Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Icte:

Kommer att användas för det mesta med Fidelio X1, men även med bl.a. Sony MDR-1A och andra lågimpedanslurar!

630 kr?? Var hittar du den för så billigt? Enligt prisjakt ligger den på 800 kr (+frakt) som billigast. Kostar den 630 kr så slår jag till direkt då Dragonfly är lite dyrare!

E10K

Dragonfly har inte lika mycket power som E10K har om jag minns rätt, dock så är det en fin dac/amp.

Permalänk
Medlem

Tips på externt ljudkort via USB? Tänkte mig någonstans runt 1000 kr klassen, blev tipsad av en polare som jobbar som ljudtekniker att den här är bra och gör jobbet för det priset: http://www.thomann.de/se/behringer_u_phoria_um2.htm

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

E10K

Dragonfly har inte lika mycket power som E10K har om jag minns rätt, dock så är det en fin dac/amp.

Aha en amerikansk sida, man får då räkna med tull+moms+frakt till Sverige?

Blir iaf en E10K, är helt såld på den Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Aha en amerikansk sida, man får då räkna med tull+moms+frakt till Sverige?

Blir iaf en E10K, är helt såld på den Tack för hjälpen!

Kinesisk.. Gratis frakt och inget som jag köpt hos dom har gått igenom tullen.. Ca 25 köp. Leveranstidenr ca en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Kinesisk.. Gratis frakt och inget som jag köpt hos dom har gått igenom tullen.. Ca 25 köp. Leveranstidenr ca en vecka.

Tack, blir ett köp därifrån!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om att MONK Plus finns på lager igen, 5$.

http://www.aliexpress.com/store/product/Venture-Electronic-VE...

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Tips på externt ljudkort via USB? Tänkte mig någonstans runt 1000 kr klassen, blev tipsad av en polare som jobbar som ljudtekniker att den här är bra och gör jobbet för det priset: http://www.thomann.de/se/behringer_u_phoria_um2.htm

Ska det bara vara ett ljudkort för tex lurar eller behöver du div ingångar också?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Captain_Spock:

Tips på externt ljudkort via USB? Tänkte mig någonstans runt 1000 kr klassen, blev tipsad av en polare som jobbar som ljudtekniker att den här är bra och gör jobbet för det priset: http://www.thomann.de/se/behringer_u_phoria_um2.htm

Jag kör Optoma NuForce uDAC 3 och är sjukt nöjd.
Just nu bra pris med, 790kr med fri frakt!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2280070

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag vill ha ett par sporthörlurar (in-ear) som har en "halslänk" och kopplas ihop med bluetooth.
Tänk er Jaybird -modell;
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=148#rparams=ss=jaybird

Finns det några bra tredje-parts från tex. Aliexpress, Ebay eller liknande som hade varit värda att prova tror nu?, eller skall man dra till med riktiga saker, från sveriges dist'ar, direkt ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Vad skiljer en DAC från ett ljudinterface? Om man eventuellt inom snar framtid även skulle vilja köra mic via externt ljudkort, hade det fungerat med någon slags dac? Eller behövs det då ljudinterface?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Captain_Spock:

@andreas_dock: Vad skiljer en DAC från ett ljudinterface? Om man eventuellt inom snar framtid även skulle vilja köra mic via externt ljudkort, hade det fungerat med någon slags dac? Eller behövs det då ljudinterface?

DAC = digital till analog omvandlare, för att ansluta en mikrofon behöver du bland annat en analog till digitalomvandlare, (A/D eller ADC) det behövs en hel del mer också i de flesta fall tex förstärkare och strömförsörjning till mikrofonen en dac kan alltså bara hantera omvandling i en riktning och när det handlar om ljud så blir det "endast uppspelning" om du använder en dac.
Ett ljudkort brukar innehålla omvandlarna, några olika typer av förstärkare och strömförsörjningskretsar och ibland även nån mixer och dsp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på ljudkvalitet för olika hörlurar. Idag har jag Philips Fidelio X2 hemma och Bose QC25 när jag pendlar/jobbar. Där hör jag tydlig skillnad, Fidelio-lurarna har ett större "soundstage" och är helt enkelt trevligare att lyssna på. Inget konstigt med det, det går inte jämföra de två lurarna eftersom det är helt olika typer av lurar. Det jag dock undrar över är hur ljudkvaliteten hos Bose QC25 står sig mot andra liknande lurar, till exempel Sony MDR-1A och Sennheiser Momentum (liknande som i portabla och slutna, brusreducering tar jag inte med i denna jämförelse). Båda dessa lurar anses har bra ljud men jag har inte hittat någon bra jämförelse. Är det någon här som har lyssnat på några eller kanske alla tre och och kan göra ett uttalande?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Så om jag ska ansluta mikrofon är det bättre med ljudinterface? Men blir det bättre ljud med interfacet än med dac? Om de ligger i ungefär samma prisklass och har liknande komponenter?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Kan även behövas för mick-ingång, gärna en ingång med 6.3 mm.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

@Captain_Spock: Kanske något från Focusrite?

Permalänk
Mobileztore
Skrivet av Icte:

Kommer att användas för det mesta med Fidelio X1, men även med bl.a. Sony MDR-1A och andra lågimpedanslurar!

630 kr?? Var hittar du den för så billigt? Enligt prisjakt ligger den på 800 kr (+frakt) som billigast. Kostar den 630 kr så slår jag till direkt då Dragonfly är lite dyrare!

Vad jag har läst från andra forum är de väldigt lika varandra, och den ända större skillnaden är själva designen (och priset). Det billigaste som jag kan hitta är 848kr för E10K, och 1209kr för Dragonfly (via Prisjakt).

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk
Skrivet av wixia:

Sitter och funderar på ljudkvalitet för olika hörlurar. Idag har jag Philips Fidelio X2 hemma och Bose QC25 när jag pendlar/jobbar. Där hör jag tydlig skillnad, Fidelio-lurarna har ett större "soundstage" och är helt enkelt trevligare att lyssna på. Inget konstigt med det, det går inte jämföra de två lurarna eftersom det är helt olika typer av lurar. Det jag dock undrar över är hur ljudkvaliteten hos Bose QC25 står sig mot andra liknande lurar, till exempel Sony MDR-1A och Sennheiser Momentum (liknande som i portabla och slutna, brusreducering tar jag inte med i denna jämförelse). Båda dessa lurar anses har bra ljud men jag har inte hittat någon bra jämförelse. Är det någon här som har lyssnat på några eller kanske alla tre och och kan göra ett uttalande?

Min personliga uppfattning av mina olika lurar är att mina Beyerdynamic DT990 > Philips Fidelio X2 > Sony MDR 1A > Bose QC25 > Denon AH-D1100.

Beyerdynamiclurarna är helt fantastiskt sköna och lättare än Philips-lurarna (som jag använder till plattan istället). Har min Sony på jobbet (slutna) och de funkar bra med schysst ljud. Skulle dock inte klassa dem som portabla, de är rätt stora de med även om de är klart smidigare än Philips-lurarna som är hur stora som helst i mitt tycke. Min jobbkompis har Boselurarna och vi är båda överens om att Sony-lurarna är bättre ljudmässigt, ffa vad gäller basen som är viktig för mig. Denon-lurarna må ha ok ljud, men är av bortom usel kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterPan1:

Vad jag har läst från andra forum är de väldigt lika varandra, och den ända större skillnaden är själva designen (och priset). Det billigaste som jag kan hitta är 848kr för E10K, och 1209kr för Dragonfly (via Prisjakt).

Japp det läste jag också men hade hoppats att någon som testat båda kunde ge sitt intryck i detta! Men då jag lutade mest åt E10K P.g.a. priset, volymratten samt gain switchen så blir det en sådan istället

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Captain_Spock:

@mrqaffe: Så om jag ska ansluta mikrofon är det bättre med ljudinterface? Men blir det bättre ljud med interfacet än med dac? Om de ligger i ungefär samma prisklass och har liknande komponenter?

Det fungerar inte att ansluta en mikrofon till en dac, en dac ger en analog utsignal från en digital insignal, den kan inte göra något annat än den omvandlingen.
En mikrofon behöver förutom en del annan hjälpelektronik anslutas till en A/D (ADC) omvandlare, det är dacens inversfunktion du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Så mao, ska jag ansluta en mick ska jag inte ha en dac. Men kommer ett ljudinterface göra jobbet på samma eller liknande sätt som en dac?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Mobileztore
Skrivet av Icte:

Japp det läste jag också men hade hoppats att någon som testat båda kunde ge sitt intryck i detta! Men då jag lutade mest åt E10K P.g.a. priset, volymratten samt gain switchen så blir det en sådan istället

Härligt :).

Checka bara att den kinesiska butiken som du kommer köpa ifrån finns med på FiiOs officiella "Where to Buy" sida; då får du bättre after sales support

Länk: http://fiio.net/en/stores

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

@mrqaffe: Så mao, ska jag ansluta en mick ska jag inte ha en dac. Men kommer ett ljudinterface göra jobbet på samma eller liknande sätt som en dac?

Jag är inte riktigt säker på vad som är definitionen på ett "ljudinterface" men troligen är det samlingsnamn för något med lite blandade in och utgångar

En DAC är i grunden komponententen (kretsen) som faktiskt gör om digitalt till analogt ljud.
En ADC gör istället om analogt till digitalt.
Köper du alltså ett ljudinterface så innehåller den sannolikt både en ADC- och en DAC-krets.

---

Det som kallas DAC i folkmun är alltså hela paketet som behövs för att konvertera analogt till digitalt, dvs en DAC-krets med tillhörande digitalingångar, analogutgångar, och strömförsörjning mm.
Dvs den har sannolikt ingen mic-ingång, och den brukar även ha ganska begränsat med utgångar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Captain_Spock:

@mrqaffe: Så mao, ska jag ansluta en mick ska jag inte ha en dac. Men kommer ett ljudinterface göra jobbet på samma eller liknande sätt som en dac?

Som sagt kan du bättre definiera vad du menar med ljudinterface ? Menar du ett ljudkort så har det analog ingång och ljudkorten innehåller även en dac men den är för det mesta sämre än om du skaffa en separat dac men kvaliten hänger mycket på priset också och det kan skilja enorm oavsett om du väljer ett ljudkort eller en dac, från några hundra till några hundra tusen kronor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterPan1:

Härligt :).

Checka bara att den kinesiska butiken som du kommer köpa ifrån finns med på FiiOs officiella "Where to Buy" sida; då får du bättre after sales support

Länk: http://fiio.net/en/stores

Mycket bra tips, tack! Ser att det finns vissa Butiker i UK, får kolla om det kanske blir billigare att beställda därifrån nu när pundet blivit billigare

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av PeterPan1:

Härligt :).

Checka bara att den kinesiska butiken som du kommer köpa ifrån finns med på FiiOs officiella "Where to Buy" sida; då får du bättre after sales support

Länk: http://fiio.net/en/stores

Penonaudio har utmärkt support och väldigt många nöjda kunder världen över. Tycker ditt inlägg är relativt obefogat om du inte själv har erfarenheter av butiken i fråga. Nej jag är inte sponsrad av penonaudio men jag tycker du sprider lite onödig oro

Permalänk
Medlem

Funderar på att prova Grado, ser att dem är öppna, skulle det vara problem om man använder hörlurarna mest på bussen. Ser ok ut, tänker sr80e/sr125e är en kandidat med 32ohm. Känner att 3k är Max för lurar som mest skall användas för pendling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@buddaz:
Japp!
Jag hade SR 125. Trevliga lurar, men de är öppna, on-ear - inget over-ear inte så att de låter och isolerar inget vidare alls faktiskt!
De sitter inte jättebra, kan bero på storleken på huvudet, men jag använde mina för resor, att ha när jag var framme - inte när jag åkte någonstans. E varianterna är ju uppgraderade och de har väl 3.5 mm pluggen istället för tjockisen skulle jag tro? Jag hade ju även, ovanpå allt det andra, en dongel till 3.5mm plugg....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

@buddaz:
Japp!
Jag hade SR 125. Trevliga lurar, men de är öppna, on-ear - inget over-ear inte så att de låter och isolerar inget vidare alls faktiskt!
De sitter inte jättebra, kan bero på storleken på huvudet, men jag använde mina för resor, att ha när jag var framme - inte när jag åkte någonstans. E varianterna är ju uppgraderade och de har väl 3.5 mm pluggen istället för tjockisen skulle jag tro? Jag hade ju även, ovanpå allt det andra, en dongel till 3.5mm plugg....

Mest pendling, ibland lite längre resor som är mitt primära behov. Hittar få som är over-ear som ser ok ut, inte allt för klumpigt, med bra ljud, orkar inte med mina in-ears längre. Provade Kef on-ear sist jag var i butik och gillade ljudet, däremot väldigt ovant. Har som sagt Kef R series högtalare i hemmet och gillar sådan typ av sound. I övrigt är det mest bara NC lurar som är på tapeten här där jag bor eller riktigt dyra lurar som är för hörlursförstärkare, finns som sagt inte direkt många alternativ. Skall som sagt vara till en Apple iPod Classic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Menar ett externt ljudkort, ja. Där det också går att koppla in mickar. Vilken prisklass bör man tänka sig för att ändå ha ett resonabelt ljud?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Captain_Spock:

@mrqaffe: Menar ett externt ljudkort, ja. Där det också går att koppla in mickar. Vilken prisklass bör man tänka sig för att ändå ha ett resonabelt ljud?

Det beror på vilken typ av mikrofon du ska koppla in, riktiga "musikmikrofoner" behöver fantommatnnig och ska det vara integrerat på ljudkortet så kostar det kring 1000 kr och uppåt men det går att koppla på flera sätt, man kan tex ha en mikrofonförstärkare eller mixer också och så en separat hörlursförstärkare, allt hänger på vilka krav man har på ljudkvalitet, det kan skilja rätt mycket mellan en spelare och en musiker men man bör nog räkna med minst 1000 kr för att komma igång med anständig kvalitet om man skippar "finesserna"
Det finns också speciella ljudkort som du sätter på mikrofonen för att sedan ansluta den via usb till datorn typ detta >
http://www.shure.com/americas/products/accessories/microphone...
Men det blir kanske knöligt att ha ett sånt om du ska ha det för annat än att sjunga, speciellt att ansluta hörlurar i det bli konstigt om det inte är ett par dedikerade monitorlurar och man hänger upp allt på mikrofonstativet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.