Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt en Crossover-skärm. Let the nagelbitande begin!!!!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag la precis en beställning på en Crossover ifrån Green-sum, får hoppas på en någolunda snabb leverans och utan tull problem:)

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

Jag la precis en beställning på en Crossover ifrån Green-sum, får hoppas på en någolunda snabb leverans och utan tull problem:)

Jag fick betala 304kr i tullavgift på min Catleap. Iofs tror jag att han hade satt värdet till 150 dollar.

Permalänk

FAN! Nu vart det en (impuls) beställning på Achieva Shimian, 299 dollars av dream-seller gick det på. Gick in och tittade och ville mest kolla vad det skulle gå på i svenska kronor, så jag klicka på buy now och sen på nån jävla knapp där det stod "commit to buying" eller något liknande som jag uppenbarligen inte reflekterade vad det innebar eftersom jag klickade. Hur som visade det sig att jag nu köpt fanskapet och var tvungen att betala

Aja en 27" IPS för 2200kr (+några hundra i tull troligtvs, men fortfarande sjukt billigt) känns väl inte helt fel ändå Fyfan vad ängslig jag är nu dock, ska bli sjukt spännande! Kommer garanterat lägga upp lite bilder såfort jag fått hem den!

Nu får vi se vem som får sin skärm först grabbar!

EDIT: Min största oro (förrutom att skärmen ska vara doa/potatismos eller har en miljard döda pixlar) är färgtempen, hoppas verkligen den är någorlunda balanserad!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Tänkte meddela att jag idag fick ett brev från FedEx med krav på inbetalning av MOMS för mitt köp av en Crossover!
De vill ha 731kr moms och 100kr förskottsavgift(!?) WTF
Så för er som tror att man klarar sig bara för det inte krävs någon moms direkt vid leveransen, det kan komma senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag fick betala 304kr i tullavgift på min Catleap. Iofs tror jag att han hade satt värdet till 150 dollar.

låter ju inte så farligt, men det är detta jag är lite osäker på, om jag nu måste betala tullavgift, hur får jag reda på detta? ringer dem upp mig? haha har inget koll, aldrig beställt utomlands förut

/Linus

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem

Beställde igår från greensum men det står fortfarande awaiting feedback på ebay. Hur länge tar det innan han skickar. Och borde man inte få nåt mail eller nåt med tack för köpet eller nåt annat så man vet att det har fungerat?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

låter ju inte så farligt, men det är detta jag är lite osäker på, om jag nu måste betala tullavgift, hur får jag reda på detta? ringer dem upp mig? haha har inget koll, aldrig beställt utomlands förut

/Linus

Jag fick en faktura med paketet. Fedex skickar ut faktura i efterhand.

Skrivet av Zidious G:

Beställde igår från greensum men det står fortfarande awaiting feedback på ebay. Hur länge tar det innan han skickar. Och borde man inte få nåt mail eller nåt med tack för köpet eller nåt annat så man vet att det har fungerat?

Vill inte oroa dig men kollar man 120hz.net så verkar det vara något problem med leveranserna av iaf skärmarna med 2B PCB. Kanske rör fler skärmar.

Permalänk
Avstängd

Nån som vet vad skillnaden är på "Shimian-QH270-IPSB" och "Shimian-QH270-Lite"? Jag funderar på att köpa den billigare varianten.

http://www.ebay.com/itm/ACHIEVA-Shimian-QH270-Lite-PERFECT-PI...

http://www.ebay.com/itm/New-ACHIEVA-Shimian-QH270-IPSB-27-LED...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

En har tempered glass, den andra inte.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zidious G:

En har tempered glass, den andra inte.

Okej, tack. Vem har den billigaste skärmen som har tempered glass samt perfect pixel garanti? Modellen spelar ingen roll, alla är ju samma

Edit: Tror ni att går att kontakta green-sum och få en sån här skärm med perfect pixel? http://www.ebay.com/itm/New-ACHIEVA-Shimian-QH270-IPSB-27-LED...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha tempered glas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Varför vill du ha tempered glas?

Haha ingen aning faktiskt Vad är det? Och varför skulle jag inte vilja ha det?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Beställde igår från greensum men det står fortfarande awaiting feedback på ebay. Hur länge tar det innan han skickar. Och borde man inte få nåt mail eller nåt med tack för köpet eller nåt annat så man vet att det har fungerat?

Verkar inte som om han har skickat ännu, är den andra ikonen markerar för "shipped", sen borde du fått ett "Tracking Number" om det är skickat. Det tog ett par dagar när jag beställde, skickade en förfrågan till honom om han hade skickat den efter ett par dagar och då skickade han den...

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Haha ingen aning faktiskt Vad är det? Och varför skulle jag inte vilja ha det?

Ett glas framför som gör skärmen till viss del lik ex Apples skärmar. Tips. Läs tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Haha ingen aning faktiskt Vad är det? Och varför skulle jag inte vilja ha det?

Köp den utan glas om du inte har barn som petar på skärmen.... Den med glas så finns det risk (hänt många) att den levereras med damm bakom. Förövrigt så sabbar glaset bara kvaliten på bilden.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amiroo:

Köp den utan glas om du inte har barn som petar på skärmen.... Den med glas så finns det risk (hänt många) att den levereras med damm bakom. Förövrigt så sabbar glaset bara kvaliten på bilden.

Haha nja barn har jag inte planerat de närmast 10 åren Nån som köpt från red-cap? Hur packade han, hur lång leveranstid?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Haha nja barn har jag inte planerat de närmast 10 åren Nån som köpt från red-cap? Hur packade han, hur lång leveranstid?

Jag har handlat utav Red-Cap. Fick dock ingen skärm så jag kan inte uttala mig om detta. Läs tråden.. typ en sida bak. Läs även på OCN, där skärmarna/säljarna diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Verkar inte som om han har skickat ännu, är den andra ikonen markerar för "shipped", sen borde du fått ett "Tracking Number" om det är skickat. Det tog ett par dagar när jag beställde, skickade en förfrågan till honom om han hade skickat den efter ett par dagar och då skickade han den...

Ja. han skickade dagen efter sen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twebbas:

Jag har handlat utav Red-Cap. Fick dock ingen skärm så jag kan inte uttala mig om detta. Läs tråden.. typ en sida bak. Läs även på OCN, där skärmarna/säljarna diskuteras.

Jo, jag har läst det men det verkar ju bara vara att just den modellen du ville ha hade utgått ur sortimentet? Därför fick du välja en annan eller få pengarna tillbaka. Det låter inte så dåligt tycker jag.

Sånt gör ju till och med de stora svenska butikerna, ibland när man beställt nåt från t.ex. Kompletts fyndhörna så visar det sig att någon annan redan lagt en beställning på samma vara före mig. Då får jag pengarna tillbaka istället.

Jaja, jag lär beställa från ta_planet eller red-cap, det skiljer sig 24$ i pris men ta_planet har 1913 omdömen jämfört med red-caps 1275...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Yay, nu är min Achieva shimian påväg från gamla hederliga korea. Ska bli kul att se när den dyker upp!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Jo, jag har läst det men det verkar ju bara vara att just den modellen du ville ha hade utgått ur sortimentet? Därför fick du välja en annan eller få pengarna tillbaka. Det låter inte så dåligt tycker jag.

Sånt gör ju till och med de stora svenska butikerna, ibland när man beställt nåt från t.ex. Kompletts fyndhörna så visar det sig att någon annan redan lagt en beställning på samma vara före mig. Då får jag pengarna tillbaka istället.

Jaja, jag lär beställa från ta_planet eller red-cap, det skiljer sig 24$ i pris men ta_planet har 1913 omdömen jämfört med red-caps 1275...

Nja. Det var ju så att skärmen fortfarande fanns kvar i det här fallet. Det fanns alltså fler att köpa. Priset hade bara gått upp. Antar att red-cap inte ville sälja dem så billigt längre eller ngt. Eller så kallar fabriken tillbaks alla perfekt pixel varianter. Eller så finns det inga perfekt pixel tempered.
Take your pick.

Hursomhelst. Skärmen går fortfarande att köpa men nu är den snordyr. Skärmen han/hon/de erbjöd mig HADE döda pixlar men jag skulle få tillbaks lite pengar i sånt fall. Det var jag inte så sugen på. Och i och med att skärmen fortfarande gick att köpa (då var det minst 2-3 stycken kvar) utav säljaren så blev man lite sur.. =( Säljaren borde ha tagit bort annonsen i sånt fall istället om det nu verkligen var så att skärmen inte fanns längre.

En med pixelgaranti OCH tempered glass är nog svårt att få tag i. Verkade bara vara red-cap som sålde dessa ett tag..
Och eftersom dessa skärmar HAR någon defekt (A- skärmar) som blivit ratade utav NÅGON anledning så kan man fråga sig vad man vill ha. Döda/lysande pixlar eller bleeding eller annan defekt. Vilken kan man acceptera/ tycker man är ok. Att man får en helt 100% skärm är nog otroligt, eftersom panelen blivit ratat utav en anledning. Har man tur är anledningen inte stor.

Och gällande ta_planet så har säljaren nog mer än ynka 1913 omdömen... sist jag kollade var det över 13000st.

Vilken modell är du sugen på? Shimian tempered glass?
Jag måste som sagt köpa på nytt och velar så klart. Förresten. Det måste jag iaf ge red-cap. Det var inga problem att få pengarna tillbaks iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twebbas:

Nja. Det var ju så att skärmen fortfarande fanns kvar i det här fallet. Det fanns alltså fler att köpa. Priset hade bara gått upp. Antar att red-cap inte ville sälja dem så billigt längre eller ngt. Eller så kallar fabriken tillbaks alla perfekt pixel varianter. Eller så finns det inga perfekt pixel tempered.
Take your pick.

Hursomhelst. Skärmen går fortfarande att köpa men nu är den snordyr. Skärmen han/hon/de erbjöd mig HADE döda pixlar men jag skulle få tillbaks lite pengar i sånt fall. Det var jag inte så sugen på. Och i och med att skärmen fortfarande gick att köpa (då var det minst 2-3 stycken kvar) utav säljaren så blev man lite sur.. =( Säljaren borde ha tagit bort annonsen i sånt fall istället om det nu verkligen var så att skärmen inte fanns längre.

En med pixelgaranti OCH tempered glass är nog svårt att få tag i. Verkade bara vara red-cap som sålde dessa ett tag..
Och eftersom dessa skärmar HAR någon defekt (A- skärmar) som blivit ratade utav NÅGON anledning så kan man fråga sig vad man vill ha. Döda/lysande pixlar eller bleeding eller annan defekt. Vilken kan man acceptera/ tycker man är ok. Att man får en helt 100% skärm är nog otroligt, eftersom panelen blivit ratat utav en anledning. Har man tur är anledningen inte stor.

Och gällande ta_planet så har säljaren nog mer än ynka 1913 omdömen... sist jag kollade var det över 13000st.

Vilken modell är du sugen på? Shimian tempered glass?
Jag måste som sagt köpa på nytt och velar så klart. Förresten. Det måste jag iaf ge red-cap. Det var inga problem att få pengarna tillbaks iaf.

Okej, ja det var ju lite surt. Det försvann en 3:a, menade självklart 13913st omdömen Ibland tänker jag snabbare än jag skriver...

Jo, som du säger så är väl ingen skärm 100% bra men jag tar hellre lite BLB än 20 döda pixlar på skärmen. Jag vet att man kan skicka tillbaka den då men det orkar jag inte hålla på med...

Som jag har fattat det är alla paneler samma så det spelar ingen större roll om det blir en catleap, shimian eller crossover enligt mig. Tempered glass vet jag inte, de flesta med "Perfect pixel" och tempered glass ligger på +430$ medan man kan få en utan det för 340$...

Vad tjänar jag på att ha tempered glass? Den blir lättare att torka av (antar jag) men det finns en risk att man får en med damm bakom.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Okej, ja det var ju lite surt. Det försvann en 3:a, menade självklart 13913st omdömen Ibland tänker jag snabbare än jag skriver...

Jo, som du säger så är väl ingen skärm 100% bra men jag tar hellre lite BLB än 20 döda pixlar på skärmen. Jag vet att man kan skicka tillbaka den då men det orkar jag inte hålla på med...

Som jag har fattat det är alla paneler samma så det spelar ingen större roll om det blir en catleap, shimian eller crossover enligt mig. Tempered glass vet jag inte, de flesta med "Perfect pixel" och tempered glass ligger på +430$ medan man kan få en utan det för 340$...

Vad tjänar jag på att ha tempered glass? Den blir lättare att torka av (antar jag) men det finns en risk att man får en med damm bakom.

Du tjänar ingenting på att ha tempered glass. Lika lätt att torka av en vanlig skärm utan glas. De med tempered glass är till för internet cafeer osv som jag läste på någon säljares beskrivning.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Amiroo:

Köp den utan glas om du inte har barn som petar på skärmen...

Skrivet av mr_svahn:

Haha nja barn har jag inte planerat de närmast 10 åren

Ett annat exempel är gamlingar.

Det hände en gång när farsan hade bjudning. Jag skulle ta en bild + skriva ut.
"Nämen åååå så fint, titta där är jag"
*finger + lång nagel flyger in i skärmen*.

Folk som är avundsjuka kan också vara en riskfaktor.

Tempererat glas är bra att ha när man är i en sådan situation. Man vet aldrig när olyckan är framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Ett annat exempel är gamlingar.

Det hände en gång när farsan hade bjudning. Jag skulle ta en bild + skriva ut.
"Nämen åååå så fint, titta där är jag"
*finger + lång nagel flyger in i skärmen*.

Folk som är avundsjuka kan också vara en riskfaktor.

Tempererat glas är bra att ha när man är i en sådan situation. Man vet aldrig när olyckan är framme.

Haha vafan.. Dock behöver det inte vara en nackdel. Du krävde väl ersättning för skärmen + förlorad speltid :D?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Haha nja barn har jag inte planerat de närmast 10 åren Nån som köpt från red-cap? Hur packade han, hur lång leveranstid?

Jepp, var ett par varv bubbelplast runt kartongen.
Den här killen har också köpt av honom, min hade väl ett eller två varv mindre bubbelplast annars likadant.
Beställde på en söndag och onsdag eftermiddag (Koreansk tid) så var allt registrerat av fraktbolaget i Korea, sen tog det två dagar (fredag) för den att komma till Arlanda och sen två till innan jag hade den i handen (Tisdag).
Räknar vi bort helgdagarna så blir det 6½ arbetsdagar från beställning tills jag hade den.

EDIT: det var under påsken jag beställde, vet inte om de firar påsk där men det kan ju påverkat lite.

Permalänk
Skrivet av Amiroo:

Du krävde väl ersättning för skärmen + förlorad speltid :D?

Nja, skärmen fungerade fortfarande så jag vågade inte göra det.

Permalänk
Medlem

Denna fråga har säkert redan blivit svarad redan men...

Det är väl ingen skillnad på panelerna i de olika märkena?

Och ni som redan har köpt en skärm, köpte ni med eller utan pixel garantin?

Permalänk
Skrivet av gammarayburst:

.....

EDIT: Min största oro (förrutom att skärmen ska vara doa/potatismos eller har en miljard döda pixlar) är färgtempen, hoppas verkligen den är någorlunda balanserad!

Alltså, även om den skulle vara bra från start, så förändras den ju med tiden.
Och då sitter du där utan någon möjlighet att justera färgkanaler.
Det är det som jag tycker är så vanskligt med att köpa en sån här skärm.

Visst, man kan justera färgerna i grafikkortets inställningar eller något tredjepartsprogram som det talats om här, men det brukar inte ge de bästa resultaten precis.
Jaja, folk gör som de vill.

Citat:

Det är väl ingen skillnad på panelerna i de olika märkena?

Nej, det är samma panel, däremot så finns det en 120-hertzversion nu sen nån vecka tillbaks. Känns det inte bättre att lägga en femhundring till och köpa den?

Och nej, för att undvika eventuella missförstånd, den går inte att köra i just 120 Hertz, DVI-gränssnittet har inte så hög bandbredd. Utan det är 100/97Hz man får nöja sig med på Nvidiakort. ATi vet jag inte.

Visa signatur

««« »»»