JME Data lägger ned verksamheten

Permalänk
Medlem

Det var lite humor att se bruden nere i högra hörnet på deras hemsida prata gott om JME samtidigt som det står att verksamheten upphör

Men det är ju självklart tråkigt när butiker man tycker om går i graven. JME har haft riktigt bra service och priserna tycker jag ha varit väldigt tilltalande, så det här kom lite som en chock.

R.I.P JME Data

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vi får trösta oss med att de förhoppningsvis kommer ha en fet utförsäljning precis som dom hade när Datorbutiken.se la ner.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att dom så sent som igår skicka ut ett reklamutskick om brutalrea till min mail

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Verkar redan vara rea. Även om den ännu är väldigt modest.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk

Förstod att nåt märkligt var i görningen då jag igår var inne på deras hemsida och kollade på grafikkort.
De hade då bara gamla grafikkort i nVidiasortimentet. Det nyast som fanns var GTX580. :-S
Trist är det hursomhelst

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

fan! blev lite ledsen nu när jag läste att dom lägger ner..
jag fick nämligen toppklassig service med detta ärende och blev supernöjd som kund!
(förövrigt har jag alltid blivit jättenöjd när det behövts support från JME!!!)
tänkte skriva omdöme på prisjakt.nu också, som tack... men hjälper inte direkt nu...

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Tyckte alltid dom var skit faktiskt.. inga bra priser osv... fattar ej hur dom höll ut så länge ändå.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SkidÅkarn:

Det här är ett tydligt exempel på privatisering och visar upp kapitalismens mörka sidor.
Det borde vara lättare för småföretag att klara sig, men de stora jättarna har förmycket makt.
Snart kommer det bara vara ett företag kvar som kommer vara gigantiskt och ha alldeles förmycket makt.
Ush och fy till de stora jättarna!

Om man tittar på de flesta mogna affärsområden innom en region så kommer det och går butiker hela tiden, även jättar. Men den mest stabila konfigurationen brukar landa på tre konkurrerande aktörer i längden, och det är ett rimligt sunt klimat för både kunder och näringsidkare.

Färre än tre dominanta aktörer resulterar i allmänhet i högre priser vilket lämnar rum för mindre aktörer att växa, ta plats och utmana.
Fler än tre dominanta aktörer resulterar i galet krig och prispress där aktör efter aktör slås ut tills en status quoe har infunnits.

Till exempel se hemelktronikbranchen i dag med MediaMarks, Elgiganten, Expert och Siba. OnOff slogs ut och branchen väntar bara på att nästa skall falla. När det är 2-3 kvar så kommer det vara rimlig balans med stabil ekonomi för företagen (konsumenter mår aldrig bra av att deras leverantör går i KK).

Så de aktörer som är kvar kämpar för att hålla sig kvar tills en jämnbalans kan infinna.

En situation med en jätte med monopol som försöker mjölka pengar med för höga priser kommer så gott som aldrig att ske för att det lämnar utrymme för mindre aktörer att slå sig fram som underdogs. Särskilt i Sverige älskar man underdogs. Om det är 2-3 jättar som håller tillräckligt låga priser för att småföretagarna skall ha det svårt, tja då har konsumenterna en stabil butik med bra priser som man kan gå till.

Lite snabbkurs i grundläggande marknadsekonomi.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Lite konstigt där att man säljer grejer under inköpspris, borde inte kedjorna gå i minus då?

Permalänk
Medlem

Jättetråkigt! Jag har senaste året köpt i stort sett alla nya delar hos butiken vid Mobilia/Elgiganten.. Alltid bra service och hjälpsam personal..

R.I.P JME!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Lite konstigt där att man säljer grejer under inköpspris, borde inte kedjorna gå i minus då?

JME menar nog att kedjorna köper in det billigare än JME's inköpspriser. Nu jobbar jag på en rätt liten butik så våra rabatter är ännu sämre, men kan intyga om att det många gånger är svårt att köpa in saker billigare än storkedjorna säljer det. Sedan tror jag storkedjorna prisdumpar just för att knäcka de små aktörerna och ta marknadsandelar, och sedan ta igen det på att vara svinigt dyra på tillbehör/tjänster.

Det är den utveckling vi går mot iom internethandel osv. Folk är så oerhört prismedvetna att det är nästan hopplöst att försöka konkurrera med kvalité på service och kunskap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Lite konstigt där att man säljer grejer under inköpspris, borde inte kedjorna gå i minus då?

Så gör många företag just för att ta andelar och sen ta hem vinst på annat runt om

Permalänk
Medlem

Jaha, hur blir det nu med service? Sitter ju på ett trasigt moderkort som ska skickas in :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Om inte någon köper deras databas med mail

Skrivet av El_Raspberry:

Och jag som handlade där för en 6000 kr i somras bara för att det var billigast.

Och detta.

Svårt att tacka nej eller blocka det ...

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

Noooooooo!
Köpte en ny 2TB hårddisk där förra månaden. Gillar fysiska butiker om man får garantiärenden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Lite konstigt där att man säljer grejer under inköpspris, borde inte kedjorna gå i minus då?

De går minus just för att slå ut mindre konkurrenter från marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av golom:

Så gör många företag just för att ta andelar och sen ta hem vinst på annat runt om

Det vet jag men jag menar helt och hållet, att man har en butik och säljer under inköpspriset.

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Handlat från dom en gång för flera år sedan, hade nästan glömt att dom ens fanns.

Inet (Gratis Frakt Swec)
Alina Systems (Gratis Frakt Swec + Swec Rabatt)
Webhallen
CDON (Swec Rabatt)
Komplett

Dessa 5 är dom enda jag behöver för att överleva

Vad är det för swecklocker rabatt på alina?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det vet jag men jag menar helt och hållet, att man har en butik och säljer under inköpspriset.

Media Markt har gått över en miljard i förlust sedan de öppnade i Sverige.
Det handlar om att slå ut konkurrenter för att sedan tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon påpekat detta och jag är inte heller helt säker. men jag tror att det är så att om man försätter ett företag in konkurs och har skulder t.ex så måste allt i lager räknas till kursboendet för att värderas och sedan bestämmer konkursadvokaterna huruvida detta ska säljas eller inte. inget som JME bestämmer över längre. om jag fattat rätt. som kommer troligen inte säljas till några superpriser.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xrim:

Jag la en beställning förra veckan, fick mejl igår om att de inte kunde leverera och att pengarna har återbetalts... Inga pengar på kontot och JMe svarar inte i telefon... trist.

Bankerna tar 2-3 dagar på sig innan transaktionen genomförts.

Permalänk
Skrivet av mille666:

Det vore för jävla bra! även om butiken inte är stor så vore det bra om det var en Inet i södra sverige också!

Alla Inet är i södra Sverige

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fårvånar inte mig ett dugg, dom är inte lika bra eller billiga som tex inet eller komplett är.
Jag har länge trott att dom antingen skulle kursa eller bli uppköpta.

Handla från JME för i tiden, men sluta med det när datorbutiken kursade.

Men jag har ett gott minne från JME, det var runt 2003 när jag köpte ett Chieftec chassi (har frortfarande kvar det) det chassit försvann, tog 1månad innan jag fick det, då bjöd dom på Unreal tournament 2003 pga förseningen

Som tur är köpte jag inget nu på slutet, för man vet aldrig om man får varorna eller pengarna tillbaka.

Jag handlade hårdvara från datorbutiken för 5000:- strax innan dom kursade, hade ingen aning om att dom skulle det, men jag tyckte sidan var lite konstig på slutet med vissa priser som rusa i taket samt att den inte uppdaterades, men trots det så var jag så dum som handla därifrån pga att dom var 20:- billigare än komplett.se
dom pengarna försvann! och inga varor kom.

Sendess köper jag enbart från större aktörer som tex Komplett och inet.
Dustin litar jag inte på, dom svarar inte på mail trots flera försök för att returnera en väska som skulle passa sony experia S fast den inte gjorde det,
tror att dom och eller webbhallen står på tur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Media Markt har gått över en miljard i förlust sedan de öppnade i Sverige.
Det handlar om att slå ut konkurrenter för att sedan tjäna pengar.

Det vet jag som sagt det är samma sak, de tjänar in på andra länder och konkurrerar här men som sagt jag menar bara som en butik själv dvs ingen kedje.

Permalänk
Medlem

väldigt synd kan säga att jag inte sett mycket från JME data på ett bra tag nästan som om man helt glömt bort att dom fanns

Permalänk
Medlem

Dags att stæmma de stora kedjorna ifall de verkligen går under "inkøpspris" bara før att konkurrera ut småbutiker och få større marknadsandelar.
Jag hade før mig att det var olagligt att gøra så?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Tyckte alltid dom var skit faktiskt.. inga bra priser osv... fattar ej hur dom höll ut så länge ändå.

Kan bara hålla med!
Svindyra och personalen verkar ha en nyuppförd stolpilla någonstans, samtidigt som dom ska verka viktiga. Hatar att bli bemött så! (om ni fattar vad jag menar)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkidÅkarn:

Det här är ett tydligt exempel på privatisering och visar upp kapitalismens mörka sidor.
Det borde vara lättare för småföretag att klara sig, men de stora jättarna har förmycket makt.
Snart kommer det bara vara ett företag kvar som kommer vara gigantiskt och ha alldeles förmycket makt.
Ush och fy till de stora jättarna!

Konsumenterna har makten, man väljer själv var man handlar, om det är hos ett jättebolag eller hos ett litet bolag har för mig ingen som helst betydelse, det är pris/service som styr det valet för mig. Så jag ser inte riktigt problemet du försöker måla upp.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Hur kan andra företag sälja till under inköpspris? Gör man det så förlorar man ju på det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Väntat men tråkigt!

Får hoppas nördarnas räddare inet kommer och köper upp dom så man kan få sig en Inet butik i malmö!

Äh, det är lugnt för Malmö, vi har net2World, också en Komplett.com lagershop, ja också webbhallen... Dammit, nä Inet måste sätta upp en fysisk butik i Malmö, för en stad med över 300 000 invånare så har vi otroligt få datorbutiker.. Sedan NetonNet stängde ned sin datadelsförsäljning så har det varit på nedgång med databutiker i Malmö.