Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omnia:

Fick bli ett par sådana skönheter här om veckan. Riktigt mysiga. Dock har jag inte riktigt något o gämfära med då de är mitt första 'open ear' lurar jag ägt.

Ursäkta en besserwisser, men det där är inga "open ear" hörlurar
De är "over ear" (eller circumaural som det även kallas) men de är inte öppna.

(Öppna hörlurar har ingen solid kåpa på hela utsidan av elementet om du förstår vad jag menar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera till en O2/ODAC-kombo istället för min Hegel Super. Vad tror ni om det? Det är till min datorsetup där jag har ett par Philips X1 med en V-moda boompro. Grunden till att jag funderar på att byta är att jag tror att hörlursutgången som även fungerar som optisk ut gör så att det blir något knas med mikrofonen för det brusar i hörlurarna om jag har mikrofonen ikopplad i det integrerade ljudkortet i datorn. Problemet är bara då och inte om jag kopplar i högtalarna i ljudkortet också.. Det bör vara att det går runt på något vis då det är en splitter på kabeln från V-Moda Boompro som splittar till ljud in/ljud ut. Vet dock inte vad man kan tänkas få för en Hegel Super heller..

Kan tillägga att kör jag ett headset utan splitter, alltså med en kabel för mikrofon och en för ljudet så är det inga problem att använda min Hegel Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

AKG k812 kostar 10 loppor medan el8 ligger på 8 loppor och då väljer jag hellre k812 eller T1. Man får helt enkelt prova själv, för min del lever jag vidare med t70p, finns knappt någon annan sluten portabel hörlur inom samma prisklass som jag tycker låter bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ha - du kan få skicka till mig

Här ligger AKG K812 på 12k
EL-8 på 9k

OPPO PM-3 6k
OPPO PM-2 12k
OPPO PM-1 15k

Det blir mycket pengar när man vill ha något som de låer bra ur. Dock är jag supernöjd med min Pioneer U-05s. Passar mig bra.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara rapportera att jag nyligen fått mina Phillips Fidelio X2 som jag har kopplade till min Denon DA 300-USB dac. Vilket underbart luftigt ljud! Jag glömmer fort bort att det är hörlurar jag lyssnar på, då upplevelsen påminner om att sitta och lyssnar på en bra HI-FI anläggning.

Letade efter de bästa hemmahörlurarna med så låg impedans (X2= 30 ohm) som jag kunde då DA 300:an är lite klen på förstärkardelen. Jag är väldigt nöjd med denna kombinationen. Med tanke på att den inte kostat mig särskilt mycket då jag köpte båda dac:en och lurarna på rea.

Tack till dig som tipsade om X2orna i dagens-deal-tråden häromdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Tänkte bara rapportera att jag nyligen fått mina Phillips Fidelio X2 som jag har kopplade till min Denon DA 300-USB dac. Vilket underbart luftigt ljud! Jag glömmer fort bort att det är hörlurar jag lyssnar på, då upplevelsen påminner om att sitta och lyssnar på en bra HI-FI anläggning.

Letade efter de bästa hemmahörlurarna med så låg impedans (X2= 30 ohm) som jag kunde då DA 300:an är lite klen på förstärkardelen. Jag är väldigt nöjd med denna kombinationen. Med tanke på att den inte kostat mig särskilt mycket då jag köpte båda dac:en och lurarna på rea.

Tack till dig som tipsade om X2orna i dagens-deal-tråden häromdagen.

antar att du lyssnar lossless flac och ingen vanlig mp3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

antar att du lyssnar lossless flac och ingen vanlig mp3?

Jajjemän jag kör Foobar2000 och alla SACD tillägg osv. Det sämsta formatet jag lyssnar på är 16 bit Flac (förutom när jag lyssnar på Intergalatic FM som är en internetradio som tyvärr bara sänder i 128k). Även i mobilen har jag bara Flac och inga mp3.


Det är bra att du dubbelkollar så att ingen köper såna här grejer och slösar bort det på mp3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Är det din bild Kalium?
Vore kul att se undersidan också.

Skulle byta gainresistorer på en förstärkare idag så tog en bild åt dig. Tyvärr var det slut på ström i kameran och har ingen aning vart laddaren har tagit vägen så fick bli en bild med telefonen istället. Kablarna där är för att ansluta ODACen till ingången. Hade en stark lampa som lyser på kortet också vilket ger lite skumma reflektioner, det ser bättre ut i verkligheten.

Här är en bild från NwAvGuys blog som visar hur kablarna är anslutna till O2an

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Kalium:

http://i.imgur.com/KReeVjE.jpg

Skulle byta gainresistorer på en förstärkare idag så tog en bild åt dig. Tyvärr var det slut på ström i kameran och har ingen aning vart laddaren har tagit vägen så fick bli en bild med telefonen istället. Kablarna där är för att ansluta ODACen till ingången. Hade en stark lampa som lyser på kortet också vilket ger lite skumma reflektioner, det ser bättre ut i verkligheten.

Här är en bild från NwAvGuys blog som visar hur kablarna är anslutna till O2an http://lh3.googleusercontent.com/-cmeMwDvclZQ/T8avzGvMmLI/AAA...

Tack! Blir en del att löda där. Äger ju O2 sen några år men byggde inte min själv. Hoppas du roterar dessa snabbt. För mig var det lite av en aha upplevelse första gången jag hörde O2 / ODAC.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tack! Blir en del att löda där. Äger ju O2 sen några år men byggde inte min själv. Hoppas du roterar dessa snabbt. För mig var det lite av en aha upplevelse första gången jag hörde O2 / ODAC.

Jo. Satt faktiskt och funderade på det när jag byggde den hur många lödpunkter det blir. Går ju att räkna ut ganska enkelt, kanske gör det någon dag. Har ingen aning om hur snabbt dom kommer gå åt så det var lite risky att beställa hem hela tio stycken. Vem vet, kanske inte ens blir av med alla.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ni som har lite koll på lurar. Vilka lurar skulle ni rösta på utav de lurar som jag har valt ut nedan?

De ska användas i hemmet/på promenad. Lyssanr mycket på Podcasts och lite musik.

Tacksam för synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ugga:

Funderar på att uppgradera till en O2/ODAC-kombo istället för min Hegel Super. Vad tror ni om det? Det är till min datorsetup där jag har ett par Philips X1 med en V-moda boompro. Grunden till att jag funderar på att byta är att jag tror att hörlursutgången som även fungerar som optisk ut gör så att det blir något knas med mikrofonen för det brusar i hörlurarna om jag har mikrofonen ikopplad i det integrerade ljudkortet i datorn. Problemet är bara då och inte om jag kopplar i högtalarna i ljudkortet också.. Det bör vara att det går runt på något vis då det är en splitter på kabeln från V-Moda Boompro som splittar till ljud in/ljud ut. Vet dock inte vad man kan tänkas få för en Hegel Super heller..

Kan tillägga att kör jag ett headset utan splitter, alltså med en kabel för mikrofon och en för ljudet så är det inga problem att använda min Hegel Super.

Är det inte nått i datorn som gör att det brusar, det låter skumt att hörlursförstärkaren i sig påverkas utan det är mer troligt ljudkortet eller nån mjukvara.
Men O är bra saker oavsett det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bjuder på lite ögongodis (och örongodis) såhär på måndagskvällen.

Min egna i mitten (ca 3 år gammal), den längst överst byggde jag förra veckan och har redan funktionstestat den några dagar. Den undre funktionstestar jag just nu, väntar bara på att få bli av med dom nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Fyndjägare

Massdrop dealen på AKG K553 Pro är tillbaka. $119 och Freight Forwarding Service för $25 till Sverige.
Endast 675st och det verkar vara 533st sålda just nu.

Länken kräver att du loggar in på Massdrop se något.
https://www.massdrop.com/buy/akg-k553-pro-studio-headphone

Läs HF tråden om ni orkar.
http://www.head-fi.org/t/760386/new-release-the-akg-k553-pro-...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har alltid haft stängda lurar men köpte ett par Philips fidelio X2 häromdagen. Tyckte om dom, men eftersom dom är så öppna så blev det inte så bra då jag störde frugan när jag spelade eller lyssnade på musik, har datorn i sovrummet.

Jag funderar på om jag ska byta dom, har en månads öppet köp.
Min budget ligger på ca 4k och lurarna paras med ett Asus xonar essence stx.

Kikade lite på beyerdynamic T70, men övriga tips och råd uppskattas.

I musikväg så lyssnar jag på ganska blandat, typ pink Floyd, Ott och mycket hardstyle samt spelar cs go

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

Hej! Jag har alltid haft stängda lurar men köpte ett par Philips fidelio X2 häromdagen. Tyckte om dom, men eftersom dom är så öppna så blev det inte så bra då jag störde frugan när jag spelade eller lyssnade på musik, har datorn i sovrummet.

Jag funderar på om jag ska byta dom, har en månads öppet köp.
Min budget ligger på ca 4k och lurarna paras med ett Asus xonar essence stx.

Kikade lite på beyerdynamic T70, men övriga tips och råd uppskattas.

I musikväg så lyssnar jag på ganska blandat, typ pink Floyd, Ott och mycket hardstyle samt spelar cs go

Vad tyckte du om Fidelio X2? Något du inte gillade med dem? Något du skulle vilja ha mer eller mindre av?
Vad tyckte du om komforten osv?

Bra att ha några referenser för vad du uppskattar om man ska ge råd

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad tyckte du om Fidelio X2? Något du inte gillade med dem? Något du skulle vilja ha mer eller mindre av?
Vad tyckte du om komforten osv?

Bra att ha några referenser för vad du uppskattar om man ska ge råd

Tycker de hade en skön ljudbild, dock lät de "bättre", eller snarare mer djup i ljudet på typ syntar och udda ljud i butik men har ju inte hunnit använda dom jättemycket. Några timmar endast. (Provlyssna gärna Ott - The Queen of All Everything för ett låtexempel där man hör mer saker med bättre hörlurar)

Komforten var relativt bra, större kuddar än vad jag är van vid så de låg nästan på kindbenet men märkte inte av det efter ett tag.

Jag föredrar dock läderkuddar, så utbytbara pads skulle väl vara att föredra, men det är nog en vanesak då jag tycker att "tyg" kuddarna skaver lite då de är lite ojämna i ytan.

Sladden var ju brutalt lång, men går att skaffa en ny som passar vid skrivbordet.

Vad jag märkte var det lite svårt att avgöra positional audio när jag spelade CS:GO, men det kan nog vara att själva stegen låter annorlunda än i mitt tidigare headset.

EDIT:
Var nyss och provlyssnade T70p då det var de enda dom hade. De kändes väldigt ljusa eller pipiga och basen var inget jag gillade heller

Ultrasone 8 på rea : Trevliga men obekväma

Beyerdynamic t5p :Gillade dessa starkt, men vill inte offra en njure för hörlurarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

Tycker de hade en skön ljudbild, dock lät de "bättre", eller snarare mer djup i ljudet på typ syntar och udda ljud i butik men har ju inte hunnit använda dom jättemycket. Några timmar endast. (Provlyssna gärna Ott - The Queen of All Everything för ett låtexempel där man hör mer saker med bättre hörlurar)

Komforten var relativt bra, större kuddar än vad jag är van vid så de låg nästan på kindbenet men märkte inte av det efter ett tag.

Jag föredrar dock läderkuddar, så utbytbara pads skulle väl vara att föredra, men det är nog en vanesak då jag tycker att "tyg" kuddarna skaver lite då de är lite ojämna i ytan.

Sladden var ju brutalt lång, men går att skaffa en ny som passar vid skrivbordet.

Vad jag märkte var det lite svårt att avgöra positional audio när jag spelade CS:GO, men det kan nog vara att själva stegen låter annorlunda än i mitt tidigare headset.

EDIT:
Var nyss och provlyssnade T70p då det var de enda dom hade. De kändes väldigt ljusa eller pipiga och basen var inget jag gillade heller

Ultrasone 8 på rea : Trevliga men obekväma

Beyerdynamic t5p :Gillade dessa starkt, men vill inte offra en njure för hörlurarna

Basen i tesla från Beyer kommer inte fram förrän de är ordentligt inspelade. De är ljusa i början om man inte är van vid signaturen. Det som är bra är att hörlurarna låter precis så som det är tänkt att låta och inget annat. Jag tycker t5p är lite sämre rent ljudmässigt än t70p och föredrar istället t1/t90 ifall man skulle vilja ha några seriösa hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Basen i tesla från Beyer kommer inte fram förrän de är ordentligt inspelade. De är ljusa i början om man inte är van vid signaturen. Det som är bra är att hörlurarna låter precis så som det är tänkt att låta och inget annat. Jag tycker t5p är lite sämre rent ljudmässigt än t70p och föredrar istället t1/t90

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antog att T70p var inspelade då det var de enda de hade på stället, samt såg ganska använda ut.
Ska göra ett återbesök när jag tar med mig mina X2 som jämförelse, blev ett ganska spontant besök då jag endast hade mobilen med som källa.

Efter att ha provlyssnat på t70p, t5p samt 990 och vad jag hade med mig från X2 så känns det ändå som att jag gillar ljudbilden av öppna lurar bättre, blir nog att väga ljudet mot läckage och volymen i omgivningen.
Hittar jag inget som passar så får jag nog köpa öronproppar till kvinnan istället, billigt och bra.

Vad gör impedans rent ljudmässigt? Då mitt ljudkort ska klara upp till 600ohm om jag inte läst fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

Jag antog att T70p var inspelade då det var de enda de hade på stället, samt såg ganska använda ut.
Ska göra ett återbesök när jag tar med mig mina X2 som jämförelse, blev ett ganska spontant besök då jag endast hade mobilen med som källa.

Efter att ha provlyssnat på t70p, t5p samt 990 och vad jag hade med mig från X2 så känns det ändå som att jag gillar ljudbilden av öppna lurar bättre, blir nog att väga ljudet mot läckage och volymen i omgivningen.
Hittar jag inget som passar så får jag nog köpa öronproppar till kvinnan istället, billigt och bra.

Vad gör impedans rent ljudmässigt? Då mitt ljudkort ska klara upp till 600ohm om jag inte läst fel.

T5p som du gillade är en sluten variant av t1 fast är gjord för att låta som den är öppen. Impedansen har inget med ljudkvalitet att göra handlar mer om själva drivningen. Bara för att den klarar 600ohm säger även det nada. Så länge man bara har något som är bra och tillräckligt med power så är det ingen fara. En annan fun fact är att McIntosh har använt dig av Beyer vid utformning av deras senaste High end lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av NoToes:

Vad gör impedans rent ljudmässigt? Då mitt ljudkort ska klara upp till 600ohm om jag inte läst fel.

600ohm i ljudkortspeccen innebär inte att den driver dina X2 korrekt. Ditt STX har 10ohms utgångsimpedans, bäst med hörlurar över 80ohm.

Läs följande om du vill lära dig.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoToes:

Vad gör impedans rent ljudmässigt? Då mitt ljudkort ska klara upp till 600ohm om jag inte läst fel.

Desto lägre impedans en lur har desto större chans att ljudkvaliten påverkas, har den däremot hög impedans så kan en del förstärkare kanske inte spela tillräckligt starkt i en del lägen, men läs artiklarna om impedans som länkats tidigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet en butik där man kan provlyssna T90 i Göteborg? Hittar den inte någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

Är det någon som vet en butik där man kan provlyssna T90 i Göteborg? Hittar den inte någonstans.

Hembioconsult är nog det närmaste

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en ljudbild som Fidelio X2 fast med sluten lur tror jag du skall titta på AKG eller Sennehiser lurar. Kanske testaShure 1540?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

Är det någon som vet en butik där man kan provlyssna T90 i Göteborg? Hittar den inte någonstans.

Om du ska ha t90 hoppas jag för Guds skull att du har tänkt driva hörlurarna med en separat hörlursförstärkare av lite högre kvalitét. Det är en helt öppen lur. Det är bara T70 och T5 som är slutna i tesla serien. T betyder att hörlurarna använder ett tesla material, det är en tunn metallbricka som återger ljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Om du vill ha en ljudbild som Fidelio X2 fast med sluten lur tror jag du skall titta på AKG eller Sennehiser lurar. Kanske testaShure 1540?

Kollade lite på Shure 1540, tänkte försöka provlyssna någon dag när jag är ledig.

Skrivet av buddaz:

Om du ska ha t90 hoppas jag för Guds skull att du har tänkt driva hörlurarna med en separat hörlursförstärkare av lite högre kvalitét.
Skickades från m.sweclockers.com

Ville mest provlyssna för att se över alternativ, har inte kommit så långt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

Kollade lite på Shure 1540, tänkte försöka provlyssna någon dag när jag är ledig.

Ville mest provlyssna för att se över alternativ, har inte kommit så långt än.

De flesta bra hörlurar av högre rang är öppna eller semi öppen och bör matchas noggrant. Det som är ditt stora problem med asus kortet är utgångsimoendansen. Inget fel att lyssna, frågan är ju sedan hur mycket du är villig att investera. Ja jag vet många säger köp o2 prylar, jag hade istället rekommenderat annat spännande som går att få tag i för likvärdiga pengar. Bara lite tips på vägen. AKG är trevliga om du letar efter något som är neutralt, Sennheiser är mer fokus på mellanregister i de lite billigare hörluarna medan HD800 är extremt tråkig och Beyer tesla serie är väldigt fokuserade på att ge ett precis ljud. Sedan finns Oppo som är trevliga med bra komfort, bara lite för dyra. Shure är bekväma dem med i den högre serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror att du behöver bestämma dig för budget -ö Tesla lurarna kostar ju en slant också. Jag är till skillnad från Buddaz ingen fan av Beyerdynamics ljud. Jag tycker om lurarna runt 100-1500 kro Custom one pro, billigare in-ears - funkar bra men sedan blir hörluren förstark i diskanten och gör att den musik jag lyssnar på leder till utmattning efter ett tag. Jag gillar helt enkelt en lite mörkare ljudbild som hänger lite mer ihop. Nu har jag itne lyssnat på alla Tesla lurarna - de är inga dålig lurar helt klart - men då du kommer från Philips X2 och ville ha liknande ljud så har jag svårt att rekommendera Beyer... Vill du utvidga sökningen däremot är det ju naturligt att titta på Beyer som en av top tillverkarna ino de flesta pris segment!

OPPO lurar ligger ju nästan på dubbla priset frånPhilips Fidelio X2, som insteg, och då pratar vi omn planar magnets och efter insteg PM-3 snackar vi även krav på bra AMP och DAC för att verkligen få valuta för pengarna. Då kan du nog fåp bra ljud för bra mycket mindre pengar...

NoToes, det verka som om du bor i/omkrign Göteborg - kolla med Hemmabioklubben, Akkellis, Ljudhörnan, Ågrens och MediaMarkt (har en del lurar för Sennheiser och AKG man kan prova).

Sedan kan jag ju utmana dig med att testa AKG K5xx serien. Finns mycket prisvärda hörlurar där. Slutna men anses ha en öppen karaktär som skall funka utan problem för dig med din setup. K550 kräver dock ett "stort" huvud för att få bra passning, för mig hade jag dem på näst minsta snäppet och var tvungen att böja till dem för att få bra slutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Tror att du behöver bestämma dig för budget -ö Tesla lurarna kostar ju en slant också. Jag är till skillnad från Buddaz ingen fan av Beyerdynamics ljud. Jag tycker om lurarna runt 100-1500 kro Custom one pro, billigare in-ears - funkar bra men sedan blir hörluren förstark i diskanten och gör att den musik jag lyssnar på leder till utmattning efter ett tag. Jag gillar helt enkelt en lite mörkare ljudbild som hänger lite mer ihop. Nu har jag itne lyssnat på alla Tesla lurarna - de är inga dålig lurar helt klart - men då du kommer från Philips X2 och ville ha liknande ljud så har jag svårt att rekommendera Beyer... Vill du utvidga sökningen däremot är det ju naturligt att titta på Beyer som en av top tillverkarna ino de flesta pris segment!

OPPO lurar ligger ju nästan på dubbla priset frånPhilips Fidelio X2, som insteg, och då pratar vi omn planar magnets och efter insteg PM-3 snackar vi även krav på bra AMP och DAC för att verkligen få valuta för pengarna. Då kan du nog fåp bra ljud för bra mycket mindre pengar...

NoToes, det verka som om du bor i/omkrign Göteborg - kolla med Hemmabioklubben, Akkellis, Ljudhörnan, Ågrens och MediaMarkt (har en del lurar för Sennheiser och AKG man kan prova).

Sedan kan jag ju utmana dig med att testa AKG K5xx serien. Finns mycket prisvärda hörlurar där. Slutna men anses ha en öppen karaktär som skall funka utan problem för dig med din setup. K550 kräver dock ett "stort" huvud för att få bra passning, för mig hade jag dem på näst minsta snäppet och var tvungen att böja till dem för att få bra slutning.

Tack för tipsen!
Har i och för sig bara använt mina Fidelio i några dagar. Problemet ligger väl kanske lite i att jag inte riktigt vet vad jag är ute efter.
Det viktigaste är att jag hittar ett par hörlurar som jag kan ha på mig i 8 timmar utan att det blir jobbigt, samtidigt som de inte läcker för mycket ljud.

Jag bor i Göteborg ja, och det verkar lite svårt att hitta "mindre" ljudbutiker då det inte har någon bra hemsida med sökmotoroptimering.
Just nu så ska jag utnyttja öppet köp / Ångerrätt och prova Shure 1540 då jag inte hittade de i en butik här i stan.

Om de inte är något som fungerar, så får jag vänta ett tag och spara lite så att jag kan kolla på en större budget.

Tackar för all hjälp

Permalänk
Medlem

Shure 1540 ligger på min testa lista också - verkar vara otroligt bekväma hörlurar som är roliga att lyssna på. Vissa säger att de svajar till när man drar på i volymen - men vet inte vad det betyder eller vid vilken volym.

Många anser att det är en riktigt bra hörlur så vore kul att höra vad du tycker om den!