Apple lanserar Ipad med Retina Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Faktafel i artiklen.
Fel processor på iPad 3 / iPad HD.
Det sitter en A5X quad-core processor inte en A9.

enligt apple sida äre en dual core, men att grafikprocessorn ä quad om jag inte minns fel

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Anledningen till att det är så beror på att det endast är Apple som på olika vis påskiner att deras nya produkt förändrar hela världen samt att de också har konsumenter som köper det rakt av.

Då när folk ser att det i relation bara handlar om en högre upplösning och lite prestanda, som Androids -- alltså inget att bry sig om då Androidsystemen bevisat att prestanda inte är detsamma som en bra produkt i folks ögon, så är det givet att folk blir besvikna. Det handlar inte om att det är dåligt, det handlar om att det inte är den WOW-faktor a'la Apple som folk hoppas på. Var precis samma sak med iPhone 4s.

Och i ärlighetens namn så kommer nog Apple fortsätta att tappa om man inte levererar den WOW-faktor folk eftersöker för det är ju det som gör hela varumärket.

Folk gnäller om at Apple är så dåligt, men dom har fortfarande den bästa plattform för spel/apps, nu har dom troligen den snabbaste och den plattan med högst opplösning av alla andra, och det kommer dom att ha ut 2012, när man då tänker på hur (relativt) lågt prisat iPad 3 är, jamfört med tilsvarande(som inte finns) på marknaden.. är det fortafarande den bästa produkten.

Nae jag gissar dom som gnäller på Apple oftast är 14 åringar som inte själv fattar att dom bara är avundsjuka..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad skulle varit nytt för att det skulle varit ”WOW” enligt dig?

Något innovativt uppenbarligen.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Asus lanserade en 10" Transformer för ca 1.5 månader sedan med 1920x1200, det är den med högst upplösning jag har sett. Vad har jag missat? Makalöst kommer det fortsättningsvis vara, tills någon tillverkare kontrar med en lika, eller högre, upplöst display. Det skulle vara exakt lika makalöst om den satt i Galaxy Note (vilket jag hoppades att det skulle vara, vilket skulle göra den ofantligt mycket mer intressant än en 1280x800 display), men man kan inte få allt man vill.

Asus har inga produkt än med den upplösning, tror du får läsa på lite...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Asus har inga produkt än med den upplösning, tror du får läsa på lite...

Asus Transformer Prime Infinity 700? (Långt och coolt namn ftw!)

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Asus har inga produkt än med den upplösning, tror du får läsa på lite...

http://eee.asus.com/eeepad/transformer-infinity/features/

Citat:

With a brilliant 600 nits outdoor readable Super IPS+ display with ultra-wide 178° viewing angle, incredible FHD 1920 × 1200 resolution and ASUS SonicMaster Sound technology, we bring you a real multimedia powerhouse, all in an ultraportable tablet.

Ursäkta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrathian:

Asus Transformer Prime Infinity 700? (Långt och coolt namn ftw!)

Den finns inte på marknaden nu. Men den kommer någon gång..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Den finns inte på marknaden nu. Men den kommer någon gång..

Därav ordet "lanserade", inte "sålde"

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Folk gnäller om at Apple är så dåligt, men dom har fortfarande den bästa plattform för spel/apps, nu har dom troligen den snabbaste och den plattan med högst opplösning av alla andra, och det kommer dom att ha ut 2012, när man då tänker på hur (relativt) lågt prisat iPad 3 är, jamfört med tilsvarande(som inte finns) på marknaden.. är det fortafarande den bästa produkten.

Nae jag gissar dom som gnäller på Apple oftast är 14 åringar som inte själv fattar att dom bara är avundsjuka..

Apple har den bästa plattformen för spel?

Hahahaha, tillåtmig småle.

http://www.systemrequirementslab.com/cyri/intro.aspx

Can i run it?
Nej, du har en mac.

Permalänk
Medlem

När det kommer prisvärda x64 tablets med okej batteritid så ska vi få se på gamechanger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Därav ordet "lanserade", inte "sålde"

Nu är det möjligt min svenska är något begrensat, i min värld betyder lanserade att den är släppt på marknaden, men möjliigt jag har fel.

Skrivet av superpwnguin:

Apple har den bästa plattformen för spel?

Hahahaha, tillåtmig småle.

http://www.systemrequirementslab.com/cyri/intro.aspx

Can i run it?
Nej, du har en mac.

Vi diskuterar iPad och ios, vad jamför du med för mobila OS? Meego?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Nu är det möjligt min svenska är något begrensat, i min värld betyder lanserade att den är släppt på marknaden, men möjliigt jag har fel.

http://sv.wiktionary.org/wiki/lansera

Citat:

införa på marknaden, vanligen med hjälp av en reklamkampanj eller dylikt

Skulle vilja påstå att det är en rätt fet reklamkampanj att slänga upp den på första parkett på en mässa och säga "DEN HÄR ÄR AWESOME OCH KOMMER SNART, KOM Å KÖP!". Jag ser dock inte hur detta skulle vara relevant för tidigare skribent som påstod att jag helt har missat att det kommit tablets med "nära" upplösning som jag helt har missat. Den personen har fortfarande inte svarat på vad jag har missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Asus lanserade en 10" Transformer för ca 1.5 månader sedan med 1920x1200, det är den med högst upplösning jag har sett. Vad har jag missat? Makalöst kommer det fortsättningsvis vara, tills någon tillverkare kontrar med en lika, eller högre, upplöst display. Det skulle vara exakt lika makalöst om den satt i Galaxy Note (vilket jag hoppades att det skulle vara, vilket skulle göra den ofantligt mycket mer intressant än en 1280x800 display), men man kan inte få allt man vill.

Är papperslansering något makalöst? När får vi se denna plattan, mot jul?

Permalänk
Medlem

Nu skall vi se.. De dubblar upplösningen i sidled. De dubblar upplösningen i höjdled. Det blir fyra gånger så många pixlar att skyffla runt. Samtidigt så dubblar de grafikkretsen (från mp2 till mp4). Skall vi gissa att iPad2 har exakt dubbelt så hög grafikprestanda som the New iPad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Är papperslansering något makalöst? När får vi se denna plattan, mot jul?

Definitivt. Skulle sätta mitt vänstra tangentbord på att den inte kommer släppas förrän början av sommaren i alla fall. Vilket än en gång för mig tillbaka till att Sweclockers har svårt att säga att Apple faktiskt för någonting till marknaden, även om de ogillar företaget. En 10" skärm med den upplösningen är, för att upprepa mig, makalös.

Edit: fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Nyare är alltid bättre, kolla alla appar du kan köpa!

Det många glömmer är att med 4 gånger så många pixlar så krävs det betydligt mer av hårdvaran.. Frågan är om grafiken också har fyrdubblats imhastighet?

Permalänk
Medlem

Produkten finns fortfarande inte.. Och hade den funnits hade jag redan haft den

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Börjar bli trött på såna här kommentarer. Än en gång bör det påpekas att i princip alla märken får sina saker tillverkade av samma företag, alltså Foxconn. Skärp dig!

Börjar bli trött på såna här kommentarer. Än en gång bör det påpekas att det endast är de foxconnfabriker som tillverkar Apple-produkter som har allvarliga problem med arbetsmiljö och säkerhet, eftersom de andra tillverkarna har fungerande screeningprogram för sånt. Skärp dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Nu skall vi se.. De dubblar upplösningen i sidled. De dubblar upplösningen i höjdled. Det blir fyra gånger så många pixlar att skyffla runt. Samtidigt så dubblar de grafikkretsen (från mp2 till mp4). Skall vi gissa att iPad2 har exakt dubbelt så hög grafikprestanda som the New iPad ?

Ja sannolikt, men den har det tillsammans med grymt mycket högre upplösning vilket gör att allt ser mycket bättre ut och den behöver inte kör AA.

Dessutom kommer den ha mycket lättare att driva spel du kör på TVn jämfört med iPad2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Produkten finns fortfarande inte.. Och hade den funnits hade jag redan haft den

Hur mycket är du villig att slå vad om att den fortfarande inte kommer att finnas den 23:e mars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Hur mycket är du villig att slå vad om att den fortfarande inte kommer att finnas den 23:e mars?

Senaste jag hörde va väl Juni?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Börjar bli trött på såna här kommentarer. Än en gång bör det påpekas att det endast är de foxconnfabriker som tillverkar Apple-produkter som har allvarliga problem med arbetsmiljö och säkerhet, eftersom de andra tillverkarna har fungerande screeningprogram för sånt. Skärp dig!

Gäller det även Microsoft (för att ta ett exempel)? 300+ Foxconn employees threatened mass suicide at Xbox 360 plant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av impacter:

Jag skaffade mig GPlayer när den var gratis, fungerar otroligt bra. Finns stöd för mappar, wifi överföring, lösenord etc. Det finns säkert gratisalternativ dock.

Dessa program är väl ''olagliga'' Appstore raderar dom så fort dom kommer över dom

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Man har ökat antalet pixlar med 4ggr men bara dubblat gpun?

PowerVR SGX543MP2 2kärnig
PowerVR SGX543MP4 4kärnig

Kommer lagga alltså.

Plus dubbelt så mycket minne och högre bandbredd, som är ett bland det viktigaste när det kommer till högre upplösningar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Finns inget 4G i Sverige. Vi har LTE...

Med 4G menar man den fjärde generationens mobilnät. LTE är den första sortens nät som uppfyller kriterierna för att kallas 4G, så ja, det är 4G. Vissa amerikanska operatörer såsom T-mobile och AT&T kör en lite bluff och kallar HSPA+ för 4G, men det är ingen som gör så i Europa. HSPA+ kallar vi för 3G-turbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Börjar bli trött på såna här kommentarer. Än en gång bör det påpekas att det endast är de foxconnfabriker som tillverkar Apple-produkter som har allvarliga problem med arbetsmiljö och säkerhet, eftersom de andra tillverkarna har fungerande screeningprogram för sånt. Skärp dig!

Inte för jag har någon lust att dra upp denna diskussion igen men vad har du för belägg för dina påståenden? China Labor Watch sa t ex att Apples fabriker var bra i förhållande till andra mobiltillverkares och nämnde specifikt Nokia.

Citat:

I compared Apple with other cell phone companies, such as Nokia, and the conditions in those factories are worse than the ones of Apple

Källa: http://arstechnica.com/apple/news/2012/02/apple-has-best-reco...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Det många glömmer är att med 4 gånger så många pixlar så krävs det betydligt mer av hårdvaran.. Frågan är om grafiken också har fyrdubblats imhastighet?

Grafik kraven ökar inte riktigt linjärt med antalet pixlar. Men de ökar definitivt. Det jag undrar är hur mycket minne som finns tillgängligt. iPad har inte dedikerat grafik minne så vitt jag vet (kan ha fel här) - så detta måste delas med system minnet. Även om detta nu är på en gigabyte, är det inte sådär jättemycket om det nu ska delas med systemet, programmet, och grafik kretsen för att rita up 2k grafik.

Det var några kommentarer att spelen som visades laggade en del - det skulle vara möjligt att de har minnes problem.

Permalänk
Sötast
Skrivet av eXale:

Visst är det bra och trevlig upgradering, men inte "makalöst". Tablets med 'nära' upplösning har funnits ett tag, och upgraderingen har varit väntad.

Som du själv försöker implicera, håll dig lite bättre updaterad på tekniken.

Länk till andra hög-högupplösta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Hur mycket är du villig att slå vad om att den fortfarande inte kommer att finnas den 23:e mars?

Den fanns väll i alla fall i minst ett exemplar på mässgolvet på CES, så finns gör den väll. Men om den däremot finns ute på marknaden är nog en annan sak ;P
Tror inte asus har lika hög efterfrågan på sin tablet som apple, så de lär inte lägga lika mycket pengar på att verkligen få ut den i stora volymer snabbt.

För att ta upp något helt annat, sa de något om i vilken upplösning IB renderades i, att rendera i 2048x "vad det nu är" pixlr lär ta ganska så mycket grafikminne. Och inga mobila enheter har väll dedikerat grafikminne, så all grafik, fysik, ai/pathfinding, OS och appar som går i bakgrunden ska alltså dela på det 1gig stora internminnet som paddan kommer med. Känns som om utverklarna får göra som sina större kusiner i TV spels branschen, och köra renderingen i en lägre upplösning och sedan bara skala upp det, och sedan köra ut UI't i den högre upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

När vi ändå är inne på sämre skärmteknik kan vi väl ändå komma överens om att RGB e-IPS LCD är betydligt mycket bättre än kompromissen Pentile Super AMOLED? Har du sett den där skärmen? Allting med grönt i ser enormt urtvättat ut. Nej tack, ge mig en Super AMOLED Plus eller en IPS, när som helst. Läser man dessutom på om hela "uttrycket" retina inser man snabbt att det inte handlar om någon specifik gräns, utan snarare om upplevelsen att inte se pixlarna vid arbetsavstånd, vilket 264ppi duger gott och väl till.

Har en Kindle, tycker kontrasten är alldeles för dålig och ännu sämre i mörker. Vill du köpa? Jag vill inte behöva sitta med en strålkastare på skärmen när jag ska läsa, hellre en strålkastare ur skärmen då. Vill dessutom se dig göra en hel del av det man kan göra på en riktig tablet på en Kindle med e-paper.

Det är väl lite tycke och smak vilken skärmteknik man gillar bäst. Många billiga LCD-skärmar är ju rent hemska att använda. Apple-använder highend-LCD-skärmar som har bra färgåtergivning, drar lite ström och kan fås i riktigt höga upplösningar. Den största fördelen med S-Amoled är den fantastiska färgrymden, alltså att man visa upp väldigt stor del av det naturliga spektrat av färger. Dock så blir LCD-teknik allt vassare även inom det här området. Den nya iPaden har t.ex. 43% högre färgrymd än iPad2 enligt Apple, en skärmegenskap som jag tycker är viktigare än det faktum att den här högre upplöst. Jag gillar färger