GTX 670, tidig recension

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Problemet där kan dock vara exakt vad AMD stötte på när de skulle till att släppa 6000-serien. NVidia låg redan och väntade med 500-serien.

Bara några dagar innan 6000-serien skulle släppas släpper NVidia 580 och daskar till det röda lagets ingenjörer så hårt att 6970 blev en dryg månad försenad, och även då kom det inte upp högre än 570's prestanda.

Min poäng är att visst, läckor kan i vissa fall vara bra för ens PR, men i värsta fall kan det ge din konkurrent alltför mycket information om vad och var du planerar.

Ett problem där är att alla, AMD inkluderat, vet att NVidia fortfarande har Big Kepler i rockärmen. Släpper AMD sitt "super-singel-GPU" så släpper NVidia med all säkerhet den bomben på marknaden.

Ett annat är att det skulle förändra hela grafikkortsmarknaden, "7980" skulle behöva ersätta 7970 på sin prisplats (som konkurrent till 680), och därmed trycks hela AMD's grafikkortslineup ner ett steg prismässigt.

Ett dubbeleggat svärd alltså, hrhr (:
Men, skulle ett 7980 behöva ersätta 7970's prisplats? Jag är inte så säker, den skulle ju lika gärna bara kunna vara dyrare om den nu är bra mycket bättre! 7970 ställs ju redan nu i princip mot GTX 670!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MyZk0:

Ett dubbeleggat svärd alltså, hrhr (:
Men, skulle ett 7980 behöva ersätta 7970's prisplats? Jag är inte så säker, den skulle ju lika gärna bara kunna vara dyrare om den nu är bra mycket bättre! 7970 ställs ju redan nu i princip mot GTX 670!

Jo, men det finns ett teoretiskt maximum för hur mycket du kan ta betalt för något och fortfarande sälja kort.

690 är inte ett bra exempel. NVidia kommer antagligen aldrig att gå med vinst på det kortet, men då det fortfarande i grunden är samma komponenter som 670/680 använder så utvecklingskostnaden är inte så fasligt hög. Det kortet är endast och enbart en PR-kupp, de vill ha världens snabbaste grafikkort. Om de går med vinst på det i slutändan är inte så viktigt, men då korten (för NVidia) inte är så dyra kan det gå.

Ett 7980 skulle behöva en helt ny utvecklingsprocedur, antagligen nya komponenter och med största sannolikhet även finslipningar i kärnan. Vi pratar väldigt höga kostnader som måste kunna täckas upp av en rimligt hög försäljning. För att kunna se den här försäljningen får korten då inte kosta mer än vad som är rimligt för den prestandan, och försäljningen i 4000+-klassen är patetiskt låg redan från början.

Edit: Jämför med 4890, vilket kom för att täcka upp då NVidias 55nm Tesla blev "för snabba" i jämförelse med 4870. Helt nytt kretskort, finslipad kärna, men dyrt som fan för AMD att ta fram.

Att 7970 "redan idag" ställs mot 670 är ju heller inte AMD's val, men de kommer att tvingas sänka priserna eftersom NVidia tänker sälja sina kort så mycket billigare. Återigen bevis för att NVidia har möjligheten att ägna sig åt ganska kraftigt aggresiv prissättning om de vill. De har ju redan pressat ner 7970 en tusenlapp, nu kommer det att behöva sjunka en bra bit till.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Jo, men det finns ett teoretiskt maximum för hur mycket du kan ta betalt för något och fortfarande sälja kort.

690 är inte ett bra exempel. NVidia kommer antagligen aldrig att gå med vinst på det kortet, men då det fortfarande i grunden är samma komponenter som 670/680 använder så utvecklingskostnaden är inte så fasligt hög. Det kortet är endast och enbart en PR-kupp, de vill ha världens snabbaste grafikkort. Om de går med vinst på det i slutändan är inte så viktigt, men då korten (för NVidia) inte är så dyra kan det gå.

Ett 7980 skulle behöva en helt ny utvecklingsprocedur, antagligen nya komponenter och med största sannolikhet även finslipningar i kärnan. Vi pratar väldigt höga kostnader som måste kunna täckas upp av en rimligt hög försäljning. För att kunna se den här försäljningen får korten då inte kosta mer än vad som är rimligt för den prestandan, och försäljningen i 4000+-klassen är patetiskt låg redan från början.

Edit: Jämför med 4890, vilket kom för att täcka upp då NVidias 55nm Tesla blev "för snabba" i jämförelse med 4870. Helt nytt kretskort, finslipad kärna, men dyrt som fan för AMD att ta fram.

Att 7970 "redan idag" ställs mot 670 är ju heller inte AMD's val, men de kommer att tvingas sänka priserna eftersom NVidia tänker sälja sina kort så mycket billigare. Återigen bevis för att NVidia har möjligheten att ägna sig åt ganska kraftigt aggresiv prissättning om de vill. De har ju redan pressat ner 7970 en tusenlapp, nu kommer det att behöva sjunka en bra bit till.

I see I see!
Så krutet för AMD kommer att bli 7990? För något 'amazing' känner nog AMD att dom måste göra för att behålla prestige med tanke på vad Nvidia erbjuder just nu

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MyZk0:

I see I see!
Så krutet för AMD kommer att bli 7990? För något 'amazing' känner nog AMD att dom måste göra för att behålla prestige med tanke på vad Nvidia erbjuder just nu

Vi får se, jag tvivlar något extremt på att 7990 kommer att kunna komma i närheten av 690's prestanda, helt enkelt därför att Tahitikärnan drar för mycket ström. Kortet får fortfarande inte dra mer än 300W.
Det är just det som är anledningen att 690 presterar så bra - Kepler är såpass strömsnål att den inte behövde strypas mer än marginellt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Bra! Får vi se HD7870 under 2000 kr snart blir jag nöjd. Undrar om inte GTX 670 är lite för bra för att vara sann? Sätter de priset utifrån prestandan kan det inte bli många hundralappar under GTX 680. Någon som vet när GTX 660 kommer släppas?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Bra! Får vi se HD7870 under 2000 kr snart blir jag nöjd. Undrar om inte GTX 670 är lite för bra för att vara sann? Sätter de priset utifrån prestandan kan det inte bli många hundralappar under GTX 680. Någon som vet när GTX 660 kommer släppas?

Ja det vore riktigt nice, då kan man sälja sitt 6970 och ta ett 7870 (:
Skulle bli en väldigt billig uppgradering!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Bra! Får vi se HD7870 under 2000 kr snart blir jag nöjd. Undrar om inte GTX 670 är lite för bra för att vara sann? Sätter de priset utifrån prestandan kan det inte bli många hundralappar under GTX 680. Någon som vet när GTX 660 kommer släppas?

"ska släppas i maj"

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Entusiast

Stackars AMD
Man kan diskutera och försöka skydda AMD och säga att "de har ju inte precis fått SÅ mycket stryk" osv men vakna upp, dom har ärligt talat fått stryk
Alla AMD-kort för tillfället kostar 1000kr för mycket och jag tror inte att AMD har råd att sänka dom med 1000kr utan högst 500kr så därför så "vann" Nvidia den här generationen tror jag, de enda som kommer köpa AMD-kort är dom som är fanboys eller om 7870 blir någorlunda prisvärt i framtiden.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Börjar tycka väldigt synd om AMD.. 680 var verkligen ett slag i ansiktet med sin prestanda och strömförbrukning men om detta stämmer så blir ju 7970 ett "medelmåttigt" kort om man kollar till toppen.

Vet inte ens om det blir nå Radeon HD 8xxx-kort. Läser mycket om att 7xxx-seriens kort är dåliga o inget att ha pga dess drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Dat fuckt up homs!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Så...ska man gå under täcket och gråta för att man köpte ett 7970 för 3 800kr?

Permalänk
Medlem

Trevligt, kanske det blir lite priskrig till slut. Har väntat på att Nvidia ska komma med något riktigt imponerande i snart 4 år och så var det ÄNTLIGEN dags.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Så...ska man gå under täcket och gråta för att man köpte ett 7970 för 3 800kr?

7970 för 3800kr? Fantastiskt köp!

On topic: Trevligt med ett rejält priskrig, gynnar oss konsumenter!

Permalänk
Medlem

På pappret ska ju AMD vara bättre än vad de är om man ser till antalet transistorer och effektförbrukning. Är det AMDs drivrutiner som är problemet eller kan de inte bygga lika effektiva kretsar som NVIDIA helt enkelt?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Jo, men det finns ett teoretiskt maximum för hur mycket du kan ta betalt för något och fortfarande sälja kort.

690 är inte ett bra exempel. NVidia kommer antagligen aldrig att gå med vinst på det kortet, men då det fortfarande i grunden är samma komponenter som 670/680 använder så utvecklingskostnaden är inte så fasligt hög. Det kortet är endast och enbart en PR-kupp, de vill ha världens snabbaste grafikkort. Om de går med vinst på det i slutändan är inte så viktigt, men då korten (för NVidia) inte är så dyra kan det gå.

Ett 7980 skulle behöva en helt ny utvecklingsprocedur, antagligen nya komponenter och med största sannolikhet även finslipningar i kärnan. Vi pratar väldigt höga kostnader som måste kunna täckas upp av en rimligt hög försäljning. För att kunna se den här försäljningen får korten då inte kosta mer än vad som är rimligt för den prestandan, och försäljningen i 4000+-klassen är patetiskt låg redan från början.

Edit: Jämför med 4890, vilket kom för att täcka upp då NVidias 55nm Tesla blev "för snabba" i jämförelse med 4870. Helt nytt kretskort, finslipad kärna, men dyrt som fan för AMD att ta fram.

Att 7970 "redan idag" ställs mot 670 är ju heller inte AMD's val, men de kommer att tvingas sänka priserna eftersom NVidia tänker sälja sina kort så mycket billigare. Återigen bevis för att NVidia har möjligheten att ägna sig åt ganska kraftigt aggresiv prissättning om de vill. De har ju redan pressat ner 7970 en tusenlapp, nu kommer det att behöva sjunka en bra bit till.

AMD skulle inte behöva utveckla en helt ny kärna för ett 7980, det skulle räcka med lite hårdare binning och högre frekvenser så skulle de kunna konkurrera lite bättre fast frågan är om det är intressant för dem.

AMD valde tydligen att vara först med 28 nm och det verkar som om det straffade sig med lägre prestanda. De var dock ensamma ett par månader och kunde sälja kort utan att Nvidia kunde göra annat än att dumpa priser. Det låter ju mer som ett avvägande än ett misslyckande tycker jag. De prioriterade att blir först och då är det inte så konstigt att Nvidia går om eftersom de hade fler månader på sig att se till att deras grafikkort presterade bättre.

Hur som helst verkar ju Nvidia ha vissa problem med tanke på hur lång tid det tar för dem att få ut kort. Antingen trasslar det sig för dem eller så sitter de fortfarande på för stora lager av 560 som de vill bli av med för ska de få in några pengar så behöver de få ut billigare kort. Visst kommer de nog dra in en del på sina tre olika 640 på OEM men i de lägre prisklasserna har de ett stort hål som de behöver fylla. Jag undrar vad de håller på med egentligen. Just nu verkar det mest vara snoppmätartävling.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur stora sänkningar gjordes det igentligen av nvidia efter att AMD lanserat 79XX?

Permalänk

när är nda?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

när är nda?

Har för mig att det är 9:00am EDT vilket innebär 15:00 CEST, men är inte 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Aj fan för AMD, ser ut som om 7970 får sjunka en tusenlapp till nu då när till och med 670 slår det på fingrarna stup i kvarten.

Eller så trycker Nvidia upp 670 över priset av 7970. Hoppas på din teori dock.

OnT: Tycker det verkar väldigt lovande. Nvidia har tagit igen sig bra, och nu ser jag en grön framtid framför oss, där AMD istället kommer behöva anpassa sig. Om tidigare bilder på 670 stämmer, där kortet är väldigt litet, så kommer det garanterat bli ett klart val framför både 7950 och 7970.

Har svårt att se att AMD kan ta kronan för denna generation. Nu har Nvidia liksom både det snabbaste grafikkortet och den snabbaste GPUn. Hoppas att det blir priskrig utav bara f*n. Skulle inte sitta fel om allt sjönk några hundringar så man kanske kan få tag på ett till 570/580 beggat till en liten slant.

Nu väntar vi bara in SweClockers motsvarande recension. Någon som vet när den kommer?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ja enligt spekulationer jag hittat är det 9:00 EST vilket blir 15:00 svensk tid.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av tjindar:

Har för mig att det är 9:00am EDT vilket innebär 15:00 CEST, men är inte 100%

Skrivet av fantomsmurfen:

Ja enligt spekulationer jag hittat är det 9:00 EST vilket blir 15:00 svensk tid.

hmm har inte Sverige cest + 1? eller är gmt och cest inte samma sak?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

hmm har inte Sverige cest + 1? eller är gmt och cest inte samma sak?

CET är GMT+1

Permalänk
Skrivet av tjindar:

CET är GMT+1

ok har alldrig varit riktigt high på dessa olika tidsoner

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64