Kylpasta kan vara orsaken till höga Ivy Bridge-temperaturer

Permalänk
Gigabyte

Underlättar extremt mycket om man vill plocka av HS i alla fall

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Grejjen är ju att detta är K-modellen som är till för just överklockning. Så då kan man ju inte räkna med att den bara ska vara ok i normal drift.
Dock kan det ju vara svårt att ge någon garanti på hur bra den överklockar.
Det är dock dåligt att det inte nämnts tidigare av någon på Intel, då de hade kunnat ta upp något om detta. Det får bara det hela mer att verka som att ingen har tänkt på det / orkat bry sig.

Varför skulle dom vilja berätta om det skulle vara problemet vilket jag inte tror. K- märkt betyder du har upplåst multi inte att den finns till för oc och att den är begränsad gynnar intel för då blir x79 mer attraktivt än om man hade kunnat köra ivy i 5.5ghz 24/7

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Haha fan vad hardcore att ta bort IHSn blir sugen att göra de på min c2d som ligger skräpandes!

se till att det är en som kör med pasta bara, vet att e4300 och förmodligen övriga e4xxx körde med skiten men har ingen aning om det finns senare ex också. Är betydligt svårare med dom som är lödda men inte helt omöjligt, man ska dock i princip räkna med att misslyckas från början om man ger sig på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Måste man ha kylpasta kan jag inte ha stockkylaren utan det?

Ja, du måste ha kylpasta till stock-kylare, dock får man oftast (alltid?) med kylpasta till stockkylare. Det anses vara bättre att byta kylpastan till en lite dyrare variant.

Permalänk
Medlem

alltid skare vara nåt fel! antar att ja får vänta ett tag om de säger att de tänker fixa problemet

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Sitter ju inte ens några andra komponenter under IHSn så jämfört med A64orna är ju detta rena barnleken (har för mig det satt massa små kretsar innanför IHSn på dom så jag vågade aldrig testa, min c2d var iaf helt ren vad jag minns så den va rätt enkel), hade jag haft en IB i min hand just nu hade jag varit bra sugen att testa

Det var rätt enkelt på a64an iaf. Har för mig man tjänade runt 5'C att köra utan.
Svettigare att få på en thermalright xp120 utan att krossa något hörn.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se tester där man överklockar utan värmespridaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Ja då var ju det mysteriet löst :/

KAN bero på inte måste.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av qMetal:

Så om jag tar bort den på min e8400 kan jag gå från 45 till 35 grader ?

Då jag hade 3800+ tjänade jag ca 25-30 grader på att ta bort heatspreader, för att heatspreadern var konvex och hade dålig kontakt på en del s939 processorer.

Om du redan har bra kontakt mellan kärna och IHS kanske du tjänar 2-5 grader på sin höjd.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Skulle inte detta kunna vara enbart på testexemplar som skickas ut från Intel? Att det kan vara annorlunda på de som släpps i butik på söndag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Självklart kommer Intel att snåla och se till att det inte går att klocka, det är en helt logisk utveckling nu när amd inte jagar dem, vi som varit med ett tag mins hur dyra och oklockvänliga cpuerna var innan amd kom in på allvar, nu får intel återigen fritt spelrum och kan då ta rejält betalt och samtidigt snåla in på allt, det kommer säkert en klockningsspärr i nästa generations cpuer som totalt låser cpuerna.

Finns det överhuvudtaget något som tyder på en sådan utveckling. Idag betalar man ju mer för att få just en upplåst modell. Intel hade kunnat sluta med detta för längesen annars. För det är liksom inte där de drar in pengarna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pye:

Haha fan vad hardcore att ta bort IHSn blir sugen att göra de på min c2d som ligger skräpandes!

Se till att du har en passande kylare med bra montering, isåfall. Det är nog inte allt för svårt att krossa en kärna i dagens läge med små kärnor och gigantiska kylare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Det ska vara rejält dålig applicering med stora glapp om det ska påverka i den utsträckningen. Nvidia kör samma lösning till Geforce GTX 580 exempelvis. Det går inte att dra några sådana slutsatser av bilderna.

Samtidigt kan du inte jämföra dels mellan tillverkare och dels mellan två skilda komponenter. GPU och CPU jobbar inte på samma sätt, storleken är annorlunda, tillverkningstekniker är annorlunda. Behöver jag säga mer?

Skrivet av Andreas D:

Temperaturerna är inga problem vid standardfrekvenser, endast vid spänningshöjningar (överklockning).

Vilket är synd. På Sweclockers gillar vi ju att kunna överklocka, och då menar jag rejält.

Skrivet av Olegh:

Någon kunnig skulle gärna få förklara lite mer ingående varför mer tätpackade transistorer skulle resultera i högre temperaturer. Att en mindre kretsyta gör det är tvivelsutan korrekt, men i min värld borde det förstnämnda snarare mildra effekten av den mindre kretsytan.

Mera tätpackade transistorer borde rimligtvis öka, inte minska värmekonduktiviteten genom själva CPU:n.

Transistorerna är också mindre vilket innebär att dom inte behöver lika mycket energi för att jobba. Mindre energi i form av ström innebär lägre temperatur, sen att denna sänkning mitigeras av det faktum att dom klämmer ihop transistorerna mer, det är en annan femma.

Skrivet av NinTrance:

har nå minne av att amd körde vanlig pasta oxå

Mycket möjligt men då ska vi komma ihåg att AMD är känt för att köra sina processorer på högre temperatur och att dom kostar mindre dessutom. Man får det man betalar för.

Skrivet av jorgen69:

Trevligt OM pastan torkar...då sitter man där med en kass cpu.
Tur jag valde i7 3930k istället=)

Beror på vad för pasta det är. Vissa pastor ska faktiskt härda för att dom ska uppnå maximal värmeledningsförmåga.

Permalänk
Medlem

Hmmmm, undrar om jag har samma problem. I idle ligger min processortemp på 38-41 grader, kör man igång folding@home så sticker temperaturen genast till 60-62 grader utan någon ramp.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Vad håller AMD/Intel på med? Ingen vidare förbättring alls på runt ett år, suck... och överklocka vill man ju så klart (sweclockers?), helst ganska rejält om ett antal år när processorn börjar bli lite gammal. Kunde ju lika gärna köpt en 2600k förra sommaren istället för att vänta, känns som man "slösat bort" ett år ...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Det kan vara en oerhörd skillnad men även en mycket liten.
Om någon har värmeledningsförmågan [W/(m*K)], konduktionsareorna och lagertjocklekarna på det som ska jämöras så räknas tempskillnaden för samma lastfall ut hyffsat enkelt.
Men eftersom det inte finns (jag har inte hittat det iaf) så får man gissa.

Magkänslan säger att skillnaden bör vara märkbar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om du redan har bra kontakt mellan kärna och IHS kanske du tjänar 2-5 grader på sin höjd.

Om IHSn är lödd ja, men i mitt fall med min e4300 så var den lappad till perfektion innan jag bestämde mig för att ta bort den och fortfarande så var det i 10-15C trakterna som tempen sänktes.

Permalänk

Varför gjorde de detta? Trodde de att denna lösningen skulle ge tillräcklig kylning? Jag tror det handlar om marginaler här. Det blir nog billigare för Intel att göra på detta sättet och så länge man inte överklockar räcker denna lösningen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Mycket snålt av Intel. Då kan Ivy anses som en flopp.

Ja precis. Jaja då får man vänta på en ny rev. av IB om vi äns får en sån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför gjorde de detta? Trodde de att denna lösningen skulle ge tillräcklig kylning? Jag tror det handlar om marginaler här. Det blir nog billigare för Intel att göra på detta sättet och så länge man inte överklockar räcker denna lösningen.

Från Intels perspektiv är det inga som helst fel på att köra den här lösningen. För en IB som körs i stock så fungerar det finfint och om det blir problem när man kör processorn out of spec är inte Intels bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Kan tillägga att jag testat kylpasta i ~1,5 månader och har mycket svårt att köpa Overclockers förklaring. Kylpastan bör inte påverka temperaturerna i den utsträckningen.

Mycket troligare att det har att göra med dels den mindre kretsytan, men även att transistorerna är tätare packade i och med Fin-fet.

Du har jämfört olika kylpastor som du monterat på en stor heatspreader. Varför är detta relevant?
Hade varit en sak om du åtminstone hade haft en lödd överföring som jämförelse mot kylpasta, men nu är det skillnad i både jämförd areal och material.

Heatspreadern på en Core 2 ser ut att ha runt fyra-fem gånger så stor yta som kislet inuti en ivy bridge. Enligt overclockers har tennet cirka 16 gånger bättre överföringskapacitet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Jisses vilken rage det var då?

Till att börja med, IV presterar kanon och har inga som helst värmeproblem när man kör processorn enligt specifikationer. Det är först när man börjar klocka processorn vilket en extremt liten andel av användarna någonsin kommer göra. Ja, Swec är naturligtvis den gruppen som klockar men av antalet potentiella kunder är vi väldigt liten minoritet.

Så, när man väl kör processorn utanför sina specifikationer sticker temperaturen iväg. Sure, det nekar jag inte. Om det beror på problem med IHS kontakten så finns det lösningar på det med.

Som har nämnts inna kan man näcka kärnan och köra kylning direkt mot kärnan. Gjorde själv detta med min gamla Dualcore 3800+ s939 då dessa hade en tendens till problem med konkava heatspreaders vilket gav skenande temperaturer med minsta lilla klock trots juste vattenkylning.

Jag säger inte att det är bra, men att kalla det en epic fail i stil med Bulldozer eller prata om återkallning för felkonstruktion är bara helt galet.

Det är en grym processor, men är ingen höjdare på överklockning just nu. Big deal!

Ja de är ju en jävligt stor deal då man kan lättare få ut mer godis ur maskinen igenom att stoppa in mindre pengar.

låt oss säga att man har en 3år gammal cpu och den faktiskt har lite problem att driva de nyaste spelen fram, de bara börja klocka lite då garantin iaf är borta och vips så kan man använda datorn till nyaste spelen i 2år till utan problem.

Intel vill ju att vi ska handla nytt oftare med den här ändringen.

Permalänk
Medlem

fler än jag som känner 939 vibbar när det begav sig, då var det en klassiker att klocka bort HS och lägga annan pasta eller köra utan, själv filade jag ned den lite för bättre kontakt.
snålt och väldigt konstigt att dom tog bort fastlödningen, kanske lite för säkra på sin produkt eller att dom vill hindra överklockarna så folk inte sitter i flera år på samma prolle för klockningen är så bra?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det bara billigare att tillverka. Förstår inte varför alla börjar tänka konspiratoriskt kring överklockning. Överklockare är inte något jättesegment som intel tjänar storkovan på jämfört med laptopar och företagskunder.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Halldin:

All värme bortförs inte via konvektion, du har strålning och konduktion med. ; )

Tror vi kan ignorerar mängden värme som försvinner via strålning i alla fall

Q = Pout - Pin = σ * A * (Tcpu^4 - Tambient^4)

σ ≈ 5.67 × 10^−8 W/(m^2K^4)
A = 170 mm^2 = 170 / 1000^2 m^2

Q = 170 / 1000^2 * 5.67 * 10^-8 * (373^4 - 293^4) ≈ 0.1W

Edit: Man kan nog även ignorerar de andra två. Tänk bara på hur snabbt en CPU överhettar om man tar bort kylaren. Även om man sätter en riktigt stor fläkt riktad mot CPU som kommer den stänga ner sig själv (eller fatta eld som gamla AMD CPUer gjorde) inom några sekunder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Granter:

Ja de är ju en jävligt stor deal då man kan lättare få ut mer godis ur maskinen igenom att stoppa in mindre pengar.

låt oss säga att man har en 3år gammal cpu och den faktiskt har lite problem att driva de nyaste spelen fram, de bara börja klocka lite då garantin iaf är borta och vips så kan man använda datorn till nyaste spelen i 2år till utan problem.

Intel vill ju att vi ska handla nytt oftare med den här ändringen.

Knappt en promille av användarna eller vad nu potentiella överklockare kan representera på totala mängden av Intels kunder är för närvarande begränsade i hur högt de kan trimma sina processorer. På det stora hela är vi tyvärr en försumbar mängd människor.

Sedan är jag rätt övertygad om att det inte har med HS att göra utan kass kod till processorerna vid ökan strömförbrukning som ställer till det (eller liknande). Skulle inte bli ett dugg förvånad om det dyker upp förbättrade BIOS som ändrar tempnivåerna ordentligt framöver.

Om det nu är så att det är HS som sitter dåligt a'la s939 och du vill trimma lite efter garantin gått ut, plocka av HS och kör på då.

Som sagt, säger inte att det inte är ett problem, säger att diskussionen här tar det ur all proportion med konspiration etc.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Tempel:

Hur är storleken på GF110 i förhållande till IB? IB är 160mm² medans GF110 är 520mm² sen är grafikkretsar mer symmetriska så värmen kommer jämnt över hela kretsytan jämfört med en cpu. Att något fungerar på en 520mm² stor krets innebär inte att det fungerar med samma lösning på en 160mm² stor krets och även om GF110 utvecklar väldigt mycket värme så får man ju räkna det på ytan. Då krävs bättre värmeledare. Så jag skulle säga att dom har rätt. På en stor krets fungerar kylpasta. På en liten krets krävs bättre värmeledning som är snabbare på att leda ut värmen på en större yta.

Referensen till GK110 ger jag för att ge ett exempel på att metoden i sig inte betyder att det i sig är den självklara anledningen till den mycket exponentiella kurvan som Ivy visar. Ditt resonemang ovan är jag helt med på.

Det tryckande är att Overclockers har gått så långt att de påstår att Ivy Bridge går varmare vid övervoltning enbart pga av en billig kylpasta.

De inleder med att säga följande:
"The first answer is correct, but wrong at the same time – power density is greater, but it isn’t what is causing temperatures to be as much as 20 °C higher on Ivy Bridge compared to Sandy Bridge when overclocked."

De säger själva att kraftdensiteten är högre för Ivy men går direkt till att hävda att det är inte därför Ivy blir varmare vid övervoltning. De fortsätter med att presentera deras slutsats som de själva ger sken av att vara helt övertygade om. Vi måste avvakta mer data och inte gå på spekulationer.

Permalänk
Medlem

Men varför sälja dessa Ivy Bridge som K-processorer om de suger?

Ska vi välja motsvarande Sandy Bridge 2500K/2600K/2700K i stället för dessa nya? Argument för och emot? Om vi bortser från prisskillnaderna och bara jämför som de är?

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Knappt en promille av användarna eller vad nu potentiella överklockare kan representera på totala mängden av Intels kunder är för närvarande begränsade i hur högt de kan trimma sina processorer. På det stora hela är vi tyvärr en försumbar mängd människor.

.

Jag undrar om detta fortfarande stämmer, det känns som en vedertagen sanning på sweclockers. Men det känns som att den är lika utdaterad som att säga "Det är enbart tonåringar som håller på med piratkopiering"

Jag känner ingen som inte har klockat sin dator på någotvis, Min flickvän kör på 4ghz (jag som klockat då men ändå). Hennes kompisar har sina datorer klockade av sina pojkvänner etc.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror vi kan ignorerar mängden värme som försvinner via strålning i alla fall

Q = Pout - Pin = σ * A * (Tcpu^4 - Tambient^4)

σ ≈ 5.67 × 10^−8 W/(m^2K^4)
A = 170 mm^2 = 170 / 1000^2 m^2

Q = 170 / 1000^2 * 5.67 * 10^-8 * (373^4 - 293^4) ≈ 0.1W

Edit: Man kan nog även ignorerar de andra två. Tänk bara på hur snabbt en CPU överhettar om man tar bort kylaren. Även om man sätter en riktigt stor fläkt riktad mot CPU som kommer den stänga ner sig själv (eller fatta eld som gamla AMD CPUer gjorde) inom några sekunder.
http://www.youtube.com/watch?v=UoXRHexGIok

Dra inte upp Toms gamla vinklade dumheter. Intel brann minsann också, fast Toms valde att lägga det där testet precis när Intel implementerat throttling och precis innan AMD hade gjort det. Eller AMD hade moderkort ute med stöd för det men Toms valde bort dem.

Skrivet av kinc:

Referensen till GK110 ger jag för att ge ett exempel på att metoden i sig inte betyder att det i sig är den självklara anledningen till den mycket exponentiella kurvan som Ivy visar. Ditt resonemang ovan är jag helt med på.

Det tryckande är att Overclockers har gått så långt att de påstår att Ivy Bridge går varmare vid övervoltning enbart pga av en billig kylpasta.

De inleder med att säga följande:
"The first answer is correct, but wrong at the same time – power density is greater, but it isn’t what is causing temperatures to be as much as 20 °C higher on Ivy Bridge compared to Sandy Bridge when overclocked."

De säger själva att kraftdensiteten är högre för Ivy men går direkt till att hävda att det är inte därför Ivy blir varmare vid övervoltning. De fortsätter med att presentera deras slutsats som de själva ger sken av att vara helt övertygade om. Vi måste avvakta mer data och inte gå på spekulationer.

Fast de exponentiella ökningen i temperatur är typiskt vid dålig kontakt. Jag väljer att se det så här, det vore en ologiskt stor blunder om det bara var mätfel, samtidigt överklockar den sämre, vilket också pekar på att den faktiskt blir varm. Och om värmen kan vara så markant högre vid samma effekt kan det bara förklaras med att värmen inte avleds tillräckligt bra. Frågan är då hur mycket den mindre chipytan står för. Det kan bara vara kylpastan som står för den resterande skillnaden.