Apple lanserar Ipad med Retina Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja sannolikt, men den har det tillsammans med grymt mycket högre upplösning vilket gör att allt ser mycket bättre ut och den behöver inte kör AA.

Dessutom kommer den ha mycket lättare att driva spel du kör på TVn jämfört med iPad2.

Jag håller med dig att det är en klar produktförbättring. Hellre hög upplösning. Sen tycker jag att många glömmer att det inte bara är upplösningen som gör det nya skärmen bättre, jag tror att den utökade färgrymden kommer att vara minst lika iögonfallande i den här produkten jämfört med tvåan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är väl lite tycke och smak vilken skärmteknik man gillar bäst. Många billiga LCD-skärmar är ju rent hemska att använda. Apple-använder highend-LCD-skärmar som har bra färgåtergivning, drar lite ström och kan fås i riktigt höga upplösningar. Den största fördelen med S-Amoled är den fantastiska färgrymden, alltså att man visa upp väldigt stor del av det naturliga spektrat av färger. Dock så blir LCD-teknik allt vassare även inom det här området. Den nya iPaden har t.ex. 43% högre färgrymd än iPad2 enligt Apple, en skärmegenskap som jag tycker är viktigare än det faktum att den här högre upplöst. Jag gillar färger

Absolut! Jag håller helt och hållet med dig. Jag talar rent specifikt om pentile-skärmar som har enormt dålig färgrymd och ofta ser rent urtvättade ut när de visar grönblandade färger, mycket synd faktiskt. Jag skulle som sagt aldrig välja en Super AMOLED med Pentile över en (högkvalitativ förstås) IPS eller Super AMOLED Plus med RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är väl lite tycke och smak vilken skärmteknik man gillar bäst. Många billiga LCD-skärmar är ju rent hemska att använda. Apple-använder highend-LCD-skärmar som har bra färgåtergivning, drar lite ström och kan fås i riktigt höga upplösningar. Den största fördelen med S-Amoled är den fantastiska färgrymden, alltså att man visa upp väldigt stor del av det naturliga spektrat av färger. Dock så blir LCD-teknik allt vassare även inom det här området. Den nya iPaden har t.ex. 43% högre färgrymd än iPad2 enligt Apple, en skärmegenskap som jag tycker är viktigare än det faktum att den här högre upplöst. Jag gillar färger

Man får inte glömma att Amoled har i princip oändligt kontrast. Det gör ganska mycket för bilder/filmer/allt grafiskt. Själv vill jag se hög upplösning, bra färgåtergivning och bra kontrast. Lär väll dröja innan man ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad skulle varit nytt för att det skulle varit ”WOW” enligt dig?

Jag tycker hårdvaran är solid, problemet är att det underliggande OSet gör plattan till lite av en gimmick ett halv arbetsverktyg.
Om de drar in OSX med support för desktop appar så hade jag kunna tänkt mig att köpa en Ipad, men så länge det är ett uppskalat mobilt os så är det inget för mig.

Vi tycker självklart inte att hårdvaran är dålig men de har helt enkelt inte utvecklat mjukvaran nog för att få den där WOW faktorn. De verkar ha inriktat sig på att skapa appar istället för att bättra på det underliggande OSet vilket är väldigt väldigt dumt i mina ögon. Jag trodde verkligen att de skulle satsa hårt på IOS till iPad releasen men det här är ju under all kritik allt de visade var Appar.....

Permalänk
Sötast

Shit vilken huvudvärk Apple's ingenjörer måste ha nu när de läser denna tråden på sweclockers och inser att minst 5 olika personer har uppmärksammat att en högre upplösning kräver starkare hårdvara.

Jag tror själv att de helt och hållet hade glömt bort detta!.... Speciellt med tanke på att de har den starkaste telefonen och starkaste surfplattan på marknaden just nu (3D prestanda).

Fan, jag undrar om dom rent av kommer att skita i att lansera den nu då alla dessa genier på sweclockers kom på detta innan Apple själva.

Helt ärligt talat så tänkte jag citera er alla för att få er att se så utbota dumma ut som möjligt, men jag orkar faktiskt inte bläddra igenom för att hitta stolpskott efter stolpskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Quad-core grafik, inte quad cpu. Blir inget köp för mig. För dålig kamera och ingen quad core. Känns inte som nån värd uppgradering enbart för skärmupplösningen.

Att det är bättre med flera kärnor ska man ta med en nypa salt. Vad jag vet har A5-processorn i iPad 2 bra prestanda i jämförelse med Tegra 3.

I dagsläget är inte app-utvecklingen på quad-core nivå och flera kärnor tenderar att dra mer ström.

Permalänk
Medlem

Lysande drag av Apple Istället för att släppa en med ny CPU + 4G+ Ny kamera o Ny skärm så har dom nu släppt en med samma CPU och 4G, FullHD kamera + Ny skärm, sedan får vi väll sen en till ny i höst med ny Cpu, då folk börja klara på att dualcoren är för slö för att den nya ska kännas lika kvick som den gamla nu när allt går i 4x upplösning. xD

Ingen kan konsten att suga pengar ur sina kunder som apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Lysande drag av Apple Istället för att släppa en med ny CPU + 4G+ Ny kamera o Ny skärm så har dom nu släppt en med samma CPU och 4G, FullHD kamera + Ny skärm, sedan får vi väll sen en till ny i höst med ny Cpu, då folk börja klara på att dualcoren är för slö för att den nya ska kännas lika kvick som den gamla nu när allt går i 4x upplösning. xD

Ingen kan konsten att suga pengar ur sina kunder som apple.

Apple, till skillnad från de flesta andra tillverkare släpper en ny produkt i varje produktsegment per år. Många andra mer eller mindre sprutar ut nya versioner av sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Lysande drag av Apple Istället för att släppa en med ny CPU + 4G+ Ny kamera o Ny skärm så har dom nu släppt en med samma CPU och 4G, FullHD kamera + Ny skärm, sedan får vi väll sen en till ny i höst med ny Cpu, då folk börja klara på att dualcoren är för slö för att den nya ska kännas lika kvick som den gamla nu när allt går i 4x upplösning. xD

Ingen kan konsten att suga pengar ur sina kunder som apple.

Du bara så där undvek att ta med att det sitter en betydligt bättre GPU som driver den där skärmen. Sen vet vi inte förrän om ca 1-2 veckor, när iFixit har plockat isär den, och när vi får se nya benchmarks om de har fläskat på med högre frekvenser. Apple släpper nya produkter på årsbasis och sådeles är högst otroligt att vi får se någon ny iPad innan året är slut.

Permalänk
Medlem

OBS följande inlägg är lite Off-topic om nån vill läsa om iPad.. (Mest till S_Z)

Skrivet av S_Z:

Inte för jag har någon lust att dra upp denna diskussion igen men vad har du för belägg för dina påståenden? China Labor Watch sa t ex att Apples fabriker var bra i förhållande till andra mobiltillverkares och nämnde specifikt Nokia.

Källa: http://arstechnica.com/apple/news/2012/02/apple-has-best-reco...

Det hela är ju lite komplicerat när vi talar om hundratusentals arbetare i Kina. Men det är ändå så att det värsta incidenterna (= faktiska olyckor) har skett vid fabriker som tillverkar Apple-produkter: http://www.appleinsider.com/articles/11/12/19/apple_supplier_...
Man kan ju börja rada upp olika prostester och liknande; Det finns protester i många fabriker i Kina; Även sådana som tillverkar t.ex. Xbox.
http://www.svd.se/naringsliv/ny-salva-kritik-mot-apples-arbet...
Men talar man med kinesiska facket (motsvarigheten till LO; AFL) så pekar man ut Apple som ett särskilt problem i sammanhanget:
http://www.sfbg.com/bruce/2012/03/02/dick-meister-apples-unet...
Detta hänger dels samman med att förhållanden i vissa av fabrikerna är särskilt undermåliga, och dels att Apple som en av de allra största kunderna borde ha alla möjligheter i världen att agera och ställa krav.
Kritiken gäller även miljöförhållanden i vid fabrikerna. Men det finns tecken på att Apple kanske börjar svänga om:
http://blog.svd.se/wallstreet/2012/03/06/apple-maste-ta-kriti...
Apple har en mycket speciell företagskultur som präglas av en stor hemlighetskultur, där det som medarbetare är viktigt att inte tala om sitt jobb öppet och att absolut inte läcka kommande produkter och liknande; Detta försvårar Apples arbete med mänskliga rättigheter, miljö och liknande. Men för min del så tror jag att Apple kommer inom de närmaste åren att leda en stor förbättring av arbetarnas villkor i Kina, såsom Nike har gjort inom sportklädesbranschen. Men de har långt att gå fortfarande innan de är där. FLA är ett bra steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vårtan:

Att det är bättre med flera kärnor ska man ta med en nypa salt. Vad jag vet har A5-processorn i iPad 2 bra prestanda i jämförelse med Tegra 3.

I dagsläget är inte app-utvecklingen på quad-core nivå och flera kärnor tenderar att dra mer ström.

Jag tror att Apple pratade om grafikprestanda när de sa att iPaden har flera gånger bättre prestanda än Tegra 3. Jag har för mig det var i något grafiktestprogram. Vad gäller ren CPU-prestanda är det svårt att se att iPad skulle slå Tegra3. Däremot så tror jag inte en normalanvändare märker någon skillnad på 2-kärnig eller 4-kärnig CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Apple, till skillnad från de flesta andra tillverkare släpper en ny produkt i varje produktsegment per år. Många andra mer eller mindre sprutar ut nya versioner av sina produkter.

Andra tillverkare till skillnad mot Apple släpper fler produkter i olika "prestanda klasser", lite som Intel, Nvidia, AMD, Corsair, du fattar poängen.
Samsung till exempel sprutar inte ur sig high-end mobiler, utan de släpper en jävla massa mobiler, i princip alla prisklasser som finns, lite som AMD, Nvidia och Intel.

Hade AMD Nvidia eller Intel bara släppt en högpresterade produkt varje år i varje segment hade nog ganska många talat illa om dem, så jag ser inte problemet med att t.ex. Samsung gör samma sak fast på mobilmarknaden. Alla som köper mobiler vill inte ha det dyraste "high-end" monstret som finns. Och då är det väll bra att det finns billigare alternativ?

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på info angående apple store i sverige? När kommer den upp igen så man kan förbeställa en platta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Däremot så tror jag inte en normalanvändare märker någon skillnad på 2-kärnig eller 4-kärnig CPU.

Högst tveksamt. De flesta appar folk kör borde inte behöva den typ av kraft, plus att de flesta programerings hus brukar ha problem att tråda ordäntligt för så många kärnor. Därefter finns det självklart ytterligare begränsningar i vad som faktiskt går att tråda.

Per Kärna > Flerkärnigt, vilket ochså är den stora anledningen till varför AMD 'förlorar' i konsument CPU marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Därför den nya ipaden är tjockare än den gamla. Större batteri gissar jag på. Batteritiden ska vara samma som ipad 2 enligt spec.

Läste på Endgadget att den nya Ipaden ska ha 42,5Wh batteri medans den gamla hade 25Wh...

Så länge de inte kallar displayen "retina" (som de själva satt till 326dpi ) så är det lungt.
Sen anser jag dock att trots WOW faktorn i upplösningen och att grafikdelen kan driva den, "4G" är jag ändå lite meh... inget som jag blev förvånad över mer "och detta var inte i Ipad2 för att?"
Och att de slutligen uppdaterade "Apple Tv" till att klara av 1080p nästan skamligt att de inte gjort det än...

Skulle gärna sett högre batteritid och mer minne det tar plats att spara spel för 3,1Mp skärmar....

Och nu ge mig minst 1(med allt blingbling "4G"(som inte fungerar i Sverige) 64GB osv..) men gärna 5+st....

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du bara så där undvek att ta med att det sitter en betydligt bättre GPU som driver den där skärmen. Sen vet vi inte förrän om ca 1-2 veckor, när iFixit har plockat isär den, och när vi får se nya benchmarks om de har fläskat på med högre frekvenser. Apple släpper nya produkter på årsbasis och sådeles är högst otroligt att vi får se någon ny iPad innan året är slut.

Dock så är ju inte grafikdelen skalad med ökningen av pixlarna, 2x grafikdel 4x pixlar.
Det ska väll vara om dom klockat den då men då blir batteritiden lite lagomt lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Andra tillverkare till skillnad mot Apple släpper fler produkter i olika "prestanda klasser", lite som Intel, Nvidia, AMD, Corsair, du fattar poängen.
Samsung till exempel sprutar inte ur sig high-end mobiler, utan de släpper en jävla massa mobiler, i princip alla prisklasser som finns, lite som AMD, Nvidia och Intel.

Hade AMD Nvidia eller Intel bara släppt en högpresterade produkt varje år i varje segment hade nog ganska många talat illa om dem, så jag ser inte problemet med att t.ex. Samsung gör samma sak fast på mobilmarknaden. Alla som köper mobiler vill inte ha det dyraste "high-end" monstret som finns. Och då är det väll bra att det finns billigare alternativ?

HTC exempelvis har släppt flera "high-end"-klassade smartphones de senaste året... men poängen var att Apple släpper inte fler produkter i samma segment än andra tillverkare vilket Dallebull antydde att de gjorde, snarare är det tvärt om.

Vad gäller billigare alternativ så fungerar ju Apples strategi så att de har förra generations telefon som sin "budget" istället för att införa nya produkter. Något som verkar fungera väldigt bra för dem sett till hur försäljningen varit på dessa äldre mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Läste på Endgadget att den nya Ipaden ska ha 42,5Wh batteri medans den gamla hade 25Wh...

Så länge de inte kallar displayen "retina" (som de själva satt till 326dpi ) så är det lungt.
Sen anser jag dock att trots WOW faktorn i upplösningen och att grafikdelen kan driva den, "4G" är jag ändå lite meh... inget som jag blev förvånad över mer "och detta var inte i Ipad2 för att?"
Och att de slutligen uppdaterade "Apple Tv" till att klara av 1080p nästan skamligt att de inte gjort det än...

Skulle gärna sett högre batteritid och mer minne det tar plats att spara spel för 3,1Mp skärmar....

Och nu ge mig minst 1(med allt blingbling "4G"(som inte fungerar i Sverige) 64GB osv..) men gärna 5+st....

Stämmer inte, dom pratade om att allt över 300 PPI på distansen 12 inches klassificerade dom som retina. Det betyder att eftersom man vanligtvis har en iPad längre bort så behövs inte samma PPI som en iPhone för att få upp i "retina".

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Jag tycker hårdvaran är solid, problemet är att det underliggande OSet gör plattan till lite av en gimmick ett halv arbetsverktyg.
Om de drar in OSX med support för desktop appar så hade jag kunna tänkt mig att köpa en Ipad, men så länge det är ett uppskalat mobilt os så är det inget för mig.

Vi tycker självklart inte att hårdvaran är dålig men de har helt enkelt inte utvecklat mjukvaran nog för att få den där WOW faktorn. De verkar ha inriktat sig på att skapa appar istället för att bättra på det underliggande OSet vilket är väldigt väldigt dumt i mina ögon. Jag trodde verkligen att de skulle satsa hårt på IOS till iPad releasen men det här är ju under all kritik allt de visade var Appar.....

Det har funnit tablets med desktop-Windows på sedan tidernas begynnelse. Som säljs fortfarande. Om det är WOW för dig så är det bara att shoppa loss.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Lysande drag av Apple Istället för att släppa en med ny CPU + 4G+ Ny kamera o Ny skärm så har dom nu släppt en med samma CPU och 4G, FullHD kamera + Ny skärm, sedan får vi väll sen en till ny i höst med ny Cpu, då folk börja klara på att dualcoren är för slö för att den nya ska kännas lika kvick som den gamla nu när allt går i 4x upplösning. xD

Ingen kan konsten att suga pengar ur sina kunder som apple.

Priset på iPad2 16 GB Wifi sjönk just till kring tretusen. Verkligen galet dyrt. Verkligen.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Stämmer inte, dom pratade om att allt över 300 PPI på distansen 12 inches klassificerade dom som retina. Det betyder att eftersom man vanligtvis har en iPad längre bort så behövs inte samma PPI som en iPhone för att få upp i "retina".

Stämmer nog för trött för att kontrolera men känns ändå lite sådär när de har lägre pixeldensitet bara för att pprylen är större... Sen vet jag att de är marknads avdelningen som snackar....
Men jag är så jäkla trött på att allt Apple gör ska kläs i "fina" ord... de mest irriterande amazing & magical....
Bra grejer men överdriven marknadsföring...

Permalänk
Medlem

Alla jämför ipad 2 och ipad 3 och undrar om grafikprestandan kommer bli fyra gånger så hög. Ipad 2 hade ungefär 4 gånger (ibland 8ggr i benchmark http://www.anandtech.com/show/4216/apple-ipad-2-gpu-performan...) så snabb grafikprestanda som första ipad och samma upplösning. Enligt antaganden i tråden om att pixlarna proportionerligt mot grafikprestandan så borde ju ipad2 kunna driva den skärmen :P?

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Har mycket svårt o tro att dom släpper en padda som känns slö och hackig.. skulle den mot förmodan vara det så kommer dom få tillbaka min direkt!

Nu skriver nån såhär på feber.se:
"Kanske ska förtydliga lite eftersom det verkar vara lite skruvat i artikeln trots ändringar:

Den nya iPaden har stöd för 3G upp till 42mbit (DC-HSDPA), och har även stöd för LTE/4G på 73mbit.

MEN: Den LTE som används i Sverige körs på andra frekvenser än de som används i USA (800/2600mhz respektive 700/2100mhz) vilket gör att i sverige får man nöja sig med 42mbit 3G uppkoppling.

Alltså: Den HAR "riktig" LTE men den kör tyvärr inte på samma frekvens som Telia har valt att använda i det svenska 4G nätet.

"

Hoppas det stämmer! 42mbit är ju skitbra mot 2ans 7mbit.. räcker gott och väl för mig!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Vist, schysst hårdvara och det är bra med en högupplöst skärm. Men detta borde vara en iPad 2+ på sin höjd.
Dom borde lägga lite tid på mjukvaran istället om dom ska ha nått att komma med framöver.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

All ära för högre upplösning. Men vem vill se en HD film med mono högtalare ? Och varför är det sååå hemligt med cpu hastigheter? Varför sa de inte bara att den typ kör Dual Core på 1Ghz eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drgregur:

All ära för högre upplösning. Men vem vill se en HD film med mono högtalare ? Och varför är det sååå hemligt med cpu hastigheter? Varför sa de inte bara att den typ kör Dual Core på 1Ghz eller så?

Oftast brukar folk i min närhet som nu använder sina mobila apparater i hemmet då koppla det till valfri extern ljudkälla via bluetooth, sladdvägen eller helt enkelt hörlurar, allt beror ju på.. Men ja, använda den inbyggda högtalaren är väl inget att hurra för, det är vi nog alla överrens om!

Apple har i princip aldrig postat interna frekvenser på sina saker då fokusen inte ligger i vad för hastighet de körs i utan fokusen ligger på att allt som finns, det funkar fint. Allt som betyder något för slutanvändaren är trots allt upplvelsen och inte några ghz eller mhz hit eller dit

Dock är det ju fortfarande intressant att veta för oss tekniknördar.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Synd med "upp till 10h batteritid". Samma batteritid på min macbook och den räcker väl att surfa på i två timmar om man sänker ljusstyrkan på skärmen några snäpp Annars ser det trevligt ut. Det känns som att apple är på väg åt rätt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Lär dröja en eller två generationer till innan den har tillräckligt med kraft för att faktiskt driva spel i den upplösningen. Den har ju samma grafikchip som Vita å Vita kör bara i 544p, en bråkdel av upplösningen av nya iPad.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Synd med "upp till 10h batteritid". Samma batteritid på min macbook och den räcker väl att surfa på i två timmar om man sänker ljusstyrkan på skärmen några snäpp Annars ser det trevligt ut. Det känns som att apple är på väg åt rätt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget flash på ipad så 10 timmar betyder faktiskt 10 timmar Min ipad 2 har inga problem med 10 timmars användning mellan laddningarna och 3an ska ha samma kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Priset på iPad2 16 GB Wifi sjönk just till kring tretusen. Verkligen galet dyrt. Verkligen.

För tretusen blev jag nästan sugen på att slå till på en 2a.
Inte för att jag behöver en utan mest för skoj... se vad priset på ipad2 16GB med 3g kan tänkas hamna på när priserna faller...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB