Geforce GTX 690 – Världens snabbaste grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du har helt rätt.

Förhoppningsvis får Nvidia ordning på skalningen på sina kort så SLI blir lite mer attraktivt. Ser att sämre kort som 7970 CF preseterar likvärdigt under en del förhållanden.

Alla nya spel har oftast inte stöd för SLI. Brukar ta dagar och ibland tom. veckor innan det är fixat.

Jag förstår att du absolut inte förstår vad du pratar om
1. NEJ, 7970 i CF presterar INTE likvärdigt under några förhållanden. MICROSSTUTTING!!
2. Om spelet inte stödjer SLI fungerar det ändå utmärkt att spela. Om man vill kan man stänga av ena graffet genom att bocka ur "SLI" rutan i grafikrutinerna, men det behöver man inte. Man bara startar spelet och kör så¨att säga. Allt sköts automatiskt i ett par veckor till stödet för SLI kommer med nästa drivrutin.

Tycker du verkligen att det är ett stort problem att få vänta dagar eller veckor på SLI stöd när man kan spela hur bra som helst ändå fram till grafikrutinen kommer??

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag funderar på en sak, gtx 690 är den 3dje sämsta på ljudnivå på full load, men är endast marginellt högre än gtx 680 som har fått många kommentarer om att de är så tysta gtx 690 48.2 dec, gtx 680 45.8 dec.
Rent spontant, vid Tex BF3 spel, är det högljutt? Mina 2 gtx 560 ti låter som en dammsugare och dom blir verkligen skitvarma eftersom dom jobbar på 95-99% hela tiden.

Nu motsvarar visserligen en höjning på 3db en dubblering av ljudstyrkan så det kan vara ganska stor skillnad. Men jag håller ändå helt med om att 680 låter hyfsat högt den också.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

20.000kr för quad... Nu får dom fan ge sig. Vad hände med att det ska kosta lika mycket som föregående lanseringspriser?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Rätt skönt att jag bojkottar nVidia sedan deras hostile takeover av 3Dfx. Så slipper jag ens fundera på köp ;-D

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Herrejösses. Priset är ju alldeles galet, jag som tycke att förra generationen (590/6990 =5-6000ish Kr) var helt galet dyra, och nu kommer de med 9000 Kr?!

Men prestandan? Jösses säger jag ju bara. Nu märks det VERKLIGEN att det inte finns många (Några?!) spel som håller dagens mått, det "bästa" vi har är väll ändå BF3, och det blev precis slaget så det bara sjunger om det...

Vi behöver ett nytt "Crysis"!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Rätt skönt att jag bojkottar nVidia sedan deras hostile takeover av 3Dfx. Så slipper jag ens fundera på köp ;-D

Snacka om långsint.

Gary Tarolli jobbar fortfarande på Nvidia. Han var min 3Dfx-hjälte på den tiden.
http://www.linkedin.com/pub/gary-tarolli/4/4a5/265

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Jarl:

Rätt skönt att jag bojkottar nVidia sedan deras hostile takeover av 3Dfx. Så slipper jag ens fundera på köp ;-D

Ptjah, 3Dfx var konkursfärdigt när Nvidia tog över, men for effort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Blir lagom sugen även fast jag sitter på 3st GTX580 1.5GB, känner att det inte riktigt räcker till ändå i höga upplösningar, kan inte köra högsta texturer osv, drar jag ner AA och Textures i BF3 tex så flyter det på som en gud, men är ju inte "högsta" längre

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Ett superkort!! Bra värden i grunden. Överklockningas bart. Låg microstuttering. Och man kunde utan problem överklocka det så det körde över SLI 680. För att göra samma sak med 590/580 var man tvungen att köpa ROG MARS II.

Nu är det bara hoppas att det kommer prog som gör att man ändra spänningen mer och klocka upp det till 1156MHz (1208 i boost) dvs 680s överklocknings resultat..

Tänk er 2 st 690 med Arctic`s nya hybrid kylning. Snacka om våt dröm för alla här. Enda problemet: man måste få 7 rätt på Lotto. 22K bara för grafikkort med extra kylning. Men sh-piiip-t vilken grafik!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vad svamlar du om?

relativ skillnad mot medelvärde. procentuellt alltså...
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

Väldigt bra initiativ av redaktionen. Här ser man svart på vitt så man slipper höra folks subjektiva spekultioner av microstutterings vara eller icke vara

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerad! Man kan inte gnälla på priset för det har prestanda som motsvarar det...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

1 April vill ha tillbaka sin prislapp!

Dra åt skogen va det kostade, men det kostar att ligga på topp antar jag

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PCFreak:

Väldigt imponerad! Man kan inte gnälla på priset för det har prestanda som motsvarar det...

Exakt helt rätt tycker jag.

QUAD SLI (4-WAY kalla vad ni vill)

4x 680 kostar 20k nästan + vattenblock ännu mer.
Sen har vi ju 4x 580 EVGA Super classified en av dom bästa 580 för överklockning tex LN2. Kostar 20k

Så fattar inte varför folk tycker att det helt plötsligt kostar as mycket när 2x 680 presterar som 1x 690

Fördel 690 tar mindre plats behöver mindre power mindre kablar etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta om ni på redaktionen upplevde någon microstuttering med 690 eller 680 SLI? Enligt värdena så ska 680 SLI/690 lida av lika lite microstuttering som ett ensamt 7970, om detta stämmer är det ju väldigt intressant

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande! Men nästan 10 000:- .. är det värt det? Om man köper ett grafikkort för halva det priset så klarar man dagens spel utmärkt och då ett tag framöver...

Visa signatur

[ Intel i5-2500K ][ ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 ][ Kingston HyperX 1600MHz 8GB ][ XFX Radeon HD 7950 ][ OCZ SSD Agility 3 120gb ]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Bomiis:

Riktigt imponerande! Men nästan 10 000:- .. är det värt det? Om man köper ett grafikkort för halva det priset så klarar man dagens spel utmärkt och då ett tag framöver...

Problemet är att halva det priset ger dig ETT 680, och det här kortet är TVÅ 680.

Jag gav inte mycket mindre för mina två kort, men jag föredrar SLI framför dubbelmacka.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Bara att lyfta på hatten. AMD kommer nog ha det svårt och kommer ej att ta tillbaka tronen över världens snabbaste grafikkort. Jag tror jag ska testa att gå tillbaka till nvidia nästa uppgradering. Senaste jag satt med av nvidia var två 8800GT i SLI

Rätta mig om jag har fel, men än har väl inte AMD lanserat sitt 7990? Jag tvivlar dock på att det presterar som 690 gjort nu.

Grymt imponerande med microstuttering i testet, hatten av!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jo, snabbt är det.
Men dyrt är det också.
Och hur mycket ström drar det inte, och hur mycket oväsen för det inte?

Permalänk
Medlem

A monster is born.. !
Blir spännande se hur AMD svarar på detta..
Det är ju iofs inte kort för mig.. Jag tuffar nog på med mitt 6950 ett år till iaf..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

*mother of graphics cards* O.O

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Videoapan:

Nu motsvarar visserligen en höjning på 3db en dubblering av ljudstyrkan så det kan vara ganska stor skillnad. Men jag håller ändå helt med om att 680 låter hyfsat högt den också.

Det är väl så att ljudstyrkan skall höjas med ca 10dB för att det skall upplevas som dubblerat. Ökas effekten till det dubbla får man en höjning på 3dB.
Så det borde inte vara så mycket skillnad i upplevd ljudskillnad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Jag förstår att du absolut inte förstår vad du pratar om
1. NEJ, 7970 i CF presterar INTE likvärdigt under några förhållanden. MICROSSTUTTING!!
2. Om spelet inte stödjer SLI fungerar det ändå utmärkt att spela. Om man vill kan man stänga av ena graffet genom att bocka ur "SLI" rutan i grafikrutinerna, men det behöver man inte. Man bara startar spelet och kör så¨att säga. Allt sköts automatiskt i ett par veckor till stödet för SLI kommer med nästa drivrutin.

Tycker du verkligen att det är ett stort problem att få vänta dagar eller veckor på SLI stöd när man kan spela hur bra som helst ändå fram till grafikrutinen kommer??

Finns det inte förhållanden där microshuttering inte finns / inte är märkbart? Har tex hört att man inte får det i bf3..?

Skrivet av Andreas D:

Har för mig att ni har sagt på något sätt någon gång att microshuttering försvinner när man kör 3way sli/cf. Stämmer det?

Permalänk

Gällande Renderingstider/microstuttering.

Det är därför, och antagligen bara därför, jag föredrar nvidia.
Ägde 2 st 5870 innan min "uppgradering" till 1st GTX580.

Trots att mitt GTX580 på pappret var ca 20-30% långsammare, gav det i praktiken betydligt trevligare spelupplevelse!
Ati korten gav ojämn FPS och massor av microstuttering. Det tycks inte som Ati har lyckats fixa den här biten än så länge.

Vilket i princip gör crossfire världelöst (enligt mitt tycke) i annat än få höga poäng i 3D Mark och liknande.
Högre minimun FPS, mer flyt och mindre hack, det är nvidias lösning.

Prioritera ni detta, väljer ni nvidia.
Blir nog ett kort till snart.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _MmattiasS_:

Finns det inte förhållanden där microshuttering inte finns / inte är märkbart? Har tex hört att man inte får det i bf3..?

Har för mig att ni har sagt på något sätt någon gång att microshuttering försvinner när man kör 3way sli/cf. Stämmer det?

Jag kör 3 way 680 och jag känner inte av det i BF3 ( är känsligt för sånt)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaderkung:

Ingen backplate med i det sjuka priset?

Det kan du säkert räkna med om du köper ett från EVGA. Detta var väl bara ett referens från Nividia.

Permalänk
Medlem

Bara invänta vattenblock sen är saken biff

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av tvelander:

Jag kör 3 way 680 och jag känner inte av det i BF3 ( är känsligt för sånt)

Dock har 600-serien i princip microstuttering i testerna heller. Jämförde man 500/6000-serierna var SLI märkbart jämnare redan där, och det är bara än mer extremt i jämförelsen 600/7000-serierna.

Skrivet av _MmattiasS_:

Finns det inte förhållanden där microshuttering inte finns / inte är märkbart? Har tex hört att man inte får det i bf3..?

Har för mig att ni har sagt på något sätt någon gång att microshuttering försvinner när man kör 3way sli/cf. Stämmer det?

BF3 är vad SweC testade i, och många som har 7970 CF grinar fortfarande när de försöker spela BF3. Det kan vara riktigt hemskt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Mycket bra recension!
Trevligt att ni belyste Micro stuttering också.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Microstutteringavsnittet förtjänar en egen artikel, den läsningen var väldigt intressant. AMD Crossfire är sämst verkar det som.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är sjukt förvånad över hur bra det har fungerat med 2x680 ur ett microstutteringperspektiv. När det väl behövs kommer ju 2x690 att bli en given uppgradering då de matchar mitt chassi sjukt bra!!!

Visa signatur

Fips!