Vad tycker ni om The new iPad?

Permalänk
Medlem

Testade nyss med Avatar, var 1080p mkv på 11GB dock ingen aning om det var DTS-ljud. Körde på programmet VLCstreamer. Streamade filen över wifi alltså. Funkade bra, inget lagg vad jag kunde se. Dock såg jag bara några minuter. Kanske blir jobbigare för den att hänga med vid actionscener men av det lilla jag såg så såg det bra ut.

Visa signatur

Datorn: Antec 1200, Asus P6T Deluxe, i7 920 @ 3,6 ghz Noctua, GTX 295, Corsair 3x2gb, Corsair Force GT 120GB, WD 640 black, Corsair 750w, DE floppyDTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKDman:

Testade nyss med Avatar, var 1080p mkv på 11GB dock ingen aning om det var DTS-ljud. Körde på programmet VLCstreamer. Streamade filen över wifi alltså. Funkade bra, inget lagg vad jag kunde se. Dock såg jag bara några minuter. Kanske blir jobbigare för den att hänga med vid actionscener men av det lilla jag såg så såg det bra ut.

Eftersom att du streamade via wifi så spelades väl filmen egentligen upp på pc varpå prestanda inte blir något problem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Nä det tror jag inte. För man kan välja att föra över filmen också om man inte vill streama. Kan dock inte testa detta eftersom jag har gratis versionen av programmet.

Visa signatur

Datorn: Antec 1200, Asus P6T Deluxe, i7 920 @ 3,6 ghz Noctua, GTX 295, Corsair 3x2gb, Corsair Force GT 120GB, WD 640 black, Corsair 750w, DE floppyDTV.

Permalänk
Skrivet av krullstah:

Jag har en fråga angående uppspelning av 720p/1080p .mkv-filer på iPad 3. Har läst lite på olika forum och en del säger att det funkar, andra inte.

Är sugen på att köpa iPad 3 men jag kommer troligtvis att använda den mycket till att titta på film. Därför är det viktigt att det funkar bra utan att jag behöver re-encoda alla mina filmer. Verkar finnas några program som ska stöjda fler format/codecs, t.ex. VLC eller AVPlayerHD.

Kan nån som har en iPad 3 testa att spela upp en 1080p .mkv-film med DTS-ljud? Alltså en sån som tar ca 8-12GB beroende speltid. Hur flyter det? Går det att spola bra i filmen? Går det att streama via WiFi? Om man för över via USB, hur lång tid tar det då?

Tacksam för svar

Jag kör själv vlc streamer, laggar inte ett skvatt, all prestanda dras ju i princip från datorn,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mengoli:

Hade egentligen ingen tanke alls på att köpa en iPad. Men har nu läst i tråden och blivit lite småsugen, minst sagt.

Vet inte riktigt vad jag ska använda den till, men det är väl en sån pryl som långsamt växer in i det dagliga livet och till slut blir ett måste, eller?

Någon som skulle kunna skriva något riktigt säljande argument varför jag, som student i storstan, ska köpa en iPad?

... och kanske vad jag kan tänkas använda den till ....

Min ipad2 har ersatt 99% av det jag tidigare gjorde på min laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Min ipad2 har ersatt 99% av det jag tidigare gjorde på min laptop.

yeap samma här.

Speciellt för min sambo. Hon använder aldrig datorn längre.
Det enda som jag använder datorn till nu är till att spela pc spel.

Får bli att köpa ipad 4 nästa år och ha 2 hemma för min sambo är hela tiden på paddan

Permalänk
Avstängd

Är min första ipad, hade en galaxy innan, och skulle inte ta i den med tång, blir lite varm imellanåt, men skärmen är helt fantastisk, köpte en 16gb+4g vilket jag ångrar, hade nu i efterhand köpt en 32-64 utan 4g. Men nu är det som det är, kan inte annat än att rekomendera denna fantastiska pryl.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullstah:

Jag har en fråga angående uppspelning av 720p/1080p .mkv-filer på iPad 3. Har läst lite på olika forum och en del säger att det funkar, andra inte.

Är sugen på att köpa iPad 3 men jag kommer troligtvis att använda den mycket till att titta på film. Därför är det viktigt att det funkar bra utan att jag behöver re-encoda alla mina filmer. Verkar finnas några program som ska stöjda fler format/codecs, t.ex. VLC eller AVPlayerHD.

Kan nån som har en iPad 3 testa att spela upp en 1080p .mkv-film med DTS-ljud? Alltså en sån som tar ca 8-12GB beroende speltid. Hur flyter det? Går det att spola bra i filmen? Går det att streama via WiFi? Om man för över via USB, hur lång tid tar det då?

Tacksam för svar

Jag testade att ladda över Terminator Salvation 1080p Director´s cut DTS via AVPLayerHD igårkväll på lillgrabbens nya padda. Uppspelningen när filmen ligger på plattan är till min stora förvåning inte OK. Det laggar/hackar för mycket för att det skall vara hållbart att titta på filmen någon länge stund. har dock inte testat andra filmer i 1080p eller med någon annan spelare, har någon har något alternativ till spelare som fungerar bättre så tjoa till.
Kunde faktiskt inte tro att nya paddan skulle ha problem med detta, lite besviken.

Streaming fungerar däremot fint det lilla jag testat, Avatar.

Permalänk
Medlem

Då är det nog lite för hög bitrate för att den ska orka med.

Permalänk
Medlem

Kommer de fler Ipads eller vad har hänt, ingen en ända Ipad på lager på någon affär. Otroligt tröttsamt. Kan de aldrig lära sig.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Kommer de fler Ipads eller vad har hänt, ingen en ända Ipad på lager på någon affär. Otroligt tröttsamt. Kan de aldrig lära sig.

Det lustiga är att i USA verkar det ha varit lättare än någonsin att få tag på en iPad. Gissar att Sverige inte ses som den viktigaste marknaden direkt? Riktigt trist.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk

Underbar skärm, synd bara att den kan bli så väldans varm ibland, och inte bara när man spelar utan ibland bara när man slösurfar.
Sen är det lite svinaktigt att marknadsföra skiten som iPad 4G här i Svergie, då den inte funkar med vårat LTE...

Några krävande spel har jag inte provat, så vet inte hur den klarar det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Kommer de fler Ipads eller vad har hänt, ingen en ända Ipad på lager på någon affär. Otroligt tröttsamt. Kan de aldrig lära sig.

Helt slutsåld är den ju inte. Går att få tag på t ex hos Siba, Expert och Mediamarkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer5:

Helt slutsåld är den ju inte. Går att få tag på t ex hos Siba, Expert och Mediamarkt.

Fast knappast alla modeller. Verkar mest vara 16 gb WIFI eller "4G" modeller.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på ipad "3" enda sedan nyheten om att ipad "2" skulle ha en 2k display.
När ipad "2" inte hade 2k displayen så hoppade jag att uppgradera från första.

När jag packade upp plattan såg jag direkt skillnad på apple loggan vid första uppstarten.
Har man använt ipad "1" sen us-launch så är skillnaden påtaglig. Det första jag gjorde var att slösurfa in på de sidor jag brukar "besöka" och den upplevelsen var faktiskt inte rolig. Texter etc är knivskarpa men raster grafik (alla bilder etc) ser inte vidare ut. Jag surfar knappt på ipaden så det stör mig inte så mycket. Men jag blev extremt nöjd, sjukt jävla glad när jag satte igång min app för fjärrstyrning! Alla datorer jag fjärrstyr har en upplösning på 1920*1200 på sig och det är en fröjd att administrera. Allt syns, allt går att läsa - skitglad!

Det tredje jag gjorde va sätta igår mina kreativa appar jag köpt och... Ja... Man blir nästan "ledsen i ögat" (hehe...) ipad 3 är extremt responsiv, skärmen är knivskarp och det är en fröjd att kladda ner sina idéer på den. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av ipad "2" så kan jag inte jämnföra nya och 2an. Men hoppet mellan 1an och "3an" är enorm.

Snacket om att den nya ipaden blir varm kan jag faktiskt inte bekräfta. Jag upplever inte den nya blir varmare än min första. Där emot så är batteriet strået vassare i min ipad "1" fortfarande, trots att den gått igenom 100-tals laddningscyklar. Jag vet att panelen i nya drar mer, men jag hade nog väntat mig att den skulle prestera likartat. Men jag upplever att nya "dör" snabbare än min första. Trots att samma appar används (fåtal är uppgraderade till retina, men annars samma appar)

Skulle jag rekommendera ipad "3" till andra?
Korta svaret är: utan tvekan. Är du ipad "2" användare skulle jag nog säga att du kan vänta tills de flesta appar fått retina uppgraderingen och sen uppgradera. För ipad "1" ägare - ni kommer inte ångra er....

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

har själv en 64 gb, använder den inte dagligen men ändå relativt mycket, har dock bara fyllt upp cirka 10 gb och det är på appar osv. Kommer förmodligen aldrig lyssna musik på den då jag hellre lyssnar på mobilen osv.
Vill du kolla på filmer osv rekommenderar jag en 64 gb alternativt 32

Visa signatur

hej

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Kommer de fler Ipads eller vad har hänt, ingen en ända Ipad på lager på någon affär. Otroligt tröttsamt. Kan de aldrig lära sig.

Trist ja. Väntar på en 32GB Wifi från dustin, tror det kan dröja 1-2 veckor till :/

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Trist ja. Väntar på en 32GB Wifi från dustin, tror det kan dröja 1-2 veckor till :/

Sjukt irriterande att det ska behöva vara så.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Kommer de fler Ipads eller vad har hänt, ingen en ända Ipad på lager på någon affär. Otroligt tröttsamt. Kan de aldrig lära sig.

Lära sig vad? Det är ju inte som att de inte försöker spotta ut så många de kan. Den är bara jävligt populär helt enkelt. Apple vill hellre ha dina pengar än att du sitter hemma och är sur och måste vänta.

Problemet är bara att det tar tid att sätta ihop rackarna och det är många länkar i kedjan som måste tillverkas. Den sålde ju över 3 miljoner första helgen. Bara möjligheten att de kunde göra det visar ju att de byggt upp ett jävligt stort lager och har just, lärt sig.

Iphone4s är ju fortfarande halvt omöjliga att få tag på verkar det som. (Tack vare Tele2 och tre's lilla fight).

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken, hur kommer det sig att ingen köper iPad via apple.se? Som jag förstått så ger Apple bättre garanti och support än t ex Siba, Elgiganten osv? Stämmer det? Det står "1-2 veckor" på deras sida vilket i nuläget verkar vara bättre än de stora kedjorna kan garantera...

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Skrivet av Artso:

Jag är nyfiken, hur kommer det sig att ingen köper iPad via apple.se? Som jag förstått så ger Apple bättre garanti och support än t ex Siba, Elgiganten osv? Stämmer det? Det står "1-2 veckor" på deras sida vilket i nyläget verkar vara bättre än de stora kedjorna kan garantera...

Supporten hos apple är riktigt bra vet jag.

Permalänk
Medlem

Bortsett att du får betala minst 1500 kr för märket och att du inte kan anpassa teman osv så är den väll helt okej, skulle dock önska att jag köpte en transformer prime ist, mer funktioner osv mer användarvänlig.

Mvh
Sebastian!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Bortsett att du får betala minst 1500 kr för märket och att du inte kan anpassa teman osv så är den väll helt okej, skulle dock önska att jag köpte en transformer prime ist, mer funktioner osv mer användarvänlig.

Mvh
Sebastian!

Det där är väl inte helt logiskt? Transformer Prime 32 gb kostar 5290 kr (utan tangentbord), iPad 32 gb WiFi kostar 5190 kr. Klart man inte kan jämföra rakt av då det är två helt olika operativsystem men jag ser inga Android-tablets för 3500 kr som skulle vara lika bra.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Bortsett att du får betala minst 1500 kr för märket och att du inte kan anpassa teman osv så är den väll helt okej, skulle dock önska att jag köpte en transformer prime ist, mer funktioner osv mer användarvänlig.

Mvh
Sebastian!

Ipad är ju en den bästa surfplattan som finns ute nu, och finns för 4400kr.

Permalänk

Köpte en trea till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artso:

Det där är väl inte helt logiskt? Transformer Prime 32 gb kostar 5290 kr (utan tangentbord), iPad 32 gb WiFi kostar 5190 kr. Klart man inte kan jämföra rakt av då det är två helt olika operativsystem men jag ser inga Android-tablets för 3500 kr som skulle vara lika bra.

Makes sense to me, du betalar mer för en bättre platta?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast din iPad 2 är inte 3G varianten, eller hur? Det är viktskillnad mellan iPad 2 och iPad 2 med 3G, så är inte speciellt konstigt att det är skillnad mellan iPad 2 och iPad med 4G, själv känner jag ingen skillnad alls mellan min iPad 2 3G och min iPad 3 4G Sen ser tjockleksskillnaden inte lika stor ut mellan mina, kan iPad med 3G möjligen vara aningen tjockare också?

Jodå, min iPad 2 är med 3G. Den andra på bilden är för övrigt "4G"-varianten den också. Jag märkte skillnaden direkt, och det gjorde även ägaren av den nya när han plockade upp min. Den "effekten" kan jag inte påstå att jag nånsin noterat när jag hanterat en väns iPad 2 Wifi.

Skrivet av TreD:

Jag vet inte, jag har bara behövt ladda den en gång och det gjorde jag via eluttaget. Men det fungerade. Tror jag spelade infinityblade 2 samtidigt också.
Kan ju hända att det inte går via USB då det är lägre strömstyrka där som jag förstått det. Men ärligt talat så vet jag inte.

Specifikationerna för USB kräver att porten ska kunna leverera 500mA tror jag det var. De allra flesta datorer matar dock lite mer. Ni som nån gång behövt koppla extraström för att få igång en 2.5" extern hårddisk har råkat ut för detta. Hårddiskarna ligger nämligen ganska på 500mA-gränsen allihop och har man en äldre dator med "svag" usbport (dvs. exakt 500mA) så kan det hända att det inte funkar. Ganska ovanligt numera.

Det finns andra exempel. USB-portarna i macbook air matar ganska mycket mer än 500mA för att den ska orka driva apples egna dvd-brännare som man kan köpa som tillbehör till Airen. Denna brännare saknar extern strömkälla och har därför Macbook Air listat i systemkraven.

iPad har stort batteri och tar länge att ladda på 500mA. Laddaren som följer med har mer kräm.

Permalänk
Medlem

Köpte en 16GB WiFi åt lillen och mig, den har varit välanvänd sen förra söndagen, dvs en vecka i dag.
Den används väl ganska mycket till vad den är skapad för, surf, musik, bildvisning, spel, e-böcker, ljudböcker.
Hade säkerligen gått lika fint med en iPad 2, men det är väl klart lillen ska skämmas bort.

Hursomhelst. Det är en trevlig produkt och vi får väl hoppas att det kommer fler surfplattor från andra företag så det kan bli lite konkurrens.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Tycker ni överdriver om skärmen, nu har jag ingen ipad men tittade en jämförelse i min lokala digital-inn butik. De få gångerna jag verkligen märkte skillnad var i iBooks med minsta texten aktiverad samt i browsern om man verkligen tittade efter det. Den är definitivt överhypad.

Folk är ju olika kräsna.
tycker skärmen ser gudomlig ut, men man märker ingen skillnad om man bara ska spela. när man läser och surfar märkte jag den, doc. tittade jag på den i butik och mitt första intryck var att den var tyngre och något större än 2:an som jag har.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TreD:

Lära sig vad? Det är ju inte som att de inte försöker spotta ut så många de kan. Den är bara jävligt populär helt enkelt. Apple vill hellre ha dina pengar än att du sitter hemma och är sur och måste vänta.

Problemet är bara att det tar tid att sätta ihop rackarna och det är många länkar i kedjan som måste tillverkas. Den sålde ju över 3 miljoner första helgen. Bara möjligheten att de kunde göra det visar ju att de byggt upp ett jävligt stort lager och har just, lärt sig.

Iphone4s är ju fortfarande halvt omöjliga att få tag på verkar det som. (Tack vare Tele2 och tre's lilla fight).

¨

Klart det tar tid, men att behöva vänta 3-4 veckor efter första leveransen är sjukligt segt. Apple om något hade kunnat satsa på fler fabriker!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE