Permalänk
Medlem

Vatten Kylning ?

Hej jag tänkte köpa en ny dator för frammtida gamming men jag undrar lite över vattenkylning:

Är det bra ?

Är det svårt att installera ?

Vart köper man det ?

vilken ska man köpa ?

Tack för svar

Permalänk

Tjenare och välkommen i gänget!

Är det bra ?
Ja, det beror på lite vad du letar efter. Man brukar säga att det finns två olika skäl till att skaffa vattenkylning, antingen så är det för en tyst dator eller så är det för att överklocka. det går att kombinera dem men då blir det dyrare och tar betydligt mer plats.
"vanlig" vattenkylning som är "lagom" presterar som en highend luftkylare som är heatpipe baserad fast till något lägre ljudnivå, dock så kostar det ungefär dubbelt så mycket.

Är det svårt att installera ?
Nej, har man bara lite tålamod så är det inte svårare än att installera vilken eftermarknadskylare som helst. sen att det är jätteroligt att grejja så det är ju bara en bonus

Vart köper man det ?
coolingstuff.se eller nu mera också inet.se

vilken ska man köpa ?
beror helt på vad du ska kyla. i regel så krävs det minst en radiator (fläktar till den), en pump, ett vattenblock per kyld del och slang. reservoar kan man klara sig utan men för enkelhetens skull så skulle jag rekommendera det.

som slutsats så skulle jag säga att du ska satsa på vattenkylning om du känner att du har intresset och pengarna, det är dyrare än vanlig luftkylning men ev. tystare och så är det ju snyggt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

ska du köpa custom vattenkylning alltså radiator slang cpu block etc
så kolla dom stora sidorna först och ett färdigt paket tex på
http://www.coolingstuff.se/
Indimo vilket numera har blivit uppköpt av inet http://www.inet.se/
köp inte från tex komplett då dom kör en lite sämre variant av färdiga paket

och tänk på att köpa rätt grafikkort då det kanske inte finns vattenblock till en del icke referens pcb kort ( grafikortets "moderkort" )
men dom flesta lite mer highend kort tex 6950,6970 / 570,580,680 finns det för det mesta fullcover vattenblock till

bästa rådet man kan ge är väl
läs runt lite här på forumet om vattenkylning och slangdragning vad man behöver etc

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Tjenare och välkommen i gänget!

Är det bra ?
Ja, det beror på lite vad du letar efter. Man brukar säga att det finns två olika skäl till att skaffa vattenkylning, antingen så är det för en tyst dator eller så är det för att överklocka. det går att kombinera dem men då blir det dyrare och tar betydligt mer plats.
"vanlig" vattenkylning som är "lagom" presterar som en highend luftkylare som är heatpipe baserad fast till något lägre ljudnivå, dock så kostar det ungefär dubbelt så mycket.

Är det svårt att installera ?
Nej, har man bara lite tålamod så är det inte svårare än att installera vilken eftermarknadskylare som helst. sen att det är jätteroligt att grejja så det är ju bara en bonus

Vart köper man det ?
coolingstuff.se eller nu mera också inet.se

vilken ska man köpa ?
beror helt på vad du ska kyla. i regel så krävs det minst en radiator (fläktar till den), en pump, ett vattenblock per kyld del och slang. reservoar kan man klara sig utan men för enkelhetens skull så skulle jag rekommendera det.

som slutsats så skulle jag säga att du ska satsa på vattenkylning om du känner att du har intresset och pengarna, det är dyrare än vanlig luftkylning men ev. tystare och så är det ju snyggt.

/S

tack