Apple lanserar Ipad med Retina Display

Permalänk
Skrivet av Farenheit:

Tycker synd om alla slavarbetare som har/kommer göra dessa iPads. Varför nämdes inte slavarbetarna i presentationen?

http://www.apple.com/supplierresponsibility/
Deras egna ord om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Jag tycker tvärtom. Snabb CPU för surfprestanda är det viktigaste. De bästa spelen är ändå inte de med snyggast grafik. Räcker med en grafikprocessor som klarar spela upp full-HD.

Så det du menar är att du vill sitta och surfa på 4 cores bara för att det är kul? Det finns ingen som helst anledning till det då den flyter så extremt bra som det är. Det är inte så att den laggar när du surfar. Den för ett uppgraderad GPU vilket är skitbra till den upplösningen, en bättre CPU hade bara dragit massa onödigt batteri.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

HSDPA+, innebär det att vi svenskar kommer få 14,4mbit som iPhone 4s? Skulle vara skönt att få lite klarhet i hur snabb hastighet vi kan få.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Tycker synd om alla slavarbetare som har/kommer göra dessa iPads. Varför nämdes inte slavarbetarna i presentationen?

Varför skulle de? Vill du att SweC ska skriva att all, och jag menar all elektronik, sätts ihop av arbetare i utvecklingslöner med sämre lön än och villkor än vad vi har i väst? Eller vill du att Samsung ska ta upp om att skiter fullständigt i sina arbetare så till den milda graden att deras hälsa blir förstörd.

Förövrigt så har dessa s.k slavarbetare betydligt högre lön än många av sina medmänniskor, 3ggr så mycket som de som bor kvar på landsbygden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Tycker synd om alla slavarbetare som har/kommer göra dessa iPads. Varför nämdes inte slavarbetarna i presentationen?

Börjar bli trött på såna här kommentarer. Än en gång bör det påpekas att i princip alla märken får sina saker tillverkade av samma företag, alltså Foxconn. Skärp dig!

Permalänk
Medlem

Man har ökat antalet pixlar med 4ggr men bara dubblat gpun?

PowerVR SGX543MP2 2kärnig
PowerVR SGX543MP4 4kärnig

Kommer lagga alltså.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Man har ökat antalet pixlar med 4ggr men bara dubblat gpun?

PowerVR SGX543MP2 2kärnig
PowerVR SGX543MP4 4kärnig

Kommer lagga alltså.

Ja, förmodligen! Vilka idioter dom är som inte testar hårdvaran innan dom börjar sälja den!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

HSDPA+, innebär det att vi svenskar kommer få 14,4mbit som iPhone 4s? Skulle vara skönt att få lite klarhet i hur snabb hastighet vi kan få.

LTE står det på apple.com

"The new iPad supports fast cellular networks the world over — up to 4G LTE. So you can browse the web, stream content, or download a movie at blazing-fast speeds. It also works on GSM/UMTS worldwide network technologies including HSPA+ and DC-HSDPA — the fastest 3G networks out there. You’ll see downlink speeds up to 42 Mbps with DC-HSDPA and up to 21.1 Mbps with HSPA+.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Man har ökat antalet pixlar med 4ggr men bara dubblat gpun?

PowerVR SGX543MP2 2kärnig
PowerVR SGX543MP4 4kärnig

Kommer lagga alltså.

Nej det kommer inte lagga. Du måste förväxla IOS med det där andra OSet som kör sunkig långsam javakod.

Permalänk
Medlem

Take my money Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Man har ökat antalet pixlar med 4ggr men bara dubblat gpun?

PowerVR SGX543MP2 2kärnig
PowerVR SGX543MP4 4kärnig

Kommer lagga alltså.

Du har en poäng här. Ipad2 borde alltså prestera bättre. Speciellt i program som bara använder en eller ett par kärnor...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse... 4G fungerar bara i staterna!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Du har en poäng här. Ipad2 borde alltså prestera bättre. Speciellt i program som bara använder en eller ett par kärnor...

Glöm inte att den har dubbelt upp med RAM.

Detta blir förhoppningsvis ett köp. Riktigt trevlig apparat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Du har en poäng här. Ipad2 borde alltså prestera bättre. Speciellt i program som bara använder en eller ett par kärnor...

Beror ju på vilken frekvens den går i, vi vet ju inte det, är den ökad så ökar ju prestandan med!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Hade det varit högupplöst (typ 316ppi som galaxy nexus har) AMOLED i 10" hade jag blivit imponerad. 10" med 264ppi på sämre skärmteknik är inget hela världen behöver bli exalterad över. Jag skulle vilja bli imponerad eftersom Apple är bra på att tänja lite på gränserna, men i detta fall så förstår jag inte användningsområdet. Vill man läsa på en platta så är väl åndå en kindle bättre (e-papper, matt skärm, mycket lättare, längre batteri, billigare, m.m.)?

När vi ändå är inne på sämre skärmteknik kan vi väl ändå komma överens om att RGB e-IPS LCD är betydligt mycket bättre än kompromissen Pentile Super AMOLED? Har du sett den där skärmen? Allting med grönt i ser enormt urtvättat ut. Nej tack, ge mig en Super AMOLED Plus eller en IPS, när som helst. Läser man dessutom på om hela "uttrycket" retina inser man snabbt att det inte handlar om någon specifik gräns, utan snarare om upplevelsen att inte se pixlarna vid arbetsavstånd, vilket 264ppi duger gott och väl till.

Har en Kindle, tycker kontrasten är alldeles för dålig och ännu sämre i mörker. Vill du köpa? Jag vill inte behöva sitta med en strålkastare på skärmen när jag ska läsa, hellre en strålkastare ur skärmen då. Vill dessutom se dig göra en hel del av det man kan göra på en riktig tablet på en Kindle med e-paper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hehe, så är det direkt när det handlar om Apple produkter.

Om de släpper en iMac imorgon med samma prestanda som alla USA's serverfarmer tillsammans så är den ändå för dyr och långsam.... för det är ju Apple.

Och glöm inte, att de dödar sina anställda asiater... APPLE ÄR SÄMST!!! AAAaggghhhh

Anledningen till att det är så beror på att det endast är Apple som på olika vis påskiner att deras nya produkt förändrar hela världen samt att de också har konsumenter som köper det rakt av.

Då när folk ser att det i relation bara handlar om en högre upplösning och lite prestanda, som Androids -- alltså inget att bry sig om då Androidsystemen bevisat att prestanda inte är detsamma som en bra produkt i folks ögon, så är det givet att folk blir besvikna. Det handlar inte om att det är dåligt, det handlar om att det inte är den WOW-faktor a'la Apple som folk hoppas på. Var precis samma sak med iPhone 4s.

Och i ärlighetens namn så kommer nog Apple fortsätta att tappa om man inte levererar den WOW-faktor folk eftersöker för det är ju det som gör hela varumärket.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Ojoj! IPad3 + Windows 8 hade varit en höjdare!! Kom troligen dock aldrig hända, får hoppas konkurrenterna apar efter nu.

Konstigt att man fortfarande föredrar 4:2 formatet när alla skärmar prompt ska vara 16:10 eller liknande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

LTE står det på apple.com

"The new iPad supports fast cellular networks the world over — up to 4G LTE. So you can browse the web, stream content, or download a movie at blazing-fast speeds. It also works on GSM/UMTS worldwide network technologies including HSPA+ and DC-HSDPA — the fastest 3G networks out there. You’ll see downlink speeds up to 42 Mbps with DC-HSDPA and up to 21.1 Mbps with HSPA+.3"

Jo, men dom radar också upp andra stöd, som i texten du citerade. LTE stödet den har verkar ju inte fungera i sverige då det rullar på fel frekvenser. Därav undrar jag om vi iaf. kan vänta oss samma hastighet som iPhone4s kör på.

Citerat från någon "Eddie" som verkar ha koll på feber.se:
"Hej! För att svara på allas frågor om 4G LTE så är det såhär att vi i Svierge använder oss av 2600mhz (tätort) och 800mhz (landsbyggd) hos Telia och 2600mhz (tätort) och 900mhz hos Telenors och Tele2s sambyggda nät. Samsung Galaxy S2 LTE har stöd för 2600mhz och 800mhz, EJ 900mhz, därför fungerar inte Galaxy S2 LTE med Telenor/Tele2 med 4G i landsbyggd. iPad "3s" 4G LTE fungerar inte i Sverige för den använder inte samma mhz omfång som vi använder i Sverige och därför fungerar den inte. Har ni fler frågor så bara skriv, jag kan svara på det."

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruso:

Vilken besvikelse... 4G fungerar bara i staterna!?

Finns inget 4G i Sverige. Vi har LTE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Jo, men dom radar också upp andra stöd, som i texten du citerade. LTE stödet den har verkar ju inte fungera i sverige då det rullar på fel frekvenser. Därav undrar jag om vi iaf. kan vänta oss samma hastighet som iPhone4s kör på.

Citerat från någon "Eddie" som verkar ha koll på feber.se:
"Hej! För att svara på allas frågor om 4G LTE så är det såhär att vi i Svierge använder oss av 2600mhz (tätort) och 800mhz (landsbyggd) hos Telia och 2600mhz (tätort) och 900mhz hos Telenors och Tele2s sambyggda nät. Samsung Galaxy S2 LTE har stöd för 2600mhz och 800mhz, EJ 900mhz, därför fungerar inte Galaxy S2 LTE med Telenor/Tele2 med 4G i landsbyggd. iPad "3s" 4G LTE fungerar inte i Sverige för den använder inte samma mhz omfång som vi använder i Sverige och därför fungerar den inte. Har ni fler frågor så bara skriv, jag kan svara på det."

Skulle gissa på att de släpper modeller anpassade för europa. Vi har olika "3g" i USA och i Sverige och det var inga problem.

Vad folk nu ska ha den höga hastigheten till på en platta förstår jag inte riktigt. Tycker 3G som jag har på min ipad2 räcker länge.
Är inte LTE svindyrt i Sverige förresten?

Edit: Telia tar 249 i månaden för 10GB data. Dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Skulle gissa på att de släpper modeller anpassade för europa. Vi har olika "3g" i USA och i Sverige och det var inga problem.

Vad folk nu ska ha den höga hastigheten till på en platta förstår jag inte riktigt. Tycker 3G som jag har på min ipad2 räcker länge.
Är inte LTE svindyrt i Sverige förresten?

Edit: Telia tar 249 i månaden för 10GB data. Dyrt.

Jag kommer eventuellt sätta upp en ftp och tanka film därifrån och kolla på paddan om det går, därför vill jag ha lite högre hastighet. Sen så tankas ju youtubeklipp i sämre kvalitet för att det ska flyta bättre, 4G borde ge oss bättre kvalitet i den appen.

Men som du säger, för att bara surfa är ju inte nuvarande 7mbit någon stor begränsning.

Sitter redan på 4G abonnemang, obegränsat. 4G, eller iaf runt 20mbit var enda jag hoppades på med nya ipad, förutom det vi visste om displayen.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk

4ggr bättre skärm och bättre gpu lär ju dra f#n så mycket mer batteri än innan? Tänker på grafikkort till datorer som (oftast) drar mer ström ju bättre de är och hur hårt de får jobba... 4ggr mer pixlar lär ju få gpun att svettas en del, vilket bör leda till pissig batteritid. Eller?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Därför den nya ipaden är tjockare än den gamla. Större batteri gissar jag på. Batteritiden ska vara samma som ipad 2 enligt spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Varför kan inte folk uppskatta att en 10" skärm med upplösningen 2048x1536 är helt makalöst bra? "En mindre uppgradering"? Nej, tyvärr. Uppgraderingen är enorm

Visst är det bra och trevlig upgradering, men inte "makalöst". Tablets med 'nära' upplösning har funnits ett tag, och upgraderingen har varit väntad.

Som du själv försöker implicera, håll dig lite bättre updaterad på tekniken.

Permalänk
Medlem

Är ingen av konkurrenterna som är i närheten dock så att klaga på den känns lite korkat. Samma pris som gamla modellen också.

Permalänk
Medlem

Kollade igenom presentationen nu. Måste säga att iPhoto verkar mycket intressant. Den högupplösta skärmen och denna app verkar bli en riktigt trevlig kombination för fotointresserade.

Och Epic Games Infinite Blade: Dungeons ser helt galet bra ut!

Permalänk
Skrivet av Tommie:

Anledningen till att det är så beror på att det endast är Apple som på olika vis påskiner att deras nya produkt förändrar hela världen samt att de också har konsumenter som köper det rakt av.

Då när folk ser att det i relation bara handlar om en högre upplösning och lite prestanda, som Androids -- alltså inget att bry sig om då Androidsystemen bevisat att prestanda inte är detsamma som en bra produkt i folks ögon, så är det givet att folk blir besvikna. Det handlar inte om att det är dåligt, det handlar om att det inte är den WOW-faktor a'la Apple som folk hoppas på. Var precis samma sak med iPhone 4s.

Och i ärlighetens namn så kommer nog Apple fortsätta att tappa om man inte levererar den WOW-faktor folk eftersöker för det är ju det som gör hela varumärket.

Vad skulle varit nytt för att det skulle varit ”WOW” enligt dig?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Att kalla den för "The New iPad" är ju bara att måla in sig i ett hörn. Kommer den döpas om till "The Old iPad" nästa år? Och året efter det, "The Even Older iPad"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166922:

Att kalla den för "The New iPad" är ju bara att måla in sig i ett hörn. Kommer den döpas om till "The Old iPad" nästa år? Och året efter det, "The Even Older iPad"?

Förmodligen kommer de eventuellt bara att kallas "iPad 2012". Eller alternativt precis som med Macbooks, det internta nummret användas.

MBP 2011 till exempel är MBP 8.x

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Visst är det bra och trevlig upgradering, men inte "makalöst". Tablets med 'nära' upplösning har funnits ett tag, och upgraderingen har varit väntad.

Som du själv försöker implicera, håll dig lite bättre updaterad på tekniken.

Asus lanserade en 10" Transformer för ca 1.5 månader sedan med 1920x1200, det är den med högst upplösning jag har sett. Vad har jag missat? Makalöst kommer det fortsättningsvis vara, tills någon tillverkare kontrar med en lika, eller högre, upplöst display. Det skulle vara exakt lika makalöst om den satt i Galaxy Note (vilket jag hoppades att det skulle vara, vilket skulle göra den ofantligt mycket mer intressant än en 1280x800 display), men man kan inte få allt man vill.