Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du nån nytta av en dac om du inte har en hörlursförstärkare ?

Som sagt är de ju huvudsakligen för högtalaren som redan har en inbyggd förstärkare. Så de borde ju lösa problemet? Eller funkar de inte så?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Humper:

Som sagt är de ju huvudsakligen för högtalaren som redan har en inbyggd förstärkare. Så de borde ju lösa problemet? Eller funkar de inte så?

Om du är nöjd med att bara driva ett par aktiva högtalare så fungerar det med en dac och du kan sedan utöka det med en hörlursförstärkare när du vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då kom det 10st O2+ODAC i delar idag då. Bara att sätta igång och bygga! Kanske tar en bild på alla delar sen när jag packat upp dom lite snyggare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kan rek hd600 med hd 650's sladd!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Kan rek hd600 med hd 650's sladd!

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

för de blir mindre brighta, med bättre frekvensrespons för mig.
och jag tycker hd 650 är för "mjuka" för mig iaf i min hörlursförstärkare.
med 650 kabeln i 600 blir det topp för mig!

analyytisk men musikaliskt på samma gång, precis som jag trivs med

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Hej,

Har har möjligheten att ha Meridian Explorer 2 och Hegel super bredvid varandra med mina Philips Fidelio X2 och Sony MDR1A.

Förstärkarna låter bra men jag har inte försökt mig på något blindtest.

Supern levereras utan sladd(!) men jag har flera hemma så det var bara att koppla, plug & play! Enheten har en ganska hög "gain", jag hör nämligen ljud/musik trots att volymen är på "0". Vid uppspelning behöver jag inte skruva volymen speciellt mycket för att det ska bli högt. Jag upplever att den kan göra nytta med mer "tungdrivna" lurar också. Supern upplevs väldigt solid.

Explorern har MQA vilket känns i dagsläget som en marknadsföringspryl. Efter att användaren har laddat hem drivrutiner så är det bara att köra. Gränssnittet, till mjukvaran ser ut att vara hämtat från Windows 98, mjukvaran körs dock i bakgrunden så det är inget användaren ser ofta. Enheten är finkänslig i volymkontrollen och det går att kontrollera önskad volym riktigt väl. Kanske något bättre ljud än Supern. Här är jag nog färgad av prislappen, skillnaderna (om sådana existerar är subtila).

Meridian Explorer 2 och Hegel Super gör sig snygga på skrivbordet. Mycket bättre kvalitet än Nuforce Udac 2 som jag hade en gång i tiden.

Oavsett vilken enhet jag behåller så vet jag att jag kommer att sakna den andra.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Fantoon:

Hej,

Har har möjligheten att ha Meridian Explorer 2 och Hegel super bredvid varandra med mina Philips Fidelio X2 och Sony MDR1A.

Förstärkarna låter bra men jag har inte försökt mig på något blindtest.

Supern levereras utan sladd(!) men jag har flera hemma så det var bara att koppla, plug & play! Enheten har en ganska hög "gain", jag hör nämligen ljud/musik trots att volymen är på "0". Vid uppspelning behöver jag inte skruva volymen speciellt mycket för att det ska bli högt. Jag upplever att den kan göra nytta med mer "tungdrivna" lurar också. Supern upplevs väldigt solid.

Explorern har MQA vilket känns i dagsläget som en marknadsföringspryl. Efter att användaren har laddat hem drivrutiner så är det bara att köra. Interface till mjukvaran ser ut att vara hämtat från Windows 98, mjukvaran körs dock i bakgrunden så det är inget användaren ser ofta. Enheten är finkänslig i volymkontrollen och det går att kontrollera önskad volym riktigt väl. Kanske något vassare ljud. Här tror jag dock att jag är färgad av prislappen.

Både enheterna gör sig snygga på skrivbordet.

Oavsett vilken enhet jag behåller så vet jag att jag kommer att sakna den andra.

"Kanske något vassare ljud."
En fråga. Antar att du menar bättre ljudmässigt och inte vass skärande diskant eller liknande?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

"Kanske något vassare ljud."
En fråga. Antar att du menar bättre ljudmässigt och inte vass skärande diskant eller liknande?

Du har alldeles rätt, blev fort men fel där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

Sennheiser HD800 har ju nämnts tidigare i tråden, men de kostar ju en halv arm och ett helt ben? 12000:- för ett par hörlurar? Då skaffar jag hellre nya grafikkort.

Men har nån lyssnat på deras lillebror, Sennheiser HD700? Ligger runt 4-5000:- beroende på butik: det känns lite mer rimligt. Inte lika stora element som sitter i dem, men bra ändå? Åsikter?

Ja så kan du ju prioritera men hörlurarna har garanterat mycket bättre andrahandsvärde efter ett par år, därav ur ekonomisk synpunkt så är det en bättre investering, datorer sjunker ju snabbare i pris än bilar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En snabb fårga till gänget här, någon som har testa Audeze EL-8 ännu?

Och har någon av er erfarenhet av hörlurarna från OPPO, PM-1, PM-2 och PM-3?

Lite nyfiken av att höra om folk testat dem och vad de tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

En snabb fårga till gänget här, någon som har testa Audeze EL-8 ännu?

Och har någon av er erfarenhet av hörlurarna från OPPO, PM-1, PM-2 och PM-3?

Lite nyfiken av att höra om folk testat dem och vad de tycker.

Testat Oppo PM-1 och PM-2, och tyckte båda var fantastiska. Galet bekväma, fina material och en väldigt bra ljud överlag. Tyckte ärligt talat att det inte var värt prisskillnaden att gå upp till PM-1 från PM-2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Testat Oppo PM-1 och PM-2, och tyckte båda var fantastiska. Galet bekväma, fina material och en väldigt bra ljud överlag. Tyckte ärligt talat att det inte var värt prisskillnaden att gå upp till PM-1 från PM-2.

Hej, precis den uppfattning jag har fått av att läsa mellan skillnaderna på PM-1 och PM-2.
Började kolla på OPPO efter att satt i halsen över dollar kursen när man såg vad Audeze EL-8 hamnade på och kollade upp OPPO. PM-3 har väl en OK prisbild - men PM-2 lär ju vara en hel del mera oumpf i ljudet..., men också dyr.

Vet någon om de finns i Göteborgs trakten så man kan provlyssna dem?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Foolwolf:

En snabb fårga till gänget här, någon som har testa Audeze EL-8 ännu?

Och har någon av er erfarenhet av hörlurarna från OPPO, PM-1, PM-2 och PM-3?

Lite nyfiken av att höra om folk testat dem och vad de tycker.

Testat EL-8. Tyckte den lät skumt jämfört med andra Audeze. Den påminde om de dyrare men någonting fattades och var definitivt annorlunda. Inte säker på om det var ett final ex eller en pre production, eventuellt var den inte inspelad heller (om det nu har påverkan på el-8). Tänkte ge den en ny chans vid tillfälle. Men lättare på huvudet var den iallafall

Oppo PM-x inte ännu, blir intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Testat Oppo PM-1 och PM-2, och tyckte båda var fantastiska. Galet bekväma, fina material och en väldigt bra ljud överlag. Tyckte ärligt talat att det inte var värt prisskillnaden att gå upp till PM-1 från PM-2.

Ska försöka prova lite nu i helgen. Butiken jag skall besöka kommer visa upp EL-8 så det kommer säkert vara fult med folk som vill klämma på hörlurarna. Samma butik har även övrigt high-end sortiment från Grado, Beyerdynamic, Oppo, AKG K812, Audeze med flera.

Annars går mitt besök ut på att få lyssna på KEF Reference, Rega RP10, T+A nya R serie, lyssna på Nordost representanten och Bel Canto nya serie plus lite annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Då kom det 10st O2+ODAC i delar idag då. Bara att sätta igång och bygga! Kanske tar en bild på alla delar sen när jag packat upp dom lite snyggare.

Hur går det för dig? Lyckats knåpa ihop några?

Permalänk
Fyndjägare

Geek Out V2 är nu släppt till intropris 225$.
De är på Batch 15 av 15 just nu i förbokningar. Och väntetiden tyvärr till September. Boka för 1$ nu så drar de 224$ nångång innan skeppning.
Eftersom jag hört v1 så är jag rätt säker på att denna kommer rocka den med.

Stora nyheten är ställbar gain tycker jag, 100 eller 1000mW. Det går att driva tröga as eller in-ears med denna om man vill. Samt balanserade utgångar.

Använd koden "MYFRIENDLOVESME" för att slippa den hutlösa frakten på minst 45$.

http://marketplace.lhlabs.com/products/geek-out-v2-usb-dac-he...

Frequency Response: 2 Hz - 55 kHz (-0.1 dB)
Maximum Power Output: User switchable. 1000 mW @ 16 ohms. 100mW @ 16 ohms
Maximum Output Voltage: 4.0 Vrms in high gain setting.

Total Harmonic Distortion (THD+N): <0.01%
Signal to Noise Ratio (SNR): >105 dB unweighted. > 108 A-weighted.

Input: USB 2.0 (Asyncronous)
Outputs: Dual 3.5mm analog stereo (one single-ended, one TRRS balanced)
Output Impedance: 0.47 ohms
Output Stage OpAmp: Texas Instruments TPA6120A2
Amplifier Output Bias: Class A

Digital to Analog Converter IC: ESS SABRE9018AQ2M
USB Controller: XMOS XS1-SU01A-FB96

PCM Sample Rates Supported: 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, 192 kHz, 352.8 kHz, 384 kHz
DSD Sample Rates Supported: 2.8224 MHz, 3.072 MHz, 5.6448 MHz, 6.144 MHz
Bit Depth Supported: 1 bit, 16 bit, 24 bit, 32 bit

Chassis Construction: 3D Printed Ultra High Temp Resin
Width: 37.5mm
Length: 78mm
Height: 13mm
Weight: 34 grams

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla om någon provat Philips SHP9500? Ligger ute på Massdrop för dryga 600kr. Hur klassar dessa med andra HiFi-lurar?

https://www.massdrop.com/buy/philips-shp9500-headphones

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

När har akkelis öppet? Ska till gbg så tänkte svänga förbi ngn ljudaffär och denna verkar bäst, det är hörlurar jag vill pröva

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

När har akkelis öppet? Ska till gbg så tänkte svänga förbi ngn ljudaffär och denna verkar bäst, det är hörlurar jag vill pröva

Inte för att låta otrevlig, men är det inte både lättare och mer logiskt att göra en snabb googling på "akkelis audio" istället för att fråga i en hörlurstråd på sweclockers? Öppettiderna står på deras framsida http://www.akkelisaudio.com/

Permalänk
Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makerspace:

söker 6.3 hona till 3.5 hane, gärna frifrakt och okej kvalitet, 100kr typ. några rekommendationer?

Kabel eller adapter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Så kan 10st O2+ODAC se ut

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Varför bygger du inte något annat, t.ex. Bottlehead crack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Varför bygger du inte något annat, t.ex. Bottlehead crack?

Ingen koll på vad det är för något. Har byggt många O2+ODAC tidigare och har en bra deal med leverantör så det är just därför. Kanske kikar på en Bottlehead Crack när jag sålt klart dessa, kan ju vara kul med lite variation.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är och lyssnar. Beyerdynamic t90 och T1 är mina favoriter. EL-8 för små och blir allt för varma. Jag är en Beyer människa och Kef reference är underbara med T+A nya r serie. Lyssnat på naim med som var kanske med audio physic tempo. Oppo hörlurarna var ok dem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Inte för att låta otrevlig, men är det inte både lättare och mer logiskt att göra en snabb googling på "akkelis audio" istället för att fråga i en hörlurstråd på sweclockers? Öppettiderna står på deras framsida http://www.akkelisaudio.com/

När jag skrev var jag på väg till gbg, har ingen datir och använde mobil så var en mobilsida, hittade ingenstans, bara speciella öppettider t.ex nyår så det var därför jag frågade här. Kan du möjligtviss svara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

När jag skrev var jag på väg till gbg, har ingen datir och använde mobil så var en mobilsida, hittade ingenstans, bara speciella öppettider t.ex nyår så det var därför jag frågade här. Kan du möjligtviss svara?

Det står ju på mobilsidan.. 12-18 vardagar, 10-14 lördagar

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Ingen koll på vad det är för något. Har byggt många O2+ODAC tidigare och har en bra deal med leverantör så det är just därför. Kanske kikar på en Bottlehead Crack när jag sålt klart dessa, kan ju vara kul med lite variation.

Bara lite nyfiken. Gör man någon vettig "vinst" på det, eller gör du det mest för nöjes skull?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det står ju på mobilsidan.. 12-18 vardagar, 10-14 lördagar

Konstigt, står inte för mig, aja tack för svar!