Överlever Nokia 2013?

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo nu är det en klar skillnad mellan Xbox och Nokia i storlek....

MS har redan tryckt in ett antal miljarder när man fick Noikia att välja WP.

Jo visst är det så. Japp det har de gjort. Det jag menar är mer att många verkar inte riktigt förstå hur mycket makt/pengar Microsoft besitter. De behöver inte ha en överlägsen produkt för att slå igenom. De fortsätter att trycka in pengar tills det börjar gå med vinst. Inte många företag som har den fördelen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Den som finns är Nokia Lumia 900 som lanserades i USA ganska nyligen. De uppskattas ha sålt 2 miljoner (iirc, lika mycket som det totala antalet sålda N9or) telefoner under den första veckan och den tog slut från lagret på ett flertal ställen.

Kan vara värt att notera att den lanserades i början av April och alltså inte syns i kvartalsrapporten för Q1.

Jo det är ju bra. Men jag menar topp-modeller i klass med vad Android erbjuder.
Liksom jag tycker dom flesta WP7 telefonerna är medel-specifierade och inget som sticker ut direkt mer än själva OS.

En WP7 mobil med frasen "Värdens tunnaste mobil" eller ovanligt bra högupplöst skärm eller liknande, skulle nog ge en rejäl knuff om du vet vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Den som finns är Nokia Lumia 900 som lanserades i USA ganska nyligen. De uppskattas ha sålt 2 miljoner (iirc, lika mycket som det totala antalet sålda N9or) telefoner under den första veckan och den tog slut från lagret på ett flertal ställen.

Vad tror du är anledningen till att Nokia vägrar dela med sig av försäljningssiffrorna för N9?

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Nokia kommer garanterat överleva 2013 men jag tror det är omöjligt för dem att komma tillbaka till en ny storhetstid som det var förr.
Satsar dom på android så blir dom en tillverkare i mängden. Detta hände SonyEricsson.
Men deras chansning på window i mobilerna beror helt på hur det går för windows i sig tror jag. Inget dom helt sjäva kan styra över.
På mobilsystemsidan går det med utför där Nokia-Seimens inte kan mäta sig med Ericssons storlek eller Huaweiis prispress.

Nokia-Siemens tog ju nyss tillsammans med Ericsson ett kontrakt hos T-mobile på drygt 27 miljarder kronor i USA. Blev rätt stora rubriker här angående Ericssons del i kontraktet men Nokia-Siemens del var precis lika stor. Nu när NSN köpt Motorolas nätverksamhet så lär de gå hem i USA också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad tror du är anledningen till att Nokia vägrar dela med sig av försäljningssiffrorna för N9?

Vad intressant att du helt plötsligt tolkar en avsaknad av uppgifter precis hur du vill. Eller är det så att Nokia sålde 50 miljoner N9or, bara att ingen vet vem som faktiskt köpte dem...

Permalänk
Medlem

Frågan är nog mera om klk's sweclockers konto överlever 2012...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vad intressant att du helt plötsligt tolkar en avsaknad av uppgifter precis hur du vill. Eller är det så att Nokia sålde 50 miljoner N9or, bara att ingen vet vem som faktiskt köpte dem...

Alla företag har hjärnkoll på hur mycket de säljer, en hel del vet till och med vilka som köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Frågan är nog mera om klk's sweclockers konto överlever 2012...

Varför?? EN av de intressantare trådarna 2012!

Alla fanboys som tar detta personligt begriper jag mig inte på alls..
Som klk skrev.. Om ni vet att nokia kommer att gå vinnande ur detta.. Köp aktier! För guds skull, ta lån för att köpa aktier!

SJälv är jag för dåligt insatt för att säga varken bu eller bä.

Men bara som exempel.. En arbetskamrat som är lite äldre ska köpa smartphone, p.g.ahans gamla nokia börjar bli till åren.
Han skulle gärna ha en nokia igen för att han vet att de gör bra grejer..
Efter han har varit på typ "elgigantenish" (kommer inte ihåg) o frågat efter en "bra nokia smartphone".. I handen fick han en leksaksblå apparat med klossar som man ska trycka på.. Han fråga mig vad han ska köpa.. Nokia vill han inte ha längre, "fula leksaker".
Jag kan inget om wp7/8 så jag sa ungefär... -En Samsung, Sony eller HTC med android för över 3000:- så blir du nog nöjd.. (Köp inte apples iphone, det är djävulens verk! )

Jag vet att det finns andra färger, men majoriteten(de nokia måste nå) är inte speciellt insatta. Visar reklamblad en leksaksblå eller rosa telefon sååå...?

Permalänk
Avstängd

Hehe här i Finland iaf går ju varje kotte runt med Lumina och såna där billiga Nokias typ 90% om jag skulle gissa har nokia mobil här så något rätt måste de väl göra?

Och vem fan bryr sig om deras aktie kurs?! så länge de inte har minus i kassan så går det framåt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Varför?? EN av de intressantare trådarna 2012!

Denna är det hittills ja, fast det är inte direkt trådskaparen som bidrar med som sakliga inläggen

han har dock varit framme hårt med trollhammaren i andra trådar som berör WP7

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Vad finns det för antydningar för att nokia inte skulle överleva 2013?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

nokia är fan nästan det bästa som finns . inte många klår dom telefonerna , det är det enda som håller för mig , har kört över min tvättat den i tvättmaskinen och mycket mer

Visa signatur

Speldatorn: Chassi: Random server Processor: Intel Core i5 2500k kyls av en Antec Kühler H2O 620 Minne: 8gb corsair xms DDR3 low profile 1600mhz Grafik: XFX 6970 OS: Windows 7 64bitar
Landatorn: Chassi: bitfenix Prodigy Processor: Intel Core i5 2500k Minne: 8gb corsair xms DDR3 low profile 1600mhz Grafik:sapphire 6770 Flex 1gb OS: Windows 7 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan-e:

nokia är fan nästan det bästa som finns . inte många klår dom telefonerna , det är det enda som håller för mig , har kört över min tvättat den i tvättmaskinen och mycket mer

6110, 6150isch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Men bara som exempel.. En arbetskamrat som är lite äldre ska köpa smartphone, p.g.ahans gamla nokia börjar bli till åren.
Han skulle gärna ha en nokia igen för att han vet att de gör bra grejer..
Efter han har varit på typ "elgigantenish" (kommer inte ihåg) o frågat efter en "bra nokia smartphone".. I handen fick han en leksaksblå apparat med klossar som man ska trycka på.. Han fråga mig vad han ska köpa.. Nokia vill han inte ha längre, "fula leksaker".
Jag kan inget om wp7/8 så jag sa ungefär... -En Samsung, Sony eller HTC med android för över 3000:- så blir du nog nöjd.. (Köp inte apples iphone, det är djävulens verk! )

Jag tror inte att gubbar, om man får uttrycka det så, är Nokias huvudinriktning sett till marknadsföringen av Lumia-serien.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Varför?? EN av de intressantare trådarna 2012!

För att klk är ett utav de stora trollen på sweclockers, dock så brukar honoms okunskap göra att han säger ganska dumma saker så det är rätt kul att argumentera med honom.

Kolla honoms inläggshistorik så kommer du hitta rätt mycket och jag tror att han var avstängd i någon månad också (kan ha varit mitt "fel").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag tror inte att gubbar, om man får uttrycka det så, är Nokias huvudinriktning sett till marknadsföringen av Lumia-serien.

Naturligtvis.. Det var inte det jag sa heller. Men ska de bli vad de varit så måste de nog kränga telefoner till "alla".

Skrivet av Sir. Haxalot:

För att klk är ett utav de stora trollen på sweclockers, dock så brukar honoms okunskap göra att han säger ganska dumma saker så det är rätt kul att argumentera med honom.

Kolla honoms inläggshistorik så kommer du hitta rätt mycket och jag tror att han var avstängd i någon månad också (kan ha varit mitt "fel").

Ok. Jag har inte kollat historik utan går bara efter vad jag sett i denna tråd som jag inte heller lusläst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

klk har varit avstängd för trollning för inte alls så länge sedan. Eller hur klk?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Naturligtvis.. Det var inte det jag sa heller. Men ska de bli vad de varit så måste de nog kränga telefoner till "alla".

Ok. Jag har inte kollat historik utan går bara efter vad jag sett i denna tråd som jag inte heller lusläst.

Som du ser bara i den här tråden så är det många av oss som väntar på den där länken tills hans påstående att Lumia 800 är den telefon som returnerats mest av alla telefoner. Dock så presenterar KLK aldrig någon länk utan hänvisar till något helt annat, eller undviker och svara.
Tråkigt nog så är det inte första gången han beter sig på detta sätt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan-e:

nokia är fan nästan det bästa som finns . inte många klår dom telefonerna , det är det enda som håller för mig , har kört över min tvättat den i tvättmaskinen och mycket mer

Där har vi problemet till varför de säljer så dåligt... För när man köper en Nokia så håller de. Och så länge de fungerar så är man inte tvungen att köpa en ny.
Har själv en Nokia 6230i från 2005. Och den fungerar säkert mer felfri än en ny telefon.
Har gått i tankarna om att köpa en ny telefon i något år redan. Men det har aldrig blivit av när den jag har nu funkar hur fint som helst.

Nokia 3310 är en riktigt hållbar telefon. Här har ni beviset

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fire_Ice:
  • Nokia har fått priser för bästa design, en del säger bästa någonsin. (Ifrån i stort sätt alla sidor och det är ett gott betyg med tanke på att nästan alla sidor avskyr Nokia)

  • Deras bästa skärmar har varit bäst i tester.

  • Kamera ptja har du sett PureView 808?

  • Byggkvalité, att du ens vågar ifrågasätta detta.

Men du är välkommen att berätta hur Lumians skärm är bättre än, säg HTC One X?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Nokia har den ljusstarkaste skärmen av alla i sin E6.
Sen är de bäst utomhus för att de reflekterar minst av alla.
En del säger att färgerna också är bättre än även Samsungs egna super amoled.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det nästan svåraste problemen för Nokia och WP som jag ser det just nu, är hur långt före konkurrenterna, både tillverkarna och operativsystemen, är. Det finns både i Android och Ios starka lock-in effekter och de är väldigt duktiga på att göra sina användare lojala. Har man till exempel köpt många appar i Ios eller Android lär man vara mer benägen att fortsätta med det operativsystemet i sin nästa telefon för att kunna behålla det man köpt. Det är även så att användare som vant sig vid ett visst system gärna behåller det för enkelhetens skull och för att slippa lära sig ett nytt system.
Man får dock betänka att smartphonemarknaden fortfarande har stort rum att växa då penetrationen än så länge inte är superstor. Gjorde lite undersökningar förra året och då låg den på ungefär 30-35% i Danmark. Så än finns det chans att låsa in sina kunder i sitt system.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Men du är välkommen att berätta hur Lumians skärm är bättre än, säg HTC One X?

LCD med marginellt högre pixeltäthet mot SAMOLED? Imo är SAMOLED en självklar vinnare men tycker man inte om de skärmarna så är väl det en annan femma men inte en anledning till att gå omkring och säga att skärmen suger.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sir. Haxalot:

LCD med marginellt högre pixeltäthet mot SAMOLED? Imo är SAMOLED en självklar vinnare men tycker man inte om de skärmarna så är väl det en annan femma men inte en anledning till att gå omkring och säga att skärmen suger.

Trollar du med mig nu eller?

Visst att PenTile ger en marginellt lägre upplösning på SAMOLED skärmar, men nu är ju PPI'n på en Lumia 800 redan från början sjukt mycket lägre än PPI'n på en One X, även fast One X har större skärm.
Dessutom finns det SAMOLED skärmar med sämre färg, svärta osv än LCD'en som sitter i One X.

Så om man tar SAMOLED mot LCD så är ju SAMOLED bättre(oftast), men nu snackar vi ju två mobiler med helt olika upplösning osv, så din jämförelse kunde inte vara mer fel.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

klk har varit avstängd för trollning för inte alls så länge sedan. Eller hur klk?

Nja, trollning var det nog inte utan snarare att jag var off topic.

Men att Nokia skulle gå åt helsike har de lite mer insatta vetat ganska länge om man förstår marknaden och också förstår deras teknikval. De som inte begriper marknaden och tekniken har börjat förstå nu när siffrorna kommer och man får det serverat framför ögonen.

WP och Nokia hade klarat det MYCKET BÄTTRE om man inte lagt alla äpplen i en enda korg. Inget företag som pissar på sin befintliga kundkrets kommer gå ur den bataljen som vinnare och även om Nokia är stora och var extremt stora så råder konkurrens och då kan man inte bestämma vad kunderna skall köpa.
Hade Nokia fortsatt satsat på Symbian, MeeGo Harmattan och WP och kunderna fått välja så hade företaget gått bra. Då hade de dessutom lätt haft en Android mobil eftersom Android är ett VM ovanpå linux medan MeeGo Harmattan är linux endast är ett tunt skal (API) . Android är lätt att installera på en MeeGo Harmattan mobil

Personligen tror inte jag det här handlar om Nokia, ledningen på Nokia struntar i företaget. Det handlar om Microsoft och att de skall försöka behålla sin dominans nu när mobiler håller på att bli så kraftfulla att de snart växer in på PC marknaden

Vad som nog förvånat alla är att raset varit så snabbt, inte ens de värsta kritikerna till teknikvalen hade räknat med att de skulle tappa så snabbt som man gjort

Man kan jämföra med ett annat bolag - Apple. Om Apples ledning skulle säga "vi lägger ner vårt system och satsar på Android", hur hade den så extremt viktiga och lojala kärna Apple har reagerat på det? Alla utvecklare som spenderat mängder med tid på att utveckla program mm som ser sitt arbete bli mindre värt för varje dag som går när systemet tappar marknadsandelar eftersom företaget lägger ner det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Trollar du med mig nu eller?

Visst att PenTile ger en marginellt lägre upplösning på SAMOLED skärmar, men nu är ju PPI'n på en Lumia 800 redan från början sjukt mycket lägre än PPI'n på en One X, även fast One X har större skärm.
Dessutom finns det SAMOLED skärmar med sämre färg, svärta osv än LCD'en som sitter i One X.

Så om man tar SAMOLED mot LCD så är ju SAMOLED bättre(oftast), men nu snackar vi ju två mobiler med helt olika upplösning osv, så din jämförelse kunde inte vara mer fel.

Det är en 20% PPI skillnad och 250 PPI som Lumian har är fortfarande tillräckligt högt för att man inte ska märka någon egentlig skillnad om man inte kollar 5 cm från skärmen. Jämför detta med en normal datorskärm som har knappt 90 PPI så är det en väldigt stor skillnad. Sen att en LCD skulle slå en SAMOLED i

Somsagt, jag tror att det är du som trollar eftersom att det är du som räknar dina personliga åsikter som fakta och säger att alla andra är dumma i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vad intressant att du helt plötsligt tolkar en avsaknad av uppgifter precis hur du vill. Eller är det så att Nokia sålde 50 miljoner N9or, bara att ingen vet vem som faktiskt köpte dem...

Jag tycker det är konstigt att ett stort bolag inte redovisar försäljningssiffror för ett produktsegment till sina ägare (de som äger aktier), gör inte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nja, trollning var det nog inte utan snarare att jag var off topic.

Men att Nokia skulle gå åt helsike har de lite mer insatta vetat ganska länge om man förstår marknaden och också förstår deras teknikval. De som inte begriper marknaden och tekniken har börjat förstå nu när siffrorna kommer och man får det serverat framför ögonen.

WP och Nokia hade klarat det MYCKET BÄTTRE om man inte lagt alla äpplen i en enda korg. Inget företag som pissar på sin befintliga kundkrets kommer gå ur den bataljen som vinnare och även om Nokia är stora och var extremt stora så råder konkurrens och då kan man inte bestämma vad kunderna skall köpa.
Hade Nokia fortsatt satsat på Symbian, MeeGo Harmattan och WP och kunderna fått välja så hade företaget gått bra. Då hade de dessutom lätt haft en Android mobil eftersom Android är ett VM ovanpå linux medan MeeGo Harmattan är linux endast är ett tunt skal (API) . Android är lätt att installera på en MeeGo Harmattan mobil

Personligen tror inte jag det här handlar om Nokia, ledningen på Nokia struntar i företaget. Det handlar om Microsoft och att de skall försöka behålla sin dominans nu när mobiler håller på att bli så kraftfulla att de snart växer in på PC marknaden

Vad som nog förvånat alla är att raset varit så snabbt, inte ens de värsta kritikerna till teknikvalen hade räknat med att de skulle tappa så snabbt som man gjort

Man kan jämföra med ett annat bolag - Apple. Om Apples ledning skulle säga "vi lägger ner vårt system och satsar på Android", hur hade den så extremt viktiga och lojala kärna Apple har reagerat på det? Alla utvecklare som spenderat mängder med tid på att utveckla program mm som ser sitt arbete bli mindre värt för varje dag som går när systemet tappar marknadsandelar eftersom företaget lägger ner det

För att klargöra det hela så minskade försäljningen av Symbian stadigt. Nokias första och sista MeeGo mobil var Nokia N9 som släpptes efter att man hade annonserat att MeeGo skulle läggas på is och att Windows Phone blir den nya huvudplattformen. Så jag får ju fråga hur stor den kundkretsen kan ha varit? Är det du och några hundra andra användare som dyrkar MeeGo mer än vad de mest inbitna Apple fanboysen dyrkar Apple?

Huvudfrågan i den här diskussionen är ekonomi, det blir väldigt mycket billigare för Nokia som företag att inte behöva lägga ner massor av tid och pengar på utveckling av sitt egna OS. Eller du kanske tror att eftersom att MeeGo bygger på linux som i sin ttur är OpenSource så har Nokia en armé av folk som sitter och jobbar gratis på sin fritid för att utveckla deras OS?

Sist men inte minst så visar ju bara ditt uttalande om att Android enbart är Java som körs i en JVM en fullständig okunskap om vad ett operativsystem är och hur det fungerar. Kombinera detta med att vi tidigare har konstaterat att du inte har det blekaste aning om vad ett relativt enkelt koncept som multithreading innebär (genom att säga att MeeGo är det enda OSet på marknaden som stöder multithreading.) så kan vi ju ganska enkelt klargöra att din trovärdighet förmodligen är så nära botten man bara kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

För att klargöra det hela så minskade försäljningen av Symbian stadigt.

Menar du att det är ok för företag att lägga ner produkter bara för att försäljningen minskar? Och det såldes inte direkt få Symbianmobiler, dessutom är windows på mobiler en liten plutt i jämförelse med symbian.
Nokia hade dessutom investerat tungt i QT för att applikationer utvecklade för Symbian lätt skulle kunna portas till MeeGo Harmattan, man hade en lösning för alla utvecklare.
Nu struntade man i detta och valde något helt annat, så kan inget företag göra utan att straffas rejält (kunderna vänder företaget ryggen).

Permalänk
Medlem

Vet inte om det redan är sagt, men med tanke på att de har varit den största mobiltillverkaren ända fram till nyligen så tror jag nog att Nokia kommer leva kvar ett par år till.

Källa: http://www.bbc.co.uk/news/business-17865117