Permalänk
Medlem

http://fstoppers.com/pocket-sized-10000-dpi-35mm-film-scanner...

Detta känns väldigt trevligt för oss analogare. Återstår att se hur den presterar/kostar

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Min första framkallning av svartvit,jäkla kladdande och svårt att hålla exakt temp,tid osv men det gick bra.

Permalänk
Medlem

Idag tog jag med stridsvagnen till jobbet (Hasselbladaren). Hade en rulle Delta 100 i.
Så, ni kan väl lista ut vad jag ska göra efter maten

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Idag kom Ryska Posten
Fint skick på bägge med lagom mycket patina och efter jag tagit bilderna gnodde jag med lite zippobränsle, då fick de fin lyster.

Permalänk
Medlem

Var ute med min Diana och sen blev det kladd i köket.

Permalänk
Medlem

Fyndade just denhär skönheten for 22€ i en liten antikaffär i Tartu, Estland
verkar funka perfekt

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Snart...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Framkallade några gammla rullar då jag råkade vara i Estland där det är hälften billiare

Mamiya 645 + 80mm/2.5, Portra 400

Rolleicord V, Ektar 100

Och så några valda rutor från testrullen ur Zorki 6:an, Tudorcolor XLX 200

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Det var ju webbauktion på LP-foto idag,nån som har fyndat nåt?
Jag fick högsta bud (350kr/st exl avgifter) på en Kodak Retina IIa och ett Nikkor-Q Auto 4/200mm.

Permalänk
Medlem

Fed 3

Yashica D

Nu sjunger färgkemin på sista versen tror jag, ska köra en rulle till i veckan sen blir det nog till o beställa E-6

Permalänk
Medlem

Jag ska inte säga att mitt foto ligger på is, men det är lite väl mycket annat kreativt på gång nu med (har börjat måla en massa, och skulptera). Men kassen med oframkallat växer lite iaf.

Minst tid finns ju till att göra kopior, vilket är synd. Men här kommer lite.

Flickr
Jag experimenterar med enskilda bilder och diptrycher/triptycher. Kontaktkopiering, så denna blir inramad med i en väldigt liten ram med passepartout.

Här kommer tre giganter (när man nu vant sig vid smått), kontaktkopierat från 120-film:

Flickr
Delta 3200 i en holga, knäpp knäpp sa det bara. Anti-Obama-demontration i höstas.

Mors ben
HP5+, låång slutartid på sista vid bardisken. Jag älskar den.

Flickr
Delta 3200 igen, gör sig ju skitbra i en Holga.

Alla dessa är lithkopierade på Emaks K888-papper från forntiden.

Här kommer en normal, negativscannad och allt. Även den Delta 3200 från en Minox 35GL. Jag föll lite för bilderna från den även om de inte är i fokus så ofta, det blev en rå känsla med Deltan. Den är nedtagen till 1600 men det är sandtag ändå. Nästa gång kör jag 6400 igen.

Flickr

Jag startade en grupp för små små kontaktkopior, det var med största vånda jag tillät MF. instamatic 110 är coolare..
https://www.flickr.com/groups/2599449@N20/

Permalänk
Medlem

Var ute på testrunda med ett nyinförskaffat Jupiter 12 på min skraltiga Kiev 4

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Lite nya fotopryttlar har kommit hem,en Kodak Retina IIa och ett Nikkor Q-auto 200/4.

Permalänk
Medlem

Ett par till

Knepigt att komponera för 35mm med 50mm sökare.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Vet inte var jag skule lägga denna.. i filmtråden eller här...

Oavsett så är det en hel rad bilder och dessa blev redigerade också. 15 min tutti. Rekord tror jag (=

Fick denna på posten häromdagen.

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=8vb_ho39Bvk

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Vet inte var jag skule lägga denna.. i filmtråden eller här...

Oavsett så är det en hel rad bilder och dessa blev redigerade också. 15 min tutti. Rekord tror jag (=

Fick denna på posten häromdagen.

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=8vb_ho39Bvk

Jag kommer bara till mina uppladdade klipp på tuben när jag klickar på länken.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Och vem gissade på 16mm!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Och vem gissade på 16mm!?

Hehe, precis (=
Nu får man väl skaffa lite att ... filma på (=

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jesus.. Nu blir det dyra film-minuter.. Jag är själv lite intresserad av 16 mm-träsket, men håller mig till Super-8 så länge. Problemet jag ser med 16 mm är att stumparna snabbt blir för långa även för en lomo-tank, så framkallning blir knepigt.

Film handlas nog bäst hos Wittner: http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/04_filmm/16_filmm.p... 200D verkar vara en rätt charmig film. Finns test på youtube i 16 mm och super-8.

Förra veckan gjorde jag en remake av vad modefotografer gjorde med smala tjejer och hasselbladare på 60-talet. Klasskompis + Kiev 88CM är bättre... Stor tacksamhet till honom som modellade otroligt bra! HP-5+ framkallad i pappersframkallare på tok för länge.

Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Jesus.. Nu blir det dyra film-minuter.. Jag är själv lite intresserad av 16 mm-träsket, men håller mig till Super-8 så länge. Problemet jag ser med 16 mm är att stumparna snabbt blir för långa även för en lomo-tank, så framkallning blir knepigt.

Film handlas nog bäst hos Wittner: http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/04_filmm/16_filmm.p... 200D verkar vara en rätt charmig film. Finns test på youtube i 16 mm och super-8.

Förra veckan gjorde jag en remake av vad modefotografer gjorde med smala tjejer och hasselbladare på 60-talet. Klasskompis + Kiev 88CM är bättre... Stor tacksamhet till honom som modellade otroligt bra! HP-5+ framkallad i pappersframkallare på tok för länge.

https://farm6.staticflickr.com/5043/13834032925_df9035017b_z....

Flickr

Haha, njae, tycker jag inte. 3 min för 500:-. Säg 1000:- med process om jag inte klarar det själv. Tycker det är billigt.
Naturligtvis menar jag billigt i form av om jag ska göra ett projekt. Ska det bara vara för allmänt tramseri så är det dyra minuter.

Jag fick kameran för en sportstyver, typ 750 inkl. frakt. Såndär spontanbudning sista sekund (=

Men, titta på hur färgerna ser ut på filmen nedan.. Bara det gör det värt massa pengar. Jag gillar inte scanningen.. Ingen skärpa direkt och jag vet att 16mm håller för 2K upplösning.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Haha, njae, tycker jag inte. 3 min för 500:-. Säg 1000:- med process om jag inte klarar det själv. Tycker det är billigt.
Naturligtvis menar jag billigt i form av om jag ska göra ett projekt. Ska det bara vara för allmänt tramseri så är det dyra minuter.

Jag fick kameran för en sportstyver, typ 750 inkl. frakt. Såndär spontanbudning sista sekund (=

Men, titta på hur färgerna ser ut på filmen nedan.. Bara det gör det värt massa pengar. Jag gillar inte scanningen.. Ingen skärpa direkt och jag vet att 16mm håller för 2K upplösning.

https://www.youtube.com/watch?v=lGC8fdPsg70

Ektachrome är ju tyvärr utdöd, även om man nu fortfarande kan hitta en del rullar. Men om du ändå ska lämna bort jobbet rekommenderar jag att nosa på Kodaks Vision3-serie. De verkar ruggigt bra redan i 8 mm, särskilt 50D då... 500T ska visst vara väldigt flexibel också.

Fast reversal är ju coolare.. 8)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Ektachrome är ju tyvärr utdöd, även om man nu fortfarande kan hitta en del rullar. Men om du ändå ska lämna bort jobbet rekommenderar jag att nosa på Kodaks Vision3-serie. De verkar ruggigt bra redan i 8 mm, särskilt 50D då... 500T ska visst vara väldigt flexibel också.

Fast reversal är ju coolare.. 8)

Jag har använt 50D och 200D tidigare från Vision3 serien på 16mm. Dock inte på egen utrustning. De är fina som fan.
Jag vet att Tri-X 100/400 finns också (=

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Gillar din bild starkt Cl3mens, riktigt kul koncept! Stort fan av de små kontaktkopiorna också. Men vi vet ju alla att en Kiev inte är bättre än en Hasselblad, eh, eh? Varför pappersframkallare dock?

16mm e ju hur coolt som helst, jag har en gammal dubbel8-kamera hemma jag fick från Schönherrs men den verkar lite bökig, tror hellre jag går å skaffar en super8 om det ska filmas 8mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Gillar din bild starkt Cl3mens, riktigt kul koncept! Stort fan av de små kontaktkopiorna också. Men vi vet ju alla att en Kiev inte är bättre än en Hasselblad, eh, eh? Varför pappersframkallare dock?

16mm e ju hur coolt som helst, jag har en gammal dubbel8-kamera hemma jag fick från Schönherrs men den verkar lite bökig, tror hellre jag går å skaffar en super8 om det ska filmas 8mm...

Tack! Han fick mersmak när han såg bilderna, så det blir nog mer med honom!

Pappersframkallaren kom sig av att jag tappade min stora glasflaska med D76 utanför tunnelbanan när jag flyttade ut till internatet, så jag har inget annat.. :/ Eller ja, mer pulver, men inga bra kärl. Men den tycks fungera ganska bra, om än lite grov kanske. Men det tar bara 4 minuter för den att framkalla HP5+ EI 800, i 1+9-spädningen. Så runt 2:30 för EI 400 skulle jag tro. Det är en okej nödlösning, men jag ska väl fixa mer D76 snart.

Jag kan inte jämföra helt rättvist heller, har inte förstorat några av dessa negativ. Bara scannat med skolans Epson 4990, den är inte direkt toppmodern.

Kiev har minsann features som bladare saknar, typ att låta som en skorrande växellåda när man drar fram film (det var iofs med det kassa bakstycket).

Permalänk
Medlem

Det pågår ett projekt med syftet att skapa en ny "polaroid"-film i 4x5, alltså storformat. Filmen kallas New55 och påminner om den gamla Polaroidfilmen Type 55. Den är alltså svartvit och producerar ett positiv och ett negativ. Upphovsmännen samlar in pengar via Kickstarter, jag hoppas att någon här nappar och bidrar med en slant! Sprid gärna länken och information till alla fotointresserade ni känner!

Hemsida för projektet:
www.new55project.com

Kickstarter:
https://www.kickstarter.com/projects/bobcrowley/new55-film

Permalänk
Medlem

19min 22sek nålhålsexponering i industrihall på Rollei RPX 25, Holga WPC-120 6x12 f/135

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Schysst! Kan ju passa på att påminna om Wordlwide Pinhole Day på Söndag, jag kommer vara i Malmö och tävla i att slåss med pinnar, så vet inte om jag kan delta själv, men ni andra har säkert ingen ursäkt

Kan rekommendera Lena Källberg & Peter Wiklunds pinholeworkshop på Südstern om det finns platser kvar, gick den förra året å det var riktigt kul.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

på söndag är det worldwide pinhole day
http://www.pinholeday.org/

Visa signatur