Apple lanserar Ipad med Retina Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Jag kommer att kalla den vid korrekt namn, "the new ipad" eller "den nya ipaden".

Det är ju genialt av Apple. Vid nästa iPad-lansering byter de namnet på "den nya ipaden" till "iPad 3" och den nya ipaden ersätts med just det, "den nya ipaden". I framtiden lär inga missförstånd ske, den nyaste ipaden kommer alltid att vara nyast till en annan kommer.

Hum, vad är genialt med det? Att förvirra konsumenterna?

"the new ipad" låter ju bara intetsägande och löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Varför?

Du behöver inte så snabb CPU för surfplattor, det drar bara ner på batteritiden. Det var bra att de fokuserade på grafikprestanda istället!

Precis, tänk också på att få (om ens någon) android app använder alla 4 cores... Det är väldigt komplext att programmera för optimal användning av flera cores. Inte ens många program till Windows använder alla cores, i så fall att windows själv kan pytsa ut att olika program kör i olika cores... på en surfplatta kör du oftast en app åt gången och de andra ligger vilande för annars drar de ner batteriet.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Att den inte har någon Quad-core var ifs tråkig men inte nödvändigtvis dåligt iom att så många applikationer börjar utnyttja GPU-accelerering. Ska bli intressant att se TearDown från iFixit inom kort samt ordentliga tester från Anand. Skulle inte förvåna mig alls om klockfrekvenserna på CPU är uppskruvade.

Edit:
Namnet var ingen höjdare, men så köper jag inte en prylar efter produktnamn för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hum, vad är genialt med det? Att förvirra konsumenterna?

"the new ipad" låter ju bara intetsägande och löjligt.

Jag tror inte den heter "The New iPad" utan kallas bara new för att det är den senaste. Apple vill väl att det ska vara iPad, inte iPad 1, 2, 3. När någon undrar vilken modell kan man säga; Tredje generationen eller den nya(ste)?

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Det tror jag knappast man kan

Går utmärkt, men man behöver en annan filmspelare som t.ex. AvplayerHD som tuggar i sig allt! Finns på App Store.

Permalänk
Medlem

Exakt vad den kommer heta får vi reda på så fort Apple Store öppnar... om det står "new ipad" eller bara "ipad"...

Jag ska beställa en direkt iaf, ville ha en 2a men sen började ryktena om nya displayen komma och jag har väntat på den.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av radaradam:

Går utmärkt, men man behöver en annan filmspelare som t.ex. AvplayerHD som tuggar i sig allt! Finns på App Store.

kostar säkert 25:- eller nåt

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Menar du att du tycker att den nya iPaden kostar mycket?

Aggressiv prissättning brukar väl betyda billig (relativt)?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

kostar säkert 25:- eller nåt

Jag skaffade mig GPlayer när den var gratis, fungerar otroligt bra. Finns stöd för mappar, wifi överföring, lösenord etc. Det finns säkert gratisalternativ dock.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

kostar säkert 25:- eller nåt

Den kostar 22kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Sammanfattning: Retina skärm + bättre kamera

Inte skäl nog att uppgradera från iPad 2 för min del.

Håller med.

Själv blev jag besviken på denna uppdateringen. Jag menar .. Ipad 2 är nog tung som den är när man ska ligga i sängen och slösurfa och nya ipad är tyngre och tjockare.
Nej hoppas Apple uppdaterar Air istället och tar ett större kliv där. Blir nog en sådan med Windows 8 senare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Apple gjorde helt enkelt en "iPhone 5" variant igen. Uppgraderade den befintliga prylen en smula och kommer sälja miloner av dessa plattor till de Apple fanatiker som bara måste ha den nyaste...bara för att det är den nyaste Konstigt att den fick heta iPad 3, den borde hetat iPad 2 gs eller nått.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Jpau94:

Aggressiv prissättning brukar väl betyda billig (relativt)?

Tänkte fel där.

Permalänk
Medlem

Hm ingen pre-order ifrån Sverige? Det sög ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Apple gjorde helt enkelt en "iPhone 5" variant igen. Uppgraderade den befintliga prylen en smula och kommer sälja miloner av dessa plattor till de Apple fanatiker som bara måste ha den nyaste...bara för att det är den nyaste Konstigt att den fick heta iPad 3, den borde hetat iPad 2 gs eller nått.

Den heter inte iPad 3. Den heter, troligtvis, bara iPad.

Själv kommer jag köpa denna nya iPad, dock inte tack vare att den är den nyaste, utan tack vare skärmen.

Permalänk
Medlem

Alltså de flesta av dessa kommentarerna är ju helt galet sjuka. Jag trodde att sweclockers var om hårdvara? Varför kan inte folk uppskatta att en 10" skärm med upplösningen 2048x1536 är helt makalöst bra? "En mindre uppgradering"? Nej, tyvärr. Uppgraderingen är enorm, det skulle vem som helst som har försökt använda en tablet till att läsa med inse.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, denna lär väl bli en minst lika stor bästsäljare som dess lillebröder.

Skrivet av badbolll:

Hm ingen pre-order ifrån Sverige? Det sög ju.

Inte från launch, det skulle tydligen gå den 23 mars dock.

Permalänk
Skrivet av Bennystreetracer:

Menar du att du tycker att den nya iPaden kostar mycket?

Aggressiv prissättning = förhållandevis lågt pris

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av sozage:

Ja de är ju kul att de vågar dissa Samsung när det är Samung som just tillverkar processorn(Apple A5X) i The New Ipad ..

Nej, att dissa en konkurrent publikt är ett korkat drag från Apples sida som Steve Jobs inte skulle gjort. Genom att aldrig nämna en konkurrent påvisar man sitt bolags suveränitet och att konkurrenten är så svagt motstånd att den inte är värd att nämnas. Man behöver inte dissa den för man har sådant försprång. Detta blir bilden allmänheten får när man agerar som om man var ensam i universum.

Nu när Tim Cook sänker sig till pajkastningen kommer folk börja jämföra Apple med andra bolag och det är en jämförelse de inte tål, eftersom de håller på att tappa det enda försprång de hade vilket var ett lätthanterligt OS och snyggt designade produkter. Android kommer ifatt iochmed ICS och tillverkarna har äntligen fattat att design är en stor pusselbit för att bli framgångsrik.

Edit: De har redan tappat försprånget, men det tar sin lilla tid innan de mindre begåvade konsumenterna märker det.

Permalänk

Låt oss välkomna iPad 2S...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Har högre pixeltäthet på min Galaxy Note. Lite bluff med retina-displayen denna gång...

Hoppas Samsungs kontring har 16:10 och inte 4:3.

"Retina-display" är ju Apples eget påhittade ord. De menar att du håller sannolikt inte en tablet lika nära som du håller en smartphone, alltså behöver du inte lika hög PPI för att uppnå känslan av att du inte kan urskilja enskilda pixlar. Och det stämmer väldigt väl med hur jag använder min iPad vs iPhone.

Vad gäller CPU så förstår jag inte varför folk är så besvikna över att det inte är en quad-core. Som flera redan har varit inne på så är det långtifrån alla applikationer som kommer kunna utnyttja fyra kärnor effektivt. Se lite javascript benchmarks och jämför Tegra 3 med en dualcore smartphone, knappast dubblet så snabb.

Det intressanta är ju de kommande arkitekturerna som Cortex-A15. De kommer i de flesta fall vara klart snabbare än Tegra 3 trots att de "bara" är dual-core. Så jag ser absolut inget problem med att Apple hoppade över quad-core med Cortex-A9...synd bara att de nya arkitekturerna inte var redo till den nya iPaden. Nu kommer vi ju sannolikt få vänta ett år innan vi får se dessa i Apples produkter om de följer tidigare mönster att introducera nya processorer först i iPad och sedan iPhone.

Permalänk
Skrivet av hav:

Alltså de flesta av dessa kommentarerna är ju helt galet sjuka. Jag trodde att sweclockers var om hårdvara? Varför kan inte folk uppskatta att en 10" skärm med upplösningen 2048x1536 är helt makalöst bra? "En mindre uppgradering"? Nej, tyvärr. Uppgraderingen är enorm, det skulle vem som helst som har försökt använda en tablet till att läsa med inse.

Hade det varit högupplöst (typ 316ppi som galaxy nexus har) AMOLED i 10" hade jag blivit imponerad. 10" med 264ppi på sämre skärmteknik är inget hela världen behöver bli exalterad över. Jag skulle vilja bli imponerad eftersom Apple är bra på att tänja lite på gränserna, men i detta fall så förstår jag inte användningsområdet. Vill man läsa på en platta så är väl åndå en kindle bättre (e-papper, matt skärm, mycket lättare, längre batteri, billigare, m.m.)?

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/5655/physical-impressions-of-th...

usch och fy, ser juh bara pixlar på min iPad 2a nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enforce:

Ser fint ut, denna lär väl bli en minst lika stor bästsäljare som dess lillebröder.

Inte från launch, det skulle tydligen gå den 23 mars dock.

Jaha jag förstod det som att det var olika leveransdatum men samma pre-order datum för alla men tydligen inte. Nåja.. jag överlever nog att vänta ett tre veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Alltså de flesta av dessa kommentarerna är ju helt galet sjuka. Jag trodde att sweclockers var om hårdvara? Varför kan inte folk uppskatta att en 10" skärm med upplösningen 2048x1536 är helt makalöst bra? "En mindre uppgradering"? Nej, tyvärr. Uppgraderingen är enorm, det skulle vem som helst som har försökt använda en tablet till att läsa med inse.

Folk är för svaga för att erkänna att företaget dom hatar lyckas bättre än företaget dom älskar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Intressant, är dock glad att den inte verkar bli alltför mycket bättre än min ipad 2 hehe. Kan jag ju vänta ett tag med att köpa. Vänta in Ipad 4 eller vad den kommer å heta ^_^*

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Hade det varit högupplöst (typ 316ppi som galaxy nexus har) AMOLED i 10" hade jag blivit imponerad. 10" med 264ppi på sämre skärmteknik är inget hela världen behöver bli exalterad över. Jag skulle vilja bli imponerad eftersom Apple är bra på att tänja lite på gränserna, men i detta fall så förstår jag inte användningsområdet. Vill man läsa på en platta så är väl åndå en kindle bättre (e-papper, matt skärm, mycket lättare, längre batteri, billigare, m.m.)?

Ja Nexus har ju bara 316ppi jämnfört med 326ppi på en 2 år gammal telefon, iPhone 4, ja vilken skitlur. Dessutom på en äldre teknik av AMOLED. Det är Pentile på den med, så 316ppi är drömsiffror ändå, ja vilken skitlur.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Du kan ju hålla dig till Android-plattor då. De verkar ju alla vara i 16:9 eller 16:10...
16:9/10 blir för smalt i porträttläge och för lågt i landskap. Helt värdelöst för annat än film enligt mig.
Jag vägrar använda annat än 4:3 på en platta.

Tar en vild gissning o säger att du är en frälst fanboy?

Kör du en fullscreen skärm med 1024x768 på dindator med?
Som widescreen är för lågt?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Apple gjorde helt enkelt en "iPhone 5" variant igen. Uppgraderade den befintliga prylen en smula och kommer sälja miloner av dessa plattor till de Apple fanatiker som bara måste ha den nyaste...bara för att det är den nyaste Konstigt att den fick heta iPad 3, den borde hetat iPad 2 gs eller nått.

Skrivet av Rickard11:

Låt oss välkomna iPad 2S...

Får jag fråga vad ni hade krävt för att den skulle vara värd namnet iPad 3 enligt er?

En förbättrad skärm med 4 gånger antal pixlar på samma yta, mycket bättre kamera, dubbla GPU-kraften, 4G/LTE och mer minne för att nämna några saker anser allafall jag vara en ordentlig uppdatering.

Är det utseendet ni hakar upp er på? Eller vad?

Permalänk
Sötast
Skrivet av hav:

Alltså de flesta av dessa kommentarerna är ju helt galet sjuka. Jag trodde att sweclockers var om hårdvara? Varför kan inte folk uppskatta att en 10" skärm med upplösningen 2048x1536 är helt makalöst bra? "En mindre uppgradering"? Nej, tyvärr. Uppgraderingen är enorm, det skulle vem som helst som har försökt använda en tablet till att läsa med inse.

Hehe, så är det direkt när det handlar om Apple produkter.

Om de släpper en iMac imorgon med samma prestanda som alla USA's serverfarmer tillsammans så är den ändå för dyr och långsam.... för det är ju Apple.

Och glöm inte, att de dödar sina anställda asiater... APPLE ÄR SÄMST!!! AAAaggghhhh