Video: Överklockning med flytande kväve i testlabbet

Permalänk
Medlem

Detta var upphetsande att se.. Tack:D

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Hur länge håller flytande kväve sig flytande egentligen? Känns som att det borde bli varmare om det inte används på ett tag eller är det flytande så länge det ligger i behållaren?

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk

Gud så mysigt! Och det är inte ens fredag ännu!
<3

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Föredetting
Skrivet av maber201:

http://www.sweclockers.com/nyhet/15045-intel-ivy-bridge-overk...

Jonas, jag vill inte veta om du är den anonyma källan - tänker iaf inte ställa frågan

Vill bara veta om du har någon reflektion över siffrorna. Har inte hittat hur mycket man klockar 2600K till med kväve.
Har bara läst om luft och vatten, med nånstans runt ?5 GHz? som stabil frekvens.
Vad tror du man kan få ut av Ivy+kväve

Det är lugnt. Det är inte jag som är källan. Det kan jag säga rakt ut. I och för sig hade jag ju inte erkänt det även om det var jag, men det var det inte. Och inte för att jag vill vara anonym, utan för att jag inte har delat med mig av några Ivy-siffror och dessutom inte tror på några gudar.

Sandy Bridge rent generellt är väldigt varierande. Vissa gör 5.2GHz, andra gör bortåt 5.8-5.9GHz med vettig kylning. Snittet verkar ligga på runt 53-5400 någonstans, och cirka en av tio CPU:er går över 5700MHz. Den bästa jag testat såhär långt gjorde 5550MHz, och då har jag säkert gått igenom tio stycken själv sedan lansering. Man ska ha tur.

Kan inte säga speciellt mycket om Ivy, är jag rädd.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Låter som dina släktingar har ett dåligt track-record.

Haha jag vet men du kan tänka vilka svängar bilister tar när de ser en tun gammal gråhårig farbror cyklar längs 70vägen med 15-20L gasoltank... Men inte den minsta olycka skedde och hur ska man annars frakta gasolen, om man inte har bil och gå tar en jäkla lång tid...?
Det var ju också runt 15år sedan och lite till...
Och för att vara på säkra sidan: han visste vad han gjorde och gick oftast med den fulla gasol-tanken men cyklade till macken med den tomma tanken... Och jag har inga direkta planer att cykla till AGA och försöka köpa kväve, åtminstonde inte innnan det blivit lite varmare...

Undrar även jag lite över det här med ESD-armband och hur mycket de används inom extrem klockarna.... med tanke på hur väldigt nogranna några är med säkerhetsföreskrifter här...
(Säkerhet är bra men kan bli löjligt ibland)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mrfish:

Hur länge håller flytande kväve sig flytande egentligen? Känns som att det borde bli varmare om det inte används på ett tag eller är det flytande så länge det ligger i behållaren?

Hur länge kvävet håller sig är beroende på hur välisolerad behållaren är. Ställer du fram en vettig termos med kväve håller den säkert en halv dag i alla fall, om du bara låter den stå. Börjar du vicka på den så kvävet kommer åt de delar som värmts upp går det fortare. Kryokärlen är i princip stora termosar. Buckliga, sunkiga gamla häckar med sprickor i och taskiga korkar släpper ut kvävet fort, välisolerade och hela 20-30-literskärl kokar inte bort mer än någon deciliter om dagen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Dravond:

Undrar även jag lite över det här med ESD-armband och hur mycket de används inom extrem klockarna.... med tanke på hur väldigt nogranna några är med säkerhetsföreskrifter här...
(Säkerhet är bra men kan bli löjligt ibland)

Jag personligen har fler gånger använt en dammsugare på en benchrigg än ett ESD-armband... En gång, nämligen. Dammsugaren använde jag till att tömma en pot på snö.

Har nog aldrig sett någon använda ett ESD-armband i benchsammanhang annars heller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jätteroligt initiativ!

Helt klart kul att se överklockning på den här nivån! Även om det med stor sannolikhet aldrig är något jag själv kommer ägna mig åt så var det lärorikt och intressant!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag räknar iofs Jons kärl som mina egna för tillfället. Han är i Taiwan och jobbar (även han för MSI) när han inte studerar.

Du sade aldrig att det var DINA kärl utan att du har TILLGÅNG till 3 st..........rätt stor skillnad som folk verkar ha missat

Permalänk

Kul att få se en överklocknings video på denna nivå på sweclockers och med ett msi kort

Är själv en nöjd msi användare.
Men det jag inte gillade var att skyddet till socketen bara satt halft på socketen när jag packade upp en men tur var att inga pinnar var böjda
Jag hoppas att det bara var någon en gångs grej och att jag hade otur där.

Moderkortet var ett MSI X79A-GD65 8D som har varit väldigt stabilt hittills och det har varit det stabilaste moderkortet jag haft

Jag kommer nog köpa fler msi kort i framtiden om inte samma grej händer igen

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Ok, har inte läst igenom alla kommentarer så...

Men -196ºC på handen? = Isbit i min värld då. Men jag kan ha fel.
http://www.worldchanged.eu/wp-content/uploads/2012/01/what-ki...

Det kallas Leidenfrost effekten, googla.

Det är samma grej som när du släpper lite vatten på en jättevarm platta, det blir en liten kula som åker iväg åt alla håll och kanter.

Permalänk
Medlem

cool grej. Men ärligt talat vad har man för nytta av att kunna kyla processorer och grafikkort med flytande kväve? Visst det är kanske coolt att kunna skryta för kompisarna, men ska man vara beredd med en termos i handen och hälla i flytande kväve i en tub för att lyckas kräma ut den maximala fps:en när man spelar BF3? What´s the point? Detta är ju bara till för nördar som vill kunna skryta och säga:
- Fan vad cool jag är, jag lyckades få min processor till 5,3 ghz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Det kallas Leidenfrost effekten, googla.

Det är samma grej som när du släpper lite vatten på en jättevarm platta, det blir en liten kula som åker iväg åt alla håll och kanter.

För er som inte orkar googla.

Permalänk
Medlem

Haha, Emil @ 18:25

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Skrivet av edsbyn:

cool grej. Men ärligt talat vad har man för nytta av att kunna kyla processorer och grafikkort med flytande kväve? Visst det är kanske coolt att kunna skryta för kompisarna, men ska man vara beredd med en termos i handen och hälla i flytande kväve i en tub för att lyckas kräma ut den maximala fps:en när man spelar BF3? What´s the point? Detta är ju bara till för nördar som vill kunna skryta och säga:
- Fan vad cool jag är, jag lyckades få min processor till 5,3 ghz!

Ja?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

cool grej. Men ärligt talat vad har man för nytta av att kunna kyla processorer och grafikkort med flytande kväve? Visst det är kanske coolt att kunna skryta för kompisarna, men ska man vara beredd med en termos i handen och hälla i flytande kväve i en tub för att lyckas kräma ut den maximala fps:en när man spelar BF3? What´s the point? Detta är ju bara till för nördar som vill kunna skryta och säga:
- Fan vad cool jag är, jag lyckades få min processor till 5,3 ghz!

Du deppar mycke va? Gåre inge bra för dig i livet? Allting är skit och inget är nice. Vafan är meningen, liksom. Får inte du ha roligt, då ska fan ingen annan ha roligt heller.

Permalänk
Medlem

När man hörde priset på kvävet (kmr inte ihåg priset nu) så tänkte man oj det va ju inte så dyrt sen börja man räkna ihop lite fort på det och då sprang det iväg :/

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

Vart himla intressant, satt på youtube säkert en timme efteråt för att lära mig mer om flytande kväve. Trodde att det flytande kvävet skulle frysa hans hand omedelbart men Leidenfrost effekten var tydligen svaret

Visa signatur

i7 3770k| Titan X | 16 GB RAM 1333MHZ | P8Z77-V DELUXE | Antec miditower P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

cool grej. Men ärligt talat vad har man för nytta av att kunna kyla processorer och grafikkort med flytande kväve? Visst det är kanske coolt att kunna skryta för kompisarna, men ska man vara beredd med en termos i handen och hälla i flytande kväve i en tub för att lyckas kräma ut den maximala fps:en när man spelar BF3? What´s the point? Detta är ju bara till för nördar som vill kunna skryta och säga:
- Fan vad cool jag är, jag lyckades få min processor till 5,3 ghz!

Tror du han försöker vara cool? Det är en hobby. Samma sak när folk trimmar bilar för dragracing. Att kunna leverera maximal prestanda under 15 sekunder, men det är inget man vill köra på vägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

cool grej. Men ärligt talat vad har man för nytta av att kunna kyla processorer och grafikkort med flytande kväve? Visst det är kanske coolt att kunna skryta för kompisarna, men ska man vara beredd med en termos i handen och hälla i flytande kväve i en tub för att lyckas kräma ut den maximala fps:en när man spelar BF3? What´s the point? Detta är ju bara till för nördar som vill kunna skryta och säga:
- Fan vad cool jag är, jag lyckades få min processor till 5,3 ghz!

Detta är SweClockers.. Vad förväntar du dig?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tufft. Väldigt onödigt....men tufft

Synd att det inte finns liknande kylning fast mer stabilare och något man inte behöver fylla på varannan sekund...

Permalänk

Msi är bra grejer det Körde MSI N9800GTX+ i 725/1730/2200, Bästa kortet jag har haft, Det kördes överklockat sen dag 1 och dog innan jul 2011. Över 3år Det kallar jag kvalitet MSI P6N Sli v2 (Mobo) lever än idag Lite tråkigt att MSI inte säljes av alla återförsäljare :/ Nu kör jag med Asus men saknar MSI
Har alltid otur med komponenter. Gigabyte GTX560Ti dog efter en vecka. Asus P5K höll tills jag överklocka CPUn. Otur kan alla ha men MSI har hållit bäst

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

cool grej. Men ärligt talat vad har man för nytta av att kunna kyla processorer och grafikkort med flytande kväve? Visst det är kanske coolt att kunna skryta för kompisarna, men ska man vara beredd med en termos i handen och hälla i flytande kväve i en tub för att lyckas kräma ut den maximala fps:en när man spelar BF3? What´s the point? Detta är ju bara till för nördar som vill kunna skryta och säga:
- Fan vad cool jag är, jag lyckades få min processor till 5,3 ghz!

Tror du gått vilse från fragbite och hamnat på lite fel forum nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av neonille:

Tufft. Väldigt onödigt....men tufft

Synd att det inte finns liknande kylning fast mer stabilare och något man inte behöver fylla på varannan sekund...

Kopressorkylning är väll det närmaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Kopressorkylning är väll det närmaste

peltier element då? Eller är det samma sak?

Blir iaf minusgrader emd ett peltier element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamZe:

Mycket intressant video! Tackar för länken!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd

härligt va fint! ska spara detta klipp tills fredag o se det då

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

cool grej. Men ärligt talat vad har man för nytta av att kunna kyla processorer och grafikkort med flytande kväve? Visst det är kanske coolt att kunna skryta för kompisarna, men ska man vara beredd med en termos i handen och hälla i flytande kväve i en tub för att lyckas kräma ut den maximala fps:en när man spelar BF3? What´s the point? Detta är ju bara till för nördar som vill kunna skryta och säga:
- Fan vad cool jag är, jag lyckades få min processor till 5,3 ghz!

Seså, upp på cykeln och åk iväg nu! Du har tydligen hamnat på väldigt fel forum eftersom du ens säger något dylikt, hehe... Detta är ju sweclockers, alla nördars överklockar-forum, där vi gillar att överklocka. Välkommen!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Hur länge håller denne kväve?,
Kan vem som helst göra detta?,
Behöver man något som håller själva 'tuben', uppe inne i chassit?,
Vart kan man köpa nå seriösare grejer än ica näsdukar?

Permalänk

Mycket intressant! Tack för en grymt lärorik video, får "vanlig" luftöverklockning att kännas väldigt "Svensson"

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz