Permalänk
Skrivet av ian9696:

har inte wifi sak i datorn, får inskaffa det

Wifi-sak?

Men alltså att du ska koppla ihop telefonen och datorn via sladd, och att telefonen ska vara uppkopplad till Wifi

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Hej

Är dina föräldrar nära släkt? något är jäkligt fel om ett barn kan ställa ultimatum på föräldrar och dessutom komma undan med det.
tänk om man hade gjort det hemma undra vilket som kommit först, långsparken eller eller resväskan med en karta vart mitt nya boende hos soc ligger
Du har inte funderat på att det finns anledningar till att föräldrar kan verka dumma i huvudet? Typ att dom älskar sina bortskämda ungar och vill hålla dom borta från sådant som kan förstöra hela framtiden för en person.

/Aragon

Skrivet av xfmimd:

Min pappa försökte detta en gång på mig för nått årsen när jag var 15... Intresserad av allt som hade med programmering och ruinera för allt och alla dvs: Hacking. Gjorde som så att jag blockerade mamma och pappa från routern

Gick inge vidare då jag fick dator förbud så dom knyckte den för mig... Som tur var hade jag sparat undan lite pengar och köpte en ny 2 dagar senare. Blockade dom igen och formaterade pappas dator. Vilket han blev pist över och tog den datorn med...

Fasen med skäll jag fick

Lånade en kompis reserv burk och upprepade skiten samtidigt som jag lyckades ruinera vår router(vill inte connecta längre tack vara att den inte tog imot något internet längre)

Gav min pappa ett ultimatum och skaffade en ny router. Och nu är det bara jag som har kontrollen över routern

Nu så står jag för allt här hemma som har med dator och göra då jag är mest kunnig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av börnen:

Till alla som tycker att han ska ändra MAC-adress; tänk om hans pappa gjort det som jag har gjort, begränsat nätverket till ENDAST de mac-adresser som han godkänt?

Då skaffar man ett 3G-modem, byter router eller drar till ett internetcafe. Det är ett krig ni inte kan eller bör vinna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Din farsa verkar inte lita på dig för 5 öre..

Såna där regler som han sätter upp får bara motverkande effekt som du just nu försöker få till..

Men skolan kanske går bra pga att han satt just denna regel har du tänkt på det....

Annars hade du kanske spelat,surfat in på sena nätterna..

Fast det där är ju individuellt. Jag spelade alltid långt förbi 00:00 men kom bara försent en enda gång. Jag hade dessutom 295 poäng (runt där, tror det var 295) när jag gick ut högsstadiet och då hade jag bara suttit med på lektionerna och helt ignorerat all form av läxor. Dit fram krävs ju knappast plugg.

Tvivlar inte en sekund på att i princip alla är kapabla att göra samma ska. Killen verkar ju knappast trög. Att det skulle vara på grund av minimalt datoranvändade skolan går bra är ju ganska lätt att motbevisa, men han ges ju inte chansen. Det osar lite Kim Jong över det.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk

Läst några trådar om "internetdiktarörer" på sistone.

När jag väl var nog gammal för att inte ha "läggningsdags" så hade min mor inga restriktioner på internet etc. Det funkade bra då min mor litade på mig. Jag satt uppe till 1-2 vissa skolnätter och lirade men sen fick man tiga sig iväg till skola lik förbannat trött som en åsna. Jag kan meddela att jag var en jävla latmask och otroligt ointresserad av skolan men lyckades hålla alla bollar i luften och gå ut med helt klart godkända betyg.

Sen tycker jag att det läggs alldeles för stor tyngd på gymnasiebetyg i dagens skola. Gymnasiet är en tid att HA KUL och LEKA. Det är sista åren innan det börjar på "allvar". I dagens Sverige är det otroligt få linjer som kräver absolut bästa betyg.

Jag LIDER med er barn som inte har föräldrar som låter er ha er frihet och inte ens LITAR eller GER ER EN CHANS att visa självdisciplin.

Permalänk
Medlem

Kan bara konstatera att sålänge man själv inte har barn så är det nog väldigt svårt att förstå faderns handlande i detta fall. Men när ni väl själva ynglar av er och ungen gapar och skriker för att denne inte får.... ja vad det nu kommer vara i framtiden som barnen gör... så kommer ni att förstå att det är föräldrars ansvar att uppfostra sin avkomma. De bättre "lägger sig i" allt eftersom de är måna om barnen - finns inte en enda förälder som gör så "bara för att jävlas". Sen finns det självklart olika sätt att hantera situationer - lättaste är ju självklart att bara begränsa/förbjuda saker som man som förälder inte har ork/tid/lust att förstå för att livet är fullkomligt fullt med ansvarsområden och annat tjafs som man helst vill glömma när man är hemma och vill koppla av efter jobbet. När man befinner sig i "terror-åldern" 13-19 (beroende på mognad) så har man inte förmågan att förstå eller uppskatta det faktum att ens föräldrar faktiskt bara vill dig väl och vill förbereda dig för verkligheten. Ni som nu genast tänker "Min/mina föräldrar är helt sjuka i huvet" bekräftar bara det jag skriver ovan. Vänta några år så förstår ni nog bättre.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva här.
Jag har ett liknande problem, dock inte att föräldrarna stänger av internet ( de vet inte hur man gör), men att jag helt enkelt inte får använda datorn efter kl 20.00
Jag är snart 17, vad fan ska jag göra? blir vansinnig.
De är helt omöjliga att resonera med när det gäller den här saken.

Permalänk
Skrivet av z0dan:

Måste bara skriva här.
Jag har ett liknande problem, dock inte att föräldrarna stänger av internet ( de vet inte hur man gör), men att jag helt enkelt inte får använda datorn efter kl 20.00
Jag är snart 17, vad fan ska jag göra? blir vansinnig.
De är helt omöjliga att resonera med när det gäller den här saken.

Vad har du gjort för att förtjäna en sån behandling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Fast det där är ju individuellt. Jag spelade alltid långt förbi 00:00 men kom bara försent en enda gång. Jag hade dessutom 295 poäng (runt där, tror det var 295) när jag gick ut högsstadiet och då hade jag bara suttit med på lektionerna och helt ignorerat all form av läxor. Dit fram krävs ju knappast plugg.

Tvivlar inte en sekund på att i princip alla är kapabla att göra samma ska. Killen verkar ju knappast trög. Att det skulle vara på grund av minimalt datoranvändade skolan går bra är ju ganska lätt att motbevisa, men han ges ju inte chansen. Det osar lite Kim Jong över det.

Skrivet av Överkill:

När jag väl var nog gammal för att inte ha "läggningsdags" så hade min mor inga restriktioner på internet etc. Det funkade bra då min mor litade på mig. Jag satt uppe till 1-2 vissa skolnätter och lirade men sen fick man tiga sig iväg till skola lik förbannat trött som en åsna. Jag kan meddela att jag var en jävla latmask och otroligt ointresserad av skolan men lyckades hålla alla bollar i luften och gå ut med helt klart godkända betyg.

Sen tycker jag att det läggs alldeles för stor tyngd på gymnasiebetyg i dagens skola. Gymnasiet är en tid att HA KUL och LEKA. Det är sista åren innan det börjar på "allvar". I dagens Sverige är det otroligt få linjer som kräver absolut bästa betyg.

Det är visserligen sant att många kan klara både högstadium och gymnasium utan att göra läxor eller läsa i böckerna. Ett problem med det är att då lär man sig aldrig någon studieteknik och det förutsätts på universitetet att man har från dag 1. Man kan lätt tappa 1-2 år i början av sin högskoleutbildning bara på att man inte vet hur man läser en bok på ett sådant sätt att man får ut det som är viktigt. (med vad det innebär i ökade studielån samt besvär med csn när man inte tar sina poäng...). Jag vet inte om det hände just er men det hände för mig och jag vet flera andra, det kan lätt bli en chock då man först inte fattar vad som är fel när det gått så bra med skolan innan.

För mig var det svåra i början av högskolan att lära mig disponera min tid: dels acceptera att man måste lägga en (större) del av sin icke schemalagda tid till plugg, dels att ta mig i kragen och faktiskt plugga trots att provet inte är i morgon. Det är precis den typen av ansvarstagande som trådstartarens far verkar försöka lära ut, oavsett om man tycker att han gör det på ett bra sätt eller inte. Det handlar inte bara om framtida högskolestudier utan om förberedelse för vuxenlivet i allmänhet.

Till trådstartaren: Jag kan inte avgöra om det är du eller din far som har mest rätt i detta fallet. Men det rimliga vore att du måste visa både för din far och dig själv att du kan hantera en obegränsad tillgång till internet utan att det går ut över skola, sömn och familj. Om han inte låter eller har låtit dig försöka med det så är det han som är okonstruktiv.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det är visserligen sant att många kan klara både högstadium och gymnasium utan att göra läxor eller läsa i böckerna. Ett problem med det är att då lär man sig aldrig någon studieteknik och det förutsätts på universitetet att man har från dag 1. Man kan lätt tappa 1-2 år i början av sin högskoleutbildning bara på att man inte vet hur man läser en bok på ett sådant sätt att man får ut det som är viktigt. (med vad det innebär i ökade studielån samt besvär med csn när man inte tar sina poäng...). Jag vet inte om det hände just er men det hände för mig och jag vet flera andra, det kan lätt bli en chock då man först inte fattar vad som är fel när det gått så bra med skolan innan.

För mig var det svåra i början av högskolan att lära mig disponera min tid: dels acceptera att man måste lägga en (större) del av sin icke schemalagda tid till plugg, dels att ta mig i kragen och faktiskt plugga trots att provet inte är i morgon. Det är precis den typen av ansvarstagande som trådstartarens far verkar försöka lära ut, oavsett om man tycker att han gör det på ett bra sätt eller inte. Det handlar inte bara om framtida högskolestudier utan om förberedelse för vuxenlivet i allmänhet.

Till trådstartaren: Jag kan inte avgöra om det är du eller din far som har mest rätt i detta fallet. Men det rimliga vore att du måste visa både för din far och dig själv att du kan hantera en obegränsad tillgång till internet utan att det går ut över skola, sömn och familj. Om han inte låter eller har låtit dig försöka med det så är det han som är okonstruktiv.

Du skrev som om du läst mina tankar. Jag känner igen mig exakt i det du säger, sjukt!

Jag gled på en räkmacka igenom högstadiet och gymnasiet med vg/mvg 50/50 i alla ämnen, behövde inte lägga värst mycket tid på plugg för allt gick bra iaf, sen började jag högskolan och ja.... jag har lite att göra just nu kan jag säga, det kom som en 2 års lång chock hur jävla illa det går för mig i skolan just nu och det tar något fruktansvärt på krafterna både psykiskt och fysiskt att det är så tufft nu, det är fruktansvärt svårt att lägga i två högre växlar när man gått på kryssningsfart i 5-6 år....

Så till TS, om det går bra för dig i skolan och du vill visa din pappa att du kan hantera internet.. så ta ansvar hemma utan att dem ska behöva be dig, föräldrar älskar när man gör hushållsarbete (tömma sopor, ta hand om disken, dammsug, röjj upp) UTAN att dem ska behöva be dig. Plugga lite hemma så din pappa ser det, städa så din pappa ser det och ta reda på varför han satte upp reglerna om han säger att det inte har med skolan att göra. Skötte du dig inte med nått innan reglerna kom? satte han upp dem bara för att? Är han orolig över att någonting ska inträffa som du visat tecken på utan att du är medveten om det?

Ta ansvar, visa att du tar ansvar och resonera, sånt vill föräldrar se att deras barn gör. Är han fortfarande helt oresonabel efter du visat att du vuxit ett snäpp eller två, ja då får du härda ut och flytta när du är 18.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Du formaterade din farsas dator? Du tänkte inte på att han eventuellt hade sparade bilder etc. etc. som var värdefulla för honom? Ovanstående är bara väldigt väldigt respektlöst.

Tror du jag är så dum? hade ju backupat disken

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av aragon:

Hej

Är dina föräldrar nära släkt? något är jäkligt fel om ett barn kan ställa ultimatum på föräldrar och dessutom komma undan med det.
tänk om man hade gjort det hemma undra vilket som kommit först, långsparken eller eller resväskan med en karta vart mitt nya boende hos soc ligger
Du har inte funderat på att det finns anledningar till att föräldrar kan verka dumma i huvudet? Typ att dom älskar sina bortskämda ungar och vill hålla dom borta från sådant som kan förstöra hela framtiden för en person.

/Aragon

Nära släkt...

Nej det är dom inte. Bortskämd vill jag heller inta kalla mig. Ultimatumet var väll mer att jag förklarade att som andra barn i min ålder har någon form av hobby/aktivitet och min var datorn Sedan så bablade jag på om att jag var tillräkligt gammal(jag vet:)) och sedan så så gav dom med sig efter jag bad dom snällt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSilver:

Vad har du gjort för att förtjäna en sån behandling?

Inget direkt, jag sköter skolan ( någorlunda) tränar aktivt osv allt det där , det enda jag ber om är att få sitta vid datorn efter kl 8 men tydligen så är det livsfarligt.

Permalänk
Medlem

Skulle ju kunna vara det där ( någorlunda ) som sätter käppar i hjulet för dig.
Sätt dig med honom och prata face to face. Bättre det än att planera att gå bakom ryggen på honom. Det är väl ändå de som betalar ditt internet, deras hus / lägenhet du bor i och de som betalar räkningarna?

Kanske erbjuda din far att du får tillgång till mer internet tid i utbyte mot att du inte missar plugget alls + nånting han vill ha gjort hemma som inte han kanske har tid för. Städa...tvätta...diska etc.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Skulle ju kunna vara det där ( någorlunda ) som sätter käppar i hjulet för dig.
Sätt dig med honom och prata face to face. Bättre det än att planera att gå bakom ryggen på honom. Det är väl ändå de som betalar ditt internet, deras hus / lägenhet du bor i och de som betalar räkningarna?

Kanske erbjuda din far att du får tillgång till mer internet tid i utbyte mot att du inte missar plugget alls + nånting han vill ha gjort hemma som inte han kanske har tid för. Städa...tvätta...diska etc.

Blanda inte ihop mig med TS nu ^^
Jag har ett annat problem än TS, ursäkta för att jag "snodde" tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0dan:

Blanda inte ihop mig med TS nu ^^
Jag har ett annat problem än TS, ursäkta för att jag "snodde" tråden.

Du kan gott diska och hänga lite tvätt med för en extra kvart på den dära facebooktjottafräs sajten eller för att jaga pixeldrakar i nån grotta

It all comes down to att prata med era päron och inte jaga svar av folk på forum i slutändan. Överaska föräldrarna med lite vuxet agerande så ska ni se att det går bättre än att ligga i bakhåll på routern med en avbitartång och nynna på Mission Impossible låten.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Du kan gott diska och hänga lite tvätt med för en extra kvart på den dära facebooktjottafräs sajten eller för att jaga pixeldrakar i nån grotta

It all comes down to att prata med era päron och inte jaga svar av folk på forum i slutändan. Överaska föräldrarna med lite vuxet agerande så ska ni se att det går bättre än att ligga i bakhåll på routern med en avbitartång och nynna på Mission Impossible låten.

Jag gör det regelbundet, och har erbjudit mig att göra det i större utsträckning. Jag är villig att samarbeta men de är inte det.

Permalänk
Medlem

Visa honom tråden om du tror att han tar det bra och inte som om du bara försöker få redskap till att bryta hans regler, typ att det resutlerar i nått sånhär; http://www.youtube.com/watch?v=kl1ujzRidmU

I övrigt så tror jag att det kanske faktiskt finns en anledning bakom begränsningen för dig, fråga honom var vuxen och prata.. Bara för att han inte kanske agerar vuxet med att begränsa från första början kan det vara en bra idé.

Permalänk
Medlem

Nu menar jag inte att "ansvarstagande" är fel anledning/ursäkt för begränsning som förädrarna sätter, men jag finner metoden "tärnkastning" personen måste använda för att få reda på något om "varför" - då det drar bara ut mer tid och inget produktivt sker. Är det verkligen för mycket begärt att be vänligt sonen/dottern om hjälp i huset och städa rummet och förklara varför?

1. Sköt skolan, annars får du inte sitta vid datorn efter klockan X (exempelvis).
2. Städa rummet, annars får du inte månadspengen/studiebidraget.
3. Hjälp i hemmet, annars utegångsförbud/mindre pengar/mindre datortid.

Där är det snabbt och lätt sammanfattat för personen, fylls inte dessa så är det konsekvenser och INGET av dom är för mycket begärt och samtidigt blir det snabbare produktivt om man bara talar om det.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Poängsystem

Intressant tråd.

Här kommer ett poängförslag: (1 P = 1 Tim)

Diska 1 dag (frukost, middag) : 1 P
Tvätta hänga: 1 P
Tvätta & Vaxa pappas bil: 2 P
Stryka alla kläder: 2 P
Handla mat: 1P
Dammsuga/torka golv: 1P
Betyg över E per termin: 12P per vecka
Påvisande av andra intressen (snickra, Sjunga i kör, e.t.c) 10P per vecka.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Du skrev som om du läst mina tankar. Jag känner igen mig exakt i det du säger, sjukt!

Jag gled på en räkmacka igenom högstadiet och gymnasiet med vg/mvg 50/50 i alla ämnen, behövde inte lägga värst mycket tid på plugg för allt gick bra iaf, sen började jag högskolan och ja.... jag har lite att göra just nu kan jag säga, det kom som en 2 års lång chock hur jävla illa det går för mig i skolan just nu och det tar något fruktansvärt på krafterna både psykiskt och fysiskt att det är så tufft nu, det är fruktansvärt svårt att lägga i två högre växlar när man gått på kryssningsfart i 5-6 år....

Kul att kunna utbyta erfarenheter. En tröst är att det fixar sig efter en tid bara man inte ger upp direkt (detta är 14-15 år sedan för mig nu). Men den tiden det tar att komma på problemet och lära sig studietekniken och självkontrollen hade man kunnat använda bättre på högskolan än till det. Om man dessutom som jag börjar plugga direkt efter gymnasiet så har man varken haft tid att reflektera över sin studieteknik eller mogna särskilt mycket jämfört med ett år innan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Ja eller så är man en förälder som kan uppfostra sitt barn utan att muta;-)
och klarar man inte det kanske inte barn var en så bra ide? (inte hund heller för den delen, men kanske en katt?)

/Aragon

Skrivet av PickePock:

Intressant tråd.

Här kommer ett poängförslag: (1 P = 1 Tim)

Diska 1 dag (frukost, middag) : 1 P
Tvätta hänga: 1 P
Tvätta & Vaxa pappas bil: 2 P
Stryka alla kläder: 2 P
Handla mat: 1P
Dammsuga/torka golv: 1P
Betyg över E per termin: 12P per vecka
Påvisande av andra intressen (snickra, Sjunga i kör, e.t.c) 10P per vecka.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av PickePock:

Intressant tråd.

Här kommer ett poängförslag: (1 P = 1 Tim)

Diska 1 dag (frukost, middag) : 1 P
Tvätta hänga: 1 P
Tvätta & Vaxa pappas bil: 2 P
Stryka alla kläder: 2 P
Handla mat: 1P
Dammsuga/torka golv: 1P
Betyg över E per termin: 12P per vecka
Påvisande av andra intressen (snickra, Sjunga i kör, e.t.c) 10P per vecka.

Tycker du ärligt talat att det ska behövas göra en massa saker för att få tillgång till internet? Visst, kanske förr när det var en minuttaxa på det men att sätta såpass hårda begränsningar på ungdomar när det gäller internet och att sitta vid datorn nu för tiden gör dom oftast bara frustrerade, dom förstår helt enkelt inte varför det ska förbjudas när "alla" andra dom känner får göra som dom vill, tidigare generationer verkar ha svårigheter att förstå just varför barnen känner för att sitta där om kvällarna när det finns så mycket annat att göra, när föräldrarna själva sitter och drar sig framför teven.

Han sköter skolan och verkar ha tillräckligt med vett i skallen att sköta det även utan begränsningar på internet, varför ska det då behöva "förtjänas"?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Kan bara konstatera att sålänge man själv inte har barn så är det nog väldigt svårt att förstå faderns handlande i detta fall. Men när ni väl själva ynglar av er och ungen gapar och skriker för att denne inte får.... ja vad det nu kommer vara i framtiden som barnen gör... så kommer ni att förstå att det är föräldrars ansvar att uppfostra sin avkomma. De bättre "lägger sig i" allt eftersom de är måna om barnen - finns inte en enda förälder som gör så "bara för att jävlas". Sen finns det självklart olika sätt att hantera situationer - lättaste är ju självklart att bara begränsa/förbjuda saker som man som förälder inte har ork/tid/lust att förstå för att livet är fullkomligt fullt med ansvarsområden och annat tjafs som man helst vill glömma när man är hemma och vill koppla av efter jobbet. När man befinner sig i "terror-åldern" 13-19 (beroende på mognad) så har man inte förmågan att förstå eller uppskatta det faktum att ens föräldrar faktiskt bara vill dig väl och vill förbereda dig för verkligheten. Ni som nu genast tänker "Min/mina föräldrar är helt sjuka i huvet" bekräftar bara det jag skriver ovan. Vänta några år så förstår ni nog bättre.

Jag har barn och jag hade aldrig strypt internetåtkomsten om hon kan berätta vad hon ska göra och kan visa att hon sköter skola/etc vid sidan av.
Gör hon inte det så är det givetvis en annan sak.
Nu skriver ju TS såklart som han vill att vi ska uppfatta problemet, men det låter som en dålig relation.

Skrivet av Oegat:

Det är visserligen sant att många kan klara både högstadium och gymnasium utan att göra läxor eller läsa i böckerna. Ett problem med det är att då lär man sig aldrig någon studieteknik och det förutsätts på universitetet att man har från dag 1. Man kan lätt tappa 1-2 år i början av sin högskoleutbildning bara på att man inte vet hur man läser en bok på ett sådant sätt att man får ut det som är viktigt. (med vad det innebär i ökade studielån samt besvär med csn när man inte tar sina poäng...). Jag vet inte om det hände just er men det hände för mig och jag vet flera andra, det kan lätt bli en chock då man först inte fattar vad som är fel när det gått så bra med skolan innan.

För mig var det svåra i början av högskolan att lära mig disponera min tid: dels acceptera att man måste lägga en (större) del av sin icke schemalagda tid till plugg, dels att ta mig i kragen och faktiskt plugga trots att provet inte är i morgon. Det är precis den typen av ansvarstagande som trådstartarens far verkar försöka lära ut, oavsett om man tycker att han gör det på ett bra sätt eller inte. Det handlar inte bara om framtida högskolestudier utan om förberedelse för vuxenlivet i allmänhet.

Till trådstartaren: Jag kan inte avgöra om det är du eller din far som har mest rätt i detta fallet. Men det rimliga vore att du måste visa både för din far och dig själv att du kan hantera en obegränsad tillgång till internet utan att det går ut över skola, sömn och familj. Om han inte låter eller har låtit dig försöka med det så är det han som är okonstruktiv.

Man kan glida igenom högskolan på samma räkmacka. Du är inne på rätt spår, det många missar, och det gäller både studenter och många lärare, är att det är skitsamma om du lär dig saker inom vilket ämne du nu råkar hålla på med, det enda viktiga med hela skolan är att du lär dig att lära dig saker. Det är det som har någon betydelse i yrkeslivet. Visst är det bra att lära sig grunderna inom vilken inrikning du nu råkar läsa, men du kommer ändå få lära om dig när du väl börjar jobba.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Skaffa ett trådlöst nätverkskort och snylta på grannens nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Kul att kunna utbyta erfarenheter. En tröst är att det fixar sig efter en tid bara man inte ger upp direkt (detta är 14-15 år sedan för mig nu). Men den tiden det tar att komma på problemet och lära sig studietekniken och självkontrollen hade man kunnat använda bättre på högskolan än till det. Om man dessutom som jag börjar plugga direkt efter gymnasiet så har man varken haft tid att reflektera över sin studieteknik eller mogna särskilt mycket jämfört med ett år innan.

(nu blir det fruktansvärt OfT med trådens rubrik i åtanke, men TS kan ha nytta av detta iaf och jag tycker konversationen är nyttig!)

Jag började högskolan direkt efter gymnasiet. Jag växte från en snorunge "som visste allt och hade allmänt en liten attityd" till en, på pappret, vuxen människa.

Det blev flytta till en helt ny stad, lämna allt annat bakom sig, skaffa egen lägenhet, lära sig vad ekonomi är, veckohandla etc etc etc. Allt på en gång, lägg till skoltrött på kakan sen så är det inte så konstigt att det går hackigt för mig i skolan, det är inte förrns nu jag har vaknat upp, lärt mig planera och disponera tid varje dag för skola. synd bara att det uppvaknandet kom ca 2 år för sent, men jag tänker inte wastea mina 2 år på högskolan genom att hoppa av, tänker jobba ifatt, hamna i fas och sen ligga i fas!

Här har du en titt in i framtiden TS hur det kan gå, ta till dig erfarenheten, för jag hade ingen som gav den till mig!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Internet är inte någon rättighet som man automatiskt har bara för att man är född. Förstår helt klart att far din vill att du ska lära dig att man måste förtjäna saker här i världen och inte bara tro att man ska ha allt utan att lyfta ett finger. Tror nog att du skulle komma "längre" ifall du kanske började ta ansvar för saker i hemmet. Skitsaker som att gå ute med soporna utan att någon ber dig att göra det, diska (plocka ur/i diskmaskin) utan att du är ombedd - ja du hajjar? Testa göra lite "extra" saker utan att du blir ombedd så ska du nog se att det lossnar.

Var ju lite skillnad när man var yngre och internet kostade per minut!!
var ju inte helt populärt att sitta och spela online på den tiden med uppringt modem.

fast visst är inte så bra att stitta för mycket vid datorn heller

Permalänk
Medlem

Skaffa dig ett jobb och köp en längenhet!!

Permalänk
Medlem

Hur gick det för dig TS?

Till er alla som säger alternativ vad han ska göra istället (nu gör ju faktiskt TS en hel del annat, men även om han inte gjorde det) så undrar jag vad problemet är? Varför kan man inte tillbringa stora delar av sin tid vid datorn?

Jag satt vid datorn i stort sett all min lediga tid under skolåren och gör det fortfarande. Fick bra betyg, har ett välbetalt jobb som jag trivs med, flickvän, eget boende, vänner etc.

Föräldrarna gnällde lite ibland men litade på mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

Hur gick det för dig TS?

Till er alla som säger alternativ vad han ska göra istället (nu gör ju faktiskt TS en hel del annat, men även om han inte gjorde det) så undrar jag vad problemet är? Varför kan man inte tillbringa stora delar av sin tid vid datorn?

Jag satt vid datorn i stort sett all min lediga tid under skolåren och gör det fortfarande. Fick bra betyg, har ett välbetalt jobb som jag trivs med, flickvän, eget boende, vänner etc.

Föräldrarna gnällde lite ibland men litade på mig helt enkelt.

Hehehe, verkar som han kanske fick mindre internettid, mycket mindre..