Geforce GTX 690 – Världens snabbaste grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Gällande Renderingstider/microstuttering.

Det är därför, och antagligen bara därför, jag föredrar nvidia.
Ägde 2 st 5870 innan min "uppgradering" till 1st GTX580.

Trots att mitt GTX580 på pappret var ca 20-30% långsammare, gav det i praktiken betydligt trevligare spelupplevelse!
Ati korten gav ojämn FPS och massor av microstuttering. Det tycks inte som Ati har lyckats fixa den här biten än så länge.

Vilket i princip gör crossfire världelöst (enligt mitt tycke) i annat än få höga poäng i 3D Mark och liknande.
Högre minimun FPS, mer flyt och mindre hack, det är nvidias lösning.

Prioritera ni detta, väljer ni nvidia.
Blir nog ett kort till snart.

Jo.
Senast jag körde SLI upplevde jag dock mycket microstuttering (GTX295), men nya generationer verkar bättre. Nvidia är lite för ödmjuka om AMD kort verkligen är så dåliga i CF. Varför är detta ämne så outforskat!? Hejja Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Måste säga att jag är sjukt förvånad över hur bra det har fungerat med 2x680 ur ett microstutteringperspektiv. När det väl behövs kommer ju 2x690 att bli en given uppgradering då de matchar mitt chassi sjukt bra!!!

4 gpuer är aldrig en bra idé.

Permalänk

Herregud jag är en hängiven AMD fanboy men jisses nu har Nvidia lyckats rejält det ryckwer i fingrarna att köpa en men tycker ni man ska vänta till 7990?:)

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk

Skulle man inte kunna mäta microstuttering med frames skickade till skärmen per sekund? Då skulle ju de obetydliga framarna räknas bort och man skulle få de som bidrar till flytet enbart. Det skulle ju vara ett sätt att få ett enda värde(Ju högre, destå mindre microstuttering). Dock bör man använda en 120hz skärm så att man kan jämföra högre presterande kort också(annars blir 60 max).

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Otroligt bra recension. Hoppas på svar från AMD om varför ni får helt fel värden, alternativt tystnad som i princip betyder att CrossFireX är en död multigpu-lösning för gaming.

Jag ska lyssna (ja lyssna) på några YouTube videor som demonstrerar hur kortet låter, dB i all ära men ljud är väldigt olika till karaktären. En axialfläkt borde generera ett luftflöde som låter mer behagligt.

Kanske blir ett köp!

Permalänk
Medlem

Microstuttering delen uppskattades väldigt mycket. Jag körde två stycken 4890 i crossfire en gång i tiden och det var katastrof, men nu börjar ju SLI se riktigt bra ut.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

För 10k kan man ju tycka att dom skulle kunna tryckt på en backplate också ....

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | CPU: i7 2600k Kylare: Corsair H100i | Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z | Minne: Corsair Vengance 8GB 1600Mhz | GPU: EVGA GTX780 SC | PSU: Corsair AX 850w | HDD1: Corsair Force GT 120gb | HDD2: 2TB WD Green | HDD3: Samsung 840 256gb | HDD:4 Samsung 1TB | Skärm: Dell U2311H IPS

Permalänk
Medlem

690 är imponerande, att få plats med två 680 på samma PCB och med väldigt liten underklockning är väldigt häftigt jämfört med tidigare generationers dubbel-kort, men det betyder även att det finns rätt bra marginaler att göra snabbare single-GPU-kort.
Rätt häftigt pris också, men premium kostar, själv väntar med spänning på nästa vecka när 670 kommer.

Kul att Sweclockers fick med micro-stuttering i testet med en rätt intressant framtagen testmetod, saknas bara ett namn på den nya enheten, föreslår SMiPAFG (Sweclockers MIcrostuttering ProcentAvikelse Från Genomsnittstiden).

Nu är väl Battlefield kanske extremt när det kommer till microstuttering på AMD, så det skulle vara kul om ni följde upp med en separat microstutteringartikel där lite olika spel testas på kanske 2x680, 2x7970 samt något mer budgetorienterat, kanske 2x7870 och 2x660 (när det släpps).

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

jag tycker att 3800kr för GTX670 är hyfsat dyrt, så GTX690 finns inte i min värld det ligger så långt ifrån min budget.
Att enda sättet att rättfärdiga ett Graffe för 9K är om man vinnet några hundra tusen på nåt sätt
Men ett imponeradne kort är det ju helt klart.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

10 LAX för ett graffekort .. det är fär dyrt betalat som mest 5000 i mina dagar allt från geforce 3 ti500, till amd 7970 men 10 lax dety betalar ja aldrig för ett grafikkort !

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recension!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av losREXos:

Skulle man inte kunna mäta microstuttering med frames skickade till skärmen per sekund? Då skulle ju de obetydliga framarna räknas bort och man skulle få de som bidrar till flytet enbart. Det skulle ju vara ett sätt att få ett enda värde(Ju högre, destå mindre microstuttering). Dock bör man använda en 120hz skärm så att man kan jämföra högre presterande kort också(annars blir 60 max).

Nu är jag inte alls speciellt insatt i CF och microstuttering, men vilka skulle vara dom "obetydliga" bildrutorna?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

säga vad man vill om pris/prestanda men de har ju helt klart lyckats göra ett galet grymt kort. (y)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av rektor:

Jo, snabbt är det.
Men dyrt är det också.
Och hur mycket ström drar det inte, och hur mycket oväsen för det inte?

så mycket ström drog det inte och samma sak med ljudet... verkade hyffsat tyst i jämförelse med andra kort... verkar det som
så jag skulle vilja säga att detta är ett toppen kort

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Go recension, men kommer det en filmad version också?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

När kommer tävlingen där vi fattiga har råd att vinna ett av dessa ?

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Nu är jag inte alls speciellt insatt i CF och microstuttering, men vilka skulle vara dom "obetydliga" bildrutorna?

Jag är inte heller särskilt insatt måste jag säga men med de obetydliga menar jag de som aldrig visas på skärmen. Om skärmen uppdaterar bilden var 17 ms och grafikkortet renderar först en frame som tar låt oss säga 30 ms och sedan en som tar 5 ms kommer båda inte skärmen hinna visa den första innan det är dags för den andra vilket gör den första obetydlig för flytet.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk

Grymt men dyrt... Ge oss ett GTX780 !

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burn_OG:

9 299 kr för grafikkortet, well it cost to be the boss

Dröjer nog inte länge innan man ser en och annan p12 med 690 i galleriet

Permalänk
Medlem

Hade jag en krona för vare inlägg som postas här utan att faktiskt ha läst artikel och andra kommentarer så hade jag strax råd med ett 690 !

Permalänk
Medlem

Är jag ute och cyklar eller har inte AMD släppt en motsvarighet? 7990 eller nåt?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Känns som en genomarbetat metod att jämföra MicroStuttering mellan korten. Mer intressant att läsa Det än resultatet i övrigt för produkten

om man ändå hade lite pengar nudå......

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Skrivet av RottingRhubarbs:

Gosse, kortet kostar mer än min bil.

Min hund kostar mer än din bil!

Permalänk
Medlem

Ett kort beställt till förldrarnas Core 2 duo burk!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Är min GFORCE GTX 680 värdelös redan?

Permalänk
Medlem

Kommer jag att flaska med ett 690 om jag kör PCI Express 2.0 i 1920x1080?

Edit: Blåser 690 ut luften där bak? Eller kommer den värma upp chassit?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag kör 3 way 680 och jag känner inte av det i BF3 ( är känsligt för sånt)

Microshuttering verkar dock inte existera på gtx600-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Kommer jag att flaska med ett 690 om jag kör PCI Express 2.0 i 1920x1080?

Kortet kör PCI-E 3.0 internt.
D.v.s oavsett om ditt moderkort stöder 3.0 eller inte så jobbar kortet med 3.0

Permalänk
Medlem

Vad menas med "Minnesmängd 4 GB (2 GB effektivt)"?? Har varje GPU 2GB som tillsammans blir 4 men man har fortfarande bara 2GB? Såsom med SLI o CrossFire.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Vad menas med "Minnesmängd 4 GB (2 GB effektivt)"?? Har varje GPU 2GB som tillsammans blir 4 men man har fortfarande bara 2GB? Såsom med SLI o CrossFire.

Ja, det är samma som för SLI. Varje GPU har sitt egna minne som inte delas. Därför är effektiva minnesmängden egentligen det som varje GPU har (eftersom båda GPU:erna måste ha samma grafikdata tillgängligt).