Överlever Nokia 2013?

Permalänk
Medlem

Nokia behöver satsa vidare på meego (linxbaserat OS) eller rättare sagt köra ICS med meego utseende, själv kör jag just nu 2.3 med custom rom MIUI med meego tema på min android telefon och det är underbart simpelt och skönt och använda, väldigt likt iOS imo det är vad dom borde satsa på! för deras telefoner är det inget fel på, det är bara deras val av mjukvara... <-- Föredetta ägare till Nokia X6 med symbian S60.......... fyfan!

Permalänk
Medlem

En sak jag inte vet om det tagits upp är att nokia snart lanserar budget lumias i kina, och även resten av världen så det kan nog sätta fart på det hela medtanke på att Wp7 redan är populärare än iphone i just Kina.

Ett litet klipp Kanske går göra med alla mobiler ? Imponerande i vilket fall http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-900-survives-torture-tes...

Skrivet av Uvania:

Nokia behöver satsa vidare på meego (linxbaserat OS) eller rättare sagt köra ICS med meego utseende, själv kör jag just nu 2.3 med custom rom MIUI med meego tema på min android telefon och det är underbart simpelt och skönt och använda, väldigt likt iOS imo det är vad dom borde satsa på! för deras telefoner är det inget fel på, det är bara deras val av mjukvara... <-- Föredetta ägare till Nokia X6 med symbian S60.......... fyfan!

Nu måste jag försvara nokia lite här. Har du testat Samsung eller Sony E telefoner med symbian s60v5 så kommer du inse hur bra nokias version är jämfört med de andras försök dock är la gamla s60 inte mycket att hänga i granen nu:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är en 20% PPI skillnad och 250 PPI som Lumian har är fortfarande tillräckligt högt för att man inte ska märka någon egentlig skillnad om man inte kollar 5 cm från skärmen. Jämför detta med en normal datorskärm som har knappt 90 PPI så är det en väldigt stor skillnad. Sen att en LCD skulle slå en SAMOLED i

Somsagt, jag tror att det är du som trollar eftersom att det är du som räknar dina personliga åsikter som fakta och säger att alla andra är dumma i huvudet.

250PPI är faktiskt ganska dåligt och tillsammans med Pentile så blir det bedrövligt.
Runt 320ppi UTAN pentile är ganska lagom. Men det är ju klart, om man börjar bli gammal så kanske det är svårt att se skarpare än 90 PPI och då kan du ju köpa dig en mobil med 90 PPI. Tänk vad mycket pengar du kan spara!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

Nokia behöver satsa vidare på meego (linxbaserat OS) eller rättare sagt köra ICS med meego utseende, själv kör jag just nu 2.3 med custom rom MIUI med meego tema på min android telefon och det är underbart simpelt och skönt och använda, väldigt likt iOS imo det är vad dom borde satsa på! för deras telefoner är det inget fel på, det är bara deras val av mjukvara... <-- Föredetta ägare till Nokia X6 med symbian S60.......... fyfan!

Megoo är nog dödsdömt:
http://www.oregonlive.com/silicon-forest/index.ssf/2011/09/in...

Nokia hade varit sent ute även om de hade valt Android. Så jag tror att Windows Phone spåret är det rätta i Nokias situation:
http://capishe.se/nyhet/nokia-lumia-900-gor-succe/

http://www.techzek.com/nokia-lumia-610-arrives-in-asia-in-lat...

De flesta vill nog ha en telefon som funkar och vad mjukvaran kallas har nog en mindre betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

250PPI är faktiskt ganska dåligt och tillsammans med Pentile så blir det bedrövligt.
Runt 320ppi UTAN pentile är ganska lagom. Men det är ju klart, om man börjar bli gammal så kanske det är svårt att se skarpare än 90 PPI och då kan du ju köpa dig en mobil med 90 PPI. Tänk vad mycket pengar du kan spara!

250PPI är Bra enligt GSMarena och allt över 300PPI är Mycket bra. Det som kanske är viktigare efter 250PPI är kanske storleken på skärmen och panel typ etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

De flesta vill nog ha en telefon som funkar och vad mjukvaran kallas har nog en mindre betydelse.

Vilka telefoner är det som inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

WP och Nokia hade klarat det MYCKET BÄTTRE om man inte lagt alla äpplen i en enda korg.

Symbian, Meego, WP7... finns det någon som lägger sina äpplen i så många korgar?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Skrivet av medstud:

Symbian, Meego, WP7... finns det någon som lägger sina äpplen i så många korgar?

Samsung och de gick precis om Nokia som största mobiltelefon tillverkare. De har både Android, Windows Phone, Bada och Tizen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Vilka telefoner är det som inte fungerar?

Sony har haft problem exempelvis:
http://talk.sonymobile.com/message/193059
http://www.idg.se/2.1085/1.442139/android-4-slukar-minne

Permalänk
Medlem

HTC One X verkar även ha dragits med en del problem, ingen av iPhone modellerna har varit problemfria. Frågan är snarare, vilka telefoner har varit helt problemfria?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Symbian, Meego, WP7... finns det någon som lägger sina äpplen i så många korgar?

Nokia har lagt alla äpplen i WP7 korgen, givetvis försöker de få över tidigare kunder till WP7 och därför så slutar man inte bara att tillverka för de andra systemen, då hade de inte klarat sig mer än max två månader. Klarar Nokia att hålla förluster av det egna kapitalet under en miljard euro per kvartal så klarar de sig lite drygt ett år till. Hösten 2013 är då Nokiasagan slut. Ökar förlusterna (tänk på att förlusterna ökade ordentligt mellan 2011-Q4 till 2012-Q1) blir det kommer slutet tidigare.

Om avtalet med Microsoft tar slut och Microsoft slutar pumpa in pengar i Nokia kommer de självklart också att göra konkurs tidigare än hösten 2013.

Vad jag läst så lyckas Nokia behålla 1 av 11 kunder som köper ny telefon och tidigare haft Nokia. Genomsnittstiden man äger en mobil ligger på runt 2 år om jag kommer ihåg rätt (mycket osäker på den uppgiften)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

HTC One X verkar även ha dragits med en del problem, ingen av iPhone modellerna har varit problemfria. Frågan är snarare, vilka telefoner har varit helt problemfria?

Jag tror ingen smartphone har varit hel felfri oavsett plattform.

Som jag har skrivit tidigare tror jag man får vänta till slutet av detta år hur det kommer att gå för Nokia på sikt.
I synnerhet blir nog Apollo lanseringen avgörande:
http://www.engadget.com/2012/04/17/windows-phone-8-available-...

Permalänk
Medlem

Menar du att lumia inte har problem då eller? Tänk första vågen av de som köpt lumia 900 av AT&T fick sin telefon gratis (Nokia ersatte alla med hela telefonkostnaden) på grund av fel på telefonen. När Nokia meddelade att de tänkte ersätta alla för telefonkostnaden dök aktiekursen - http://feber.se/mobil/art/240495/nokia_lumia_900_tappar_tckni...

Permalänk
Skrivet av klk:

Överlever Nokia 2013?

Ja.

Snälla klk, kan du inte börja länka till källor för dina påståenden också?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Ja.

Snälla klk, kan du inte börja länka till källor för dina påståenden också?

Analysts Say Nokia Will Burn Through $2.5B by Year’s End
Nokia 'could exhaust cash reserves next year'
Nokia is burning cash too fast, facing further downgrades

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Menar du att lumia inte har problem då eller? Tänk första vågen av de som köpt lumia 900 av AT&T fick sin telefon gratis (Nokia ersatte alla med hela telefonkostnaden) på grund av fel på telefonen. När Nokia meddelade att de tänkte ersätta alla för telefonkostnaden dök aktiekursen - http://feber.se/mobil/art/240495/nokia_lumia_900_tappar_tckni...

Nej det menar jag inte. Men en del anför det som ett argument mot Windows Phone. Min poäng var att alla plattformar har en del problem, det beror på hur man hanterar dem som är det viktiga.

I fallet At & T fick Nokia gott rykte bland sina kunder. Hade de inte agerat alls vore det värre. Om nu aktiekursen dök pga det visar det bara hur kortsiktigt börsanalytiker tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Nej det menar jag inte. Men en del anför det som ett argument mot Windows Phone. Min poäng var att alla plattformar har en del problem, det beror på hur man hanterar dem som är det viktiga.

Om jag förstått det rätt så handlar det mer om att Elop bytt retorik efter att han insett att den första taktiken inte fungerar. Från början pratade han om hur viktigt det är med ecosystem (där operativet är det centrala). Det biter inte samt att WP inte fixar den hårdvaran som nu ligger hos de andras toppmodeller. Då byter man retoriken och säger att det viktigaste med en telefon är att den fungerar och det då underförstått skall handla om att WP fungerar bättre.

WP kommer inte att ta sig eftersom det finns en del mycket centrala brister, framförallt att operavitet inte stödjer skärmar på mer än 800x480, detta vet alla och även elop. Vad man nu måste börja göra är att försöka sälja in telefonerna till de som mest använder telefonen för att ringa med, de som använder telefonen som en telefon. Då anpassar man retoriken efter det för där finns en helt annan priskonkurrens.

Om Samsung Galaxy S III kommit med skärm på 800x480 och en enkärnig processor, hur många förbeställningar tror du de haft? Och vilket pris hade de kunnat ta ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Om jag förstått det rätt så handlar det mer om att Elop bytt retorik efter att han insett att den första taktiken inte fungerar. Från början pratade han om hur viktigt det är med ecosystem (där operativet är det centrala). Det biter inte samt att WP inte fixar den hårdvaran som nu ligger hos de andras toppmodeller. Då byter man retoriken och säger att det viktigaste med en telefon är att den fungerar och det då underförstått skall handla om att WP fungerar bättre.

WP kommer inte att ta sig eftersom det finns en del mycket centrala brister, framförallt att operavitet inte stödjer skärmar på mer än 800x480, detta vet alla och även elop. Vad man nu måste börja göra är att försöka sälja in telefonerna till de som mest använder telefonen för att ringa med, de som använder telefonen som en telefon. Då anpassar man retoriken efter det för där finns en helt annan priskonkurrens.

Om Samsung Galaxy S III kommit med skärm på 800x480 och en enkärnig processor, hur många förbeställningar tror du de haft? Och vilket pris hade de kunnat ta ut?

Nokias nuvarande Lumia modeller är anpassade för Windows Phone Mango. Man ska inte jämföra det med Android 4.0, som är mer tungdrivet och skulle bli långsamt i en Nokia Lumia. Så hårdvaran är anpassad för operativsystemet.

Vad jag vet har Elop haft en ganska klar strategi hela tiden:
http://www.zdnet.com/blog/cell-phones/ces-2012-mr-elop-makes-...

Ser man på kundrecensionerna på AT & T är en stor majoritet nöjda med sina Lumia också:
http://www.wireless.att.com/cell-phone-service/cell-phone-det...

Analytiker tror att Windows phone kommer att vara nr 2 år 2015:
http://www.zdnet.com/blog/btl/windows-phone-jumping-to-no-2-i...

Så i det perspektivet gör Nokia helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Nokias nuvarande Lumia modeller är anpassade för Windows Phone Mango. Man ska inte jämföra det med Android 4.0, som är mer tungdrivet och skulle bli långsamt i en Nokia Lumia. Så hårdvaran är anpassad för operativsystemet.

WP är lika tungdrivet som Android, samma teknik under ytan. Enda skillnaden är att Microsoft kan optimera för en processor eftersom de har väldigt specifika krav på systemet. Linux däremot som Android körs på måste fungera på mängder av processorer.

När Apollo kommer ut så kommer appar gjorda i dotnet för WP att tappa prestanda eftersom man då ligger "ovanpå" windows 8 kerneln och inte har samma möjligheter att optimera, men å andra sidan kommer man kunna dra nytta av snabbare processorer beroende på vilka processorer som windows 8 går att köra på. Android har mer funktionalitet som WP saknar

Påstående att Android är mer tungdrivet är felaktigt för de är två system som bygger på exakt samma teknik.

Skrivet av johnh3:

Ser man på kundrecensionerna på AT & T är en stor majoritet nöjda med sina Lumia också:

Varför säljer de inte fler telefoner isåfall och varför måste de pressa priserna så?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är en 20% PPI skillnad och 250 PPI som Lumian har är fortfarande tillräckligt högt för att man inte ska märka någon egentlig skillnad om man inte kollar 5 cm från skärmen. Jämför detta med en normal datorskärm som har knappt 90 PPI så är det en väldigt stor skillnad. Sen att en LCD skulle slå en SAMOLED i

Somsagt, jag tror att det är du som trollar eftersom att det är du som räknar dina personliga åsikter som fakta och säger att alla andra är dumma i huvudet.

Nja, dels ger PenTile lägre reell PPI, och dessutom märkte jag det i butiken från ca 30 cm avstånd.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd

Lumia 900 sålde ju så pass bra i USA så de fick skjuta på lanseringen i England:
http://www.pocketgamer.biz/r/PG.Biz/Nokia+Lumia+900/news.asp?...

Att de pressar priserna beror nog på att de vill öka sin marknadsandel helt enkelt.
Det är nog inte orimligt att de kommer ta mer betalt med de kommande Apollo modellerna som stödjer flerkärniga processorer med mera:
http://www.phonesreview.co.uk/2012/03/26/nokia-apollo-windows...

Det är ju en tuff konkurrens så att de får en bra start i början med sina Lumia modeller i USA är nog extra viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Lumia 900 sålde ju så pass bra i USA så de fick skjuta på lanseringen i England:
http://www.pocketgamer.biz/r/PG.Biz/Nokia+Lumia+900/news.asp?...

Litar du på vad Nokia rapporterar efter hur man pratade om försäljningen om Lumia 800?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför?
Om de tjänade pengar på N9'an så skulle man väl inte göra så?
Fast iofs är den ju redan "gammal", de skulle behöva släppa typ "N10" som kan konkurrera med de andra tillverkarna.
Alltså, högupplöst skärm, gärna Snapdragon S4 (jävla troll som vill ha quad i mobiler), ~2000 MaH batteri, rejält med ram, och inte minst MeGoo med finfin optimering

Jag tycker min One X flyter på jävligt bra *Pun intended*

Nä men sån skillnad är det ju inte, det är väl senare när applikationer blir mer flertrådade. 1.5 GHz är ju inte dåligt det heller iofs, men har nog aldrig sett den använda mer än 2 kärnor helt ut...
Kollade lite på Lumina 800 innan jag bestämde mig för min HOX, det som drog ner valet var faktiskt att WP7 är underbart, visst, men är så förjumlande tråkigt. Att kunna välja mellan 10+ riktigt bra roms redan vid release är bara härligt...

Jag tror Nokia kommer överleva länge, men dem måste bannemig rycka upp sig rejält.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Det finns flera källor på hur försäjningen går:
http://www.zdnet.com/blog/cell-phones/at-t-and-amazon-out-of-...

Så att Nokia kommer att överleva är det nog ingen tvekan om.
Är Windows Phone tråkigt? Nja jag håller med om denna sak:
A phone shouldn’t try to be a PC

That might even be Windows Phone’s defining concept. Again, you might not agree with this idea. The iPhone, and Android phones, just extend the standard PC metaphor into handheld devices. Wake the computer up, go to the Desktop, launch an app, spend some time inside that app’s exclusive space, and then either put the computer back to sleep or move to a different app.

When Windows Phone works well, it appears as though you’re running one big mobile app that covers everything you’d ever want to do with a smartphone. Beyond just a consistent UI, I mean. Windows Phone allows you to focus on nouns instead of verbs. It’s a completely different vibe. Once you’ve jettisoned your iPhone or Android verb-driven mindset, you natively start thinking about the person you want to communicate with, and not the app you need to launch in order to make that connection. At this specific instant, I’m the only one who’s shown up for bar trivia and I only care about the group of people who’s supposed to be here with me. Why should I spread my focus across five or six apps? Isn’t it much more sophisticated to keep my focus on the group I’ve defined?

Which brings up another thing I like about Windows Phone: it’s a people-oriented OS. You would correctly assume that I have a close and highly-interactive relationship with my editor. On my iPhone, I can search my Inbox for messages to and from him, check Twitter and Facebook for his postings, and this follow his communications and his activites from space to space without ever leaving this one screen.

In Windows Phone? I just pin him to the Start screen. There’s our email correspondence about this very column; there’s the photos he’s posted to Facebook, and the Tweet to my latest column that he’s recently posted to Twitter. I can get in touch with him in a bunch of different ways . . . and it’s all done through his own tile, If I hadn’t pinned him, he’d still surface in any part of the phone where my social connections are relevant.

Bottom line: Windows Phone’s strength isn’t in hundreds of thousands of the best apps available for any mobile platform anywhere. It’s more about having an important collection of apps that work together better than they can on any other OS

http://www.suntimes.com/technology/ihnatko/11730729-452/can-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Det finns flera källor på hur försäjningen går:

Gissningsvis väntar de flesta på att få siffror för försäljningen, allt annat är bara spekulationer. Så länge Nokia undviker att nämna siffror finns all anledning att vara misstänksam. De måste visa att de kan sälja telefoner och få ut ett bra pris för dem, annars överlever de inte.

Permalänk
Avstängd

Ser man bara nån månad framåt så är det tufft. Man kan tro att det bara är Nokia som satsar på Windows Phone i debatten ibland.
Så är det naturligtvis inte:
http://www.mobil.se/nyheter/samsung-windows-phone-8-i-ar-1.50...
http://www.wpsverige.com/nya-htc-telefoner-med-windows-phone-...

Jag vidhåller nog att man måste vänta ett halvår eller år för att få en klar indikation hur det blir.
Är det inte bättre då håller jag med om att Nokia är dömt. Men vi är inte där ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Menar du att lumia inte har problem då eller? Tänk första vågen av de som köpt lumia 900 av AT&T fick sin telefon gratis (Nokia ersatte alla med hela telefonkostnaden) på grund av fel på telefonen. När Nokia meddelade att de tänkte ersätta alla för telefonkostnaden dök aktiekursen - http://feber.se/mobil/art/240495/nokia_lumia_900_tappar_tckni...

Jasså, vad hände med allt du sa om hur viktigt det var att behandla sin kundkrets väl? Är det helt plötsligt en nackdel? Sen så tror jag inte riktigt att du förstod vad som står i artikeln. Alla drabbade kunder fick startavgiften gratis att ringa för ifrån AT&T. Hurvida Nokia hade något att göra med ersättningen står det inget om men de har inte gett bort några mobiler gratis iaf eftersom att mobilen kostar minst $500 löst och startavgiften var $99.

Skrivet av klk:

WP är lika tungdrivet som Android, samma teknik under ytan. Enda skillnaden är att Microsoft kan optimera för en processor eftersom de har väldigt specifika krav på systemet. Linux däremot som Android körs på måste fungera på mängder av processorer.

När Apollo kommer ut så kommer appar gjorda i dotnet för WP att tappa prestanda eftersom man då ligger "ovanpå" windows 8 kerneln och inte har samma möjligheter att optimera, men å andra sidan kommer man kunna dra nytta av snabbare processorer beroende på vilka processorer som windows 8 går att köra på. Android har mer funktionalitet som WP saknar

Påstående att Android är mer tungdrivet är felaktigt för de är två system som bygger på exakt samma teknik.

Men, om problemet ligger i Linux så måste väl samma problem påverka ditt kära MeeGo? Kan ju ta att informera dig om att när man pratar om att det är lättare att designa för en unifierad arkitektur så handlar det i princip bara om att man vet exakt vilken prestanda som finns tillgänglig på andra sidan. Du ser inte att Windows 7 är slött och laggigt trots att det skeppas till många gånger fler systemkonfigurationer än Android. Det som blir lättare är att göra mikrooptimeringar (men vem gör det egentligen?) och att pressa hårdvaran till sina gränser, vilket inte heller är vanligt så man vill kunna få ut sin app till en så stor publik som vanligt. Det kan också vara en fördel att veta vilka skärmupplösningar / aspect ratios som man kommer att stöta på. Mikrolagg och liknande som ofta är ett problem med grafikdrivrutiner eller halvdan programmering i allmänhet. Jag förstår inte riktigt varför Android fortfarande har dessa problem.

För övrigt så kan jag tala om för dig att man i de flesta scenarior ser en mellan 5-30% prestandapåverkning av att köra sitt program genom system som .NET eller JavaDalvik. Samtidigt så kan man se enorma prestandaförluster med dålig C/C++ kod i jämförelse med C# eller Java. Dessutom så förväntas Microsoft släppa ett NDK tills Windows Phone 8. Det finns trots allt redan ett antal program i marketplace som kommer med nativa .dll:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Men, om problemet ligger i Linux så måste väl samma problem påverka ditt kära MeeGo?

MeeGo kör kompilerade C++ applikationer (du vet säkert skillnaden mot appar som kör via ett vm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

MeeGo kör kompilerade C++ applikationer (du vet säkert skillnaden mot appar som kör via ett vm)

Vill du veta en nyhet? Det är bara app lagret som ligger i Java VMs i Android, det är inte så att de har skrivit om linux kärnan i Java och sedan kör en JVM direkt mot hårdvaran eller vad du nu tror de gör.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

250PPI är Bra enligt GSMarena och allt över 300PPI är Mycket bra. Det som kanske är viktigare efter 250PPI är kanske storleken på skärmen och panel typ etc.

Jaha, vad intressant. Vilka är dessa GSMarena?
250PPi + pentile = pixlit.
Till och med en Iphone med 326 PPi skulle kunna bli skarpare om man höjde PPi lite mer. Xperia S med sina 342 PPi är ganska optimal.