Vad tycker ni om The new iPad?

Permalänk
Skrivet av TreD:

Mer. Jag skojar/överdriver inte.

Är otroligt imponerad av paddan. Har en 4g , 32gb svart.

Misstänkte att den skulle vara väl använd men jag kunde inte alls tro att den skulle bli en sån viktig del av mitt liv (har inte haft ipad innan). Känns som ipaden är mycket effektivare, skönare och snabbare på att slösurfa och läsa artiklar etc med. Hardcore gaming och att arbeta lär väl bli syftet med min dator nu. Allt annat gör jag på paddan. Orka sitta vid datorn och hammra på ett tangentbord när man kan lounga i sin soffa som en rik adlig grek back in the day och få allt serverat.

och skärmen. Goddamn.

EDIT: Angående färg, ta svart. Ska du kolla på filmer etc hjälper den svarta bordern att kapsla in bilden och ge en skönare kontrastkänsla. Lite som dukarna på en hemmabio eller runt din monitor. It's all in the mind men det fungerar. De är ju båda lika snygga

Okej! Bestämde mig för att köpa en, men sen kollade ju upp överhettningsproblemet och det verkar inte direkt vara litet, hur tycker du att det är?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Överhettas är väl mer att den blir så varm så att den går sönder, låser sig eller något i den stilen. Det har inte hänt mig och jag kör det mest krävande spelet som går att köra på ipad just nu, infinity blade 2. Den blir varmare om man pressar den helt klart, kan kännas lite jobbigt om man håller rakt på området (nere till vänster om homeknappen tror jag) men jag påverkas inte av det då jag inte direkt håller i ipaden när jag spelar.

Detta är också om man pressar den järnet länge. Inte bara om du surfar eller liknande. Inte för mig i alla fall.

Jag skulle vilja påstå att hela diskussionen är blown out of proportion men istället för att låta som en fanboy. Läs lite här så får du mer kött på benen.

http://forums.macrumors.com/search.php?searchid=27039213

Permalänk

Läste lite där, såg att några skrev att den inte kunde laddas när den gör tyngre saker, stämmer detta?

For me, the iPad doesn't even charge under a "light" load. If I leave the screen brightness at about 80% and turn on the iPad The Weather Channel app, it actually loses its charge. That's nowhere near as heavy of a load as Infinity Blade II. Anyone else have this issue?

Om detta stämmer blir jag tveksam om jag kommer köpa en iPad.

Permalänk
99:e percentilen

Jag har en iPad 1. Värt att uppgradera?

Folk säger att appar som inte anpassats för Retina-skärmen ser bedrövliga ut. Det går emot min logik. Ett kluster på 2x2 pixlar som visar röd borde se exakt likadant ut som en lika stor pixel som visar röd, eller hur? Alltså borde apparna se exakt likadana ut som på iPad 1 och 2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Läste lite där, såg att några skrev att den inte kunde laddas när den gör tyngre saker, stämmer detta?

For me, the iPad doesn't even charge under a "light" load. If I leave the screen brightness at about 80% and turn on the iPad The Weather Channel app, it actually loses its charge. That's nowhere near as heavy of a load as Infinity Blade II. Anyone else have this issue?

Om detta stämmer blir jag tveksam om jag kommer köpa en iPad.

Jag har bara en ipad 2, men har märkt att den vägrar ladda om den inte får ca 10 volt eller nåt sånt (så alla mina usb-uttag på datorn får den inte att ladda). Känns som den där personen du läste om borde ha stött på något sådant. Känns otroligt dumt om nåt företag säljer en produkt som i princip är omöjligt att ladda. Men detta var ren spekulation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Läste lite där, såg att några skrev att den inte kunde laddas när den gör tyngre saker, stämmer detta?

For me, the iPad doesn't even charge under a "light" load. If I leave the screen brightness at about 80% and turn on the iPad The Weather Channel app, it actually loses its charge. That's nowhere near as heavy of a load as Infinity Blade II. Anyone else have this issue?

Om detta stämmer blir jag tveksam om jag kommer köpa en iPad.

Jag vet inte, jag har bara behövt ladda den en gång och det gjorde jag via eluttaget. Men det fungerade. Tror jag spelade infinityblade 2 samtidigt också.
Kan ju hända att det inte går via USB då det är lägre strömstyrka där som jag förstått det. Men ärligt talat så vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tjejen köpte en med "4G" och sofar sogood även om man inte kan göra så mkt kanske.

4g funkar väl inte i sverige? får man itne bara 3g?

Testade den på elgiganten idag, va inte så hypad över den. men skärmen är riktigt nice

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KRQKAN:

4g funkar väl inte i sverige? får man itne bara 3g?

Testade den på elgiganten idag, va inte så hypad över den. men skärmen är riktigt nice

Därav citationstecknen:)
Klippte till ett comviq kontantkort och paddan hittar den ju, finns det nån sjysst påladdning man kan köpa om man bara ska surfa med den?

Förstår inte hypen över en iPad om jag ska vara helt ärlig, vad är det som är så otroligt fantastiskt med den? Skärmen är högupplöst ja men mkt mer så är det väl inte??

Permalänk
Medlem

Verkar som man inte kan ladda ipaden via USB. Tror skärmen drar mer ström än USB kan lägga in. Är skärmen avstängd får man minimala mängder laddning men annars inte.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Massy:

Ja fast ändå ganska mycket nej, är faktiskt ganska stor skillnad, i alla fall om man spelar upp det på en TV där skärmen är ganska stor.

Han påpekade ironiskt att det visst är skillnad mellan iPad 2 och iPad 3 sett till upplösning, precis som det är väsentlig skillnad mellan DVD och Blu-ray.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av TreD:

Jag skulle vilja påstå att hela diskussionen är blown out of proportion men istället för att låta som en fanboy. Läs lite här så får du mer kött på benen.

http://forums.macrumors.com/search.php?searchid=27039213

jag har läst ett par sidor här:
https://discussions.apple.com/thread/3810951?start=90&tstart=...
Och där hetsar de väldigt mycket upplever jag det som.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av TreD:

Jag vet inte, jag har bara behövt ladda den en gång och det gjorde jag via eluttaget. Men det fungerade. Tror jag spelade infinityblade 2 samtidigt också.
Kan ju hända att det inte går via USB då det är lägre strömstyrka där som jag förstått det. Men ärligt talat så vet jag inte.

Men så man kan alltså ladda via eluttaget?
Isåfall så behöver jag inte bry mig för laddar aldrig saker via usb.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bennystreetracer:

Men så man kan alltså ladda via eluttaget?
Isåfall så behöver jag inte bry mig för laddar aldrig saker via usb.

Du ska ju ladda den via eluttaget:)
Tjejen fick med em klumpadapter för det ändamålet. Även andra telefontillverkare kör en liknande modell.

Permalänk
Medlem

Klump och klump.
http://images.macworld.com/images/news/graphics/150234-ipad_w...

För er som inte vet, det ovanför ipaden är laddaren. Samma som till iphone.

Permalänk
Medlem

laddar man med iPhoneladdaren så går det mycket mycket långsammare än om man laddar med iPadladdaren.

Verkar vara ett ganska normalt misstag hos nya iPad-användare

Permalänk
Medlem

Laddar med iphoneladdare i bilen, funkar bra. Uppskattar ca 6-7timmar för 0-100%. Men den kostar över 300kr. Budgetladdare funkar sämre har jag märkt hos polare!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Läste lite där, såg att några skrev att den inte kunde laddas när den gör tyngre saker, stämmer detta?

For me, the iPad doesn't even charge under a "light" load. If I leave the screen brightness at about 80% and turn on the iPad The Weather Channel app, it actually loses its charge. That's nowhere near as heavy of a load as Infinity Blade II. Anyone else have this issue?

Om detta stämmer blir jag tveksam om jag kommer köpa en iPad.

Framgår inte om han/hon laddar ur usb eller ur väggen. Ur usb laddar bara min ipad2 OM man har den i viloläge dvs skärmen avstängd. Detta för att USB inte ger så många watt. Det tar dessutom mer än dubbelt så lång tid att ladda via usb så väggen är att föredra.

Permalänk
Medlem

Köpte en i fredags, min första ipad. Kan inte säga något dåligt om den än så länge, överhettningsfrågan är ju överdriven, installerade Plex appen och en server på datorn, streamat 1080p filmer i ca 4 timmar och spelat spel utan att ens känna av någon större värme, visst den blir varm men inte så pass illa.

Skärmen är gudomlig.

Blir att skaffa en apple tv så jag kan ariplaya saker också!

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk

Äger ingen, men kikade på en kollegas och jämförde med 2:an. På det avståndet jag använder en platta (i knät på pendeln, tittandes på TV-serier) kan jag i alla fall säga att min syn inte är tillräckligt bra för att se någon skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Råkade köpa en "iPad 3" jag med. Har funderat på att köpa en ända sen första gen kom ut men, har inte orkat. Det bästa med plattan är såklart skärmen. Den är rätt så skarp ...

Annars? Mjeh, det är en iPad

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Någon som vet något/några riktigt roliga spel till den?

Permalänk
Inaktiv

Ipad 3 ännu en underbar produkt från Apple men har kvar min Ipad 2 ett stund till

Permalänk
Medlem

Måste också hålla med om att skärmen är fantastisk..om än lite off color.
Har inte märkt av något överhettningsproblem.. Särskilt inte när man är van att sitta med en laptop i knät.

Använder den mest för att rita, läsa böcker/PDF och surfa på och då kommer upplösningen väl till pass. Det är sällan man känner behov av att zooma in för att se vad som står.

Har inte haft någon platta innan men skaffade stylus direkt. Har man inte stylus tycker jag man ska skaffa sig en. Bästa köpet efter paden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Äger ingen, men kikade på en kollegas och jämförde med 2:an. På det avståndet jag använder en platta (i knät på pendeln, tittandes på TV-serier) kan jag i alla fall säga att min syn inte är tillräckligt bra för att se någon skillnad alls.

Återigen inte vid serier/filmtittande den nya upplösningen är till för utan läsning/surf

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Äger ingen, men kikade på en kollegas och jämförde med 2:an. På det avståndet jag använder en platta (i knät på pendeln, tittandes på TV-serier) kan jag i alla fall säga att min syn inte är tillräckligt bra för att se någon skillnad alls.

Förmodligen är inte hans serier i högre upplösning än 720p (1280x720). Om ni jämförde ett 1080p- klipp borde ni se skillnad.

Permalänk
Skrivet av onex:

Förmodligen är inte hans serier i högre upplösning än 720p (1280x720). Om ni jämförde ett 1080p- klipp borde ni se skillnad.

Det var inte bara i serier som jag inte såg skillnad. Inget på det avståndet (40-50 cm?) såg skarpare ut. Poängen var att nya iPad kräver nästan att man håller den <30 cm från ansiktet.

Skrivet av MooD:

Återigen inte vid serier/filmtittande den nya upplösningen är till för utan läsning/surf

Nej, den är tydligen inte inte bara till för det.
http://www.arstechnica.com/apple/news/2012/03/netflix-hd-stre...

Permalänk
Medlem

Har inte haft möjlighet jämföra de båda än men såg ett u2b-klipp där folk inte kunde se skillnad på ipad2 och 3.. vissa tyckte t.o.m. att ipad 2 var skarpare på ca 50cm avstånd.
Jag tror att man inte vinner så jättemycket på att uppgradera från ipad 2. Ppi:n på ipad 2 duger nog gott till de allra flesta men att högre upplösning ger tydligare text på nära håll är fakta.

Permalänk
Medlem

Hade egentligen ingen tanke alls på att köpa en iPad. Men har nu läst i tråden och blivit lite småsugen, minst sagt.

Vet inte riktigt vad jag ska använda den till, men det är väl en sån pryl som långsamt växer in i det dagliga livet och till slut blir ett måste, eller?

Någon som skulle kunna skriva något riktigt säljande argument varför jag, som student i storstan, ska köpa en iPad?

... och kanske vad jag kan tänkas använda den till ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mengoli:

Hade egentligen ingen tanke alls på att köpa en iPad. Men har nu läst i tråden och blivit lite småsugen, minst sagt.

Vet inte riktigt vad jag ska använda den till, men det är väl en sån pryl som långsamt växer in i det dagliga livet och till slut blir ett måste, eller?

Någon som skulle kunna skriva något riktigt säljande argument varför jag, som student i storstan, ska köpa en iPad?

... och kanske vad jag kan tänkas använda den till ....

- Slippa läsa PDF, doc etc. på datorn eller skriva ut dem.
- Ipad är lättare än 600+ - sidors kurslitteratur.
- Om du inte redan har laptop är surf- och film- biten ett bra argument med.

Men om du inte kan komma på vad du ska använda den till känns det som att den kommer ligga och samla damm efter ett par veckor.

Permalänk

Jag har en fråga angående uppspelning av 720p/1080p .mkv-filer på iPad 3. Har läst lite på olika forum och en del säger att det funkar, andra inte.

Är sugen på att köpa iPad 3 men jag kommer troligtvis att använda den mycket till att titta på film. Därför är det viktigt att det funkar bra utan att jag behöver re-encoda alla mina filmer. Verkar finnas några program som ska stöjda fler format/codecs, t.ex. VLC eller AVPlayerHD.

Kan nån som har en iPad 3 testa att spela upp en 1080p .mkv-film med DTS-ljud? Alltså en sån som tar ca 8-12GB beroende speltid. Hur flyter det? Går det att spola bra i filmen? Går det att streama via WiFi? Om man för över via USB, hur lång tid tar det då?

Tacksam för svar