Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Kabel eller adapter?

Skickades från m.sweclockers.com

en adapter

Permalänk

Tjena Sweclockers! Jag funderar på att köpa ett nytt headset då min nuvarande headset som kostar 100kr har tyvärr gått sönder. Jag letar efter något bekvämt samt en bra mic. Ljudet behöver inte vara det bästa, så länge det är bekvämt att ha på sig det när man spelar.

Min budget är ungefär 500kr, kan gå upp till 700 ifall det är värt.

Tack i förskott

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluestahli:

Tjena Sweclockers! Jag funderar på att köpa ett nytt headset då min nuvarande headset som kostar 100kr har tyvärr gått sönder. Jag letar efter något bekvämt samt en bra mic. Ljudet behöver inte vara det bästa, så länge det är bekvämt att ha på sig det när man spelar.

Min budget är ungefär 500kr, kan gå upp till 700 ifall det är värt.

Tack i förskott

Qpad QH-90 ska tydligen låta väldigt bra för vad man betalar och har en hyfsat OK mikrofon, samt att de sitter bra på skallen. Min bror köpte dessa för att ha just nu och tycker att han låter tydligt då jag pratar med honom i Skype. I jämförelse med hans Sennheiser HD558 så tycker han att de låter lite "roligare" (beroende på musik), då de är slutna lurar och får lite med omph i basen, men annars så föredras hans HD558. Vill man ha extra tillbehör så gör HyperX en version av dessa lurar som heter Cloud, samma lur fast med mer tillbehör.

Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1374122

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makerspace:

en adapter

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=1%2F4+female+to+1%2F8+ma...

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=6%2C3+...

Den här såg ok ut, 45kr inkl frakt.
http://www.ebay.com/itm/Cable-Adapter-Jack-3-5-Male-to-Jack-6...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Är det ng. Skillnad ellan 6.3 och 3mm? Eller är de bara looks? Personligen tycker jag att större ser bättre ut en om jag köper en sådan, förlorar jag ljudkvalite med mina fidelio x2 och hegel super?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Är det ng. Skillnad ellan 6.3 och 3mm? Eller är de bara looks? Personligen tycker jag att större ser bättre ut en om jag köper en sådan, förlorar jag ljudkvalite med mina fidelio x2 och hegel super?

Skickades från m.sweclockers.com

6.3 sitter vanligtvis lite stadigare men det är ingen skillnad i ljudkvalitet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bonafriss:

Bara lite nyfiken. Gör man någon vettig "vinst" på det, eller gör du det mest för nöjes skull?

Man bygger väl främst för att det är roligt snarare än för att kunna få en normal timlön för det, jag själv tycker det är rätt avkopplande att sitta med lödkolven nån timme ibland även om man måste vara koncentrerad på det man gör, min faster gillar att sticka strumpor och förr i tiden täljde man slevar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Är och lyssnar. Beyerdynamic t90 och T1 är mina favoriter. EL-8 för små och blir allt för varma. Jag är en Beyer människa och Kef reference är underbara med T+A nya r serie. Lyssnat på naim med som var kanske med audio physic tempo. Oppo hörlurarna var ok dem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar inte riktigt Beyer ljudet måste jag erkänna. Gillar Custom One Pro - men DT serien gillade jag inte.
EL-8 verkar vara en lurig rackare - hört mycket gott om dem dock. OPPO lurarna verkar vara väldigt rena och inte särskiöt färgade enligt ett par recensioner. Blir till att se om man kan hitta dem i butik och testa helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Jag gillar inte riktigt Beyer ljudet måste jag erkänna. Gillar Custom One Pro - men DT serien gillade jag inte.
EL-8 verkar vara en lurig rackare - hört mycket gott om dem dock. OPPO lurarna verkar vara väldigt rena och inte särskiöt färgade enligt ett par recensioner. Blir till att se om man kan hitta dem i butik och testa helt klart.

Både Beyer t90 och AKG k812 är bekvämare än EL8, det är med andra ord bara en dyr hörlur. T90 i sluteten variant hade jag önskat mig. Det går knappt att hitta. Oppo är allt för dyra för vad man egentligen får. Moon High-end dac hade jag kunnat leva med om jag hade varit en hörlursfantast, oerhört bra byggd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Både Beyer t90 och AKG k812 är bekvämare än EL8, det är med andra ord bara en dyr hörlur. T90 i sluteten variant hade jag önskat mig. Det går knappt att hitta. Oppo är allt för dyra för vad man egentligen får. Moon High-end dac hade jag kunnat leva med om jag hade varit en hörlursfantast, oerhört bra byggd.

Skickades från m.sweclockers.com

K812 är ju inte heller en alldeles "gratis" hörlur
Audeze verkar ha ett ljud som tilltalade mig - men tidigare läste jag kommentarer om att EL-8 inte riktigt lät som en Audeze hörlur.
Intressant. Finns det någon paralell till någon hörlur du kan dra - att den påminner om någon annan i ljudet? Samma för OPPO - om det går vill säga

Tack för inläggen hittils Buddaz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

K812 är ju inte heller en alldeles "gratis" hörlur
Audeze verkar ha ett ljud som tilltalade mig - men tidigare läste jag kommentarer om att EL-8 inte riktigt lät som en Audeze hörlur.
Intressant. Finns det någon paralell till någon hörlur du kan dra - att den påminner om någon annan i ljudet? Samma för OPPO - om det går vill säga

Tack för inläggen hittils Buddaz!

Det var mycket folk där jag var och lyssnade plus att jag fastnade mer för T90. Musiken var inte min egen däremot gick källan via cd spelare och så kopplad til hörlursförstärkaren från oppo och High end dac från Moon så att 2 kunde lyssna samtidigt. Det lilla jag han med el8 gjorde mig inte direkt imponerad. Oppo, vet inte direkt vilken av modellerna, bekväma och sjukt lång sladd , bättre än el8. AKG k812 han jag med lite snabbt, äckligt bekväma och väldigt neutralt ljud, AKG High end är mer för den som verkligen vill analysera i en musik produktion. T90 gillade jag bäst med Moon eftersom dem satt bekvämt och väldigt öppet mellanregister, lät som man hade artisten framför sig, nackdelen att dem är öppna. Lyssnade mest på Kef reference, tror den heter modell fem, finns två modeller i golv version, ihop med T+A nya R serie och då den modell med enbart ca 200w med tillhörande cd spelare, det är en högtalare jag hade kunnat offrat min kropp för, fy fasiken, vilket bra mellanregister och bas. Tror jag är lite opartisk, tycker bättre om Beyer och AKG deras hörlurar passar mina öron i komfort och smak. AKG k812 kostar 10 loppor medan el8 ligger på 8 loppor och då väljer jag hellre k812 eller T1. Man får helt enkelt prova själv, för min del lever jag vidare med t70p, finns knappt någon annan sluten portabel hörlur inom samma prisklass som jag tycker låter bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder för tillfället ett par sennheiser momentum kopplade till ett asus xonar essence STX. Kan man få tag på något USB-relaterat att ersätta ljudkortet med som låter minst lika bra eller bättre för en.. säg.. 2-3 tusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Använder för tillfället ett par sennheiser momentum kopplade till ett asus xonar essence STX. Kan man få tag på något USB-relaterat att ersätta ljudkortet med som låter minst lika bra eller bättre för en.. säg.. 2-3 tusen?

O2 + ODAC. Kopplas via USB och ska teoretiskt vara bättre än Xonar STX.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

En klar, nio kvar.
Min gamla till vänster med strömuttag på framsidan. Den nybyggda till höger med strömkontakt på baksidan vilket är otroligt mycket smidigare. Ska ta och byta front och bakpaneler på min också nu till veckan så jag slipper dra kabeln runt till framsidan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

http://i.imgur.com/ZyoEyHy.jpg

En klar, nio kvar.
Min gamla till vänster med strömuttag på framsidan. Den nybyggda till höger med strömkontakt på baksidan vilket är otroligt mycket smidigare. Ska ta och byta front och bakpaneler på min också nu till veckan så jag slipper dra kabeln runt till framsidan.

tja, du verkar ju lite mer påläst om O2 och ODAC än de flesta.

Finns det något bra sätt att kunna köra en ODAC+O2 kombo som drivs på batteri? Jag har letat som tusan men hittar inga färdiga apparater, måste ju gå att fixa detta om man pillar fram löd-stationen tänkte jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

tja, du verkar ju lite mer påläst om O2 och ODAC än de flesta.

Finns det något bra sätt att kunna köra en ODAC+O2 kombo som drivs på batteri? Jag har letat som tusan men hittar inga färdiga apparater, måste ju gå att fixa detta om man pillar fram löd-stationen tänkte jag.

Inte i samma låda. Såhär ser det ut med ODACen på plats

Den sitter alltså där batterierna vanligtvis sitter annars. Själva ODACen drivs ju av USB så det är inga problem så om man byggde i en annan låda eller hade dom i separata lådor så skulle det gå för då kan man få plats med batterier. Har dock ingen aning om hur batteritiden är då jag aldrig kört en på batterier.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Inte i samma låda. Såhär ser det ut med ODACen på plats http://4.bp.blogspot.com/-9lKWLE_sO84/UDUDtC2ApHI/AAAAAAAABBE...

Den sitter alltså där batterierna vanligtvis sitter annars. Själva ODACen drivs ju av USB så det är inga problem så om man byggde i en annan låda eller hade dom i separata lådor så skulle det gå för då kan man få plats med batterier. Har dock ingen aning om hur batteritiden är då jag aldrig kört en på batterier.

Är det 9 eller 18 volt som O2 drivs på? Så fall kanske man kan köpa ett platt litium batteri som är specat till det, ny låda är inget problem för mig, gör gärna den extra biten för att snygga till det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Är det 9 eller 18 volt som O2 drivs på? Så fall kanske man kan köpa ett platt litium batteri som är specat till det, ny låda är inget problem för mig, gör gärna den extra biten för att snygga till det.

Adaptern är på 15VAC så...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

[

Fick bli ett par sådana skönheter här om veckan. Riktigt mysiga. Dock har jag inte riktigt något o gämfära med då de är mitt första 'open ear' lurar jag ägt.

Funderar på en Fiio E12 till de... Något som funkar i whiskey hörman och som dagligt sällskap vid datorn hade jag hoppats.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Adaptern är på 15VAC så...

Hmm, då räknar jag att batterierna är seriekopplade för att få ut ~18 volt. Säkrast då att köra med samma typ av batteri som original designen, de flesta platta LiPo batterierna är 3,7 volt, och de börjar gärna brinna om man laddar dem över deras specifikationer... hade varit för mycket jobb att göra om laddningskretsen där...

Tack för hjälpen iallafall. Jag får forska lite mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hmm, då räknar jag att batterierna är seriekopplade för att få ut ~18 volt. Säkrast då att köra med samma typ av batteri som original designen, de flesta platta LiPo batterierna är 3,7 volt, och de börjar gärna brinna om man laddar dem över deras specifikationer... hade varit för mycket jobb att göra om laddningskretsen där...

Tack för hjälpen iallafall. Jag får forska lite mer.

Gör så. Du kan ju läsa mer om konstruktionen på skaparens blogg www.nwavguy.blogspot.com

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nya lurar kanske behöver ljudkort eller Dac

Tjong Clockers
Behövde byta ut mina PC-360 och köpte precis ett par ATH-AD900X på Amazon efter jag sett https://teksyndicate.com/videos/audio-technica-ath-ad900x-ope.... Dock osäker på vilket ljudkort eller dac-combo man borde följa upp med. Har ett msi Z77A-GD55 moderkort. Vore ju najs att hålla sig under 2000, men är inget krav. Kommer spela BF4, CS och LoL. Inte så mycket musik på spelburken.
Vore supernajs med lite tipps.
J

Visa signatur

hungrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av slafsa:

Tjong Clockers
Behövde byta ut mina PC-360 och köpte precis ett par ATH-AD900X på Amazon efter jag sett https://teksyndicate.com/videos/audio-technica-ath-ad900x-ope.... Dock osäker på vilket ljudkort eller dac-combo man borde följa upp med. Har ett msi Z77A-GD55 moderkort. Vore ju najs att hålla sig under 2000, men är inget krav. Kommer spela BF4, CS och LoL. Inte så mycket musik på spelburken.
Vore supernajs med lite tipps.
J

O2+ODAC är standardsvaret i den här tråden Vill du komma lite billigare undan så är FiiO E10K en rolig pryl.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

O2+ODAC är standardsvaret i den här tråden

Haha då vet jag. Vilket kit skulle du rekommendera och från vem ska man shoppa? Det finns ju några alternativ i tråden.

Visa signatur

hungrig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arazand:

Hmm, då räknar jag att batterierna är seriekopplade för att få ut ~18 volt. Säkrast då att köra med samma typ av batteri som original designen, de flesta platta LiPo batterierna är 3,7 volt, och de börjar gärna brinna om man laddar dem över deras specifikationer... hade varit för mycket jobb att göra om laddningskretsen där...

Tack för hjälpen iallafall. Jag får forska lite mer.

Strömförsörjningen är snarare så att den har + - och 0 än att det är seriekopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej tråden!!!

Har ett par Audio-Technica ATH-M50x (limited edition), som nu min vänstra lur har slutat fungera på, vet att "kabeln" har lossnat från kretskortet och jag kan bara löda på, men jag ringde webhallen och dom kan bara ge pengar tbx, dessa kostade ~1800kr när jag köpte dom, Nu till frågan, Ska jag reparera dom själv o köra på dom eller finns det ett par bättre lurar för ~1800kr?:)

Kan tillägga att jag spelar mycket cs/wow, och lyssnar mestadels på reggae men lite allt möjligt (Musik är stor del av vardagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Strömförsörjningen är snarare så att den har + - och 0 än att det är seriekopplat.

Men om kretsen drivs på 15+ volt så måste ju batterierna vara seriekopplade för att nå rätt spänning annars är det bara 9 volt. Seriekopplade batteri dubbla spänningen, parallellkopplade batteri dubbel kapacitet, jag håller med dubbel kapacitet är det mest logiska men verkar inte som att kretsen går att köra på så lite som 9 volt...

Rätt mig om jag har fel för jag hittar nämligen inget om detta.

EDIT. Oh nu ser jag vad du menar. Ena batteriet står för +9 volt och andra för -9 volt som i genom kretsen blir snarlikt 18 volt. Är det så du menar?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arazand:

Men om kretsen drivs på 15+ volt så måste ju batterierna vara seriekopplade för att nå rätt spänning annars är det bara 9 volt. Seriekopplade batteri dubbla spänningen, parallellkopplade batteri dubbel kapacitet, jag håller med dubbel kapacitet är det mest logiska men verkar inte som att kretsen går att köra på så lite som 9 volt...

Rätt mig om jag har fel för jag hittar nämligen inget om detta.

EDIT. Oh nu ser jag vad du menar. Ena batteriet står för +9 volt och andra för -9 volt som i genom kretsen blir snarlikt 18 volt. Är det så du menar?

Spänningsregulatorerna ger både positiv och negativ matning till kretsarna, det är det bästa när det handlar om förstärkare, så här ser det ut internt på kortet, läs beskrivnnigen om du vill se alla detaljer och följa resonemangen.
Som du ser så är det väldigt tydligt bara av bilden på kretskortet att du har en 0a och inte bara + -

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Kalium:

Inte i samma låda. Såhär ser det ut med ODACen på plats http://4.bp.blogspot.com/-9lKWLE_sO84/UDUDtC2ApHI/AAAAAAAABBE...

Den sitter alltså där batterierna vanligtvis sitter annars. Själva ODACen drivs ju av USB så det är inga problem så om man byggde i en annan låda eller hade dom i separata lådor så skulle det gå för då kan man få plats med batterier. Har dock ingen aning om hur batteritiden är då jag aldrig kört en på batterier.

Är det din bild Kalium?
Vore kul att se undersidan också.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Är det din bild Kalium?
Vore kul att se undersidan också.

Japp. Inget att se på undersidan direkt eftersom alla komponenter sitter på ovansidan men kan försöka komma ihåg att ta en bild på undersidan nästa gång jag bygger.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare