Geforce GTX 690 – Världens snabbaste grafikkort

Permalänk
Medlem

Det här med AMD och microstuttering är ju intressant, jag köpte ett extra 5850 bara för BF3 och det kändes skit rent ut sagt, var tvungen att ligga på 100 fps för att det skulle kännas som något som helst flyt. Vore ju klart intressant att se om detta bara gäller just BF3 eller om det är så här illa för crossfire i alla spel.

Permalänk
Medlem

Mer intressant för mig än 690:in är att man nu kan boka 680 Direct CU TOP hos dustin:

http://www.dustinhome.se/product/5010630360/asus-geforce-gtx-...

Inkommer början på nästa vecka!

Köp, köp... det är bara pengar...

Du måste ju ha nått som orkar köra D3...

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Mer intressant för mig än 690:in är att man nu kan boka 680 Direct CU TOP hos dustin:

http://www.dustinhome.se/image/1545476

http://www.dustinhome.se/product/5010630360/asus-geforce-gtx-...

Inkommer början på nästa vecka!

Köp, köp... det är bara pengar...

Du måste ju ha nått som orkar köra D3...

Nice, då vart 680 lanserat "på riktigt", för oss som inte kör vattenkylt.
Hade dock hoppats på att dom skulle fläskat på lite mer ram. jag lyckas alltid skaffa kort med för lite.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Antar att AMD har bättre skalning på bekostnad av skyhög microstuttering.

Fullt möjligt.

Skrivet av Buio:

Det är i och för sig gamla nyheter, det syndes redan i testerna från mars när GTX 680 recenserades. Sämre skalning i SLI, men mindre eller inget microstutter.

Nyare kort brukar oftast skala lite sämre med SLI / CF så det var väntat. Kan hända att det är som MSIOCGenie säger att dom offrat prestanda för att minska microstuttering.

Skrivet av CFSsss:

Mer intressant för mig än 690:in är att man nu kan boka 680 Direct CU TOP hos dustin:

http://www.dustinhome.se/image/1545476

http://www.dustinhome.se/product/5010630360/asus-geforce-gtx-...

Inkommer början på nästa vecka!

Köp, köp... det är bara pengar...

Du måste ju ha nått som orkar köra D3...

Ett enda Radeon 6970 orkar köra Dibbe 3 på 5760x1080.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det skulle väl ändå inte säga så mycket om jämnheten; i microstuttering-synpunkt är väl det där fallet sämre än 31 jämna fps?

Precis. Det skulle se ut som 2fps.

Jag tycker också att det ser mycket bättre ut tex med fps låst på 30, än att spela på 60 med drops till 35. Det känns som att det flyter bättre på 30isf, för att det inte ändras hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Fullt möjligt.

Nyare kort brukar oftast skala lite sämre med SLI / CF så det var väntat. Kan hända att det är som MSIOCGenie säger att dom offrat prestanda för att minska microstuttering.

Ett enda Radeon 6970 orkar köra Dibbe 3 på 5760x1080.

Diablo 3 är väl mer processor inriktat?

Permalänk
Medlem

Jättebra review speciellt microstuttering testet va riktigt intressant och tydligt!

Sen så får väl alla sluta gnälla på priset det är ju knappt dyrare än 2st 680.
Detta är grafikkortens bugatti veyron fast här får man nästan den prestandan man betalar extra för också

/Jona

Permalänk
Medlem
Skrivet av losREXos:

Skulle man inte kunna mäta microstuttering med frames skickade till skärmen per sekund? Då skulle ju de obetydliga framarna räknas bort och man skulle få de som bidrar till flytet enbart. Det skulle ju vara ett sätt att få ett enda värde(Ju högre, destå mindre microstuttering). Dock bör man använda en 120hz skärm så att man kan jämföra högre presterande kort också(annars blir 60 max).

FPS ger inte tillräcklig upplösning för att visa på ojämnheter, en sekund är lång tid i sammanhanget.
#12146357
En 30s benchmark i både FPS och frametime, jag antar att det är rätt tydligt att en ren FPS mätning inte ger tillräcklig information.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Eftersom detta var en av det första tester där ett microstuttering test finnes med så kommer följande frågor:

1.Kan AMDs sämre värden bero på deras högre skalning i CF ? På gamla 4xxx/5xxx serien så skalade AMD sämre Nvidia medan på 6xxx/7xxx så skalar de bättre. Kan AMD ha offrat microstuttering till förmån av skalning ?

2.Finnes det någon grafik inställning som ger "extra mycket" microstuttering ? Ex om man kör BF3 i 2560x1600 i Ultra men går in och sänker exempelvis AntiAliasing till high så minskar man microstuttering ? På 2560x1600 kan man gå in och sänka en och annan utan man blir störd.

3. Hur är microstuttering i övre/lägre mellan klassen ? Dvs hur är microstuttering med 560TI och 6870/7850 ? Många köper idag första 1 560 TI för att ett par månader senare köpa 1 till (ex jag). Hur är microstuttering där ? Jag vet givetvis redan att det märks betydligt mer i ex BF3 2560x1600 high/ultra pga lägre FPS men hur stor skillnad är mot 1x680 vs 2x560TI ? Kan betyda mycket för framtida inköps strategier

Skrivet av Jarl:

Rätt skönt att jag bojkottar nVidia sedan deras hostile takeover av 3Dfx. Så slipper jag ens fundera på köp ;-D

Jepp! Och jag är fortfarande sur över ATI(amd)s take over av ET Tseng Lab. Älskade deras ET4000 och ET6000 kort. Problemet är bara då får man hålla sig till S3 och Matrox. Och i frågan om S3/SIS/Matrox eller forgive and forget så är valet enkelt!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Mer intressant för mig än 690:in är att man nu kan boka 680 Direct CU TOP hos dustin

Helt okej pris på den faktiskt! (fast inget jag har råd med ändå )

Permalänk
Medlem

Lite Off-topic(gtx 690), men GTX 680 presterar ju mycket bättre än ett 7970 ser det ut som på dessa tester... STOR skillnad, jag verkar ha valt "fel" kort ^^

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hade jag en krona för vare inlägg som postas här utan att faktiskt ha läst artikel och andra kommentarer så hade jag strax råd med ett 690 !

Har för en gångs skull inte haft tid att läsa artikeln utan bara skumma litet. Var hittar du det om PCI-Express3 tigern?

Skrivet av Svensktiger:

Kortet kör PCI-E 3.0 internt.
D.v.s oavsett om ditt moderkort stöder 3.0 eller inte så jobbar kortet med 3.0

Skrivet av Svensktiger:

Kul också att det stöder PCI-E 3.0 på "alla" moderkort tack vare den integrerade PCI-E bryggan.
Så nu kan man sitta kvar på sin 2600K och ändå slippa fundera på vad 3.0 skulle göra för prestandaskillnad !

Permalänk
Avstängd

säg att recensionen stämmer med microstuttering och allt och amd inte har ett ess undangömt så är det ju dåliga nyheter. Genom tiderna har jag haft nvidia kort(förutom på min laptop"som strular"). Från riva 128, geforce 2,3,4 6600,7950, 8800gtx och 560 sli nu. korten har fungerat förut och inga konstigheter nu heller. om nu nvidia kör över amd som intel gör med amd så är det dåliga nyheter för alla...brist på konkurans. dominanta aktörer är konsumenternas fiender

Permalänk
Medlem

So much for "Herp derp! Den kommer kosta under 9k!"..

Som jag sa.. priset hamnade mellan 9-10k..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Har bla. kört 5770 i CF

Tyckte att det blev lite hackigt i vissa spel, men sen jag aktiverade D3doverrider med forcad V-sync så flöt det genast mycket bättre. Kanske för att skillnaden mellan högsta och lägsta fps blev mindre. Jag antar att det är en sak många kan missta för att vara microstuttering.

Så till alla som har problem med mikrostammande cf/sli lösningar, testa att låsta max fps till det skärmen klarar av att visa. Det ger lägre strömförbrukning, lägre ljudnivå och jämnare bildflöde/spelupplevelse.

Btw, Force V-sync i D3doverrider innebär endast att den begränsar max fps till vad skärmen kan visa.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen! Ser fram emot Sweclockers microstuttering grafer i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vi sitter och försöker undersöka det nu. AMD:s grafikkort skalar ju betydligt bättre än Nvidias med flera grafikprocessorer, kan vara någon tradeoff där.

När ni ändå sitter och undersöker det, skulle det inte finnas en möjlighet för er att testa med 3st grafikkort. Har varit en del snack om att det skulle minska MS en del. Skulle vara shysst att se en graf på det också. Verkar väl för tillfället vara mest intressant på AMD-korten, då dom verkar lida mest av problemet. Men skulle även vara intressant att se om det förändrar något hos Nvidia också, oavsett plus eller minus.

Annars så tack för ytterligare en bra recenssion

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kristerj:

När ni ändå sitter och undersöker det, skulle det inte finnas en möjlighet för er att testa med 3st grafikkort. Har varit en del snack om att det skulle minska MS en del. Skulle vara shysst att se en graf på det också. Verkar väl för tillfället vara mest intressant på AMD-korten, då dom verkar lida mest av problemet. Men skulle även vara intressant att se om det förändrar något hos Nvidia också, oavsett plus eller minus.

Annars så tack för ytterligare en bra recenssion

Problemet med 3/4-kortslösningar är att drivrutiner och spel sällan har speciellt bra stöd för det. Det kan göra det näst intill omöjligt att få koncisa siffror och gör det än svårare att se om problemet är drivrutinsmässigt eller relaterat till SLI/CF i sig. Det är också en så ovanlig lösning, ens här på SweC är det fortfarande single-card som dominerar och de flesta som sysslar med flerkort nöjer sig med två. Inte nog med det - 1155/1156 (vilka är extremt dominerande) stöder bara två kort, och detsamma kommer att gälla 1150 (Haswell).

Det skulle dessutom kräva att du gör om testerna åtskilliga gånger med olika drivrutiner för att kontrollera, vilket tar så mycket tid att jag ställer mig enormt tveksam till att SweC lägger den tiden (och de pengarna, räkna med att enbart en enda testares lön kostar SweC runt 300 kr timmen) på något som påverkar så enormt få.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Har för en gångs skull inte haft tid att läsa artikeln utan bara skumma litet. Var hittar du det om PCI-Express3 tigern?

Anand snackar en del om det:
"It’s worth noting that because NVIDIA is using a 3rd party PCIe 3.0 bridge here that they’ve opened up PCIe 3.0 support compared to GTX 680. Whereas GTX 680 officially only supported PCIe 3.0 on Ivy Bridge systems – specifically excluding Sandy Bridge-E – NVIDIA is enabling PCIe 3.0 on SNB-E systems thanks to the use of the PLX bridge. So SNB-E system owners won’t need to resort to registry hacks to enable PCIe 3 and there doesn’t appear to be any stability concerns on SNB-E with the PLX bridge. Meanwhile for users with PCIe 2 systems such as SNB, the PLX bridge supports the simultaneous use of PCIe 3.0 and PCIe 2, so regardless of the system used the GK104 GPUs will always be communicating with each other over PCIe 3.0."

http://www.anandtech.com/show/5805/nvidia-geforce-gtx-690-rev...

Man kan ju bara undra hur det fungerar med 2x690 p.g.a det.

Permalänk
Avstängd

coolt, snabbt, tar gärna ett gratis men dyrt som fan; blir till å vinna på lotto om man ska kunna få hem den där bjässen till sin lilla kära Fractal-grotta!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Lite Off-topic(gtx 690), men GTX 680 presterar ju mycket bättre än ett 7970 ser det ut som på dessa tester... STOR skillnad, jag verkar ha valt "fel" kort ^^

Ditt 7970 blir ju inte sämre för att det råkar släppas snabbare kort. 680 kom ju ganska lång tid efter 7970 så att det presterar bättre är ju inte konstigt. Om man hela tiden måste ha det bästa blir det dyrt!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Segas:

Rätta mig om jag har fel, men än har väl inte AMD lanserat sitt 7990? Jag tvivlar dock på att det presterar som 690 gjort nu.

Grymt imponerande med microstuttering i testet, hatten av!

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, de har inte lanserat det men med tanke på vad kortet måste hålla inom energiförbrukning dvs lägre klockfrekvenser = lägre prestanda som du nog vet, tror inte direkt du är okunnig efter så många år på swec

Det ända de kan slåss med är prissättningen!
Återstår att se

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

fyfan vilket as

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

För att citera Mr. Croshaw - för det priset så borde skrället fanimej dela ut oralt sex :p.

Grymt kort dock, och väldigt bra recension. Helt utanför min prisklass däremot. Tittar istället på ett sänkt GTX680, eller kanske ett 670.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Precis, de har inte lanserat det men med tanke på vad kortet måste hålla inom energiförbrukning dvs lägre klockfrekvenser = lägre prestanda som du nog vet, tror inte direkt du är okunnig efter så många år på swec

Det ända de kan slåss med är prissättningen!
Återstår att se

Jag tror faktiskt att AMD lär vara många gånger billigare. Dels för att dom oftast är det, men till slut oftast måste. :/

Jag är faktiskt inte direkt duktig på allt, oavsett ålder på SweC - jag är en grubblare och problemlösare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stor tack för microstuttering testerna!

Permalänk
Medlem

Veckan slutsats:
"Nackdelar:
Svindyrt"

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Dear Santa...
Nackdelen är att man är "santa" till sig själv nu när man vuxen...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Bra microstuttertest. Att CF är bättre än SLI drog ju åt pipan nu:P Visst att CF skalar något bättre men va hjälper de när spelupplevelsen lär gå åt helvete för dom flesta. Finns ju dock dom som är okänsliga, vissa tycker ju androidmobiler flyter så då lär dom inte märka av MS heller:P (troll)

Bra jobbat med recensionen SweC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Bra microstuttertest. Att CF är bättre än SLI drog ju åt pipan nu:P Visst att CF skalar något bättre men va hjälper de när spelupplevelsen lär gå åt helvete för dom flesta. Finns ju dock dom som är okänsliga, vissa tycker ju androidmobiler flyter så då lär dom inte märka av MS heller:P (troll)

Bra jobbat med recensionen SweC!

Kan säga att med 590 sli och 590 ensamt märkte jag ingen ms men med 7970 märks det tydligt i en del titlar. Men ja det skiljer som sagt en hel del beroende på titel om ms är ett problem eller inte..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9