Geforce GTX 690 – Världens snabbaste grafikkort

Permalänk
Medlem

Imponerande kort, dock störande att nvidia får så mycket däng av amd när det gäller skalning.

Jag har beställt ett gtx 680 och senare kanske det blir ett till, vem vet. Valet föll på nvidia för mig denna gång pga bra single gpu samt nvidias vsync feature som jag diggar ordentligt. Det samt att jag kör inte 3 skärmar även om det kanske kommer senare. Hoppas på att få mina datorkomponenter om några dagar...

Och där fick alla som trodde jag var amd fanboy en smäll på hakan

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av brajonk:

10 LAX för ett graffekort .. det är fär dyrt betalat som mest 5000 i mina dagar allt från geforce 3 ti500, till amd 7970 men 10 lax dety betalar ja aldrig för ett grafikkort !

jo kanske men fortfarande 10 lax för 2 GPUer så egentligen är ju 690 2 kort man slängt på samma bräda bara

tex 2x 680 rakt av kostar drygt 500kr mer än 1 690 så skillnaden är ju inte direkt stor i precis ifall man endå siktar på SLi

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av losREXos:

Skulle man inte kunna mäta microstuttering med frames skickade till skärmen per sekund? Då skulle ju de obetydliga framarna räknas bort och man skulle få de som bidrar till flytet enbart. Det skulle ju vara ett sätt att få ett enda värde(Ju högre, destå mindre microstuttering). Dock bör man använda en 120hz skärm så att man kan jämföra högre presterande kort också(annars blir 60 max).

Blev väldigt nyfiken på vad de obetydliga framarna är för något?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

ROG MARS III har lite att bita i

ROG MARS IV kanske får kirra biffen istället

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Det bästa med detta testet är att vi kan nu se att 2 gig minne räcker till MASSOR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl så att ljudstyrkan skall höjas med ca 10dB för att det skall upplevas som dubblerat. Ökas effekten till det dubbla får man en höjning på 3dB.
Så det borde inte vara så mycket skillnad i upplevd ljudskillnad.

dB är en logaritmisk skala vilket innebär att ljudtrycket ökar till det dubbla ungefär var 3:e steg på skalan. (egentligen 0,3Bell men då det heter deciBell så blir det var 3:e (om man ska vara petig)). Sen är jag lite svajjig på hur det upplevs av människoörat, men rent tekniskt så fungerar det så.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Delen om micristuttering var väldigt intressant. Jag trodde inte att nvidias kort skulle vara så mycket bättre på det med tanke på att crossfire oftast skalar bättre än sli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det bästa med detta testet är att vi kan nu se att 2 gig minne räcker till MASSOR!

Tänkte också på det. Bf3 i surround på högre inställningar verkade inte ta särskilt mycket skada av ärr det "bara" fanns 2gb minne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Blev väldigt nyfiken på vad de obetydliga framarna är för något?

De frames som kommer så tätt att skärmen inte hinner visa dem antar jag. Ligger du under 120Hz på en 120Hz kommer du inte få en ny bild att visa varje sekund om du ligger under det, men med stuttering inräknat kommer du ibland få det och ibland inte.

Det antal gånger under en viss tidsperiod som skärmen visar samma frame under två uppdateringsintervall borde väl representera stutteringen väl. Om man sätter på vsync och ser till att "kunna" ligga på en FPS som är högre än skärmens uppdateringsfrekvens då alltså.

Men jag vet ej, absolut inte insatt i detta...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av losREXos:

Jag är inte heller särskilt insatt måste jag säga men med de obetydliga menar jag de som aldrig visas på skärmen. Om skärmen uppdaterar bilden var 17 ms och grafikkortet renderar först en frame som tar låt oss säga 30 ms och sedan en som tar 5 ms kommer båda inte skärmen hinna visa den första innan det är dags för den andra vilket gör den första obetydlig för flytet.

va?? Sweclockers testpanel skrev ju
"För speciellt Radeon HD 7970 i Crossfire syns dock helt andra resultat. Precis som teorin förespråkar levereras bildrutorna i par med väldigt kort tid mellan, för att sedan ha en längre paus till nästa klump. Resultatet är en mer ojämn upplevelse, som trots höga FPS-värden upplevs ryckig och hackig."
Så jo det märks och några obetydliga bildrutor finns inte.
Var har du fått 17 ms på skärmar ifrån?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

och några obetydliga bildrutor finns inte.

Jo, annars skulle du ligga efter i spelet.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

dB är en logaritmisk skala vilket innebär att ljudtrycket ökar till det dubbla ungefär var 3:e steg på skalan. (egentligen 0,3Bell men då det heter deciBell så blir det var 3:e (om man ska vara petig)). Sen är jag lite svajjig på hur det upplevs av människoörat, men rent tekniskt så fungerar det så.

En fördubbling av antalet dB ger ungefär en fördubbling av den upplevda ljudintensiteten. Vid en viss frekvens stämmer detta nästan till 100% medan vid låga och höga frekvenser stämmer det inte jättebra

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

De frames som kommer så tätt att skärmen inte hinner visa dem antar jag. Ligger du under 120Hz på en 120Hz kommer du inte få en ny bild att visa varje sekund om du ligger under det, men med stuttering inräknat kommer du ibland få det och ibland inte.

Det antal gånger under en viss tidsperiod som skärmen visar samma frame under två uppdateringsintervall borde väl representera stutteringen väl. Om man sätter på vsync och ser till att "kunna" ligga på en FPS som är högre än skärmens uppdateringsfrekvens då alltså.

Men jag vet ej, absolut inte insatt i detta...

Eftersom bildrutorna sänds klumpvis så är för tätt mellan bildrutorna lika förödande som för länge tid mellan dom. De som sänds för tätt ser man aldrig, sen blir det lång väntetid till nästa grupp med bilder = hackningar och "laggig" känsla. Som sag, det finns inga onödiga frames. Alla hjälper till att få flytet...men de skall levereras i rätt tid vilket crossfire verkar göra riktigt kasst.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Eftersom bildrutorna sänds klumpvis så är för tätt mellan bildrutorna lika förödande som för länge tid mellan dom. De som sänds för tätt ser man aldrig, sen blir det lång väntetid till nästa grupp med bilder = hackningar och "laggig" känsla. Som sag, det finns inga onödiga frames. Alla hjälper till att få flytet...men de skall levereras i rätt tid vilket crossfire verkar göra riktigt kasst.

Men det måste väl räknas som onödigt, då syns de ju inte och hade de inte rendrats hade väl kortet kunnat lägga mer tid på att rendera de nästkommande bilderna som istället dröjer?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Jo, annars skulle du ligga efter i spelet.

Nej, grafikorten gör det. Skärmen får inte informationen den skall ha i tid vilket betyder att den oaktuella och aktuella bilder i samma klump = hack o lagg.
Jag frågar igen, vad finns infon om att en skärm visar ny bild var 17 ms?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Men det måste väl räknas som onödigt, då syns de ju inte och hade de inte rendrats hade väl kortet kunnat lägga mer tid på att rendera de nästkommande bilderna som istället dröjer?

Hur skall grafikortet kunna veta vilka bilder som inte behöver visas???? Grafikortet kan väl inte veta vad som kommer hända?? Spelet måste ju sända infon till graffet först. Problemet är ju att de sänds klumpvis, det vill säga att den blandat gammal och ny info. Levererar inte i rätt tid, i rätt flöde.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jättebra att ni börja mäta microstuttering, men har ni kollat så mätningarna är relevanta; alltså motsvarar de även upplevd stuttering när man spelar? Sen är jag alltid orolig över att tester gjorda i BF3 singleplayer inte ska motsvara multiplayer som ju trots allt är det viktiga. Jag förstår att det inte går få enhetlig mätning i multiplayer, men det hade varit intressant att kolla både stuttering och minnesåtgång i multiplayer även om det nu är svårt att göra exakta jämförelser.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

va?? Sweclockers testpanel skrev ju
"För speciellt Radeon HD 7970 i Crossfire syns dock helt andra resultat. Precis som teorin förespråkar levereras bildrutorna i par med väldigt kort tid mellan, för att sedan ha en längre paus till nästa klump. Resultatet är en mer ojämn upplevelse, som trots höga FPS-värden upplevs ryckig och hackig."
Så jo det märks och några obetydliga bildrutor finns inte.
Var har du fått 17 ms på skärmar ifrån?

17ms (16,6667) är tiden mellan två bildrutor, om man har en jämn uppdateringsfrekvens på 60Hz

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

En fördubbling av antalet dB ger ungefär en fördubbling av den upplevda ljudintensiteten. Vid en viss frekvens stämmer detta nästan till 100% medan vid låga och höga frekvenser stämmer det inte jättebra

Skulle vilja byta ut "viss frekvens" till möjligvis ett visst ställe på db skalan.

Om vi ska överdriva exemplet en smula. 100db -> 200db

Generellt brukar man väl säga att en ökning på ~10db ger en upplevd fördubbling av ljudet, medans en dubbling av effekt krävs för att ge en ökning på 3db.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Tänkte också på det. Bf3 i surround på högre inställningar verkade inte ta särskilt mycket skada av ärr det "bara" fanns 2gb minne

Skickades från m.sweclockers.com

exakt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av losREXos:

Skulle man inte kunna mäta microstuttering med frames skickade till skärmen per sekund?

Det är väl ungefär det vanliga fps-måttet?

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Blev väldigt nyfiken på vad de obetydliga framarna är för något?

Det är de som fanboys plockar bort från "motståndarnas" fps, för att kunna visa att "sitt lag" är bättre! Det fungerar oavsett om du gillar nvidia, amd, intel eller kanske cooler master? Så fort ditt lag ligger under, så är det bara att ta bort tillräckligt många obetydliga framar så att man ligger över igen. Det fungerar också bra i fotboll, fast då är det obetydliga mål man får plocka bort.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det är väl ungefär det vanliga fps-måttet?

Tror att han menar att man skulle mäta hur många olika bolder skärmen visar. Om man har en bild som visas om och om igen i en halv sekund, och sen har du 156 000 bilder som grafikkortet spottar ut nästa halva sekund, så skulle fps-mätaren visa 156 001. medans du bara fick se 31 bilder på skärmen.

Tror dock att det skulle bli näst intill omöjligt att ens få i närheten av samma resultat med samma kort två gånger om man mätte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Skämtar du eller missade du microstutterjämförelsen?!

Skämtar du eller missade du när 7970 CF presterar likvärdigt med dubbla GTX 680 i BF3?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Tror att han menar att man skulle mäta hur många olika bolder skärmen visar. Om man har en bild som visas om och om igen i en halv sekund, och sen har du 156 000 bilder som grafikkortet spottar ut nästa halva sekund, så skulle fps-mätaren visa 156 001. medans du bara fick se 31 bilder på skärmen.

Tror dock att det skulle bli näst intill omöjligt att ens få i närheten av samma resultat med samma kort två gånger om man mätte så.

Det skulle väl ändå inte säga så mycket om jämnheten; i microstuttering-synpunkt är väl det där fallet sämre än 31 jämna fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Skämtar du eller missade du när 7970 CF presterar likvärdigt med dubbla GTX 680 i BF3?

Det är i och för sig gamla nyheter, det syndes redan i testerna från mars när GTX 680 recenserades. Sämre skalning i SLI, men mindre eller inget microstutter.

Permalänk
Medlem

Saknar bilder på lysdioderna runt fläkten :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jättebra att ni börja mäta microstuttering, men har ni kollat så mätningarna är relevanta; alltså motsvarar de även upplevd stuttering när man spelar?

Det här undrar jag också. Jättebra att ni uppfunnit ett vettigt sätt att mäta det objektivt, men hur känns det subjektivt? Såg man microstuttering med 690? Med 7970 CF? Går 20% variation att leva med osv. Vore kul om ni kunde kommentera måttet i någon fredagspanel eller frågelåda. Extremt bra förklarat måste jag dock säga.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Det här undrar jag också. Jättebra att ni uppfunnit ett vettigt sätt att mäta det objektivt, men hur känns det subjektivt?

Skulle också gärna se lite subjektiva kommentarer om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

4 gpuer är aldrig en bra idé.

Jag vet att det finns folk som kan intyga att det _alltid_ är en bra idé!

Visa signatur

Fips!