Överlever Nokia 2013?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

Det glöms lätt bort att Nokia har mobiler i mellanklassen också:
http://feber.se/mobil/art/226575/nokia_asha_300_303_201_och_2...

Så de har nåt i alla spektrum trots allt, från de billigaste enheterna till de dyraste.

De är ju så de alltid har gjort, det de har vunnit på, de hade t.o.m anställda som gick ut för att ta reda på vad folk med olika användningsområda ville ha av sin mobil sen gjorde de telefoner därefter, skitsmart av dem

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

De är ju så de alltid har gjort, det de har vunnit på, de hade t.o.m anställda som gick ut för att ta reda på vad folk med olika användningsområda ville ha av sin mobil sen gjorde de telefoner därefter, skitsmart av dem

Hade man fortsatt att göra så hade de nog klarat sig ganska extremt mycket bättre än vad man gör nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Eller så är det precis tvärtom. Om operatörerna vill att Skype skall dö, vad finns det då för bättre sätt än att dränera dem på pengar? Det är väl ingen som undgått att avtalet AT&T har med Nokia är otroligt bra, bl.a. fick alla anställda på AT&T en lumia 900. Telefonen säljs mycket billigt vilket indikerar att Nokia förmodligen går back

http://bits.blogs.nytimes.com/2012/04/24/carriers-windows-pho...

Ditt problem nu är ju att jag har källor att backa up saker och ting med. Jag kan ju notera att NYTimes är en jävligt mycket stabilare källa än en blogg som är skriven av någon som är lika butthurt som du över att MeeGo lades ner.

Skrivet av klk:

”Nokia pressas att överväga byte till Android”

Nokia hade onekligen kunnat sälja en hel del androidtelefoner om de fått in sin pureview teknik. Android är ioifs inget realtidsoperativ så de hade fått knacka en hel del kod själva

Meego Harmattan kan iofs köra Android så egentligen har de redan en androidtelefon, trist att de lägger ner den

Får man fråga vad ett "realtidsoperativsystem" är?

Skrivet av klk:

Samsungs Bada har större marknadsandel än Wp. Wp har väl en marknadsandel på 2%, hur kan det vara ett hot?

Nja, Windows Phone hade 2% marknadsandel innan Nokia kom in i spelet. Sedan så växte marknadsandelen med 2% på en månad eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nej?
Helt galet med troll och fanboys i den här tråden..

  • Nokia har fått priser för bästa design, en del säger bästa någonsin. (Ifrån i stort sätt alla sidor och det är ett gott betyg med tanke på att nästan alla sidor avskyr Nokia)

  • Deras bästa skärmar har varit bäst i tester.

  • Kamera ptja har du sett PureView 808?

  • Byggkvalité, att du ens vågar ifrågasätta detta.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fire_Ice:
  • Nokia har fått priser för bästa design, en del säger bästa någonsin. (Ifrån i stort sätt alla sidor och det är ett gott betyg med tanke på att nästan alla sidor avskyr Nokia)

  • Deras bästa skärmar har varit bäst i tester.

  • Kamera ptja har du sett PureView 808?

  • Byggkvalité, att du ens vågar ifrågasätta detta.

Hur fan ska jag svara på detta skitinlägg?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:
  • Nokia har fått priser för bästa design, en del säger bästa någonsin. (Ifrån i stort sätt alla sidor och det är ett gott betyg med tanke på att nästan alla sidor avskyr Nokia)

  • Deras bästa skärmar har varit bäst i tester.

  • Kamera ptja har du sett PureView 808?

  • Byggkvalité, att du ens vågar ifrågasätta detta.

Jo men de har lierat sig med djävulen själv för mjukvaran ....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Hade man fortsatt att göra så hade de nog klarat sig ganska extremt mycket bättre än vad man gör nu

Saken är den är att så dåligt går det fortfarande inte, de ligger fortfarande bra till på listan, att de blev nerpetade av Samsung från första plats där de varit i 20 år till 2:a plats betyder inte världens undergång, folk antar för mycket hela tiden, de har ekonomin, men vet bara inte vilket håll de ska gå åt just nu, precis som det är med alla företag då å då eftersom världen ändras, de ändrar inte världen

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Får man fråga vad ett "realtidsoperativsystem" är?

Enkelt förklarat, ett operativsystem där man kan kontrollera hårdvaran. Det måste bli förutsägbart hur hårdvara reagerar. Exempelvis diskvalificerar sig alla system där minneshanteringen sköts via en gc (garbage collecton). Finns vissa sätt att gå runt en gc om man måste ha kontroll men det kräver väldigt mycket jobb och att programmet har små krav. Inte en chans att de gigantiska mängder data som pureview tekniken måste hantera kommer fungera i mobiler som inte har realtidsoperativsystem. pureview hade fungerat på MeeGo Harmattan och kommer förmodligen att fungera på apollo (om man kan göra native C++ applikationer för det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Saken är den är att så dåligt går det fortfarande inte, de ligger fortfarande bra till på listan, att de blev nerpetade av Samsung från första plats där de varit i 20 år till 2:a plats betyder inte världens undergång, folk antar för mycket hela tiden, de har ekonomin, men vet bara inte vilket håll de ska gå åt just nu, precis som det är med alla företag då å då eftersom världen ändras, de ändrar inte världen

Men då tittar du på antal sålda telefoner, jämför istället med intäkterna för det är ändå intäkterna som är det viktiga om företagen vill överleva. Genomsnittspriset för Nokias telefoner har rasat. Apple behöver snart bara använda en halv kvartalsvinst för att köpa hela Nokia

Permalänk
Medlem

I slutet av åred/början av 2013 tror jag vi får se om Nokias satsning på wp7 varit smart eller dum. Jag tror i alla fall det är smartare än att hålla kvar i ett OS som de själva måste sköta mm.

Skrivet av MrAdde:

Hur fan ska jag svara på detta skitinlägg?

Att du inte har något att komma med tyder ju på att han talar lite sanning. Kan du inte leva med att vissa tycker nokia är bäst på design skärmar kamera och byggkvalitet så tycker jag synd om dig. Alla måste ju inte tycka samma vet du. Vissa älskar Amoled vissa LCD mm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nokia kommer garanterat överleva 2013 men jag tror det är omöjligt för dem att komma tillbaka till en ny storhetstid som det var förr.
Satsar dom på android så blir dom en tillverkare i mängden. Detta hände SonyEricsson.
Men deras chansning på window i mobilerna beror helt på hur det går för windows i sig tror jag. Inget dom helt sjäva kan styra över.
På mobilsystemsidan går det med utför där Nokia-Seimens inte kan mäta sig med Ericssons storlek eller Huaweiis prispress.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

Nokia kommer garanterat överleva 2013 men jag tror det är omöjligt för dem att komma tillbaka till en ny storhetstid som det var förr.
Satsar dom på android så blir dom en tillverkare i mängden. Detta hände SonyEricsson.
Men deras chansning på window i mobilerna beror helt på hur det går för windows i sig tror jag. Inget dom helt sjäva kan styra över.
På mobilsystemsidan går det med utför där Nokia-Seimens inte kan mäta sig med Ericssons storlek eller Huaweiis prispress.

Njau.... jag tror att Nokia kan påverka MS men det är bråttom. MS måste slakta ett antal "heliga kor" dvs sluten kod....

http://www.dn.se/ekonomi/brakforlust-for-nokia-1

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Enkelt förklarat, ett operativsystem där man kan kontrollera hårdvaran. Det måste bli förutsägbart hur hårdvara reagerar. Exempelvis diskvalificerar sig alla system där minneshanteringen sköts via en gc (garbage collecton). Finns vissa sätt att gå runt en gc om man måste ha kontroll men det kräver väldigt mycket jobb och att programmet har små krav. Inte en chans att de gigantiska mängder data som pureview tekniken måste hantera kommer fungera i mobiler som inte har realtidsoperativsystem. pureview hade fungerat på MeeGo Harmattan och kommer förmodligen att fungera på apollo (om man kan göra native C++ applikationer för det)

Håll i hästarna... Menar du att Android är skrivet i Java?

Permalänk
Avstängd

Inga fel på sluten kod, det är ett bättre skydd för användaren och du får det du köper, ingen tvingar dig att köpa den

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Nokia kommer inte "gå under" 2013 visst de har haft problem och varit alldeles för långsamma att komma in på "moderna" smart telefon marknaden. Men med deras Lumia 800 och 900 har varit topp produkter högkvalité och utstickande (snygg) design. De sakerna som folk trackar ner på är den del av hårvara som Nokia inte får göra något åt, bla CPU, RAM, upplösning etc. eftersom de är dikterade av Microsoft....
Och Nokia är kända av kunderna som pålitliga (oftast) och högkvalité. Om de nu inte börjar göra bort sig totalt av någon anledning, så kommer Nokia kanske inte bli störst igen men definitivt ta tillbaka marknadsandelar...

Sen undrar jag varför i h*lvete kopplar folk aktiemarknaden så hårt med hur ett företag "går/mår". Är tex Apple värt alla miljarder, tveksamt, ska vi lita på aktierobotarna som gör flera tusen köp/sälj ordrar per sekund... Aktiemarknaden är mer en hänvisning men lita på den ungefär lika mycket som de där Indien snubbarna som ringer från "Microsoft" och berättar att du har "virus"....'

Personlig åsikten är att Nokia har gjort ett OK val men Microsoft har varit alldeles för långsamma att uppdatera sin mjukvara och tillåtna specs. Övrigt är Lumia 8/900 lurar med hyfsat ha begär där enda stora nersidan jag kan se priset (och kanske utbudet) på appar...Men skulle även gärna se mer "customization" av utseendet etc... Men det är som sagt min personliga åsikt, som så mycket annat

Skrivet av Sir. Haxalot:

Håll i hästarna... Menar du att Android är skrivet i Java?

Java, C och C++ enligt Wikipedia har jag för mig, så jag hoppas du är sarkastisk. Men annars kan vi alltid ta och fråga Oracle...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

I slutet av åred/början av 2013 tror jag vi får se om Nokias satsning på wp7 varit smart eller dum. Jag tror i alla fall det är smartare än att hålla kvar i ett OS som de själva måste sköta mm.

Att du inte har något att komma med tyder ju på att han talar lite sanning. Kan du inte leva med att vissa tycker nokia är bäst på design skärmar kamera och byggkvalitet så tycker jag synd om dig. Alla måste ju inte tycka samma vet du. Vissa älskar Amoled vissa LCD mm.

Hur kan man kalla deras skärmar bra?
Bra färger kanske det, men de är ju lågupplösta som satan.
Anledningen till att jag inte gav honom ett långt svar var för att jag skulle behöva leta upp så mycket länkar och skriva så ofantligt mycket text för att rätta det han sa.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Absurd:

Inga fel på sluten kod, det är ett bättre skydd för användaren och du får det du köper, ingen tvingar dig att köpa den

Nej och det gör också att 3:epartsutvecklare är minimalt intresserade.....

Undra om utvecklarna även är tvungna att betala för nåt mysko utvecklingsverktyg ala MS ?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Njau.... jag tror att Nokia kan påverka MS men det är bråttom. MS måste slakta ett antal "heliga kor" dvs sluten kod....

http://www.dn.se/ekonomi/brakforlust-for-nokia-1

Varför det? iOS säljer uppenbarligen utmärkt trots extremt sluten kod. Öppenhet är förmodligen oerhört ointressant för den stora massan och det är nog bara en relativt liten grupp die hards som bryr sig om huruvida källkoden till operativet finns eller inte.

Sedan det här med att Nokia borde satsa på Android: Hur bra gick det för Sony Ericsson? LG? Samsung och Apple tar 99% av vinsten i mobiltelefonbranschen, verkar Android ärligt talat vara ett vinnande recept för de flesta tillverkarna? Att Nokia gör förlust är inget nytt och det är inte bara mobiltelefonerna de förlorar pengar på.

Sluta överanvända situationstecken.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför det? iOS säljer uppenbarligen utmärkt trots extremt sluten kod.

iOS och Apple kan likställas med en religion, helt omöjligt för annat företag och få den känslomässiga kopplingen som flera av apples kärnanvändare har. Förutom det måste Apple hela tiden ligga lite före de andra med något speciellt för att behålla "hypen". Det kommer bli svårare och svårare med tanke på att marknaden mognar

Tror också att öppenhet är ända vägen, det är viktigt för alla de som är involverade och göra produkter till telefonen eller att sälja den. Kunder tittar på resultatet och för att få bra resultat är det bra med många engagerade säljare och utvecklare.
Är det tvärtom så att ett företag bestämmer hela showen är det svårare att engagera andra i försäljningsarbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

iOS och Apple kan likställas med en religion, helt omöjligt för annat företag och få den känslomässiga kopplingen som flera av apples kärnanvändare har. Förutom det måste Apple hela tiden ligga lite före de andra med något speciellt för att behålla "hypen". Det kommer bli svårare och svårare med tanke på att marknaden mognar

Tror också att öppenhet är ända vägen, det är viktigt för alla de som är involverade och göra produkter till telefonen eller att sälja den. Kunder tittar på resultatet och för att få bra resultat är det bra med många engagerade säljare och utvecklare.
Är det tvärtom så att ett företag bestämmer hela showen är det svårare att engagera andra i försäljningsarbetet.

Svårare, visst, men det är uppenbarligen möjligt. Microsoft dikterar hårdvarukrav och släpper inte källkoden, sedan är det upp till tillverkarna att bestämma hur de vill gå till väga. Jag tror inte att det är fel tillvägagångssätt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag tror inte att det är fel tillvägagångssätt.

Har du något som styrker att de är på rätt väg? Håller du inte med om att det finns massor fakta att de helt kört ner i diket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Nej och det gör också att 3:epartsutvecklare är minimalt intresserade.....

Undra om utvecklarna även är tvungna att betala för nåt mysko utvecklingsverktyg ala MS ?

Det var som fan, är det därför Appstore har fler appar än Google Play (och då räknar jag inte in alla dessa urkassa hemmabyggen som det vimlar om till Android), de flesta utvecklare har föredragit att göra appar till iPhone och de är ju, som alla Android fanboys gnäller över, slutna...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har du något som styrker att de är på rätt väg? Håller du inte med om att det finns massor fakta att de helt kört ner i diket?

Du har inte presenterat några fakta alls, utan vinklade siffror och den kriminella ryssens blogg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej och det gör också att 3:epartsutvecklare är minimalt intresserade.....

Undra om utvecklarna även är tvungna att betala för nåt mysko utvecklingsverktyg ala MS ?

Nej, utvecklingsverktygen är gratis för alla.

Studenter får t.o.m. tillgång till AppHub, det vill säga massa nyttiga resurser och möjligheten publicera appar för xbox samt WP7, gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har du något som styrker att de är på rätt väg? Håller du inte med om att det finns massor fakta att de helt kört ner i diket?

Microsoft låg långt, långt efter när WP7 lanserades. Både iOS och Android var mer än etablerade när första lurarna med WP7 dök upp. Det är klart att det tar tid för en ny produkt att slå igenom; det var inte så många år sedan Android var ett litet obskyrt OS ingen ville använda.

Att Nokia är på väg neråt säger jag inte emot, men det tar tid att se resultat när man börjat om. Det har bara gått en enda produktcykel och lite över ett år sedan man påbörjade arbetet med WP7-mobiler. Jag anser att det är lite väl tidigt att kalla Nokias WP-satsning för en flopp eller kräva att de ska byta inriktning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej och det gör också att 3:epartsutvecklare är minimalt intresserade.....

Undra om utvecklarna även är tvungna att betala för nåt mysko utvecklingsverktyg ala MS ?

Utvecklings kittet är gratis, det kostar däremot en del att publicera paid appar på Marketplace ($99). Uppenbarligen är inte detta något problem då App Store fortfarande är störst, trots sluten källkod och det faktum att man måste betala $99 för att publicera Appar och att man behöver skaffa en mac för att kompilera apparna.

Skrivet av klk:

Tror också att öppenhet är ända vägen, det är viktigt för alla de som är involverade och göra produkter till telefonen eller att sälja den. Kunder tittar på resultatet och för att få bra resultat är det bra med många engagerade säljare och utvecklare.
Är det tvärtom så att ett företag bestämmer hela showen är det svårare att engagera andra i försäljningsarbetet.

I allmänhet brukar det komma ut mycket bättre / mer genomarbetade appar från företag som helt fokuserar på det i jämförelse med någon som har suttit och pillat på det under sin fritid. Öppen källkod kan göra en viss skillnad, men det spelar inte ett dugg roll för apputvecklare i vilket fall som helst eftersom att de flesta har som mål att publicera på marknaden där bara de APIer som gjorts tillgängliga fungerar i vilket fall som helst.

Öppen källkod gör i princip bara någon betydande skillnad för de som utvecklar custom ROMs, men det är disskuterbart hur stor nytta det gör där med. Det finns ett stort antal tweakade Android ROMs men jag har inte sett någon som har producerat bättre än likvärdigt med iOS / Windows Phone.

Jag undrar fortfarande vad du menade med ditt svammel om Android, Java och Garbage collection btw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Microsoft låg långt, långt efter när WP7 lanserades. Både iOS och Android var mer än etablerade när första lurarna med WP7 dök upp. Det är klart att det tar tid för en ny produkt att slå igenom; det var inte så många år sedan Android var ett litet obskyrt OS ingen ville använda.

Att Nokia är på väg neråt säger jag inte emot, men det tar tid att se resultat när man börjat om. Det har bara gått en enda produktcykel och lite över ett år sedan man påbörjade arbetet med WP7-mobiler. Jag anser att det är lite väl tidigt att kalla Nokias WP-satsning för en flopp eller kräva att de ska byta inriktning.

Problem med försäljningen av WP7 är till stor del att inga topp telefoner har lanserat än vilket är tråkigt tycker jag.
Dessutom skulle utseende kunna anpassas mer efter användaren tycker jag.

Permalänk

Om Windows Phone tar fart kommer Nokias läge stabilisera sig tror jag. Oavsett om de går back kommer Microsoft ta av sina monopol pengar och trycka in i Nokia. Precis som de gjorde med Xbox innan den började gå med vinst. Inte många företag kan göra så men eftersom Microsoft har monopol på en väldigt stor marknad är det inga problem för dom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Om Windows Phone tar fart kommer Nokias läge stabilisera sig tror jag. Oavsett om de går back kommer Microsoft ta av sina monopol pengar och trycka in i Nokia. Precis som de gjorde med Xbox innan den började gå med vinst. Inte många företag kan göra så men eftersom Microsoft har monopol på en väldigt stor marknad är det inga problem för dom.

Jo nu är det en klar skillnad mellan Xbox och Nokia i storlek....

MS har redan tryckt in ett antal miljarder när man fick Noikia att välja WP.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Problem med försäljningen av WP7 är till stor del att inga topp telefoner har lanserat än vilket är tråkigt tycker jag.
Dessutom skulle utseende kunna anpassas mer efter användaren tycker jag.

Den som finns är Nokia Lumia 900 som lanserades i USA ganska nyligen. De uppskattas ha sålt 2 miljoner (iirc, lika mycket som det totala antalet sålda N9or) telefoner under den första veckan och den tog slut från lagret på ett flertal ställen.

Kan vara värt att notera att den lanserades i början av April och alltså inte syns i kvartalsrapporten för Q1.