Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Snyggt. Är det alpha pads? Ser skitbekväma ut.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av seraj5:

Dem ser livsfarliga ut! Ha det så kul med de!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av oatp1b1:

Snyggt. Är det alpha pads? Ser skitbekväma ut.

De är riktigt mjuka, som att inte ha lurarna på sig. Gav bättre djupbas med. 😊

Ja, Alpha pads. 😃

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Söker ett par hörlurar som fungerar bra att ha när man cyklar och reser, men även framför datorn. Är det ett par Audio-Technica Ath-M50x som gäller i den kategorin eller finns det någon bättre lur som ligger under 2 000 kr?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lippton:

Söker ett par hörlurar som fungerar bra att ha när man cyklar och reser, men även framför datorn. Är det ett par Audio-Technica Ath-M50x som gäller i den kategorin eller finns det någon bättre lur som ligger under 2 000 kr?

Är det verkligen intressant med annat än in ears ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det verkligen intressant med annat än in ears ?

Ljudmässigt är det ju givetvis det. Men visst, in-ears är absolut smidigast. Jag tycker dock det är lite obehagligt med pluggar och har därför alltid kört på bose mie2i som sitter lite skönare. Nu har dock två par gott sönder så jag känner att det är dags för något nytt!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det har blivit riktiga rövarpriser på audezes prylar, måste ha med valutan att göra, el-8 för nästan samma pris man kunde köpa ett par lcd-2 för tidigare NEJ TACK.
Det va ju ändå meningen att el-8 skulle bli audezes instegsmodell för de som inte ville betala för deras andra flaggskepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Är det bara jag som tycker det har blivit riktiga rövarpriser på audezes prylar, måste ha med valutan att göra, el-8 för nästan samma pris man kunde köpa ett par lcd-2 för tidigare NEJ TACK.
Det va ju ändå meningen att el-8 skulle bli audezes instegsmodell för de som inte ville betala för deras andra flaggskepp.

Japp, dollarn har ju blivit 25% dyrare så då har priserna följt efter. Oppo har väl blivit dyrare också?

Vill man beställa Audeze billigare skulle jag göra det via t.ex. Tyskland eller Nederländerna. Då sparar man åtminstone några tusenlappar beroende på modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Söker ett par hörlurar som fungerar bra att ha när man cyklar och reser, men även framför datorn. Är det ett par Audio-Technica Ath-M50x som gäller i den kategorin eller finns det någon bättre lur som ligger under 2 000 kr?

Om du verkligen ska ha musik i öronen när du cyklar tycker jag absolut att du ska ha hjälm, och under en sån får du inte in ett par M50x

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thompo:

Om du verkligen ska ha musik i öronen när du cyklar tycker jag absolut att du ska ha hjälm, och under en sån får du inte in ett par M50x

Bra poäng, jag cyklar rätt mycket och har i princip alltid lurar eller headset på mig under hjälmen, jag har blivit så gammal att jag törs ha hjälm på mig utan att jag tycker att det ser fult ut och det känns väldigt naket att cykla utan hjälm numera, jag vill även gärna ha handskar och när det gäller lurarnas toppar så försöker jag hitta de som ger rätt nivå på ljuddämpningen, man vill ju slippa höra vindbrus, däckbuller från bilar och sura HD motorer från de barnsliga fånar som tycker dragpipes är häftigt,men man vill ju inte heller dämpa för mycket av omgivningsljuden så att det blir trafikfarligt.

Jag bor tyvärr på ett ställe där det ofta passerar HDar och det är ett jäkla gissel, de är så långsamma och bullriga att man bli närmast tokig på dem, tänk om folk kunde skaffa vettiga motorcyklar i stället som är gjorda för att köras i stället för att skaffa skit som bara ska putsas och stå och skaka och bullra, det vore ju även bra om polisen vore mycket hårdare med bullertester och så stenhårda straff för de som tex kör odämpade dragpipes, gärna beslag av motorcykeln och dryga böter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Japp, dollarn har ju blivit 25% dyrare så då har priserna följt efter. Oppo har väl blivit dyrare också?

Vill man beställa Audeze billigare skulle jag göra det via t.ex. Tyskland eller Nederländerna. Då sparar man åtminstone några tusenlappar beroende på modell.

Har du någon bra sida tysk sdida, blev rättså chockad av prisökningen, Sverige hade dem inte mycket dyrare än usa tidigare.
Jo 9kr dollarn är galet högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Har du någon bra sida tysk sdida, blev rättså chockad av prisökningen, Sverige hade dem inte mycket dyrare än usa tidigare.
Jo 9kr dollarn är galet högt.

www.hifi-berlin.com. Där kan man spara någon tusenlapp i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Är det bara jag som tycker det har blivit riktiga rövarpriser på audezes prylar, måste ha med valutan att göra, el-8 för nästan samma pris man kunde köpa ett par lcd-2 för tidigare NEJ TACK.
Det va ju ändå meningen att el-8 skulle bli audezes instegsmodell för de som inte ville betala för deras andra flaggskepp.

Jag var också inne ¨på EL8, som billigast var då att köpa via polare i USA som tar med dem till Sverige och pratade vi omkring 6k - nu i Butik kommer man inte under 9k. Amazon och andra har ju rätt tuff etikettering från USA så man åker ju dit på tull avgifter och moms och hoppla - så är du snabbt uppe si samma peng ändå :S

Var riktigt sugen - men nu avvaktar jag. Snöar in på Beyerdynamic under tiden...

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge tips på ett par vettiga lurar som är stora och sitter löst? Känner att det är dags att byta upp sig från mina SS Siberia v1. Ljudet i dem är meh och mikrofonen horribel, men det är riktigt sköna och har överlevt otaliga resor ner i golvet.

Problemet är att jag är så van vid dem att allt annat känns oskönt. Vill ha något som har plyschdynor, låter ok och har bra positional audio. Det är också viktigt att de inte ligger mot någon del av örat (är för små) och inte sitter som ett skruvstäd.

Har dessa också, och kan användas för referens för allt jag INTE vill ha i ett par lurar:
Medeltida tortyrverktyg

Visa signatur

4690K | GTX 970 | z97-Pro Gamer | XL2411Z | SuperNOVA G2 | R5 | 850 EVO | Deathadder | QcK Heavy

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Sennheiser HD598

Bra val

Fler förslag:

Beyer DT770 eller 990 är även tänkbara. Sköna kuddar, bra positional audio. De är inte jättelösa dock, men tror de går att böja ut.

Sony MDR MA900 om du kan få tag i dem. (säljs inte längre såvitt jag vet)
Sitter löst och ledigt och har enorma kåpor. Ingen ljudisolering alls dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollade runt lite på prisjakt och såg att det bara fanns en återförsäljare som hade HiFiMAN HE-400i hemma, prissatt till 4690:-. Klickade in mig till butiken och såg att det bara fanns 1 par på lager. Det stod dessutom att det var ett annat pris när man la dom i kundvagnen. Nyfikenheten tog över och jag klickade in dom i kundvagnen. 4221:-... Till synes sista paret på lager i Sverige... Stegrande dollarkurs i bakhuvudet... Sen är allt lite suddigt, men nu sitter jag här med en orderbekräftelse i inkorgen. Hoppas att det är ett par trevliga hörlurar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Kollade runt lite på prisjakt och såg att det bara fanns en återförsäljare som hade HiFiMAN HE-400i hemma, prissatt till 4690:-. Klickade in mig till butiken och såg att det bara fanns 1 par på lager. Det stod dessutom att det var ett annat pris när man la dom i kundvagnen. Nyfikenheten tog över och jag klickade in dom i kundvagnen. 4221:-... Till synes sista paret på lager i Sverige... Stegrande dollarkurs i bakhuvudet... Sen är allt lite suddigt, men nu sitter jag här med en orderbekräftelse i inkorgen. Hoppas att det är ett par trevliga hörlurar!

Skickades från m.sweclockers.com

Tog en snabbtitt, både Ljudmakarn och Akkelis har 400i på lager. Sen verkar inte Hifimans priser ha påverkats av dollarkursen (än). Hursom: Bra köp! De ska vara väldigt trevliga till elektronisk musik. Enda anledningen till att jag inte köpt ett par Hifiman är deras jäkla kontakter som är kassa..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Tog en snabbtitt, både Ljudmakarn och Akkelis har 400i på lager. Sen verkar inte Hifimans priser ha påverkats av dollarkursen (än). Hursom: Bra köp! De ska vara väldigt trevliga till elektronisk musik. Enda anledningen till att jag inte köpt ett par Hifiman är deras jäkla kontakter som är kassa..

Där ser man! Jag kollade inte noggrannare än lagerstatuskolumnen på prisjakt

Permalänk
Jubileumsmästare

Kabeln kom idag. Forza Audioworks.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svaniis:

Kabeln kom idag. Forza Audioworks.

http://i.imgur.com/yBzYMBQ.jpg

Snyggt! Ser jäkligt grov ut!

Permalänk
Medlem

Tror det börjar bli dags att leta nya hörlurar, börjar lida lite av komfort brist. Har haft hörlurarna i alla väder och på resande fot. Hörlurarna börjar kännas lite slitna, kan vara intressant att prova annat. Hörlurarna ska ha samma storlek som ett par Beyer t70p och lite åt det slutna hållet. Tänker mig att 3k bör vara Max det får kosta. Ska användas till en iPod classic så inte för låg ohm. Har tänkt åka och prova lite lurar om ca 2 veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tror det börjar bli dags att leta nya hörlurar, börjar lida lite av komfort brist. Har haft hörlurarna i alla väder och på resande fot. Hörlurarna börjar kännas lite slitna, kan vara intressant att prova annat. Hörlurarna ska ha samma storlek som ett par Beyer t70p och lite åt det slutna hållet. Tänker mig att 3k bör vara Max det får kosta. Ska användas till en iPod classic så inte för låg ohm. Har tänkt åka och prova lite lurar om ca 2 veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1579487

Är inte världens bästa inom ljud men dessa ska ha ett bra neutralt ljud, 770/880/990 sägs vara bland de bekvämaste, de är slutna, kostar 2800kr, och 32ohm så kan drivas lätt ur en ipod

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tror det börjar bli dags att leta nya hörlurar, börjar lida lite av komfort brist. Har haft hörlurarna i alla väder och på resande fot. Hörlurarna börjar kännas lite slitna, kan vara intressant att prova annat. Hörlurarna ska ha samma storlek som ett par Beyer t70p och lite åt det slutna hållet. Tänker mig att 3k bör vara Max det får kosta. Ska användas till en iPod classic så inte för låg ohm. Har tänkt åka och prova lite lurar om ca 2 veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Beggade T5P kan man väl få för kring 3 lappar? NAD HP50 är ju neutrala och, enligt mig, bekväma. Lite mer diskreta än T70/T5 också. Annars nya AKG K553, kan ju dock in testas, men de ska väl sitta som en K550 fast bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1579487

Är inte världens bästa inom ljud men dessa ska ha ett bra neutralt ljud, 770/880/990 sägs vara bland de bekvämaste, de är slutna, kostar 2800kr, och 32ohm så kan drivas lätt ur en ipod

Funderade lite på den modellen. Gillar faktiskt tesla soundet som tar tid innan man blir van vid. Så är lite fundersam om de låter lika bra som T modellerna. Känner bara att bygeln på mina nuvarande hörlurar börjar bli kass, sitter inte lika bekvämt längre, har med mig hörlurarna på bussen och vid andra ute aktiviteter så det sliter väl en del. Sedan känner jag inte det är så direkt lönt att spendera mer än 3k för det behov som hörlurarna skall uppfylla annars hade det kanske funnits lite andra fler direkta val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Funderade lite på den modellen. Gillar faktiskt tesla soundet som tar tid innan man blir van vid. Så är lite fundersam om de låter lika bra som T modellerna. Känner bara att bygeln på mina nuvarande hörlurar börjar bli kass, sitter inte lika bekvämt längre, har med mig hörlurarna på bussen och vid andra ute aktiviteter så det sliter väl en del. Sedan känner jag inte det är så direkt lönt att spendera mer än 3k för det behov som hörlurarna skall uppfylla annars hade det kanske funnits lite andra fler direkta val.

Nja, portabla lurar som är jämförbara med T70 växer väl inte på träd oavsett prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Nja, portabla lurar som är jämförbara med T70 växer väl inte på träd oavsett prislapp.

Hade Oppo haft sin PM-3 för 3-4k då hade man kunnat tänka sig en sådan. Känns bara lite sådär att runt 3k med bra komfort och bra ljud är svårt, medan går man upp lite i pris då finns det en del alternativ. Vette fasiken vad som är värt. Sedan bor jag utanför Sverige:s gränser så försöker åtminstone leta utifrån det som finns tillgängligt på nära håll.

Hur står sig ett par DT770, är det bra komfort och bra ljud??

Permalänk
Fyndjägare

Jaha då var det dags för plånkan att börja grina igen.

Massdrop kör den kralligare Geek Out 1000 nu för 198-239$
De sålde 155st av Geek Out 450 så 75st och 198$ lär de nå gissar jag. Alla ska med!
Man kan fega också och välja "Commit to join at $198".

Geek Out 1000
DSD USB DAC
Vansinnigt kraftfull hörlursförstärkare (för sin storlek) med 1000mW i 16ohm Class A. Den blir varm som satan men det är ju bara koolt att ha en förstärkare du kan värma tekoppen med.
1st 3,5mm hörlursutgång med impedans 0,47ohm
1st 3,5mm line-out med impedans 47ohm, du kan koppla till stereon eller annan hörlursförstärkare eller nå högohmigt.
Detta är ingen DAC/AMP för dina in-ears. Men däremot till dina Audeze, Hifiman, 600ohms lurar och allt annat som mår bra av lite pulver. Eller köp den för den utomordentliga DAC:en enbart.

Finns även 3 andra varianter tyvärr ej på REA idag. Geek Out 100 IEM, 450 och 720.

Köpelänken här
https://www.massdrop.com/buy/geek-out-1000-usb-dac-amp
Krävs att du loggar in på Massdrop för att se erbjudandet.

6 dagar kvar på kampanjen. Vet ej om det finns ett tak på antal sålda innan de avslutar kampanjen.

Normalpris 299$ eller 299€ ex Amazon.de
http://marketplace.lhlabs.com/collections/all

I princip bara toppbetyg från alla som testar den:
The Absolute Sound testar Geek Out 450
Hifipig testar Geek Out 1000
Audiostream testar Geek Out 1000
Tone Audio testar Geek Out 1000
Part Time Audiophile testar Geek Out 1000
The Ear testar Geek Out 1000
Hifiplus first listen on Geek Out 1000

The Most Powerful Portable USB DAC on the Planet. Period.
Despite its unobtrusive size, Geek Out 1000 produces massive sound. Designed for professional level and consumer grade headphones alike, the Geek Out 1000 offers 1 full watt of pure Class A power capable of powering ANYTHING on the market. The dual 1/8” analog outputs let you connect multiple sets of headphones or speakers, so you can easily switch between devices or listen with a friend. A breeze to use, the Geek Out provides you audiophile quality at minimal cost and maximum convenience.

People Have Been Compromising For Way Too Long
Geek Out replaces your computer's internal sound card with a no-compromise music device forged in fires of Mount Rad. That's probably something you didn't know you needed to know. You see, internal sound cards are mostly crap. That's because computer makers don't care as much about good sound as they do about good video.

Born on Kickstarter, Made Amazing by You
Breaking the mold of high-end audio companies, we decided to create Geek Out with the help of over 2,000 people on Kickstarter. After fulfilling all of our crowdfunding promises, we've sold over 15,000 units to audiophiles and music lovers all over the world.

When you plug Geek Out into your computer's USB port, you're replacing that crappy sound card with pure awesomeness. You can now play any music on the market today— not just crappy MP3's, we're talking ultra-high-resolution files all the way up to 32/384 kHz and DSD 128.

Ultra-High-Resolution Audio
When we first considered making Geek Out, it had to do real 32 bit / 384 kHz PCM audio. It also had to do DSD 128. We're the makers of Da Vinci Dual DAC, after all. We couldn't chince out.

  • T6061 aluminum enclosure

  • 3 layer buffer

  • 384 kHz / 32 bit and DSD 2 decoding engines

  • 64 bit volume control

  • DAC chip: ESS9018K2M

  • Input: USB 2.0 (asynchronous)

  • Output: Dual 1/8 in (3.5 mm) analogue

  • Output impedance: 0.47 Ohm

  • Maximum drive output: 1000 mW at 16 Ohms

  • Maximum output voltage: 4 Vrms

  • Amplifier type: class A

  • THD + N: 0.01%

  • Maximum native sample rate: 32 bit / 384 kHz

  • Maximum native bitstream: 6.144 MHz

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Jag var också inne ¨på EL8, som billigast var då att köpa via polare i USA som tar med dem till Sverige och pratade vi omkring 6k - nu i Butik kommer man inte under 9k. Amazon och andra har ju rätt tuff etikettering från USA så man åker ju dit på tull avgifter och moms och hoppla - så är du snabbt uppe si samma peng ändå :S

Var riktigt sugen - men nu avvaktar jag. Snöar in på Beyerdynamic under tiden...

Jo det är ganska trist, särskilt när dollarn är så stark, hade med spanat in el-8 när de visade upp dem men 9000 är lite väl :/

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av kozmos:

Jo det är ganska trist, särskilt när dollarn är så stark, hade med spanat in el-8 när de visade upp dem men 9000 är lite väl :/

Leta beggad LCD-2? Dyker upp rätt ofta på Hifimagasinet, Blocket etc.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1579487

Är inte världens bästa inom ljud men dessa ska ha ett bra neutralt ljud, 770/880/990 sägs vara bland de bekvämaste, de är slutna, kostar 2800kr, och 32ohm så kan drivas lätt ur en ipod

Lämnade precis tillbaks ett par DTS 880 250 Ohms. Måste säga att jag tyckte inte att de var så bekväma. Kändes även lite skrangliga i konstruktionen och ljudet var inte åt det håll jag föredrog. Tycker inte om för starkt i de höga partierna och det var dessa. Tyckte faktiskt mer om de något "burkigare" Custom OnePro. men men gillar man Tesla soundet kan nog detta vara lite för "klent". Kan ju bli ett nersteg om man inte vill ha mer bas som dessa förmodas ha än T70.