Kylpasta kan vara orsaken till höga Ivy Bridge-temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sicken fatal miss av Intel om det nu visar sig vara orsaken. Skjuta sig själv i foten hade varit en bättre idé.

Men shiiet! Dom har inte missat ett skit, den överklockar något sämre i jämförelse med SB men fortfarande bra överklockning. Visst tråkigt för oss att den är varmare men intel är ett företag som vill tjäna pengar och bryr sig därmed inte om vi når 4.7 eller 5.3ghz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Du tror inte intel är redan är medvetna om hur de tillverkar sina cpuer

Inte nödvändigtvis med tanke på att det inte är några problem med temperaturen under "normal" icke överclockad användning. Finns de som påstår att temperaturen till och med är lägre än Sandybridges när du inte har höjt volten, alltså även när du har CPU'n på turbo boost. Om skaparna alltid har full koll på sina skapelser varför genomför de då saker som beta test och liknande... jag vet att det inte är riktigt samma sak men ändå, tänk om det bara är någonting som Intel har missat.

Varför inte ta det säkra före det osäkra. Dock skulle jag som okänd privatperson aldrig kunna få Intel att bry sig för fem öre, men om någon mer uppsatt officiell person påpekade det hela så kanske Intel skulle kunna fixa allt hur lätt som helst.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Intel har fullt medvetet valt konstruktionen, inte för att de inte vet att den leder värme sämre än att löda utan för att de inte har amd som jagar dem och då kan de göra en billigare konstruktion och tjäna mera pengar, att som vissa tidigare börja diskutera om återkallning är löjligt, det är absolut inga fel på cpun vad gäller kylningen iallafall, den går varmare "by design" och intel har valt ett billigare utförande, däremot så kanske de nu tar fram och säljer en "gtxx superklck " modell med lödd heatspreader i sin nya "entusiastserie" som då kostar 1500kr mera om de märker att det finns en möjlighet att mjölka ut mera pengar totalt sett, varför skulle de kosta på cpun $1 extra om det är bara 1% av kunderna som behöver det? säg att de säljer 100 000 000 cpuer och då tjänar en dryg miljard extra på att snåla in på den här förbillningen, samt att de kan kränga 1 miljon "gtxx superklck" med jättevinst, intels ekonomiansvariga flinar hela vägen till banken när de ska sätta in de 3 miljarder de tjänar extra på det i stället för att löda ihserna på alla cpuer.

De flesta företag vill vinstmaximera och nu gör intel det, de är inte nån "snäll firma som vill hjälpa överklockare" de är däremot enligt lag skyldiga att ge aktieägarna avkastning, och nu passar de helt enkelt på att öka vinsten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Inte första gången en IHS sätter käppar i hjulen. Jag minns när folk moddade bort värmespridarna från AMD K6-2:orna för att kunna klocka högre, så det lär nog bli en vanlig syn på dessa proppar också ska ni se.

Permalänk
Medlem

Ge oss en recension med IHS borta borta.

Permalänk
Medlem

Visst är det bättre ifall det är simplare och enklare årgärdat än så här men jag kommer definitivt fråga runt efter hjälp med att ta av IHS ifall det blir aktuellt då jag själv aldrig gjort det och ger mig en anledning att stilla min nyfikenhet lite.
Har kikat på chillers här i dagarna vilket verkar vara enda lösningen såvida man inte går mer extreme då såklart?
Nej inte jag och inte för 24/7 iaf, Någon av er lite mer kunniga/erfarna kyl-kungar här som vet något alternativ i stil med chiller men i en setup som man enkelt kan starta upp enbart vid behov men samtidigt behålla acceptabel kylning när den inte är igång för vanligt surfande, musik/film, jobba i open office el whatever?

Är extra nyfiken på om någon vet av någon chiller som kan köras passivt som en del av loopen där man även behåller radiatorn i chassit för allt basic och helt enkel får chillern att börja "kyla" när förutbestämd temperatur uppnås? Vill inte ha en chiller igång hela tiden av naturliga skäl och inte heller jagar jag temps runt nollan el "bättre" utan en 50-60c el så vid max belastad hyggligt klockad IB vore super enl mig.

Tips någon?

Permalänk
Medlem

Om ni klagar på hög temperatur vid överklockning varför köper ni inte 1-3 extra fläktar till chassit så är det problemfritt?

Annars är det att köra på stock då blir det inga höga temperaturer. Där har jag löst er konflikt med ivy bridge. Fan jag borde bli president asså

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Om ni klagar på hög temperatur vid överklockning varför köper ni inte 1-3 extra fläktar till chassit så är det problemfritt?

Annars är det att köra på stock då blir det inga höga temperaturer. Där har jag löst er konflikt med ivy bridge. Fan jag borde bli president asså

Du är ingen klocker tydligen, fler chassieflläktar hjälper knappast om processorn blir för varm UNDER VATTEN!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Köper du en K-modell så lär du till 99.9% stor sannolikhet ha överklockning i tankarna, och du som konsument betalar extra för denna funktion. 20 grader högre värme vid överklockning, och därmed överstiga rek. maxtemperatur, skulle jag i alla fall inte acceptera som konsument, speciellt inte när Ivy Bridge har lägre strömförbrukning.

Defekt vara (I det här fallet för lite kylpasta som påverkar produktens kvalité och livslängd) = RMA

1) Prestandan är normalt över Sandy Bridge

2) Det går att överklocka (mer eller mindre beroende på ditt exemplar), sen att det kanske inte går lika mycket som med sandy bridge är en helt annan sak, och är inte heller något som intel har framhävt.

3) Håller du dig inom för Ivy Bridge rimlig spänning så ser du inte mycket av problemen med värmen. Du kan ju till och med överklocka proppen ca 500Mhz genom att sänka spänningen på vissa ex. Att du sedan är missnöjd med hur mycket produkten överklockar tror jag Intel corporation fullkomligt struntar it. De har knappast lovat att den skall vara bättre i överklockning än Sandy Bridge och eftersom det är deras första process med 22nm så måste man helt enkelt räkna med att allt inte är perfekt. Därav Intels Tick - Tock strategi. Så antingen accpeterar man situationen, alt. går vidare i livet utan en Ivy Bridge.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Troligtvis är det bara billigare att tillverka. Förstår inte varför alla börjar tänka konspiratoriskt kring överklockning. Överklockare är inte något jättesegment som intel tjänar storkovan på jämfört med laptopar och företagskunder.

Ja det kanske går lite långt med konspiratoriskt snack men jag tror ändå att Överklockare är viktigare för Intel ä vad du tror. Det må va en extremet lite andel som klockar men så gott som alla recensioner av en CPU som jag har läst så finns det med en ganska stor del om överclockning just pga att dom som skriver och läser sånt brukar vara den lilla andelen som är intresserad av clockning. Dessa recensioner hjälper skapa en generell attityd mot en CPU och blir en CPU känd för att klocka dåligt så tror jag att det är jävligt dålig PR som påverkar försäljning avsevärt mer än vad det borde göra med hänsyn till hur många det är som clockar.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K CPU @ 4.7GHz | Phanteks PH-TC14PE | P8Z77-Deluxe | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB (4x4GB) | ASUS GeForce GTX 680 DirectCU II TOP | Samsung 23" LED S23A700D (120Hz) | Fractal Design Newton R2, 800W PSU | Toshiba THNSNC256GBSJ 256GB SSD | Fractal Design Define R3 | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Nog kommer dom användare på Swec som sitter på skinande nya Z77-riggar känna sig en aning missnöjda när vi med gamla P67/Z68-riggar benchar högre och spelar med högre fps, det lär dröja innan pcie 3.0 påverkar fpsen, även om det inte är någon stor skillnad så är snabbast just snabbast - ingen logik i det där

Det finns ju alltid SB-E och det är väl det Intel tycker att entusiaster skall köpa, hade möjligen sett dåligt ut om IB varit mycket bättre efter OC än SB-E.

Vi får väl se om IB-E hinner komma ut mycket före Haswell.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Från techreport "Curious, we asked Intel about the interface between the Ivy Bridge die and the heat spreader. Intel has confirmed to TR that Ivy uses a "different package thermal technology" than Sandy Bridge. The firm stopped short of answering our questions about why the change was made and how the thermal transfer properties of the two materials compare. However, Intel claims the combination of the new interface material and Ivy's higher thermal density is responsible for the higher temperatures users are observing with overclocked CPUs"

Så när till och med Intel själva erkänner att pastan är en del av problemet så är det ju rätt så självklart att den högre w/mm2 som IB har hade varit ett betydligt mindre problem om dom varit lödda och slutligen kan vi gräva ner hela argumentet att "pasta vs lödd gör ingen markant skillnad för temps"

Permalänk
Medlem

Detta påverkar ju inte bara överklockare. Faktum är ju att Ivy Bridge går varmare än Sandy Bridge vid samma klockfrekvens och med samma kylare, man kan helt enkelt inte utnyttja den lägre strömförbrukningen till att sänka ljudnivån eller att för att underlätta passivkylning. Man behöver fortfarande samma kylare som för motsvarande Sandy Bridge trots att värmeutvecklingen är mindre men värmeöverföringen ifrån kärnan till kylaren är sämre.

Det man får mot Sandy Bridge är en CPU som drar mindre ström ifrån väggen under load vilket inte är kritiskt i de flesta fall då få datorer står med 100% CPU belastning på alla kärnor hela tiden. Idle förbrukningen är den samma som för Sandy Bridge.

Permalänk
Medlem

Om denna ändring gör det lättare att plocka bort värmespridaren så kan väl detta mer ses som en fördel än en nackdel för de extrema överklockarna? Pilla bort den bara och kyl direkt mot kislet. Garantin har ju ändå redan rykt när man överklockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om denna ändring gör det lättare att plocka bort värmespridaren så kan väl detta mer ses som en fördel än en nackdel för de extrema överklockarna? Pilla bort den bara och kyl direkt mot kislet. Garantin har ju ändå redan rykt när man överklockar.

Tillbaks till dagarna med spräckta Barton-kärnor är kanske ingenting man saknar, men visst bör det underlätta extrem-klockning, inget för dom o-extrema dock ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Om ni klagar på hög temperatur vid överklockning varför köper ni inte 1-3 extra fläktar till chassit så är det problemfritt?

Annars är det att köra på stock då blir det inga höga temperaturer. Där har jag löst er konflikt med ivy bridge. Fan jag borde bli president asså

OM värmen inte överförs till kylflänsen bra spelar det mindre roll hur mycket du kyler flänsen eller lådan. Problemet är inte mängden värme, problemet är att värmen har svårare att ta sig från processorn till kylmediet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tillbaks till dagarna med spräckta Barton-kärnor är kanske ingenting man saknar, men visst bör det underlätta extrem-klockning, inget för dom o-extrema dock ...

Jag har monterat av och på kylare för socket A långt över 100x och lyckades aldrig förstöra en CPU. Enda gången jag förstört en cpu var en celeron till socket 370. Det var mest pga den idiotiska konstruktionen av bygeln till retail kylaren som va helt omöjlig att få bort när den väl satt där dock. Är man paranoid kan man alltid skaffa fram en shim, kuddar av typen som socket A använde sig av skulle dock va trevligt att ha om man skulle ge sig på en IHS removal nån gång i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Helt ärligt så tar det tillbaka lite av gammal sport om man ska ta bort en IHS för att få det mesta ur systemet.
Tacka vet jag en tid då man kylde sin "ritade" processor direkt på kärnan med 226W pelt och kylde datorn med bilradiator och akvariepump, och när man lödit en kabel från minnessockeln för att mata mer spänning. Inte kul att klocka med dagens grejer.

Måste säga att jag nog kommer köra IB i mitt system ändå, för mig är det viktigare att den drar lite ström än att den klockar arlset av allt. Kommer nog främst undervolta ändå. Och IB var aldrig menad att vara revolutionerande, ticken är främst av ekonomiska skäl och till för att bana väg för nästa tock. IB är fortfarande snabbare överklockad. Finns inte mycket praktiska skäl att klocka och sporten är borta sedan länge.

Han har talat!

what ever you say, your argument is invalid!

Dold text
Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nog kommer dom användare på Swec som sitter på skinande nya Z77-riggar känna sig en aning missnöjda när vi med gamla P67/Z68-riggar benchar högre och spelar med högre fps, det lär dröja innan pcie 3.0 påverkar fpsen, även om det inte är någon stor skillnad så är snabbast just snabbast - ingen logik i det där

Det finns ju alltid SB-E och det är väl det Intel tycker att entusiaster skall köpa, hade möjligen sett dåligt ut om IB varit mycket bättre efter OC än SB-E.

Vi får väl se om IB-E hinner komma ut mycket före Haswell.

Vad menar du??? Att z77 har problem?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Vad menar du??? Att z77 har problem?

Nej, men de flesta som uppgraderar till IB gör det med ett Z77 ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, men de flesta som uppgraderar till IB gör det med ett Z77 ....

Synd bara att ni med SB behöver några hundra MHz extra för att matcha IB då.

Permalänk
Avstängd

Det har dykt upp lite mer info om det nu

http://www.nordichardware.se/cpu/45794-intel-bekraeftar-ny-cp...

Bekräftat att det är ett medvetet val av Intel som hänger med i retail-ex också.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Så påverkar detta livslängden på cpu:n?

Eller finns det andra skäl att oroa sig för detta om man inte ska överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Så påverkar detta livslängden på cpu:n?

Eller finns det andra skäl att oroa sig för detta om man inte ska överklocka?

Tror det ska vara lugnt ändå. Men vet att viss kylpasta torkar efter ett tag (om det är av sämre kvalité). Jo, jag har sett det själv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror det ska vara lugnt ändå. Men vet att viss kylpasta torkar efter ett tag (om det är av sämre kvalité). Jo, jag har sett det själv.

Tror nog intel borde tänkt på den biten iaf.

Jag her en opteron 146 kvar i 3ghz o den går med samma fina temperaturer som den gjorde när den var ny runt ~2004?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Tror nog intel borde tänkt på den biten iaf.

Jag her en opteron 146 kvar i 3ghz o den går med samma fina temperaturer som den gjorde när den var ny runt ~2004?

jo, så det borde inte vara ett problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Synd bara att ni med SB behöver några hundra MHz extra för att matcha IB då.

Det är inte synd, eftersom vi klockar _förbi_ i prestanda(tillräckligt många mhz mer och lite till) - och fortfarande mycket svalare

Det blir mer och mer uppenbart att detta inte är någonting annat än ett resultat av att AMD inte kan konkurrera vilket ger Intel möjlighet att vinstmaximera med en billigare monteringsprocess. Lite som att ha en värstingmotor i en bil med el cheapo fjädring och bromsar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det har dykt upp lite mer info om det nu

http://www.nordichardware.se/cpu/45794-intel-bekraeftar-ny-cp...

Bekräftat att det är ett medvetet val av Intel som hänger med i retail-ex också.

Länken fungerade inte för mig, däremot fungerade denna länken (för mig)
http://www.nordichardware.se/test-lab-cpu-chipset/45794-intel...

Skrivet av Tony Clifton:

Så påverkar detta livslängden på cpu:n?

Eller finns det andra skäl att oroa sig för detta om man inte ska överklocka?

Det KAN påverka livslängden på processorn, men för de flesta så spelar det nog ingen roll.
Nu tar jag bara siffror ur luften, men säg hypotetiskt att Ivy Bridge klarar 15 års 24/7 drift i standard inställningar och Sandy Bridge klarar 25 års 24/7 drift i standard.
Även om dessa hittepå värden hade stämt så spelar det inte så stor roll då det inte är många som har kvar sin dator i 15 år. Sen är det långt från alla som har sin dator igång dygnet runt heller.

Som sagt så var värdena tagna ur luften. Men om du har en processor med standard klockfrekvens och spänning och en hyfsad cpu kylare, så tvivlar jag på att processorn skulle vara det första i datorn att ge upp.
Det finns datorer från 90 talet som fungerar alldeles utmärkt fortfarande.
Om du köper en ny dator, slipper åska och inte har ett kasst nätagg så är det väl i så fall hårddisk eller SSD eller DVD som är någorlunda sannolikt att gå sönder inom 5 års period. Resten av datorn håller troligtvis över 10 år om man inte höjer spänningar eller någon fläkt går sönder och något blir för varmt eller dylikt.
Bärbara datorer har dock vanligtvis kortare livslängd än stationära.

Permalänk

Personligen tror jag att fler skulle uppgradera från SB om IB kunde bli överklockad med låg temperatur.
Förresten tror ni att IB kommer gå ner i pris? För jag vill inte betala 500kr mer för nått som är nästan samma.

Permalänk
Medlem

IB kommer nog inte att gå ner speciellt i pris så länge AMD inte har något att komma med, ingen konkurrens, inget prisfajtande ... Det skulle vara om den blir en så stor flopp att Intel inte får några sålda. Men de kommer alltid att sälja till alla andra än klockare så den risken är liten ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||