Permalänk

Gamla Sovjetiska filmproducenten Svema har ju helt klart snyggast förpackningar...

Permalänk
Medlem

Jepp, rullar du bilden upp å ner i browsern får ränderna liv - tänka va dom visste om framtidens internet redan för 40 år sedan.

Permalänk
Medlem

Lite testfoton från Zeiss Ikon Nettar (518/16 har jag för mig)
Gammalt arv, begagnade är dom praktiskt taget gratis.

Rätt bra för att vara så basic, dock lite meck att få till fokuseringen och får gissa lite hur långt det är till objektet.
Nu blir man lite sugen på nån bättre folder, dom är ju rätt smidiga ändå.
Men då får det bli med en rangefinder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkkt:

Lite testfoton från Zeiss Ikon Nettar (518/16 har jag för mig)
Gammalt arv, begagnade är dom praktiskt taget gratis.

Rätt bra för att vara så basic, dock lite meck att få till fokuseringen och får gissa lite hur långt det är till objektet.
Nu blir man lite sugen på nån bättre folder, dom är ju rätt smidiga ändå.
Men då får det bli med en rangefinder

Snyggt!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Nu har ju jag varit otroligt dålig på att skriva här, dels för att scanner saknats men även avtryckarfingrets dvala kan spela in....

Lite mörkrumskopior jag scannat nyligen:

Flickr
HP5+ på Fomaspeed 311 (RC Glossy)

Flickr
Samma kombo som ovan

Flickr
Kodak Colorplus 200@400, RA4-print på Fuji Chrystal Archive glossy

Flickr
Denna är speciell. Agfaphoto CT100 (Fuji Provia) körd i E6. Positivet kopierat till Fuji Crystal Archive som reversal-processats (SV/V-framkallning, återexponering, RA4). Bättre beskrivning finns på flickr i kommentarerna

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal bild som jag gillar... Tagen med en SRT-101, försommar, tror det var 2012. Tyckte att dom stog så perfekt i det lilla ljusgenomsläppet som finns på den vägen.

Permalänk
Medlem

Hur går det för er andra filmälskare? Jag har ägnat mig åt framkallning och scanning mestadels, tråkigt jobb men det måste ju göras.

Igår var jag ute med en medberoende och tog denna:

Old town

Framkallade och scannade även denna från i somras:

Sunny side

Båda är tagna med släktklenoden, Kodak Brownie Six-20 E. Ilford HP5+. Skottsäker kombination.. :>

Permalänk
Medlem

Uff.. Längesen jag var ute och fotade. Har massa rullar att framkalla =/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Hur går det för er andra filmälskare? Jag har ägnat mig åt framkallning och scanning mestadels, tråkigt jobb men det måste ju göras.

Igår var jag ute med en medberoende och tog denna:

https://farm8.staticflickr.com/7530/15610434894_8a85a39604_c....

Old town

Framkallade och scannade även denna från i somras:

https://farm9.staticflickr.com/8615/16047022167_e315f35c80_c....

Sunny side

Båda är tagna med släktklenoden, Kodak Brownie Six-20 E. Ilford HP5+. Skottsäker kombination.. :>

Schyssta bilder!
Är den nedre från Hagalund, a.k.a blåkulla?

Själv har jag inte fotat mycket det senaste året... och scannat ännu mindre. Tog dock tag i det igår och scannade en rulle Adox CHS 25. Vart en del bra bilder så fick lite blodad tand! Har en hel hög med filmer att scanna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fruktansvärt dum fråga... Ni som håller på med analoga foton... Hur stor roll spelar det när man väljer var man ska lämna in rullen för framkallning?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fruktansvärt dum fråga... Ni som håller på med analoga foton... Hur stor roll spelar det när man väljer var man ska lämna in rullen för framkallning?
B!

- För färgfilm brukar det inte spela nån roll, vare sig det är diafilm (E6) eller vanlig negativ färgfilm (C41). Diafilm är det inte många labb som ens framkallar, de skickar iväg dem till Jönköping eller nåt.

- För svartvitt kan det spela roll, det beror på hur mycket de orkar bry sig.

Hitta ett labb som sköter sig så blir du nöjd. I Stockholm är Crimson och Odenlab väldigt bra imo. Crimson kör mycket postorder så du kan skicka dit om du inte vet nåt bättre labb i Helsingborg, det är bara beställa några fotopåsar av dem.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Schyssta bilder!
Är den nedre från Hagalund, a.k.a blåkulla?

Själv har jag inte fotat mycket det senaste året... och scannat ännu mindre. Tog dock tag i det igår och scannade en rulle Adox CHS 25. Vart en del bra bilder så fick lite blodad tand! Har en hel hög med filmer att scanna.

Stämmer bra det! Jag väntade på bussen vid Solna station hela sommaren när jag jobbade, så jag blev lite hypnotiserad av husen när man åkte förbi.

CHS 25 ja, jag hade tio rullar men bytte bort dem. Nu har jag testat RPX 25 lite, den verkar trevlig men känslig för framkallning. Jag fick urblåsta högdragar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Stämmer bra det! Jag väntade på bussen vid Solna station hela sommaren när jag jobbade, så jag blev lite hypnotiserad av husen när man åkte förbi.

CHS 25 ja, jag hade tio rullar men bytte bort dem. Nu har jag testat RPX 25 lite, den verkar trevlig men känslig för framkallning. Jag fick urblåsta högdragar.

Fan. Synd att du inte har kvar nå CHS 25, jag älskar den filmen. Hade gärna bytt/köpt dem av dig

Hagalund: Jag har tänkt samma sak när jag stått där. De är... mäktiga på nåt sätt. Svårt att fånga känslan bara. Den här tog jag:

Lomography xpro chrome 100 (diafilm), fotad i iso 160 och körd i C41.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hejsan alla analogare!

Jag är intresserad av att veta vad som krävs för att framkalla en rulle C41 hemma, vad behöver man för utrustning? Jag fotograferar nämligen enbart på rulle, och jag har en skanner, men stället jag lämnar in på framkallning hos vägrar att framkalla enbart negativ utan har enbart ett paket där man får papperskopior och en CD-skiva med ganska lågupplösta skanningar (1 MB JPEG är inte mycket att hänga i granen vid förstoring) plus att dom vid flera tillfällen repat mina negativ. Vad skulle vara den minimala utrustningen för att framkalla negativ hemma?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hejsan alla analogare!

Jag är intresserad av att veta vad som krävs för att framkalla en rulle C41 hemma, vad behöver man för utrustning? Jag fotograferar nämligen enbart på rulle, och jag har en skanner, men stället jag lämnar in på framkallning hos vägrar att framkalla enbart negativ utan har enbart ett paket där man får papperskopior och en CD-skiva med ganska lågupplösta skanningar (1 MB JPEG är inte mycket att hänga i granen vid förstoring) plus att dom vid flera tillfällen repat mina negativ. Vad skulle vara den minimala utrustningen för att framkalla negativ hemma?

Hej analogare!

Förutsatt att du inte ens har utrustning för svartvitt behöver du skaffa:

* En framkallningsdosa med spiraler. Begagnade finns det gott om
* En mörkrumssäck är att föredra för att slippa mörklägga ett helt rum
* Kapsylöppnare och sax
* Termometer (jag använder en billig i glas från hembryggningsbutiken)
* Mätglas. Jag har ett graderat 10-100 ml i ml-steg och ett graderat 75-650 ml i 25 ml-steg.
* Kärl för kemin under arbetet, jag har kapat toppen av tvåliters läskflaskor
* Förvaringsflaskor, gärna i mörkt glas om du inte har de gömda i ett mörkt skåp. Glas är bäst överlag.
* Kemi, jag har använt Tetenals enkla 3-badskit med framgång. Finns på photax. Det har blix istället för separat fix och blek, vilket vissa ogillar. Har även använt Digibase-kitet, men jag köpte fem liter och det finns viss risk att mitt blivit dåligt med tiden (blandade bara delar av det).
* Något att hänga filmen i för torkning. Rekommenderar bulldog-clips, särskilt till mellanformat. Se här: http://shop.hobbylobby.com/assets/1/14/DimZoom/416362.jpg Finns på konstnärshandel t.ex. Mycket billigare än filmhängare och bättre för större film.

Jag värmer mina glasflaskor i vattenbad tills framkallaren är ca 42 grader, eftersom temperaturen sjunker när man häller den i den rumstempererade dosan. Presoak sysslar jag inte med.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att testa och köpa på mig olika kameror, jag antar att jag inte är unik...

Men pengar tryter ibland, och det slog mig att många analogare nog sitter i samma båt (iaf med prylbegär). Jag skulle gärna testa att låna ut och låna utrustning av andra här, helst någon man kan träffa personligen så klart, både för säkerhets skull och för att undvika fraktkostnader.

Har redan haft ett visst utbyte med cybertrash, mestadels jag som prackar på honom Holga och annat skoj.

Men är någon intresserad? Man får väl göra upp tidsperioder och annat från fall till fall.

Jag har och kan tänka mig att låna ut:
* Canon T90 med Speedlite 300TL, optik kan ordnas
* Canon New F1, om än lite motvilligt eftersom jag använder den ofta. Men mot något riktigt frestande!
* Kiev 88CM, två magasin, 45/3.5, 80/2.8
* Phenix 828, K-mount. Om nu någon gillar sånt...
* Holga 120CFN, trasig bulbfunktion
* Minox 35GL, mäter upp till 3200 pga mätarfel
* Graflex Crown Graphic. Polaroidbakstycke, 6x7-bakstycke, 9x12 och 4x5-hållare.
* Canon Dial 35 halvformatare

Jag är sugen på att låna:
* Nikon F/F2, och optik tror jag, för moderna gluggar passar väl inte? Eller är det gamla gluggar som inte passar nytt?
* Nikon F4
* Annan system-mellanformatare
* Olympus Pen F
* Pentax Auto 110
* 8x10-kamera
* Kompakta SLR, typ Olympus OM, Pentax M-serie, Minolta X700 eller liknande. Litet ska det vara

För att förtydliga, jag är bara intresserad av ömsesidiga utbyten

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att någon Hasselbladskramare här kommer att känna sig lite förmer, men jag tar risken..

Min Kiev 88CM har haft en del problem med ljusläckor (oj, unikt!). Men de har framför allt fallit mellan rutorna på negativen, så jag har inte klagat. Men senaste rullen var lite sämre, så jag tog ficklampan och kikade runt.

Det bakstycket jag kollade läcker i tätningen där darksliden går in, ett standardfel (även på Hasselblad, faktiskt). Mina taffliga försök att laga gick inte bra, så nu är nya tätningar på väg från Italien. 85 kr per magasin kostar det, väl värt. Jag köpte två eftersom mitt andra nog kan må bra av liknande fix.

Fel nummer två, den läcker lite vid objektivfästet, på utsidan av ringen. Lite finlir med eltejp fixade det. Man kan nog våga sig på epoxymassa eller något också.

Livet som Kiev-ägare...

Men jag kollade priserna på Hasselbladare och vips så var det inte så jobbigt att äga en Kiev igen.

Permalänk
Medlem

Börjar eka lite här inne..

Några Lithkopior jag gjorde härom dagen:

Flickr

Flickr

Den övre är Rollei RPX25 med en Canon F1 New och 85/1.2, den undre är Ilford HP5+ med en Canon A35F. Kopierade på Agfa Portriga Rapid och framkallade i Fotospeed LD20, blandade en starkare variant.

Permalänk
Medlem

Någon som gillar korn?

Ilford Delta 3200, Rodinal 1+25 13 minuter, halvformatsnegativ. Alla såg dassiga ut ur scannern, får prova att mörkrumma.

Permalänk
Medlem

Bump...

För att svara på mitt eget inlägg, så här blev samma negativ förstorat på Fomatone, traditionell framkallning:

Flickr

Fomatone är galet långsamt jämfört med Fomaspeed, säkert runt 5-6 steg. Fördel ibland... FS kan vara lite väl snabbt ibland med måttliga förstoringar (jag gör mycket 13x18). Den gröna tonen är "naturlig" med Fomaspeed och mina framkallare.

Sedan så hade jag slut på snabb film hemma, och baserat på bilderna nedan så vågade jag köpa en bulkrulle Fomapan 400. Dessa är exponerade som EI 800 och framkallade i HC110B i 11 minuter.

Daddy B

21st century Monopoly man

Fotoloppis i helgen, kanske ses vi där?

Permalänk
Medlem

Usch, det hade jag velat gå på men befinner mig i utlandet =/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Fotoloppisen var lyckad, och även om det var himla trångt ibland så hade jag skoj. 560 kr spenderat totalt, varav 40 för entré. Mestadels analogprylar, vilket ju inte gjorde ont direkt. Priserna varierade, men det skönaste var ju att slippa frakt och väntan som på tradera...

Mörkrumsur + kontrastfilter= 20 kr. 110-spiralen prutad till 110 kr och färgfiltren för 20 kr (tyvärr klippta).

Agat 18K för 90 kr. Trasig hotshoe och räkneverk, men sak samma. Den är jävligt plastig. Halvformat är så kul.

Hade inte tänkt mig denna, även om jag funderat över en FTb förr. Men 100 kr just innan stängning? Okej då.

Min New F1 fick äntligen en motor, 200 kr. Nu låter den som en kulspruta...

Och OM-2:an fick en TTL-blixt för 20 kr.

Ehrm ja... Till Canons försvar så ska jag väl säga att de har en Winder som är mindre och mer i klass med den på OM-2:an.

Ser fram emot nästa gång. Och om ytterligare några gånger står man nog där själv..

Permalänk
Medlem

höll på att inte hitta den här tråden med nya forumet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tråden för en tynande tillvaro, mest obra. Har ni lagt grejerna på hyllan eller är ni bara för upptagna av att faktiskt fota?

Lite nytt från dunkelkammern:

Flickr

Flickr

Flickr

Flickr

Samtliga är Fomapan 400 förstorade på Kentmere Fineprint VC FB (blev nöjd med det, första testet). Jag köpte ju en massa Fomapan 400 och har efter några rullar nu kommit till slutsatsen att den är trevlig men knappast någon HP5+-dödare. Den är kornigare (fint ibland!), tappar högdragar ganska lätt, scannar skitdåligt (iaf på min 9000F, ser ut som gröt) och ger väldigt ljusa hudtoner pga sin rödkänslighet. Jag tycker den passar bra till bilder som ovan (den har en rätt skitig look), men skulle nog dra mig för den i formella porträttsammanhang och kontrastrika scener.

Foma har dessutom en ny film på gång nu som jag inte blir riktigt klok på. Retropan 320 Soft som säljs i 35 mm och blad men inte 120 för närvarande. Det är inte Fomapan 400 i ny låda, rödkänsligheten är lägre. Vi får se vad den har att erbjuda! Ny film är bra.

Permalänk
Medlem

Hej,

Efter att ha suktat ett bra tag på analogt så kom jag över en Leica M2 till bra pris (tror jag). Den fungerade visserligen ganska knackigt men efter att ha varit på service och fått sig en genomgång samt ett par reservdelar är det dags att komma igång. Ljusmätaren som kom med i köpet (Leicameter MR) är det oklart om fungerar men beställde iaf batteri och tänkt rengöra den själv när jag får tid. Det finns ju dock appar och att lära sig uppskatta ljuset känns som en del av det roliga.

Jag tänkte dock fråga om det finns några tips på framkallningsutrustning eller är det bara att köpa från första bästa butik? Svartvit är det som gäller så inte så avancerat. Börjar nog med att försöka fota av negativen men stannar intresset kvar kommer det nog bli ett inköp av riktig scanner så småningom. Den kan dessutom komma väl till pass för att digitalisera delar av barndomshemmets dia- och negativsamling.

Jag ser fram emot att ladda upp några bilder när väl kameran landar hemma igen. Kodak Tri-X 400 blir första rullen.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Hej,

Efter att ha suktat ett bra tag på analogt så kom jag över en Leica M2 till bra pris (tror jag). Den fungerade visserligen ganska knackigt men efter att ha varit på service och fått sig en genomgång samt ett par reservdelar är det dags att komma igång. Ljusmätaren som kom med i köpet (Leicameter MR) är det oklart om fungerar men beställde iaf batteri och tänkt rengöra den själv när jag får tid. Det finns ju dock appar och att lära sig uppskatta ljuset känns som en del av det roliga.

Jag tänkte dock fråga om det finns några tips på framkallningsutrustning eller är det bara att köpa från första bästa butik? Svartvit är det som gäller så inte så avancerat. Börjar nog med att försöka fota av negativen men stannar intresset kvar kommer det nog bli ett inköp av riktig scanner så småningom. Den kan dessutom komma väl till pass för att digitalisera delar av barndomshemmets dia- och negativsamling.

Jag ser fram emot att ladda upp några bilder när väl kameran landar hemma igen. Kodak Tri-X 400 blir första rullen.

Det blir en kul resa för dig!

Tank för framkallning kan du köpa på Photax (svensk) eller Macodirect (tysk). Betydligt billigare på macodirect, och de har film och annat bra också billigt.

Sedan behöver du något mätglas, gärna graderat i 25 ml-steg (tycker jag), en medicinspruta från apoteket för mätning 1-10 ml (bra om du kör rodinal eller hc110 som framkallare), några kärl att förvara kemi i under framkallning (jag har avkapade cola-flaskor), glasflaska för förvaring av blandat fix, filmhängare (bulldog-clips från pappershandeln är billiga och bra) och en mörkrumssäck.

Kemi att skaffa:
* Framkallare finns det många av. HC110 är smidig iom att den håller länge och funkar till det mesta. Rodinal ger skarpare korn och håller också länge (vissa gillar den inte för filmer över ISO 100). Googla runt och fundera.
* Stoppbad kan du göra själv av kranvatten och en liten skvätt ättika
* Fix - rekommenderar Ilford Rapid Fixer
* Vätmedel är bra för att undvika torkfläckar, jag använder Mirasol 2000

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Ska bli väldans spännande att sätta igång. Fotat en rulle och bara det är ju jäkligt spännande men avvaktar nog lite tills jag har testat framkalla för att få lite kläm på om jag hittar någon trend på om jag över eller underexponerar. Jäkla spännande utan ljusmätare i kameran, måste dock försöka bli bättre på att komma ihåg när jag ändrar exponering. Som det är nu tar det två minuter och sen kommer jag inte ihåg om jag gick upp två set nyss eller om jag bara tänkte göra det... Då är det bara att plocka fram telefonen igen och se vad den föreslår.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Velvia 100 ger ganska trevliga färger tycker jag.