanteraren. Det är en fördel med det där med många knappar men jag har ju bara tio fingrar också och jag använder aldrig alla samtidigt Dessutom finns det många tangentbord (t.ex sidewinder som jag använder) som kanske inte klarar alla knappar samtidigt men i alla fall väldigt många. Och bara för att det är ps2 betyder det inte att man kan tycka ner alal samtididt, det beror på tangentbordet.

Ärligt talat så bror jag mig inte vilken kontakt det är. USB kanske är en halv millisekund snabbare och med PS/2 kan man kanske trycka ner alla knappar samtidigt i stället för bara 20. Jag har använt tangentbord med både usb och ps2 som har "ghosting" så när jag köper tangentbord är det tangentbordet jag tittar på och inte kontakten

Det handlar inte om att kunna trycka ner alla knappar samtidigt, det handlar mest om vilka kombinationer av knappar man kan trycka ner samtidigt. Vissa tangentbord med USB klarar till exempel inte alltid av kombinationen W+Shift+mellanslag, speciellt inte om man råkar trycka på något annat samtidigt. Inte kul att spela om man inte kan springa och hoppa samtidigt...
Sen kan USB ge andra intressanta problem om man har många saker inkopplade samtidigt. Ett tangentbord samma kontroller som ett USB-ljudkort kan till exempel ge hack i ljudet eftersom dataströmmen får konkurrens.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

mycket underligt att dom har usb på det dyrare när det inte är lika bra :/

För att dem ska ha USB-hub i tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det handlar inte om att kunna trycka ner alla knappar samtidigt, det handlar mest om vilka kombinationer av knappar man kan trycka ner samtidigt. Vissa tangentbord med USB klarar till exempel inte alltid av kombinationen W+Shift+mellanslag, speciellt inte om man råkar trycka på något annat samtidigt. Inte kul att spela om man inte kan springa och hoppa samtidigt...
Sen kan USB ge andra intressanta problem om man har många saker inkopplade samtidigt. Ett tangentbord samma kontroller som ett USB-ljudkort kan till exempel ge hack i ljudet eftersom dataströmmen får konkurrens.

Nu har jag inte satt mig in i usb-protokollet, men jag tycker ju att den sortens problem enbart har med tangentbordets konstruktion och inget med databussen att göra?

Vad gäller usb-ljudkort så bör/måste de sitta på en egen hubb, absolut, då usb inte verkar ha stöd för att prioritera viss trafik. Har själv haft mycket problem med det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

jag köpte ett MK-80 för 999kr för ett par månader sedan och det är det bästa jag haft hittills men antar ja har blå brytare och mk-85 är röda.. nå ja jag är nöjd med mitt men det röda ser snyggare ut enligt mig

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

mycket underligt att dom har usb på det dyrare när det inte är lika bra :/

Varför är inte usb lika bra?
Ser inte direkt någon nackdel med tanke på det har full NKRO, bara fördelar då många inte har Ps2 idag.
Och då kan du få full NKRO utan det, vilket vääääldigt få tangentbord har via usb.