Permalänk
Medlem

Någon som har pinhålat idag då? Jag har faktiskt inte gjort det, var för mycket att stå i med besök på diverse utställningar. Men en vanliga Holga 120N hängde med, med Tri-X utgången 1998. Skiten ligger i Rodinal 1+100 nu, förhoppningsvis blir det bilder. Undrar varför man plågar sig med gammal film egentligen.. Tri-X dessutom, usch vad den krullade sig och bråkade.

Permalänk
Medlem

Spöken behöver äta med Hoga 120 WPC, RPX 25

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Tjo, tänkte göra en beställning från Macodirect.de snart, så om det är någon som har gått i tankar på att beställa så skulle man kunna samfrakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Tjo, tänkte göra en beställning från Macodirect.de snart, så om det är någon som har gått i tankar på att beställa så skulle man kunna samfrakta.

Yes man, jag skulle behöva lite 127-film. De har bara några rullar Rollei Nightbird kvar, så jag får väl stå ut med redscale. Säg till när det närmar sig och skicka kontonummer så ska jag fixa penningar.

Jag hade inte tänkt börja med 127-kameror, det är pappas fel. När jag besökte honom i påskas hade han köpt en Gevalux 144 till mig på loppis, sånt kan man ju inte bli arg på! Det är sista pusten av P&S-kameror med 127-film, sedan körde ju Instamatic över den marknaden. En slutartid, två bländare, fejkad seleniumcell vid sökaren. Han fick ge 40 spänn för den i nyskick med väska och blixt.

Jag kör en 135-rulle Kodak 400-färgneg i den just nu för skojs skull. Ska fixa nytt batteri till blixten och gräva upp mina PF1or.

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Yes man, jag skulle behöva lite 127-film. De har bara några rullar Rollei Nightbird kvar, så jag får väl stå ut med redscale. Säg till när det närmar sig och skicka kontonummer så ska jag fixa penningar.

Jag hade inte tänkt börja med 127-kameror, det är pappas fel. När jag besökte honom i påskas hade han köpt en Gevalux 144 till mig på loppis, sånt kan man ju inte bli arg på! Det är sista pusten av P&S-kameror med 127-film, sedan körde ju Instamatic över den marknaden. En slutartid, två bländare, fejkad seleniumcell vid sökaren. Han fick ge 40 spänn för den i nyskick med väska och blixt.

http://www.collection-appareils.fr/gevaert/images/gevalux144....

Jag kör en 135-rulle Kodak 400-färgneg i den just nu för skojs skull. Ska fixa nytt batteri till blixten och gräva upp mina PF1or.

Sweet, skicka varu vill ha så beställer jag, har lite annat folk från föreningen som kan tänka sig dela på frakten så det lär int gå på så mycket.

Permalänk
Medlem

Kiev 4AM, Jupiter 12, okänd sökare med 35, 50 och 90mm masker samt en halv beredskapsväska, hade 3st så jag slog ut niten som binder ihop halvorna ur en så jag har nåt att bära runt kameran i med sökaren monterad.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Nämen fy fan vad fin den var

Permalänk
Medlem

Borde städas och putsas lite innuti egenligen men bjuder på lite snusk därförinnan

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Loppisfynd.

Permalänk
Medlem

Firade in våren med Rollei Retro 80S i Kieven

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Kickstartern för New55 mötte målet ^^

Permalänk
Medlem

En fin maskin! Har du testat den ännu? Jag har samma modell och den fungerade perfekt, troligtvis hade den legat oanvänd i 10-tals år (den satt en rulle Verichrome Pan i den).

Jag har legat på latsidan när det kommer till framkallning:

29 rullar, men det mesta är färg och det har jag inte möjlighet att framkalla just nu. Fyra rullar HP5+ togs omhand nyss i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ser ungefär likadant ut i hemma hos mig. Två våningar på sidan i kylen är belamrade med exponerade rullar.. Suck, när ska man få tid? Har inte ens beställt färgkem.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Skjuter till lite mer kameraporr

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ganska kass avfotografering av negativ.
Kamerahus:Nikon F3
Glugg: Nikkor Q auto 200/4 och Nikkor E 100/2,8+macrobälg
Film Ilford Delta 400 pro.

Permalänk

Läst om Autochrome-processen... Blir ju nästan lite sugen på att pröva. Fan vet vart man får tag på panchromatisk emulsion bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att få rätt fokus med en gammal Voigtländer Bessa från 30-talet är rena gissningsleken utan nåt hjälpmedel,dessutom de flesta bilder oskarpa när man fokuserar oändligt vilket det inte ska eller borde vara,kanske ska vara så eller?

Permalänk
Medlem

Fick mitt livs första analoga rullar framkallade i förrgår, nog är det en rätt speciell känsla att vänta på resultaten, för att inte tala om besvikelsen man känner varje gång man stirrar in i bakstycket efter exponering
Minolta X300, Rokkor 50/1.7, TriX400 Framkallat/pressat hos crimson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

Fick mitt livs första analoga rullar framkallade i förrgår, nog är det en rätt speciell känsla att vänta på resultaten, för att inte tala om besvikelsen man känner varje gång man stirrar in i bakstycket efter exponering
Minolta X300, Rokkor 50/1.7, TriX400 Framkallat/pressat hos crimson.

ser bra ut ju! Vad fick dig att testa filmfoto? ("analogfoto")

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

ser bra ut ju! Vad fick dig att testa filmfoto? ("analogfoto")

Skickades från m.sweclockers.com

Rensat ut min mors lägenhet efter hon gått bort och hittade mina första foton, polaroidbilder jag tagit när jag var 4år tillsammans med ett kamerahus/optik, tyvärr har jag inte fått igång just det huset men det fick mig iallafall att skaffa ett annat och lite film

Permalänk

Framkallade FP-4 i HC-110B för ett tag sen... Blev sjukt grynigt, nån annan som upplevt detsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Framkallade FP-4 i HC-110B för ett tag sen... Blev sjukt grynigt, nån annan som upplevt detsamma?

Använde senast (i början av 70-talet) HC110 till grafiska arbeten (9x12). Ja, den ger kornigt resultat på småbildsfilm.

Minns jag använde Kodak Microdol-X i för finkornigt resultat.

Permalänk
Medlem

Köpte en smalfilmskamera på loppis,den är helt fungerande vilket är bra,dock svindyrt med super8 kassetter.
Förresten är det nåt man själv kan bada i kemi hemma i köket och skanna med en sådan här nedanför när man har råd?
http://www.scandinavianphoto.se/(X(1)A(AnIsFibczAEkAAAAM2RlZW...

Permalänk
Medlem

Fick hem en ny leksak för ett tag sen, en Horizon 202 panoramakamera som ger negativ på 24×58 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

http://msoininen.smugmug.com/Other/Cameras/i-pZn4Vb6/0/X2/300...

Kiev 4AM, Jupiter 12, okänd sökare med 35, 50 och 90mm masker samt en halv beredskapsväska, hade 3st så jag slog ut niten som binder ihop halvorna ur en så jag har nåt att bära runt kameran i med sökaren monterad.

Håller med där, väldigt fin kamera!

Skrivet av Holck:

Ser ungefär likadant ut i hemma hos mig. Två våningar på sidan i kylen är belamrade med exponerade rullar.. Suck, när ska man få tid? Har inte ens beställt färgkem.

Samma här. Jag har kollat med några labb och de kan ge rabatt om man kommer med ett helt gäng rullar. Sen är frågan hur man skall ha dem. Proffskanning vore nice, men det blir rätt dyrt. För att inte säga väldigt dyrt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Herregud vad billigt det är med Tmax jämfört med Ilford Delta

Permalänk
Medlem

Kom äntligen igång med scanningen igen, första rutan från min Riga-resa i vårvintras

Zeiss Ikon Super Ikonta III med Ektar

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Schysst, har lekt med tanken att skaffa en såndär ihopfällbar bälgkamera och ta med på resa, typ 6x9-format. Verkar vara rätt svårt att hitta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Schysst, har lekt med tanken att skaffa en såndär ihopfällbar bälgkamera och ta med på resa, typ 6x9-format. Verkar vara rätt svårt att hitta dock.

Verkligen, jag har ett par st som jag impulsköpte på tradera o ebay, är det nån speciel du letar efter.
Min coolaste är en svenskbrandad Stölma Special som tar i 6x9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Schysst, har lekt med tanken att skaffa en såndär ihopfällbar bälgkamera och ta med på resa, typ 6x9-format. Verkar vara rätt svårt att hitta dock.

Voigtländer Bessa och Zeiss Ikon tycker jag man ser ganska ofta i 6x9. Jag har ju en riktigt gammal Bessa med någon 105/6.3-glugg som inte är superhet direkt (men jag vill ha den gamla känslan). En del Zeissar är ju riktigt fräna, kolla efter de med slutare uppåt 1/400. Du får nog ge en slant för en sådan dock, 400-500 kanske? Mätsökare är ju bara att glömma i dessa prisklasser, nyare bessa har ju men det kostar.

Men 6x9 är ju awsum, jag gör ofta kontaktkopior från min Brownie. Små juveler, passar perfekt i fotoalbum. Snart ska jag dra igång min antika 6x9-apparat och förstora lite också.