JME Data lägger ned verksamheten

Permalänk
Skrivet av grenangen:

Tror inte att Alina kommer försvinna på ett bra tag. De verkar gå bra för dem.

pratar med alina nästan dagligen via jobbet då dom felanmäler mm. så det verkar gå fin fint för dem ycket kunder

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det är med stor sannolikhet postens fel att chassit skadats, inte NetOnNet.

Då ska posten brinna i helvetet!

Permalänk
Medlem

Först och främst trist för dom som förlorar sina jobb.

Däremot tycker jag det känns svagt att skriva så här:
Vi har kämpat på länge men då de stora kedjorna tar över de flesta marknadsandelarna blir det allt svårare för oss, små aktörer

Visst påverkar yttre faktorer och visst är det dåliga marginaler men verkar märkligt om man försöker bräcka Elgiganten och Siba? Då siktar man ju in sig på fel grupper, vi har sett ett antal mindre företag lyckas väl och växa med åren, Webhallen, Komplett och Inet startade ju i alla i liten skala.

I en så här situation får man nog också rannsaka sig själv.

Permalänk
Medlem

hur blir de med garanti nu då?

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk

Det var tråkiga nyheter även om jag själv inte handlade där. För några år sedan köpte jag en hel del komponenter från DB men när de lade ned verksamheten gick jag till Dustin och Komplett. Nu på senare tid när jag handlar är det priset som avgör förutsatt att köpet sker bland butiker som jag känner mig trygg med.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Hur kan en skämtbutik med ockerpriser som det där "Josty data" eller vad det heter i Värnhem finnas kvar och inte JME?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Electrix:

För övrigt när det gäller de som undrar om utförsäljning osv. så är följande rad väldigt viktig:

Det innebär att de antagligen inte kommer ta emot nya ordrar, jag rekommenderar att ni inte betalar i förskott med t.ex betal / kreditkort. Utförsäljning av ev. produkter osv. sker väl av konkursboet och auktioneras vanligtvis ut.

Rätta mig gärna någon.

Det går inte att beställa via nätet alls. Allting säljs ut via butik om jag förstod det rätt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Svårt att sälja med argument som service, support, kunskap när allt detta finns gratis på sweclockers - så helt oskyldiga är vi inte.

Permalänk
Medlem

Vafan, skickade in en SSD till dem igår, garantiärende. Fäääään. Rage

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

R.I.P..

Har handlat en del grejer där tidigare å de har inte varit några problem. Tråkigt!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Bra, då kanske dom slutar skickar mail till mig nu då...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Var det inte något tyskt företag som stämde google för att google maps var gratis och konkurrerade ut deras kartor som kostar. Varför inte gå den vägen? Visst kan det låta som en konstig orsak att stämma någon, men som de stora företagen som satte JME Data i konkurs vet om, det är ett utmärkt sätt att brutalt slå ut ev. konkurrens. Om det är olagligt eller ej vet jag dock inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det här är ett tydligt exempel på privatisering och visar upp kapitalismens mörka sidor.
Det borde vara lättare för småföretag att klara sig, men de stora jättarna har förmycket makt.
Snart kommer det bara vara ett företag kvar som kommer vara gigantiskt och ha alldeles förmycket makt.
Ush och fy till de stora jättarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är med stor sannolikhet postens fel att chassit skadats, inte NetOnNet.

Spelar absolut ingen roll alls, som kund handlar man av butiken, och det är deras ansvar att se till att produkten kommer fram. De betalar troligen posten för att göra det, men det finns andra alternativ, och det är deras ansvar att sedan föra vidare klagomålet och ersättningskravet till posten.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det går inte att beställa via nätet alls. Allting säljs ut via butik om jag förstod det rätt.

Köpknapparna verkar aktiva osv och jag kunde lägga några saker i korgen och gå till kassan men gick inte längre eftersom jag inte orkade regga mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

hur blir de med garanti nu då?

Man kan vända sig till tillverkaren direkt när det gäller saker inom garanti.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det går inte att beställa via nätet alls. Allting säljs ut via butik om jag förstod det rätt.

Då får man ge sig ut och testa sin lycka! *fingers crossed*

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

En trevlig utförsäljning vore trevligt!
Nej men lite tråkigt är det när någon butik måste stänga...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Samtidigt är de ju inte bara de stora jättarna. Små företag överlever ofta pga de har kunskapen men nackdelen av datorbyggen idag är att kunskapen inte behövs för den finns gratis på Internet och oftast får du svar väldigt fort tex genom detta forum. När kunskapen är gratis så är priserna de viktigaste.

En sak;

Citat:

Fråga: Jag har ett presentkort eller ett tillgodokvitto.
Svar: Tyvärr gäller dessa inte.

Tycker detta är så jävla dåligt, egentligen bör man förbjuda presentkort så vidare man inte kan garantera att man får köpa varor. Det finns ju varor kvar att köpa men du får inte använda då de ska tjäna sista lilla pengen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Svårt att sälja med argument som service, support, kunskap när allt detta finns gratis på sweclockers - så helt oskyldiga är vi inte.

Jag tror inte jag förstår vad du menar riktigt.
Menar du att JME har gjort fel i att marknadsföra sig under lovorden service, support och kunskap i och med att deras kunder inte behöver annat än Sweclockers? Ett argument underligt framfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Samtidigt är de ju inte bara de stora jättarna. Små företag överlever ofta pga de har kunskapen men nackdelen av datorbyggen idag är att kunskapen inte behövs för den finns gratis på Internet och oftast får du svar väldigt fort tex genom detta forum. När kunskapen är gratis så är priserna de viktigaste.

En sak;

Tycker detta är så jävla dåligt, egentligen bör man förbjuda presentkort så vidare man inte kan garantera att man får köpa varor. Det finns ju varor kvar att köpa men du får inte använda då de ska tjäna sista lilla pengen.

"De" som ska tjäna sista lilla pengen i en konkurs är konkursförvaltaren som ska försöka få ihop utgifter och inkomster så att alla fordringsägare får så mycket som möjligt... det sitter inte nån elak kapitalist och gnuggar händerna här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Köpknapparna verkar aktiva osv och jag kunde lägga några saker i korgen och gå till kassan men gick inte längre eftersom jag inte orkade regga mig.

Precis, det går inte längre efter det. Finns inga betalningsalternativ.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

"De" som ska tjäna sista lilla pengen i en konkurs är konkursförvaltaren som ska försöka få ihop utgifter och inkomster så att alla fordringsägare får så mycket som möjligt... det sitter inte nån elak kapitalist och gnuggar händerna här.

De är jag fullt medveten om men hur som helst bör det finnas någon lag som täcker upp det hela.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Men vafan! Inte nog med att jag beställde ett HD7950 precis innan GTX670 släpptes så gjorde jag det från JME...
Paketet har kommit till Posten idag, så jag har begärt att returnera enl. distans- och hemförsäljningslagen. Hoppas att det går bra :S

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Precis, det går inte längre efter det. Finns inga betalningsalternativ.

Jag förstår. Nåja, synd när små aktörer går i graven

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tragiskt....
Jag köpte mitt senaste bygge hos JME Data, mycket bra service, och fick ett serviceärende som sköttes av Ismo Nuro på JMEData, riktigt bra service från honom, hoppas att allt ordnar sig för personalen.

Undrar dock hur det blir med Garanti och service på grejjerna nu?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Jag la en beställning förra veckan, fick mejl igår om att de inte kunde leverera och att pengarna har återbetalts... Inga pengar på kontot och JMe svarar inte i telefon... trist.

Pengarna ramlade in på kontot nyss...

Permalänk
Medlem

Mmm tråkigt och höra. De har haft bra priser och bra service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

...egentligen bör man förbjuda presentkort så vidare man inte kan garantera att man får köpa varor. Det finns ju varor kvar att köpa men du får inte använda då de ska tjäna sista lilla pengen.

Man kan aldrig garantera det. Om du vill ha den garantin så kan du inte handla presentkort någonstans alls.

Företaget är försatt i konkurs, det är förklaringen och den gäller för _alla_ företag som sätts i konkurs.

Det handlar inte om att företaget ska tjäna "sista lilla pengen". Nu vet jag inte vad reglerna säger kring presentkort, men man skulle vilja se det som att företaget har en skuld till dig. Även om det hade varit så så är du dock bottenprioriterad som slutkund när det gäller vilka som har rätt till tillgångarna i företaget när det försätts i konkurs. (Jag är rätt övertygad om att presentkort inte klassificeras som skuld utan som en såld vara som sedan kan återbytas mot produkter/tjänster och just därför inte blir en skuld rent juridiskt. Vilket med andra ord renderar presentkortet värdelöst vid ex.vis konkurs då de inte längre bedriver försäljningsverksamhet.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Bra, då kanske dom slutar skickar mail till mig nu då...

Bara att unsubscriba på nyhetsbrevet ju
Har hållt igång en dryg månad nu med att äntligen ta bort alla jädrans nyhetsbrev som landar i min inkorg, det är så sjönt att knappt få mail längre

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x