Kylpasta kan vara orsaken till höga Ivy Bridge-temperaturer

Permalänk
Medlem
Citat:

Mycket möjligt men då ska vi komma ihåg att AMD är känt för att köra sina processorer på högre temperatur och att dom kostar mindre dessutom. Man får det man betalar för.

Amd64 var inte billig, den sopade mattan med intel o gick svalt o fint.
Det blev ingen större skillnad av att ta bort ihs. Om ihs eller flänsen inte var konkav/konvex, o då hade det gjort mer att lappa istället.

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Men varför sälja K-processorer om de suger?

Ska vi välja 2500K/2600K/2700K i stället för dessa nya? Argument för och emot? Om vi bortser från prisskillnaderna och bara jämför som de är?

Det är ju bättre.. oavsett marginellt lägre klockning.

Sweclockers redaktion lyckades klocka 2500k till 4.7ghz, och 2600k till 4.9ghz.

På den nya generationen lyckades de klocka 3570K till 4.6ghz och 3770K till 4.7ghz.

När vi konsumenter tar över klockningen kan vi troligtvis pressa den högre, som vi gjorde med sandy bridge.

Men den nya generationen är betydligt mer effektiv per clock, se http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Många av de som är "upprörda" verkar inte förstå att ghz inte är hur "snabb datorn är på att lösa en uppgift" utan enbart ett mått på hur många gånger transitorerna slås av och på under en sekund. Det betyder inte att en 4ghz pentium 4 är snabbare än en 3.4ghz av nuvarande generation från amd/intel.

För att svara din fråga: Bortser du från priserna så finns det ingen som helst fördel att välja 2500k,2600k och 2700k.. utifrån ett prestanda perspektiv.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

mindre chip yta -> större krav på bra termisk kontakt mellan chip och heat spreader -> "fail by design" om man försämrat den termiska kontakten på ivy jämfört sandy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Men varför sälja dessa Ivy Bridge som K-processorer om de suger?

Ska vi välja motsvarande Sandy Bridge 2500K/2600K/2700K i stället för dessa nya? Argument för och emot? Om vi bortser från prisskillnaderna och bara jämför som de är?

De suger inte..
De klockar ju fortfarande lika bra som den förra generationen men blir varmare.
4,7Ghz är väll ändå helt okej?
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

... Vi måste avvakta mer data och inte gå på spekulationer.

Du inser väl att du öppnar upp för ännu mera spekulation med det uttalandet, att det kan vara ett allvarligare fel i chipets transistorkonstruktion som sådant? Här om året, så fick ju Intel återkalla alla Sandy Bridge moderkort pga designfel i en krets. Har de otur, kanske de gjort ett designfel igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Troligtvis är det bara billigare att tillverka. Förstår inte varför alla börjar tänka konspiratoriskt kring överklockning. Överklockare är inte något jättesegment som intel tjänar storkovan på jämfört med laptopar och företagskunder.

Nu kommer någon stackars produktionstekniker att få sparken från Intel.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Rapidact:

Du inser väl att du öppnar upp för ännu mera spekulation med det uttalandet, att det kan vara ett allvarligare fel i chipets transistorkonstruktion som sådant? Här om året, så fick ju Intel återkalla alla Sandy Bridge moderkort pga designfel i en krets. Har de otur, kanske de gjort ett designfel igen?

Tyckte jag uppmanade till att inte spekulera

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

se till att det är en som kör med pasta bara, vet att e4300 och förmodligen övriga e4xxx körde med skiten men har ingen aning om det finns senare ex också. Är betydligt svårare med dom som är lödda men inte helt omöjligt, man ska dock i princip räkna med att misslyckas från början om man ger sig på dom.

justja vid närmare eftertanke är det ju en 6750 så den får nog extraknäcka som linuxburk ett tag framöver tills den är redo att stiga upp på offer altaret

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Du inser väl att du öppnar upp för ännu mera spekulation med det uttalandet, att det kan vara ett allvarligare fel i chipets transistorkonstruktion som sådant? Här om året, så fick ju Intel återkalla alla Sandy Bridge moderkort pga designfel i en krets. Har de otur, kanske de gjort ett designfel igen?

Sluta försöka trolla..
Värmeöverföringen har inget med hur transistorkonstruktionen ser ut.
Då Sweclockers lyckades klocka 3570K till 4.6ghz och 3770K till 4.7ghz så är den eventuella designmissen rätt obetydlig.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Självklart kommer Intel att snåla och se till att det inte går att klocka, det är en helt logisk utveckling nu när amd inte jagar dem, vi som varit med ett tag mins hur dyra och oklockvänliga cpuerna var innan amd kom in på allvar, nu får intel återigen fritt spelrum och kan då ta rejält betalt och samtidigt snåla in på allt, det kommer säkert en klockningsspärr i nästa generations cpuer som totalt låser cpuerna.

Nej Tack. Jag minnes också dem tiderna och vill inte ha tillbaka dem. Men jag tror inte Intel är så dumma att de börjar med sådana farsoner igen. De har K och X modellerna. Tror mer att det var en fråga om förproduktion modeller.

Skrivet av Lösbonde:

För att svara din fråga: Bortser du från priserna så finns det ingen som helst fördel att välja 2500k,2600k och 2700k.. utifrån ett prestanda perspektiv.

"Bortser du från priserna" ???? Kunde man bortse från priset så skulle all köra med 3960X och ingen Celeron skulle säljas i hela världen.

Idag är 2500K/2600K/2700K ett bättre köp pga priserna. Den prestandard vinsten motsvarar inte på långa vägar prisskillnaden.
Men priserna kommer att gå ner.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Sluta försöka trolla..
Värmeöverföringen har inget med hur transistorkonstruktionen ser ut.
Då Sweclockers lyckades klocka 3570K till 4.6ghz och 3770K till 4.7ghz så är den eventuella designmissen rätt obetydlig.

Detta borde inte va så svårt att utreda då?

Okey, eftersom de plockat bort värmespridaren, då borde de kunna samla in och jämföra "datat" om något? dvs se vilka temperaturer som genereras under samma frekvenser jämfört med tidigare generation? Givetvis behöver de montera kylning på något sätt direkt mot själva chippet förbi "den felande länken"... men "kontaktytan" borde ju bli större på den äldre Sandy Bridge i och med att chippet är större, inte sant?

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Nej Tack. Jag minnes också dem tiderna och vill inte ha tillbaka dem. Men jag tror inte Intel är så dumma att de börjar med sådana farsoner igen. De har K och X modellerna. Tror mer att det var en fråga om förproduktion modeller.

"Bortser du från priserna" ???? Kunde man bortse från priset så skulle all köra med 3960X och ingen Celeron skulle säljas i hela världen.

Idag är 2500K/2600K/2700K ett bättre köp pga priserna. Den prestandard vinsten motsvarar inte på långa vägar prisskillnaden.
Men priserna kommer att gå ner.

Läs hans fråga, hans fråga var "Om man bortser ifrån priserna..."
Han liksom några andra i tråden trodde att Ivy Bridge inte var bättre än sandy bridge.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Känner jag doften av ännu en återkallelse?

Tråkigt när så små fel kan orsaka stora problem.

Hoppas du inte är allvarlig. Problemet existerar inte för intel utan endast för överklockare. Jag tror inte intel bryr sig speciellt mycket. Skulle det bli ett större problem "kanske" de skulle kunna tänka sig en åtgärd men som det är nu så existerar inget problem. I stockspeed fungerar processorn utomordentligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Märker att det fortfarande är de som tror att Intel säljer IB mycket dyrare än SB. Eller det verkar vara det de allra flesta tror.

Permalänk

Detta är snudd på skandal.
Hoppas verkligen Intel fixar detta så fort som möjligt, ut med en ny batch bara, easy peasy, har svårt att tro att Intel skulle låta saken vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Detta borde inte va så svårt att utreda då?

Okey, eftersom de plockat bort värmespridaren, då borde de kunna samla in och jämföra "datat" om något? dvs se vilka temperaturer som genereras under samma frekvenser jämfört med tidigare generation? Givetvis behöver de montera kylning på något sätt direkt mot själva chippet förbi "den felande länken"... men "kontaktytan" borde ju bli större på den äldre Sandy Bridge i och med att chippet är större, inte sant?

Nej, IB har 26% mindre die area än SB.
Samma Vcore på mindre yta=högre tempratur.
Det här märks speciellt när man överklockar och höjer Vcore.

Skrivet av jaquith (från tomshardware):

Physics, greater efficiency requires less current, problem the Ivy Bridge is requiring the same or more than the 'inefficiency' of the 32nm Sandy Bridge. Explanation, flaw in design.

The Chip size (cooling area) for the IB is the same as the SB, Chip size/cooling area 1.48" x 1.48" / 3.75cm x 3.75cm; the die size for the SB = 216 mm² vs IB = 160 mm² or 26% smaller. IB efficiency would further suggest (operative word 'suggest') a much lower vCore to be required (i.e. less voltage); problem the vCore isn't less.

"Current 22nm chips have high voltage, higher than they should have. The values are similar to Sandy Bridge chips. Properly should be the default voltage below 1V and it is not now. But Ivy Bridge needs a lower voltage, at the same voltage as Sandy Bridge consumption and temperature is significantly higher due to higher currents in the chip."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Tyckte jag uppmanade till att inte spekulera

Det är dock kul.

Men även om de skulle gjort någon miss med de nya trigate eller va de kallar transistorerna så drar ju ib mindre ström än sb o all effekt blir ju till värme. Så även om något skulle vara fel så borde inte det i sig göra proppen varmare?

Permalänk
Medlem

Möjligt att detta inte gör hela skillnaden men troligtvis en del i det hela, det lär ju inte göra saken bättre iaf.
Kanske dags att intel jobbar lite mer på effektivare kylning...fast frågan är om dom bryr sig tillräckligt om att överklockning ska vara effektivt.

Ska bli intressant att se hur det går efter nästa krympning. Fast det dröjer nog ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hoppas du inte är allvarlig. Problemet existerar inte för intel utan endast för överklockare. Jag tror inte intel bryr sig speciellt mycket. Skulle det bli ett större problem "kanske" de skulle kunna tänka sig en åtgärd men som det är nu så existerar inget problem. I stockspeed fungerar processorn utomordentligt.

Köper du en K-modell så lär du till 99.9% stor sannolikhet ha överklockning i tankarna, och du som konsument betalar extra för denna funktion. 20 grader högre värme vid överklockning, och därmed överstiga rek. maxtemperatur, skulle jag i alla fall inte acceptera som konsument, speciellt inte när Ivy Bridge har lägre strömförbrukning.

Defekt vara (I det här fallet för lite kylpasta som påverkar produktens kvalité och livslängd) = RMA

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Köper du en K-modell så lär du till 99.9% stor sannolikhet ha överklockning i tankarna, och du som konsument betalar extra för denna funktion. 20 grader högre värme vid överklockning, och därmed överstiga rek. maxtemperatur, skulle jag i alla fall inte acceptera som konsument, speciellt inte när Ivy Bridge har lägre strömförbrukning.

Defekt vara (I det här fallet för lite kylpasta som påverkar produktens kvalité och livslängd) = RMA

För lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Du har jämfört olika kylpastor som du monterat på en stor heatspreader. Varför är detta relevant?
Hade varit en sak om du åtminstone hade haft en lödd överföring som jämförelse mot kylpasta, men nu är det skillnad i både jämförd areal och material.

Heatspreadern på en Core 2 ser ut att ha runt fyra-fem gånger så stor yta som kislet inuti en ivy bridge. Enligt overclockers har tennet cirka 16 gånger bättre överföringskapacitet.

Även om man ignorerar tennets totalt överlägsna värmeledningsförmåga, så blir en lödd förbindelse automatisk bättre, av flera anledningar:

1: Kapilärverkan som uppstår när tennet är flytande gör att mängden luft som fångas mellan kärnan och IHS blir mindre än med pasta.

3: kapilärverkan gör också att tennet fyller ut ojämnheterna mellan cpu och IHS bättre.

2: Avståndet mellan kärnan och IHS blir mindre med en lödd förbindelse. Detta pga att tennet lättare flyter undan när man för samman IHS och kärna jämfört med kylpasta.

Visst, vill man vara petig så har Andreas rätt, overclockers har inte bevisat sin tes att det BARA är pga detta som får högre temperaturer, men med stöd i ovanståenda kan man lugnt räkna med att det gör stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Känns som att detta kan vara förklaringen till de höga temperaturerna i min värld. Om man jämför 3770K och 2700K så drar 3770K 17W mindre på full last men är trots det 3 grader varmare, detta med samma kylare! Säger sig självt att det är sämre värmeöverföring mellan processorkärna och kylfläns i Ivy Bridge än för Sandy Bridge. Dock säger inte detta exakt vad problemet beror på.

Överklockar man blir det än värre. 3770K drar 7W mindre vid 4.7ghz men är trots det 18 grader varmare. Borde vara tvärt om. Gissningsvis är intre problemet kontakt mellan kylare och processorns värmespridare då alla recensenter har samma problem. Känns som problemet ligger i kontakten mellan kärnan och värmespridaren eller att kretsen i sig är mindre...

Om det nu är såhär så gör det kretsen klart mycket sämre för överklockning eller system där man vill ha låg ljudnivå. Man får helt enkelt använda en betydligt kraftigare (och bullrigare) kylning än vad man hade kunnat haft om värmeöverföringen hade varit i klass med Sandy Bridge.

Verkar också konstigt om detta skulle bara vara på recensionsexemplaren, har svårt att tro att de skulle skilja mot produktionsexemplaren då Intel vill ha bra överklocknings och temperaturresultat för att sälja K varianterna av Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

För lite?

Eller kylpasta överhuvudtaget Läste "undermålig kylpasta" och det kopplades fel i huvudet på mig

När jag läser artikeln lite mer noggrant så är det ju ännu snålare av dom än vad jag trodde.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Verkar som att Intel känner sig väldigt säkra på tronen. Inte bra för oss konsumenter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrankkTankk:

mindre chip yta -> större krav på bra termisk kontakt mellan chip och heat spreader -> "fail by design" om man försämrat den termiska kontakten på ivy jämfört sandy.

Lär väl inte ta så lång tid innan någon spänner flänsen mot cpun utan ihs. O då får vi svaret på om det är storleken vs effekten eller om det är dålig värmeöverföring mellan cpu och ihs.

@gender bender
Check

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Amd64 var inte billig, den sopade mattan med intel o gick svalt o fint.
Det blev ingen större skillnad av att ta bort ihs. Om ihs eller flänsen inte var konkav/konvex, o då hade det gjort mer att lappa istället.

Nu tänkte jag i nutid plus/minus ett par år. AMD64 var ju ändå 6-7 år sedan nu, antik historia i den här branchen.

Skrivet av Sgt. Stinger:

Även om man ignorerar tennets totalt överlägsna värmeledningsförmåga, så blir en lödd förbindelse automatisk bättre, av flera anledningar:

1: Kapilärverkan som uppstår när tennet är flytande gör att mängden luft som fångas mellan kärnan och IHS blir mindre än med pasta.

3: kapilärverkan gör också att tennet fyller ut ojämnheterna mellan cpu och IHS bättre.

2: Avståndet mellan kärnan och IHS blir mindre med en lödd förbindelse. Detta pga att tennet lättare flyter undan när man för samman IHS och kärna jämfört med kylpasta.

Visst, vill man vara petig så har Andreas rätt, overclockers har inte bevisat sin tes att det BARA är pga detta som får högre temperaturer, men med stöd i ovanståenda kan man lugnt räkna med att det gör stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett av de bättre inläggen här. Även fast inga konkreta bevis finns, så tyder alla ledtrådar på att så är fallet.

EDIT: Själv tänkte jag vänta till nästa "tock" i Intels schema, dvs den sista versionen på 22nm vilket lär bli haswell. Eller så väntar jag tills 14nm.

Permalänk

Va i hela h**. Detta är fel ställe att spara pengar på intel!!!

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk

Hade tänkt att uppgradera nu när Ivy Bridge släpps och kommer nog att göra detta då detta problem inte är något som direkt rör mig. Har aldrig varit någon super-överklockare.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Sicken fatal miss av Intel om det nu visar sig vara orsaken. Skjuta sig själv i foten hade varit en bättre idé.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nu tänkte jag i nutid plus/minus ett par år. AMD64 var ju ändå 6-7 år sedan nu, antik historia i den här branchen.

Ett av de bättre inläggen här. Även fast inga konkreta bevis finns, så tyder alla ledtrådar på att så är fallet.

EDIT: Själv tänkte jag vänta till nästa "tock" i Intels schema, dvs den sista versionen på 22nm vilket lär bli haswell. Eller så väntar jag tills 14nm.

Snabb googling http://www.overclock.net/t/519403/naked-ihs-removed-i7-920-d0...
Enligt detta ser dock de halvdana resultaten ut att vara liknande de på a64 (hur gammal den än är).

Att jag sökte just på i7 920 var för att jag vill minnas den gjorde av med massor av effekt.

Jag spekulerar också endast, men ställer mig tveksam till att just användandet av kylpasta istället för "ten" är den stora boven i dramat.