Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Hitta problemet, det var ljudkortet.

Permalänk
Medlem

Har fått ett presentkort på 500 spänn på MediaMarkt och har också köpt en HTC Vive, tänkte då att det blir perfekt att köpa lite bättre hörlurar till den då!

Att jag får lägga till lite slantar för att få ett par hyfsade förstår jag, men om någon har tips på skönaste passformen/bästa ljudet så är jag tacksam! Helst stora, så kallade over-ear? Då man inte behöver se snygg ut ändå när man kör Vive

Har aldrig på 42 år köpt ett par hörlurar, till freestylen på den tiden och sedan mobilerna har det alltid följt med ett par som man tyckte dög.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Skär på vilket sätt? Distortion? I så fall bör du lyssna på en lägre volym.
En allt-i-ettlösning är troligtvis aktuell för dig i så fall, t.ex. FiiO E10K.

Skrivet av Sir Gaben:

@oatp1b1: Tex om det är något som klingar i en låt så skär det i öronen och det gör ont och det är inte fel på volymen.

Behöver man ett dedikerat ljudkort och hörlursförstärkare eller räcker det bara med förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Det där är alltså en DAC som ska kopplas till min hörlursförstärkare då eller? Vill jag ha USB, eller ingen skillnad kanske?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av onekind:

Det där är alltså en DAC som ska kopplas till min hörlursförstärkare då eller? Vill jag ha USB, eller ingen skillnad kanske?

DAC och hörlursförstärkare. Går att använda som enbart DAC också. Men den inbyggda hörlursförstärkaren är mycket bra.

Och den har enbart USB in. Inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En DAC i sig skickar ut en signal som inte lämpar sig för att koppla direkt mot en hörlur. Utgångsimpedansen är tex ofta skyhög, vilket gör att ljudet från lurarna kommer att bli förvrängt.
Kort sagt, om du skaffar en separat DAC, så bör du se till att den antingen redan har en inbyggd vettig hörlursutgång, eller även skaffa en separat hörlursförstärkare.

Skulle en FiiO E10K eller en DragonFly Red kunna vara något som passar mina Fidelio X2 tror du?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Skulle en FiiO E10K eller en DragonFly Red kunna vara något som passar mina Fidelio X2 tror du?

Det räcker nog alldeles ok
(X2 är inte särskilt svårdrivna)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Som jag nämnt ovan så har jag redan beställt ett par Sennheiser HD600 och det blir förmodligen hörlursförstärkaren+DACen "Geek Out 720" som dessa blir parade med. Men då det endast är USB på Geek Out 720 undrar jag hur ljudet blir och om det ens går att para ihop med en PC?

För och nackdelar här?

Den här var något billigare än Objective2's dac+amp som säljs för ca. 2000kr till skillnad från Geek Out's 1000-1200kr.

Geek Out 2 verkar vara bättre än FiiO EK10 eller vad den heter, och (någon version?) av DragonFly (till HD600)(???)

Permalänk

Vad tycker ni om SMSL M6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har fått ett presentkort på 500 spänn på MediaMarkt och har också köpt en HTC Vive, tänkte då att det blir perfekt att köpa lite bättre hörlurar till den då!

Att jag får lägga till lite slantar för att få ett par hyfsade förstår jag, men om någon har tips på skönaste passformen/bästa ljudet så är jag tacksam! Helst stora, så kallade over-ear? Då man inte behöver se snygg ut ändå när man kör Vive

Har aldrig på 42 år köpt ett par hörlurar, till freestylen på den tiden och sedan mobilerna har det alltid följt med ett par som man tyckte dög.

Jag hade satsat på ett par hörlurar med avtagbar sladd så du själv kan byta sladden till en kortare variant, detta eftersom Viven har hörlursutgång och det kan vara skönt att slippa ha 3m kabel hängandes runt sig. För den riktiga inlevelsen hade jag satsat på ett par slutna lurar och då är ju Audio Technica m50x standardförslaget, har själv bara lyssnat på dom som hastigast och dom gör inte bort sig. Vill du istället ha öppna lurar för att ha någon slags kontakt med verkligheten tycker jag att Philips Fidelio X2 på rea är helt självklara, grymt ljud och mycket bekväma.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av onekind:

Som jag nämnt ovan så har jag redan beställt ett par Sennheiser HD600 och det blir förmodligen hörlursförstärkaren+DACen "Geek Out 720" som dessa blir parade med. Men då det endast är USB på Geek Out 720 undrar jag hur ljudet blir och om det ens går att para ihop med en PC?

För och nackdelar här?

Den här var något billigare än Objective2's dac+amp som säljs för ca. 2000kr till skillnad från Geek Out's 1000-1200kr.

Geek Out 2 verkar vara bättre än FiiO EK10 eller vad den heter, och (någon version?) av DragonFly (till HD600)(???)

Geek Out är gjord för att användas med PC eller Mac. Drivrutiner finns på tillverkaren LH Labs hemsida. Jag har kört min Geek Out på ett gäng olika PC. Nackdelen som även är en fördel med Geek Out är att den saknar fysisk volymkontroll. Du styr volymen via datorn och volymen regleras digitalt i Geek Out. Men frånvaron av analog volympott innebär färre kretsar i signalkedjan och därmed bättre ljud (förhoppningsvis).

Audioquest DragonFly fungerar enligt samma princip med volymen men om jag förstått det rätt så regleras volymen analogt inne i Dragonfly Black medans den är helt digital på Dragonfly Red.

Min drömprodukt från LH Labs skulle vara en Geek Out i litet format, samma kretsar, optisk, coax, 6.3mm, separat ström och bibehållen ljudsignatur för $399-499. Den skulle nog röra om ordentligt i hörlursvärlden.

Hursomhelst så rekommenderar jag Geek Out starkt. Jag äger en O2 och ODAC sen flera år. Tycker DACen i Geek Out är långt mycket bättre än ODAC. Och även hörlursdelen i Geek Out uppskattar jag mer än O2 som ändå är en mycket prisvärd hörlursförstärkare. Men nuvarande utförsäljningspris på första Geek Out gör den till en no-brainer för mig. Dock ser det ut som de håller på att ta slut eftersom den kraftigaste Geek Out 1000 inte ligger ute längre hos Ssybo93 på Ebay. Och LH Labs har ju ersatt med Geek Out V2 som kostar mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Sound Blaster ZxR -> Fiio E10K

Hej!

Fick hem min underbara Fiio E10K i fredags förra veckan och har nu suttit i ca en vecka och använt denna tillsammans med mina Philips Fidelio X1. Parallellt har jag använt mitt gamla, hederliga Sound Blaster ZxR ljudkort för att jämföra ljudskillnaden och jag har kommit fram till följande:

- Ingen skillnad ljudmässigt.

Vafalls? Alla toner låter exakt likadant, oavsett volym (har kalibrerat och lyckats få ihop nästan exakt samma volym från båda enheterna). Samma mängd bas, trebble, "färgning" av ljudet m.m. Är det något fel på mig eller är Fiio E10K verkligen så bra att den kan stå sig emot den dyrare Sound Blaster ZxR (och då även mot bl.a. ASUS Essence STX, som ska tydligen låta lika bra som ZxR)? Eller är det något jag missat? (Jag har för övrigt testat med många olika låtar i både MP3- och FLAC format och lyssnat på bl.a. Queen, Linkin Park, Metallica, David Guetta m.m. [d.v.s. ganska blandad musik].)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mumu55:

Geek Out är gjord för att användas med PC eller Mac. Drivrutiner finns på tillverkaren LH Labs hemsida. Jag har kört min Geek Out på ett gäng olika PC. Nackdelen som även är en fördel med Geek Out är att den saknar fysisk volymkontroll. Du styr volymen via datorn och volymen regleras digitalt i Geek Out. Men frånvaron av analog volympott innebär färre kretsar i signalkedjan och därmed bättre ljud (förhoppningsvis).

Audioquest DragonFly fungerar enligt samma princip med volymen men om jag förstått det rätt så regleras volymen analogt inne i Dragonfly Black medans den är helt digital på Dragonfly Red.

Min drömprodukt från LH Labs skulle vara en Geek Out i litet format, samma kretsar, optisk, coax, 6.3mm, separat ström och bibehållen ljudsignatur för $399-499. Den skulle nog röra om ordentligt i hörlursvärlden.

Hursomhelst så rekommenderar jag Geek Out starkt. Jag äger en O2 och ODAC sen flera år. Tycker DACen i Geek Out är långt mycket bättre än ODAC. Och även hörlursdelen i Geek Out uppskattar jag mer än O2 som ändå är en mycket prisvärd hörlursförstärkare. Men nuvarande utförsäljningspris på första Geek Out gör den till en no-brainer för mig. Dock ser det ut som de håller på att ta slut eftersom den kraftigaste Geek Out 1000 inte ligger ute längre hos Ssybo93 på Ebay. Och LH Labs har ju ersatt med Geek Out V2 som kostar mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är oftast en ljudmässig fördel om dacen alltid arbetar så nära digital 0dB nivå som möjligt och utnivån sen regleras analogt men styrningen av den analoga kretsen kan man göra digitalt.
På bra ljudprylar använder man ofta en förstärkare med variabel förstärkning https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-gain_amplifier och det finns idag väldigt bra ickretsar för funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke323:

Jag hade satsat på ett par hörlurar med avtagbar sladd så du själv kan byta sladden till en kortare variant, detta eftersom Viven har hörlursutgång och det kan vara skönt att slippa ha 3m kabel hängandes runt sig. För den riktiga inlevelsen hade jag satsat på ett par slutna lurar och då är ju Audio Technica m50x standardförslaget, har själv bara lyssnat på dom som hastigast och dom gör inte bort sig. Vill du istället ha öppna lurar för att ha någon slags kontakt med verkligheten tycker jag att Philips Fidelio X2 på rea är helt självklara, grymt ljud och mycket bekväma.

Nån av Sennheisers G4ME lurar. Har utbytbar sladd och en kortare följer med. Har också volymkontroll och bra mic.

Permalänk
Medlem

Alltså jag har en AKG K702 sedan två år tillbaka men jag förstår fortfarande inte vad för DAC man ska ha! Jag köpte en Silverstone EB01S-E för ett år sen som jag trodde skulle motsvara ett DAC och motsvara ett mirakel för ungefär 1000kr men den fungerade ingenting överhuvudtaget i och med att jag får väldigt lite ljud från enheten trots att jag har sett till att installera drivrutiner och rätta kablar.

Så på det sättet kändes det som att jag kastade 1000kr i sjön. Finns det något sätt att "återvinna" enheten och använda den på rätt sätt? Jag fick reda på -Efter- jag köpte den att den egentligen ska vara kopplad med en annan enhet, ska man verkligen då köpa från samma bolag och är det först då man får mirakel kvalité ? Eller ja bättre ljud än från ett vanligt ljudkort

Sen har jag en Marshall högtalare som är värd 4000kr och undrar om det finns något man kan göra för att få bättre ljud från den med?
Visst jag har hört att det ska vara mycket bas men ibland hör jag inte musiken när folk pratar och ibland tvärtom:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Geek Out är gjord för att användas med PC eller Mac. Drivrutiner finns på tillverkaren LH Labs hemsida. Jag har kört min Geek Out på ett gäng olika PC. Nackdelen som även är en fördel med Geek Out är att den saknar fysisk volymkontroll. Du styr volymen via datorn och volymen regleras digitalt i Geek Out. Men frånvaron av analog volympott innebär färre kretsar i signalkedjan och därmed bättre ljud (förhoppningsvis).

Audioquest DragonFly fungerar enligt samma princip med volymen men om jag förstått det rätt så regleras volymen analogt inne i Dragonfly Black medans den är helt digital på Dragonfly Red.

Min drömprodukt från LH Labs skulle vara en Geek Out i litet format, samma kretsar, optisk, coax, 6.3mm, separat ström och bibehållen ljudsignatur för $399-499. Den skulle nog röra om ordentligt i hörlursvärlden.

Hursomhelst så rekommenderar jag Geek Out starkt. Jag äger en O2 och ODAC sen flera år. Tycker DACen i Geek Out är långt mycket bättre än ODAC. Och även hörlursdelen i Geek Out uppskattar jag mer än O2 som ändå är en mycket prisvärd hörlursförstärkare. Men nuvarande utförsäljningspris på första Geek Out gör den till en no-brainer för mig. Dock ser det ut som de håller på att ta slut eftersom den kraftigaste Geek Out 1000 inte ligger ute längre hos Ssybo93 på Ebay. Och LH Labs har ju ersatt med Geek Out V2 som kostar mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för input! Lutar mer och mer åt en från Geek Out! Om jag hittar en Geek Out 1000 för en billig peng (=?) ska jag då slå till och blir verkligen ljudet så mycket bättre?

Vidare undrar jag om jag kan driva dessa Sennheiser HD600 med min förstärkare Yamaha R-S500 som jag använder till mina högtalare? Det står ju "PHONES" på framsidan men det ser ut som lite större än 3,5mm men kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det är 6,3 mm-uttag, vilket är en sådan kontakt som HD600 har på sin kabel så det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det är 6,3 mm-uttag, vilket är en sådan kontakt som HD600 har på sin kabel så det ska inte vara några problem.

Vad för skillnad kommer jag att höra om jag kopplar in den där istället för moderkortet på datorn? Behövs inte en Geek Out? ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke323:

Jag hade satsat på ett par hörlurar med avtagbar sladd så du själv kan byta sladden till en kortare variant, detta eftersom Viven har hörlursutgång och det kan vara skönt att slippa ha 3m kabel hängandes runt sig. För den riktiga inlevelsen hade jag satsat på ett par slutna lurar och då är ju Audio Technica m50x standardförslaget, har själv bara lyssnat på dom som hastigast och dom gör inte bort sig. Vill du istället ha öppna lurar för att ha någon slags kontakt med verkligheten tycker jag att Philips Fidelio X2 på rea är helt självklara, grymt ljud och mycket bekväma.

Tackar för tipsen! Ha en bra helg

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@onekind: Eventuellt kan det ju vara så att det blir brusigt (t.ex. p.g.a. störningar mellan komponenter internt) eller för låg volym eftersom hörlursdelen sällan är påkostad hos förstärkare i de lägre prisklasserna. Testa med din nuvarande förstärkare först, och är du inte nöjd med hur det låter så testa med t.ex. en Geek out.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av onekind:

Tack för input! Lutar mer och mer åt en från Geek Out! Om jag hittar en Geek Out 1000 för en billig peng (=?) ska jag då slå till och blir verkligen ljudet så mycket bättre?

Geek Out 1000 låter inte bättre den är bara kraftigare och passar därmed bättre till vissa hörlurar. För ett par HD600 tror jag en GO450 eller GO720 passar bättre. Annars blir det bara för hög volym direkt. GO1000 är bäst för riktigt tungdrivna hörlurar med hög ohm och låg känslighet, samt Audeze LCD och några av de knepigare äldre Hifiman (HE-500 tex) som gillar strömstarka förstärkare. Nyare Hifiman är mycket mer lättdrivna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av onekind:

Vidare undrar jag om jag kan driva dessa Sennheiser HD600 med min förstärkare Yamaha R-S500 som jag använder till mina högtalare? Det står ju "PHONES" på framsidan men det ser ut som lite större än 3,5mm men kan ha fel.

Testa med din Yamaha först. Som nämnts brukar hörlursutgången på receivers vara av varierande kvalitet. Men de brukar vara anpassade för lite mer högohmiga hörlurar så jag tror nog det kan låta rätt bra ur din Yamaha. Skaffa en 3.5-6.3mm adapter för det är väl 3.5mm på HD600.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Alltså jag har en AKG K702 sedan två år tillbaka men jag förstår fortfarande inte vad för DAC man ska ha! Jag köpte en Silverstone EB01S-E för ett år sen som jag trodde skulle motsvara ett DAC och motsvara ett mirakel för ungefär 1000kr men den fungerade ingenting överhuvudtaget i och med att jag får väldigt lite ljud från enheten trots att jag har sett till att installera drivrutiner och rätta kablar.

Så på det sättet kändes det som att jag kastade 1000kr i sjön. Finns det något sätt att "återvinna" enheten och använda den på rätt sätt? Jag fick reda på -Efter- jag köpte den att den egentligen ska vara kopplad med en annan enhet, ska man verkligen då köpa från samma bolag och är det först då man får mirakel kvalité ? Eller ja bättre ljud än från ett vanligt ljudkort

Såvitt jag kan ser så är EB01S-E en ren DAC. Dvs den har ingen förstärkare gjord för att få ut ljud till hörlurar!
(hur kopplar du egentligen in hörlurarna till den nu?)
Den är alltså tänkt för att koppla in i en separat förstärkare av något slag.
Om du vill använda din Silverstone så får du leta upp en separat hörlursförstärkare och koppla till DAC:en.
Jag har ingen aning om hur bra den där DAC:en är, men chansen är rätt stor att den är mer brusfri och renare i ljudet än ett inbyggt ljudkort.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedman18:

Alltså jag har en AKG K702 sedan två år tillbaka men jag förstår fortfarande inte vad för DAC man ska ha! Jag köpte en Silverstone EB01S-E för ett år sen som jag trodde skulle motsvara ett DAC och motsvara ett mirakel för ungefär 1000kr men den fungerade ingenting överhuvudtaget i och med att jag får väldigt lite ljud från enheten trots att jag har sett till att installera drivrutiner och rätta kablar.

Så på det sättet kändes det som att jag kastade 1000kr i sjön. Finns det något sätt att "återvinna" enheten och använda den på rätt sätt? Jag fick reda på -Efter- jag köpte den att den egentligen ska vara kopplad med en annan enhet, ska man verkligen då köpa från samma bolag och är det först då man får mirakel kvalité ? Eller ja bättre ljud än från ett vanligt ljudkort

Sen har jag en Marshall högtalare som är värd 4000kr och undrar om det finns något man kan göra för att få bättre ljud från den med?
Visst jag har hört att det ska vara mycket bas men ibland hör jag inte musiken när folk pratar och ibland tvärtom:P

Silverstone EB03 är den matchande hörlursförstärkaren till dacen men du kan använda nån annan modell också om du inte måste ha matchande design

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=444&area=en
Kombon vekar få bra betyg men har du bara dacen så kan jag förstå att det inte låter bra om du försöker driva hörlurar direkt från den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Silverstone EB03 är den matchande hörlursförstärkaren till dacen men du kan använda nån annan modell också om du inte måste ha matchande design

Vad för modeller skulle jag kunna ha till dacen istället som exempel? Så man kan överväga till vilken som är bäst

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedman18:

Vad för modeller skulle jag kunna ha till dacen istället som exempel? Så man kan överväga till vilken som är bäst

Alla normala hörlursförstärkare på marknaden borde gå att koppla in eftersom det är en normal dac du skaffat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onekind:

Jag har nu kollat på Sony MDR-XB950BT och Sony MDR-1ABT - vad tror ni om en av dessa, med förstärkaren Fiio E10K?

Skall användas vid datorn för musik och spelande. Vad tror ni? Jag har för mig att jag har bluetooth på moderkortet, men hur är det med delay? Är det någon delay när man har trådlöst?

edit: Jag trodde DAC/förstärkare var samma sak. Behöver jag en "DAC" också?

Såg inte om du fått svar. Man behöver ingen förstärkare till Bluetoothlurar, det sitter i luren. Kabel på dem också men jag kör mina 950BT endast trådlöst. Har din dator inbyggt bluetooth så går det köra med det, annars finns det BT-donglar att skaffa, om man inte använder sin telefons bluetooth. Delay på mina är under en sekund, för start/stopp ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Såg inte om du fått svar. Man behöver ingen förstärkare till Bluetoothlurar, det sitter i luren. Kabel på dem också men jag kör mina 950BT endast trådlöst. Har din dator inbyggt bluetooth så går det köra med det, annars finns det BT-donglar att skaffa, om man inte använder sin telefons bluetooth. Delay på mina är under en sekund, för start/stopp ljud.

Tack för svar men det blev ett par HD600 istället. Nu återstår bara frågan om det räcker med en Geek Out 720 eller om jag behöver ljudkort eller något annat också.

Permalänk
Medlem

Får man fråga om rekommendationer här utav hörlurar + eventuell utrustning såsom ljudkort/DAC/hörlursförstärkare? Då man är novis i ämnet, jag har nu använt mig utav Sennheiser RS 175 och är relativt nöjd egentligen, ska dock ha dem till tvn & xboxet nu så man kan titta/spela medans frugan sover och behöver därav nya lurar och utrustning till datorn!

Tänkte höra med er om ni har några rekommendationer av ett bra kit? Vill inte få sämre ljud än på mina RS 175 iallfall utan vorre kul om det var relativt bra komponenter! Om det går så är det ju ett plus om man kan nyttja lurarna löst till mobilen också via sladd eller så, bluetooth är ju inget krav.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onekind:

Tack för svar men det blev ett par HD600 istället. Nu återstår bara frågan om det räcker med en Geek Out 720 eller om jag behöver ljudkort eller något annat också.

Nja nu har jag inte riktigt koll på de lurarna då jag har AKG k7XX som "fin" lurar. De kör jag med en Schiit Magni 2, det fungerar sannolikt med O2 också, då de ska vara väldigt lika. Men vill man inte ge 1500:-+, så kan nog en amp/dac kombination vara bra.