Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Efter att ha läst en del och tittat en del videos så står det nu mellan hd600 eller philips fidelio x2 har även tittat lite på AKG k702, antar att det finns folk här som har erfarenheter av dessa lurar.

Tar gärna emot tips på ställen där man kan testa lurar i Stockholms området också.

/Rasmus

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

@Rasse12345:
Har ett Philips Fideilo x2.
Dom är mycket bekväma och ljudet är väldigt bra ;d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Efter att ha läst en del och tittat en del videos så står det nu mellan hd600 eller philips fidelio x2 har även tittat lite på AKG k702, antar att det finns folk här som har erfarenheter av dessa lurar.

Tar gärna emot tips på ställen där man kan testa lurar i Stockholms området också.

/Rasmus

Mediamarkt har Sennheiser lurar samt Philips lurar - i alla fall i GBG området.AKG lurarna kan bli lurigare (hah hah hah) att hitta kanske. Men Stockholm har väl Referenceaudio med mera butiker?

Själv har jag sneglat länge på ett par HD600 eller 650, men då de hamnar tämligen nära redan ägda lurar, Fidelio X2, Momentum, HE400i, så har jag tvekat- Har inte 702, men har Q701, och det är inte alls som Sennheiser. Mycket ljusare och aningens renare ljud. Nästan lite väl kliniskt ibland och basen är inte alls så mörk eller stark. Fidelio X2 är en bra lur. Riktigt trevlig, men till skillnad mot de övriga är den inte i mitt tycke wow på något, men balanserar bra. Det är en bra allround lur, och av ovanstående i mitt tycke den skönaste luren, trots vikt att ha på sig.

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Mediamarkt har Sennheiser lurar samt Philips lurar - i alla fall i GBG området.AKG lurarna kan bli lurigare (hah hah hah) att hitta kanske. Men Stockholm har väl Referenceaudio med mera butiker?

Själv har jag sneglat länge på ett par HD600 eller 650, men då de hamnar tämligen nära redan ägda lurar, Fidelio X2, Momentum, HE400i, så har jag tvekat- Har inte 702, men har Q701, och det är inte alls som Sennheiser. Mycket ljusare och aningens renare ljud. Nästan lite väl kliniskt ibland och basen är inte alls så mörk eller stark. Fidelio X2 är en bra lur. Riktigt trevlig, men till skillnad mot de övriga är den inte i mitt tycke wow på något, men balanserar bra. Det är en bra allround lur, och av ovanstående i mitt tycke den skönaste luren, trots vikt att ha på sig.

Ja, det är verkligen en djungel inte som att köpa ett grafikkort eller en processor där man bara kan titta på hur dom presterar.
Ända sättet är väl att testa , blir nog en runda imorgon till lite olika butiker för att testa innan jag bestämmer mig.

Tack för svar!

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Ja, det är verkligen en djungel inte som att köpa ett grafikkort eller en processor där man bara kan titta på hur dom presterar.
Ända sättet är väl att testa , blir nog en runda imorgon till lite olika butiker för att testa innan jag bestämmer mig.

Tack för svar!

Om jag för lov skulle jag vilja göra det lite jobbigare än då för dig. HiFImann HE400-i kan du hitta på e-bay för en schysst peng. Det är en grymt bra lur. Lite mörkare ljud, inte riktigt som HE600, men åt den stilen, men med riktigt trevlig ljudbild och väldigt skön djup bas.
http://www.ebay.com/itm/HIFIMAN-HE400i-Over-Ear-Full-size-Pla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Efter att ha läst en del och tittat en del videos så står det nu mellan hd600 eller philips fidelio x2 har även tittat lite på AKG k702, antar att det finns folk här som har erfarenheter av dessa lurar.

Tar gärna emot tips på ställen där man kan testa lurar i Stockholms området också.

/Rasmus

Mediamarkt i Barkarby hade bl.a. Sennheiser HD600/650 och även HD558/598 framme sist jag var där och tror jag också testade fidelio X2 där. Minns inte helt vilka andra lurar.
Har du möjlighet så prova alla dessa och AKG samt även Beyerdynamic DT880 och 990 innan du bestämmer dig.

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Om jag för lov skulle jag vilja göra det lite jobbigare än då för dig. HiFImann HE400-i kan du hitta på e-bay för en schysst peng. Det är en grymt bra lur. Lite mörkare ljud, inte riktigt som HE600, men åt den stilen, men med riktigt trevlig ljudbild och väldigt skön djup bas.
http://www.ebay.com/itm/HIFIMAN-HE400i-Over-Ear-Full-size-Pla...

Är inte jätte sugen på att köpa från Ebay, kanske värt att kolla upp ändå.
Nu blev det inte lätt

Skrivet av mudde:

Mediamarkt i Barkarby hade bl.a. Sennheiser HD600/650 och även HD558/598 framme sist jag var där och tror jag också testade fidelio X2 där. Minns inte helt vilka andra lurar.
Har du möjlighet så prova alla dessa och AKG samt även Beyerdynamic DT880 och 990 innan du bestämmer dig.

Japp hade tänkt det, kanske hittar man något som man inte alls hade tänkt sig

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Är inte jätte sugen på att köpa från Ebay, kanske värt att kolla upp ändå.
Nu blev det inte lätt

Sorry!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Rasse12345:

Är inte jätte sugen på att köpa från Ebay, kanske värt att kolla upp ändå.
Nu blev det inte lätt

HE-400i går även att köpa från butik i England för 3900kr inkl frakt. Roligare än 5900kr i Sverige. Tjooo Brexit
http://www.analogueseduction.net/hifiman-headphones/hifiman-h...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt införskaffa ett par nya hörlurar till datorn. Använder moderkortet z170 pro gamings ljudkort. Vad tror ni funkar bra med en förstärkare t.ex. en Fiio E10K http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2805346

Just nu så har jag ett par gamla Sony MDR-XB700 som jag fastnade för pga den tunga basen men jag har tejpat dom rätt så hårt nu... dags för ett byte alltså!

Det jag har kollat på är Beyerdynamics och Sony MDR's men det är ju rätt svårt att välja, kanske blir så att man åker dit och känner efter istället? Kanske ett par HE-400i? Något dyra men

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekind:

Hade tänkt införskaffa ett par nya hörlurar till datorn. Använder moderkortet z170 pro gamings ljudkort. Vad tror ni funkar bra med en förstärkare t.ex. en Fiio E10K http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2805346

Just nu så har jag ett par gamla Sony MDR-XB700 som jag fastnade för pga den tunga basen men jag har tejpat dom rätt så hårt nu... dags för ett byte alltså!

Det jag har kollat på är Beyerdynamics och Sony MDR's men det är ju rätt svårt att välja, kanske blir så att man åker dit och känner efter istället? Kanske ett par HE-400i? Något dyra men

De dy tittar på nu är otroligt mycket bättre, i mitt tycke, än dina MDR-XB700 (har haft dem själv! men basen som skallrar så att man blir tossig får du inte av HE400i, djipare, mycket mer definierad, japp!
Beyerdynamic's DT770 Pro skulle nog passa dig. Bra ljud och har bra bas, låter trevligt. Inte riktigt lika hög i diskanten som 880 och 990, har jag tyckt mig minnas när jag testat.

Lycka till, men även ja - åk och lyssna om du har chansen! Det kan göra väldigt stor skillnad för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

De dy tittar på nu är otroligt mycket bättre, i mitt tycke, än dina MDR-XB700 (har haft dem själv! men basen som skallrar så att man blir tossig får du inte av HE400i, djipare, mycket mer definierad, japp!
Beyerdynamic's DT770 Pro skulle nog passa dig. Bra ljud och har bra bas, låter trevligt. Inte riktigt lika hög i diskanten som 880 och 990, har jag tyckt mig minnas när jag testat.

Lycka till, men även ja - åk och lyssna om du har chansen! Det kan göra väldigt stor skillnad för dig!

Jag tyckte dt770 var lite obekväm, mycket som skar sig här och där runt huvud och öron. Läder muffarna som kommer som standard är crap så fort det blir varmt. Ljudet tyckte jag var ok, inget jag direkt blev jätteimponerad utav, då skall du tänka dig att jag dess förinnan kom från beyers t70p som är luftiga dock väldigt ljusa. Har ändrat mig igen, har möjlighet att investera så småningom i kanske en T+A amp8 så inköp på hörlurar är lite i stå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

De dy tittar på nu är otroligt mycket bättre, i mitt tycke, än dina MDR-XB700 (har haft dem själv! men basen som skallrar så att man blir tossig får du inte av HE400i, djipare, mycket mer definierad, japp!
Beyerdynamic's DT770 Pro skulle nog passa dig. Bra ljud och har bra bas, låter trevligt. Inte riktigt lika hög i diskanten som 880 och 990, har jag tyckt mig minnas när jag testat.

Lycka till, men även ja - åk och lyssna om du har chansen! Det kan göra väldigt stor skillnad för dig!

Skrivet av buddaz:

Jag tyckte dt770 var lite obekväm, mycket som skar sig här och där runt huvud och öron. Läder muffarna som kommer som standard är crap så fort det blir varmt. Ljudet tyckte jag var ok, inget jag direkt blev jätteimponerad utav, då skall du tänka dig att jag dess förinnan kom från beyers t70p som är luftiga dock väldigt ljusa. Har ändrat mig igen, har möjlighet att investera så småningom i kanske en T+A amp8 så inköp på hörlurar är lite i stå.

Skickades från m.sweclockers.com

Men fan, nu fick jag två helt olika åsikter, tillbaka på ruta 0 då. Bra ljud säger en annan, näste man säger att dom är obekväma.

Fick inte något svar ang. förstärkare - vilka hörlurar kompletterar en Fiio E10K http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2805346 ? Har för mig att jag behöver en förstärkare..?

Permalänk
Medlem

Jag har nu kollat på Sony MDR-XB950BT och Sony MDR-1ABT - vad tror ni om en av dessa, med förstärkaren Fiio E10K?

Skall användas vid datorn för musik och spelande. Vad tror ni? Jag har för mig att jag har bluetooth på moderkortet, men hur är det med delay? Är det någon delay när man har trådlöst?

edit: Jag trodde DAC/förstärkare var samma sak. Behöver jag en "DAC" också?

Permalänk
Medlem

Trådlöst, då är det väl rätt bortkastad med någon bättre förstärkare? Trådlösa signalen lär vara digital, och det sitter en förstärkare i lurarna.
Söker du välljud och minimalt lagg så skulle jag inte i första hand använda trådlöst, IMHO.
(men visst, söker du smidighet/flexibilitet och något du kan använda till tex VR, så kanske det ändå är tänkvärt)

*edit*
Fiio E10K är både DAC och förstärkare.

Skrivet av buddaz:

Jag tyckte dt770 var lite obekväm, mycket som skar sig här och där runt huvud och öron. Läder muffarna som kommer som standard är crap så fort det blir varmt.

Enbart 32 ohms DT770 pro verkar ha läderkuddar. Resten av serien ser ut att ha velour, såvitt jag kan se på bilder mm.
*en till edit*
Jag är hyfsat säker på att jag upplever DT770 aningens bekvämare än MDR1A. Sony:na har ganska små tajta kåpor och känns rätt instängda. Mjuka, men små. DT770 upplever jag rymligare och luftigare.
Möjligen är det mer "clamp" på DT770 pro, men det kan man böja ut vid behov.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Söker du välljud och minimalt lagg så skulle jag inte i första hand använda trådlöst, IMHO.

Nu vet jag inte exakt hur det är med lurarna 'onekind' funderar på, men med många trådlösa modeller får man med en kabel och kan således välja om man vill koppla in dem trådlöst eller trådbundet.

Hur mycket det påverkar ljudet med en löstagbar kabel jämfört med en helt trådbunden hörlur kan jag dock inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekind:

Men fan, nu fick jag två helt olika åsikter, tillbaka på ruta 0 då. Bra ljud säger en annan, näste man säger att dom är obekväma.

Fick inte något svar ang. förstärkare - vilka hörlurar kompletterar en Fiio E10K http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2805346 ? Har för mig att jag behöver en förstärkare..?

Skulle nog hellre hitta en hörlur först och välja en förstärkare efteråt, men det är jag det Nu när vi förvillar och har oss.
Angående bekvämlighet, DT770 /880/990 samma stil, men jag tycker att DT770 Pro klår 880. Men ingen av dem slår Fidelio X2.

Permalänk
Fyndjägare

Dagens hörlurstips. Finns ett par Audeze LCD-XC på blocket för 12000kr just nu inkl extra kabel. Kostar 23500 i butik. Tänk på att dom är tunga som fan men komforten går att lösa med moddat headband.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Happy Plugs Earbud Deluxe Edition
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3187731

Bara 94 019:- med frakt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Har ett par Fidelio X2 som jag kör direkt via moderkortet, lyssnar till 90% av tiden vid datorn på musik i Spotify. Skulle en DAC ge en bättre ljudupplevelse? En AMP är väl knappast något att införskaffa nu då X2 endast har 32ohm i impedans?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Hur står sig HD 598 mot dess konkurrenter?
Hur står sig HD 599 mot ATH M50X?

Funderar nämligen på 598an.

Mvh

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det blev ett klick på ett par Sennheiser HD600. Nu undrar jag bara vad jag ska ha för setup. Jag sitter vid datorn och använder datorns ljudkort och vet ej om jag kan få in ett dedikerat ljudkort. Ska jag då köpa till något, säg en förstärkare?

Har tittat på JDS Labs Objective2 som sägs para ihop bra med dessa. Men behöver jag något mer? Och om jag nu mot förmodan får in ett ljudkort, duger ett ASUS Xonar DX eller ett ASUS Xonar D1?

Permalänk

@onekind: Det duger fint med objektiv 2 odac om det passar din plånbok.

Permalänk

Hej
Jag har ett problem gällande mina HD 650 då jag känner av dem högsta tonerna allt för vilket skär i öronen och har resulterat till en kort period ont i öronen. Och då undra jag om det har med mitt ljudkort att göra och det är ett Creative sound blaster z. Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Har ett par Fidelio X2 som jag kör direkt via moderkortet, lyssnar till 90% av tiden vid datorn på musik i Spotify. Skulle en DAC ge en bättre ljudupplevelse? En AMP är väl knappast något att införskaffa nu då X2 endast har 32ohm i impedans?

En DAC i sig skickar ut en signal som inte lämpar sig för att koppla direkt mot en hörlur. Utgångsimpedansen är tex ofta skyhög, vilket gör att ljudet från lurarna kommer att bli förvrängt.
Kort sagt, om du skaffar en separat DAC, så bör du se till att den antingen redan har en inbyggd vettig hörlursutgång, eller även skaffa en separat hörlursförstärkare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

@onekind: Det duger fint med objektiv 2 odac om det passar din plånbok.

Det var ett lite för saftigt pris på 2500 för den där. Annat alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Hej
Jag har ett problem gällande mina HD 650 då jag känner av dem högsta tonerna allt för vilket skär i öronen och har resulterat till en kort period ont i öronen. Och då undra jag om det har med mitt ljudkort att göra och det är ett Creative sound blaster z. Hjälp uppskattas.

Skär på vilket sätt? Distortion? I så fall bör du lyssna på en lägre volym.

Skrivet av onekind:

Det var ett lite för saftigt pris på 2500 för den där. Annat alternativ?

En allt-i-ettlösning är troligtvis aktuell för dig i så fall, t.ex. FiiO E10K.

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Hur står sig HD 598 mot dess konkurrenter?
Hur står sig HD 599 mot ATH M50X?

Funderar nämligen på 598an.

Mvh

Jag kan inte beskriva med ord hur pass mycket bättre jag tycker 598 låter än M50X, 50X låter uselt. Kan du använda öppna lurar så kör på 598. Att tänka på är att dom har en impedanspuckel vid ca 100 hz. Du kan använda dom med tex ett vanligt ljudkort i en dator men basen kommer bli lite roligare om du tex kör med en dac/amp..Förslagsvis en fiio E10K.

Permalänk

@oatp1b1: Tex om det är något som klingar i en låt så skär det i öronen och det gör ont och det är inte fel på volymen.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av onekind:

Det var ett lite för saftigt pris på 2500 för den där. Annat alternativ?

Geek Out 720 tex. Ca 1100kr.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=geek+out&_osacat=0&_from...

Test med Geek Out och HD650
http://headphone.guru/geeking-out-on-the-road/

ytterligare en recension från The Absolute Sound
http://www.theabsolutesound.com/articles/light-harmonic-geek-...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.