JME Data lägger ned verksamheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

De får inte sälja något i nuläget....

Ah, då får jag hålla koll på dem den närmsta tiden då

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Synd för de som tror att en bra butik bara består av billiga priser, JME Data har de gånger jag handlat av de alltid haft service och support i toppklass, jag har aldrig tvekat att beställa från de även om de varit några kronor dyrare än de övriga.

Ni som skriver skitbutik osv vill jag gärna ha en förklaring av varför ni tycker så och bäst för er att ni inte baserar omdömmet bara på priserna !

Kan bara hålla med.. Har handlat en del av JME och det har alltid varit smärtfritt, inte alltid billigast men det har inte strulat en enda gång vilket är mer än man kan säga om dom flesta av dom andra butikerna som finns, undantaget alina och OC.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk

Jag var tydligen ute i sista minuten, lade en beställning igår, och fick paketet idag.
Snabba in i det sista, precis som alltid tidigare.
Tack!

Vi tackar för din beställning hos JME Data

Beställningen kommer att utföras omedelbart. Lagervaror blir normalt skickade samma eller nästa arbetsdag.
Du kan kontrollera orderstatus, inkl trackning/spårnings nummer, genom att logga in på http://www.jmedata.se/.

Order/faktura# nnnnn från 2012-05-10 12:15:03

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Gjorde misstaget att köpa ett spel därifrån, det var väl iofs 20 år sen på 90-talet. Och fick hem en riiiktigt dålig kinesisk piratkopia.
Har för mig att det var Themepark eller Xwing, och på CDn stod det tom tryckt "CD-ORM" istället för "CD-ROM". Rätt lustig felstavning, och skumt att dom inte åkte dit på att sälja piratkopior.
Förvånad över att dom överlevt så länge trots allt.
RIP = Rest in pain i det här fallet. Kom aldrig tillbaks, tack.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, självklart, men de har samtidigt gått ner sig lite de senaste åren. Köpte mitt högtalarsystem där, på grund av reapris, annars hade jag nog köpt det från internet istället.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Microstore.se 4 life

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk

Oväntat! Jag fick mitt nätaggregat från JME idag. Hoppas att det inte strular till sig med garanti.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Sorg

NEEEEEEJ! Bästa datorbutiken i Malmö kan inte lägga ner!
Jag lovar att handla ännu mer av dem om dom lyckas rädd sig från en konkurs. =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Gjorde misstaget att köpa ett spel därifrån, det var väl iofs 20 år sen på 90-talet. Och fick hem en riiiktigt dålig kinesisk piratkopia.
Har för mig att det var Themepark eller Xwing, och på CDn stod det tom tryckt "CD-ORM" istället för "CD-ROM". Rätt lustig felstavning, och skumt att dom inte åkte dit på att sälja piratkopior.
Förvånad över att dom överlevt så länge trots allt.
RIP = Rest in pain i det här fallet. Kom aldrig tillbaks, tack.

Att dra upp nåt gammalt som hände för 20år sedan känns inte så relevant.
Nuvarande ägare har drivit företaget i 4år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Gjorde misstaget att köpa ett spel därifrån, det var väl iofs 20 år sen på 90-talet. Och fick hem en riiiktigt dålig kinesisk piratkopia.
Har för mig att det var Themepark eller Xwing, och på CDn stod det tom tryckt "CD-ORM" istället för "CD-ROM". Rätt lustig felstavning, och skumt att dom inte åkte dit på att sälja piratkopior.
Förvånad över att dom överlevt så länge trots allt.
RIP = Rest in pain i det här fallet. Kom aldrig tillbaks, tack.

20 år sedan, även om det hade varit samma ägare fortfarande.... är du född i baksätet på en fiat punto?

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Tankar till alla anställda, stort lycka till i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det går att sälja vissa saker under inköpspris och räkna med att tjäna in det på andra prylar. Den som köper en processorn köper ju vanligtvis något mer, exempelvis moderkort, minne eller kanske en kylare. Men eftersom processorn är den dyraste prylen kikar de flesta säkert på det priset allra främst och väljer butik utefter vilken som är billigast just där.

jag förstår vad du menar men det är inte riktig så med de stora kedjor som vill etablera sig i Sverige (eller vilket land som helst) och vill ta en andel marknad innan de börjar på riktig
i vanliga fall blir det som du säger, typ som dagligvarukedjor gör, dvs gör rea på ngt populärt till riktig fyndpris osv, kunde kommer och köper massa grejer som de skulle inte köpa och för ngt högre pris än konkurrenter men folk missar just de priser

med MM och andra såna butiker det är lite mer avancerad, de har riktig stora moderbolag bakom sig och säljer så mycket de bara kan för löjliga priser, visst de köper i stora mängder och få allt billigare än mindre butiker så om de säljer allt med typ 1% marginal (skatteverket och myndigheter som motverkar monopol och ej rättvis konkurrens skulle stoppa de annars) vilket är en bra bit under inköpspriser för mindre aktörer, även om deras vinst täcker inte kostnader så tar de ju delar av marknad och minskar vinst hos andra butiker vilket tvingar de att höja priset ännu mer eller lägga verksamhet
till slut blir det färre aktörer och högre priser eller fortfarande låga priser men ingen kunskap i personalen, bara duktiga reklamgubbar och säljare som kan läsa från reklamblad ;P

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Bulltazar:

Fårvånar inte mig ett dugg, dom är inte lika bra eller billiga som tex inet eller komplett är.
Jag har länge trott att dom antingen skulle kursa eller bli uppköpta.

--

Sen dess köper jag enbart från större aktörer som tex Komplett och inet.
Dustin litar jag inte på, dom svarar inte på mail trots flera försök för att returnera en väska som skulle passa sony experia S fast den inte gjorde det, tror att dom och eller webbhallen står på tur.

Ingendera bolag är ens i närheten av en konkurs. Du pratar nog snarare och ironiskt nog om de två stabilaste bolagen på den marknaden. Ska du titta på insolventa bolag med problem ska du titta på Alina.

Till att börja med är Webhallen i sig självt ett väldigt solvent bolag. De har en omsättning om runt tre kvarts miljard och gör en vinst om runt tjugo miljoner. Deras kassalikviditet ligger på över 100% och likaså har de en god soliditet.

Det bör däremot även påpekas att Webhallen är ett dotterbolag till Dixon Group, vilket är en av Europas största butikskoncerner. Dixon har totalt kring 40,000 anställda och omsätter i runda snurrar hundra miljarder kronor årligen, för en årlig vinst om kring tre miljarder.

Andra kända dotterbolag till Dixon Group vi svenskar känner igen är Elgiganten, PC City, Electroworld och Pixmania. Webhallen är ett systerbolag till just Pixmania, och båda ägs av Dixon via Fotovista.

Vad gäller Dustin är de utan minsta tvekan Sveriges största återförsäljare (och distributör) av elektronik, och har nästan monopol på företagsmarknaden. De har en omsättning om runt 4,5 miljarder på den svenska marknaden och gör runt hundra miljoner i vinst (e. finansnetto) varje år. Deras likviditet och soliditet är inte lika bra som Webhallens, men är ändå med god marginal friska.

Som en referens har du Inetdata i Göteborg AB, vilka har en vinst på ca 6 miljoner och en omsättning på dryga 350. Deras likviditet är ännu bättre än Webhallens på dryga 115%, och deras belåningsgrad är bara kring 50%.

Komplett Services AB gör faktiskt en rejäl förlust om åtskilliga miljoner i Sverige, men det är svårt att säga vad den faktiska vinsten på den svenska marknaden är då de inte räknar in distributörsvinsterna då dessa taxeras i Norge via Komplett ASA. Deras årsomsättning ligger däremot på drygt 1,1 miljarder och även de har en god likviditet på över 100%.

I samtliga fall pratar vi om bolag som är mer solventa än Aktiebolaget Volvo.

Alina å andra sidan gjorde bara en vinst på runt 600,000 under finansåret 2010 och deras likviditet är låg, bara runt 30%. Likaså ligger deras belåningsgrad (soliditet) på runt 90% vilket är riktigt illa. Detta är inte ett bolag som kan fortsätta speciellt länge om de inte hittar på något sätt att tjäna mer pengar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

20 år sedan, även om det hade varit samma ägare fortfarande.... är du född i baksätet på en fiat punto?

Kolla upp fakta innan du postar, ok?

JME = Jacob Mårtensson Enterprise

http://www.allabolag.se/5567680722/Datorklippet_i_Malmo_AB

Det är samma person som legat bakom bolaget/bolagen genom alla år.

Jacob Hans Oscar Mårtensson:
http://www.allabolag.se/befattningshavare/M%25E5rtensson%252C...

För er som köpt något av JME, och nu vill ha garanti, så är det kört.
Konkursförvaltaren lägger de sista pengarna som finns (finns förmodligen inga) till de redan befintliga kraven från leverantörer, och ni andra vanliga köpande kunder är ganska körda.
Ni kan ju prova att kontakta tillverkarna direkt, men de brukar bara hänvisa till distributören/återförsäljaren, och sen tar det stopp eftersom dom gått i konkurs.

Undvik att handla från små företag är väl det enda vettiga tipset, om du vill vara säker på att ha garantin kvar på produkten du handlar.
Sorligt, men sant. (inte sorgligt att JME dog dock, det förtjänade dom)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Kolla upp fakta innan du postar, ok?

JME = Jacob Mårtensson Enterprise

http://www.allabolag.se/5567680722/Datorklippet_i_Malmo_AB

Det är samma person som legat bakom bolaget/bolagen genom alla år.

Jacob Hans Oscar Mårtensson:
http://www.allabolag.se/befattningshavare/M%25E5rtensson%252C...

För er som köpt något av JME, och nu vill ha garanti, så är det kört.
Konkursförvaltaren lägger de sista pengarna som finns (finns förmodligen inga) till de redan befintliga kraven från leverantörer, och ni andra vanliga kunder är ganska körda.
Ni kan ju prova att kontakta tillverkarna direkt, men de brukar bara hänvisa till distributören/återförsäljaren, och sen tar det stopp eftersom dom gått i konkurs.

Undvik att handla från små företag är väl det enda vettiga tipset, om du vill vara säker på att ha garantin kvar på produkten du handlar.
Sorligt, men sant. (inte sorgligt att JME dog dock, det förtjänade dom)

Med undantag för den tiden då Datorbutiken.se köpte upp dem har du helt rätt, eftersom Jacob Mårtensson köpte tillbaka JME av DB's konkursbo.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag handlade av dem förra veckan och en del av min beställning fanns inte i lager så jag blev omedelbart kontaktad via mail där jag erbjöds en dyrare vara för samma pris. Synd att dom försvinner, för god service hade dom!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Med undantag för den tiden då Datorbutiken.se köpte upp dem har du helt rätt, eftersom Jacob Mårtensson köpte tillbaka JME av DB's konkursbo.

Ok så han sålde, de gick i konkurs, han köpte, han gick i konkurs. Känns väl ändå ganska solklart att hela JME och speciellt Jacob Mårtensson är ganska opålitliga eller?
Om vi räknar bort honom själv, så är det ju nu alla deras kunder som nu drabbas värst, när de inte har någon garanti kvar som de betalat dyrt för.
Det är nu deras kunder får betala för att dom valde fel ställe att handla ifrån.

Permalänk
Medlem

Skit tråkigt att dee går i konkurs! Skit bra butik+service tycker jag.

Men garantin på komponenter får du ju fortfarande från tillverkaren.

Hur blir det dock med garantin på deras byggen? Dem har ju ett års garanti på sina byggen, o jag beställde min dator som dem byggde ihop för bara några månader sen...:/

Skit tråkigt IAF:(

Visa signatur

#1: CPU: Intel core 2 duo 3GhZ MB: ASUS P5SD2-VM Grafikkort: MSI Radeon HD 4670 1GB HD: 320GB RAM: 2GB PSU: 430W
#2. CPU: Intel core I5 2500K 3,3GHZ+Phanteks ph-tc14 cooler MB: ASUS P8Z68 V-PRO/GEN 3 GRAFIKKORT: XFX RADEON HD 6950 1GB HD: 1TB SAMSUNG SPINPOINT 3 7200RPM RAM: 8GB CORSAIR VENGENCE PSU: OCZ ZS 650W CHASSI: THERMALTAKE CHASER MK-1 FULL TOWER

Permalänk
Medlem

Trist, kommer ihåg när man köpte 3.5"-disketter i bulk från dem på Atari/Amiga-tiden till mycket bra priser.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

tråkigt, var en kanon butik, trevlig personal

Visa signatur

MB: Gigabyte GA-Z77X-UD3H CPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz @4.4GHz Mem: Corsair Vengeance minne - 16 GB DDR3 1600MHz CL9, 9 9 9 24 T2 GPU: 2st HD 6970 WC Xfire Case: Corsair 800D PSU: Corsair AX1200 Cooling: Water EK
Min dator

Permalänk
Medlem

Det går ju alltid att handla från NCIX fast dom skickar bara till USA och Kanada

Linus Sebastian
, Lavcopricetech, gubben från Motherboards.org, Trubitar, Nixiepixel/Nixiedoeslinux och självklart fredagspanelen/frågelådan är kärlek

Permalänk

Både när jag byggde min nuvarande dator och mina föräldrars dator beställde jag de flesta delarna från JME-data. De låg minst lika bra i pris som inet på de delar jag beställde. Leveranserna var snabba och bra förpackade. Webhallen tog en vecka och ett telefonsamtal innan de ens började behandla min order på chassit till en av de datorerna, trots att det fanns i butikslager när jag beställde.

Väldigt tråkigt att se JME-data försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ingendera bolag är ens i närheten av en konkurs. Du pratar nog snarare och ironiskt nog om de två stabilaste bolagen på den marknaden. Ska du titta på insolventa bolag med problem ska du titta på Alina.

Till att börja med är Webhallen i sig självt ett väldigt solvent bolag. De har en omsättning om runt tre kvarts miljard och gör en vinst om runt tjugo miljoner. Deras kassalikviditet ligger på över 100% och likaså har de en god soliditet.

Det bör däremot även påpekas att Webhallen är ett dotterbolag till Dixon Group, vilket är en av Europas största butikskoncerner. Dixon har totalt kring 40,000 anställda och omsätter i runda snurrar hundra miljarder kronor årligen, för en årlig vinst om kring tre miljarder.

Andra kända dotterbolag till Dixon Group vi svenskar känner igen är Elgiganten, PC City, Electroworld och Pixmania. Webhallen är ett systerbolag till just Pixmania, och båda ägs av Dixon via Fotovista.

Vad gäller Dustin är de utan minsta tvekan Sveriges största återförsäljare (och distributör) av elektronik, och har nästan monopol på företagsmarknaden. De har en omsättning om runt 4,5 miljarder på den svenska marknaden och gör runt hundra miljoner i vinst (e. finansnetto) varje år. Deras likviditet och soliditet är inte lika bra som Webhallens, men är ändå med god marginal friska.

Som en referens har du Inetdata i Göteborg AB, vilka har en vinst på ca 6 miljoner och en omsättning på dryga 350. Deras likviditet är ännu bättre än Webhallens på dryga 115%, och deras belåningsgrad är bara kring 50%.

Komplett Services AB gör faktiskt en rejäl förlust om åtskilliga miljoner i Sverige, men det är svårt att säga vad den faktiska vinsten på den svenska marknaden är då de inte räknar in distributörsvinsterna då dessa taxeras i Norge via Komplett ASA. Deras årsomsättning ligger däremot på drygt 1,1 miljarder och även de har en god likviditet på över 100%.

I samtliga fall pratar vi om bolag som är mer solventa än Aktiebolaget Volvo.

Alina å andra sidan gjorde bara en vinst på runt 600,000 under finansåret 2010 och deras likviditet är låg, bara runt 30%. Likaså ligger deras belåningsgrad (soliditet) på runt 90% vilket är riktigt illa. Detta är inte ett bolag som kan fortsätta speciellt länge om de inte hittar på något sätt att tjäna mer pengar.

Flera vettiga punkter vill dock rätta några saker. Dustin är absolut ingen distributör även om flera mindre åf:ar och konsultfirmor handlar av dem ibland och när det gäller företagsmarknaden är Atea större, de är ju dock mer inriktade på high-end lösningar men skeppar ändå stora mängder volymprodukter som tex pc. Dustin är dock outstanding på kringutrustning och it-produkter för företag i de lägre prisklasserna. Dock skulle jag fortfarande inte gå så långt som monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Hade detta på känn ett bra tag. Synd faktiskt, det är bra med lite konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooledex:

Men garantin på komponenter får du ju fortfarande från tillverkaren.
Hur blir det dock med garantin på deras byggen? Dem har ju ett års garanti på sina byggen, o jag beställde min dator som dem byggde ihop för bara några månader sen...:/

Försök få igenom din garanti till asiatiska fabriker, lycka till, och kom tillbaks i tråden och skriv hur det gick.
Att du ens beställer en PC från ett företag som är på väg att gå i konkurs, så får du skylla dig själv. Handla från större/bättre företag i fortsättningen.
Bolaget har gått i konkurs, så din garanti är helt borta. Du kan ge dig på konkursförvaltaren, lycka till, skriv tillbaks i tråden dina resultat.
(du kommer inte komma någonstans alls, men visst, försök, och fortsätt hylla jme som just snodde dig på din garanti)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Försök få igenom din garanti till asiatiska fabriker, lycka till, och kom tillbaks i tråden och skriv hur det gick.
Att du ens beställer en PC från ett företag som är på väg att gå i konkurs, så får du skylla dig själv. Handla från större/bättre företag i fortsättningen.
Bolaget har gått i konkurs, så din garanti är helt borta. Du kan ge dig på konkursförvaltaren, lycka till, skriv tillbaks i tråden dina resultat.
(du kommer inte komma någonstans alls, men visst, försök, och fortsätt hylla jme som just snodde dig på din garanti)

Bitter??? Så eftersom du fick fel spel för 20år sen måste du fortf. spy galla över ett företag? Väx upp!!

Permalänk

Hade inga problem med deras kundservice när det begav sig (många år sen). Men jag tror de började tappa redan 2006 ungefär, minns att de började missa att få in rätt produkter till rätt pris. Efter det kom det nya företag som gjorde just det. De var bra på nåt minneskort eller så, men... man tittar väl inte tillbaka när en firma börjar tappa produkterna och inte kan konkurrera riktigt med priserna antar jag. Tråkigt hur som helst.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Oväntat! Jag fick mitt nätaggregat från JME idag. Hoppas att det inte strular till sig med garanti.

Garantiansvaret går upp ett steg, till distributören. Konsumenten är alltid väl skyddad.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uzzi:

Bitter??? Så eftersom du fick fel spel för 20år sen måste du fortf. spy galla över ett företag? Väx upp!!

Bitter? Nej det är nog snarare JME´s kunder som kommer vara bittra när deras garanti nu är helt värdelösa.
20år sen? Dom sålde PIRATKOPIOR helt öppet och kom undan med det tydligen, hur seriöst är det? LOL

Permalänk
Medlem

Good riddance, köpte en dator som hade en Thunderbird prolle i sig. Den datorn gick sönder, jag skickade in den och fick tillbaks en dator med Duron.

Dom tänkte inte på att nämna detta till mig utan erbjöd sig att skicka lite SDRAM som plåster på såren, efter att jag hade påpeket detta, sen skulle jag få betala frakt på minnet. Detta var såklart längesedan, men en sådan sak gör så att man överger en butik.