Överlever Nokia 2013?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vill du veta en nyhet? Det är bara app lagret som ligger i Java VMs i Android, det är inte så att de har skrivit om linux kärnan i Java och sedan kör en JVM direkt mot hårdvaran eller vad du nu tror de gör.

OT
Jag tror inte du skall diskutera operativ och hur olika system fungerar

OnT
Tråden handlar om vad Nokia behöver göra för att lyckas få svarta siffror igen. Jag vet att du älskar WP och jag vet att det är många andra också gillar WP men det är ett jätteproblem och det är att de är för få samt att de är inte beredda att betala speciellt mycket för WP mobiler. Nokia måste öka intäkterna och de måste göra det snabbt. De har inte tid att vänta ett år för att se hur det går.

Vad tycker du Nokia skall göra för att öka intäkterna? Eller tror du att de försäljningen av WP ökar trots att det nu finns ett flertal Androidmobiler med bra mycket mer prestanda och högre upplösningar än för några månader sedan då det fanns ett litet fönster för WP att sticka ut. Hårdvarumässigt är Lumia 900 sämre än Samsungs gamla galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Kan förstå honom lite, idag kan nästan allt vara rasistiskt...

Källa på det?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av klk:

Vad jag läst så lyckas Nokia behålla 1 av 11 kunder som köper ny telefon och tidigare haft Nokia. Genomsnittstiden man äger en mobil ligger på runt 2 år om jag kommer ihåg rätt (mycket osäker på den uppgiften)

Det du säger är alltså att folk som ska byta upp sig från en två år gammal Nokia väljer en annan tillverkare. Hur många två år gamla Nokias kör WP7?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

250PPI är Bra enligt GSMarena och allt över 300PPI är Mycket bra. Det som kanske är viktigare efter 250PPI är kanske storleken på skärmen och panel typ etc.

Och sedan tar vi PenTile på det......
Men, min ZTE Blade som jag betalade 1200kr för har en PPI över 250 utan PenTile, magic?

Skrivet av furuliden:

Jaha, vad intressant. Vilka är dessa GSMarena?
250PPi + pentile = pixlit.
Till och med en Iphone med 326 PPi skulle kunna bli skarpare om man höjde PPi lite mer. Xperia S med sina 342 PPi är ganska optimal.

Pixlit som fan snarare, nästa gång du är på MediaMarkt eller liknande, ta en titt på Lumia 800, du anar inte hur rätt du har.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det du säger är alltså att folk som ska byta upp sig från en två år gammal Nokia väljer en annan tillverkare. Hur många två år gamla Nokias kör WP7?

När började Nokia sälja WP7 telefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

OT
Jag tror inte du skall diskutera operativ och hur olika system fungerar

Med tanke på att det är du som skriver dina inlägg så att det låter som att du tror att hela Android körs genom en JVM så tror jag att du är fel man att ifrågasätta saker och ting på den punkten.

Skrivet av klk:

OnT
Tråden handlar om vad Nokia behöver göra för att lyckas få svarta siffror igen. Jag vet att du älskar WP och jag vet att det är många andra också gillar WP men det är ett jätteproblem och det är att de är för få samt att de är inte beredda att betala speciellt mycket för WP mobiler. Nokia måste öka intäkterna och de måste göra det snabbt. De har inte tid att vänta ett år för att se hur det går.

Vad tycker du Nokia skall göra för att öka intäkterna? Eller tror du att de försäljningen av WP ökar trots att det nu finns ett flertal Androidmobiler med bra mycket mer prestanda och högre upplösningar än för några månader sedan då det fanns ett litet fönster för WP att sticka ut. Hårdvarumässigt är Lumia 900 sämre än Samsungs gamla galaxy S II

So, vad tycker du att de ska göra? Du har ju tidigare riktat skarp kritik mot Android så jag antar att du inte tycker det är lösningen?

Eller är det så att genom att satsa på MeeGo så löser man alla problem? Ser du inte hur det kommer att kosta mycket mer pengar för Nokia att utveckla sitt egna Operativsystem samtidigt, pengar som de nu uppenbarligen har ett intresse av att spara.

Jag tycker att du ska sluta att låtsas som att du kan allt om marknadsföring och ekonomi och att hela Nokias styrelse är inkompetent. Om allt är som du säger och att Elop är sänd av Microsoft för att sätta Nokia i konkurs. Skulle inte då styrelsen ha avsatt honom för länge sen?

Permalänk
Skrivet av klk:

När började Nokia sälja WP7 telefoner?

Du vet mycket väl att dom inte gjorde det för två år sedan iallafall.

Runt ett halvår sedan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tycker att du ska sluta att låtsas som att du kan allt om marknadsföring och ekonomi och att hela Nokias styrelse är inkompetent.

Räcker med att kunna räkna plus och minus för att förstå att något inte riktigt är som det skall

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du vet mycket väl att dom inte gjorde det för två år sedan iallafall.

Runt ett halvår sedan.

vad har det att göra med antal telefoner de säljer?

Permalänk
Skrivet av klk:

vad har det att göra med antal telefoner de säljer?

Det har jag inte sagt.

Att folk däremot byter från Nokia i dagsläget, pga missnöje, beror ju då troligtvis mera på missnöje med deras nuvarande Nokias, än på dom nya med Wp7

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

ang lumia

Skrivet av infinity08:

Så du menar att man kan likställa en låg aktiekurs med att just specifikt Lumia 800 skulle vara en dålig telefon?
Den är en av de absoluta toppsäljarna och de flesta jag hört/träffat/känner som har den, mig inkluderat anser den vara den snyggaste och bästa telefonen just nu. Har inte hört om en enda som returnerat den, även om det säkerligen som med alla telefoner har hänt.

Du har fortfarande inte tillhandahållit källa på dina uttalanden och undviker alla frågor som kräver fakta.

jag vet bara av en person som har en nokia windows telefon men han beskriver det som väldigt seg och jobbig att använda men du verkar ha en helt annan åsikt., du får gärna säga fördelrarna du ser. har på tok för lite kunnskap om wp7

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Medlem

Ett litet klipp Kanske går göra med alla mobiler ? Imponerande i vilket fall http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-900-survives-torture-tes...

det där är nog mer en uppvisning av gorilla glass fantastiska egenskaper än nokia i stort. säger dock inget om nokias byggkvalitet, det verkar det inte vara något fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Räcker med att kunna räkna plus och minus för att förstå att något inte riktigt är som det skall

Ja precis. På samma sätt så räcker det med att titta på Nokias försäljning från 2008 till nu. Det blir ganska uppenbart att de måste göra någonting. Nokia trodde inte på MeeGo satsningen, förmodligen p.g.a. en kombination av att det är dyrt att underhålla ett operativsystem och att de skulle få det svårt att skapa en helt egen plattform med ett kraftigt ekosystem idag, när man måste konkurrera mot väletablerade plattformar som Android och iOS. Det är blir förmodligen väldigt mycket bättre ur en ekonomiskt synvinkel för Nokia om de kan fokusera på att sälja telefoner. Nu har de spenderat massiva mängder av pengar på reklam vilket såklart är en risk men med tanke på hur bra Lumia 900 sålt i USA så kan det mycket väl betala sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det har jag inte sagt.

Att folk däremot byter från Nokia i dagsläget, pga missnöje, beror ju då troligtvis mera på missnöje med deras nuvarande Nokias, än på dom nya med Wp7

Den logiken förstår jag inte riktigt?
Nokia har varit världens största mobiltillverkare p.g.a majoriteten förut gillade deras telefoner. Eller tolkar jag din text galet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Med tanke på att det är du som skriver dina inlägg så att det låter som att du tror att hela Android körs genom en JVM så tror jag att du är fel man att ifrågasätta saker och ting på den punkten.

So, vad tycker du att de ska göra? Du har ju tidigare riktat skarp kritik mot Android så jag antar att du inte tycker det är lösningen?

Eller är det så att genom att satsa på MeeGo så löser man alla problem? Ser du inte hur det kommer att kosta mycket mer pengar för Nokia att utveckla sitt egna Operativsystem samtidigt, pengar som de nu uppenbarligen har ett intresse av att spara.

Jag tycker att du ska sluta att låtsas som att du kan allt om marknadsföring och ekonomi och att hela Nokias styrelse är inkompetent. Om allt är som du säger och att Elop är sänd av Microsoft för att sätta Nokia i konkurs. Skulle inte då styrelsen ha avsatt honom för länge sen?

De borde kanske gjort det - felsatningar, först missa smartnalletåget och sedan felsatsa och satsa på WP istället för MeeGo som troligen hade varit ett bättre val. Men ser man till historien så är det rätt vanligt när företag varit stor och extremt framgångsrika att man missar det som gjorde att man var framgångsrik och satsar fel och slutligen går under eller ombildas. Se på Kodak, Luxor, Hasselblad i viss mån IBM - listan kan göras lång.

Så svaret på ursprungsfrågan, nej - Nokia är lika rökta som Saab var redan när tomtarna började sin resa och det är väl rimligt att det tar ett år eller så innan sagan Nokia skriver epilogen. WP är för dåligt - det hade fungerat för några år sedan med jämnför med ICS? Nej, det räcker inte.

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Källa på det?

Källa? Har för det mesta upplevt det själv... Och läst lite titt och tätt lite var som helst där folk har skämtat eller skrivit om något som någon tog det som rasistiskt -_-

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av freijd:

jag vet bara av en person som har en nokia windows telefon men han beskriver det som väldigt seg och jobbig att använda men du verkar ha en helt annan åsikt., du får gärna säga fördelrarna du ser. har på tok för lite kunnskap om wp7

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan respektera om man upplever att WP7 saknar möjligheter att anpassas och göras mer personlig, samt att app-utbudet inte är i klass med det på andra plattformar (även om det viktigaste finns). Men om man upplever den som seg och jobbig och använda måste han ha något fel på sin telefon, för det är verkligen det sista den är.

Som mobilförsäljare har jag sett och testat de flesta nya telefoner, men aldrig har jag sett något OS som flyter på bättre än Windows Phone. Jag menar inte att glorifiera windows phone fullständigt, jag är nog en Android-människa i själen och är motståndare till allt som stänger in användaren. Samtidigt älskar jag hur allt bara fungerar i WP7, inga krascher, aldrig något lagg, alltid snygga effekter osv. Och så gillar jag gränssnittet i allmänhet, stilrent och tydligt precis som jag vill ha det.

Trots allt positivt jag känner inför WP7 står jag och velar mellan att gå tillbaka till Android snart, men så är jag också en sån som gillar att pilla med saker. Jag föreställer mig dock att majoriteten av alla som använder och är nöjda med iOS även skulle bli mer än nöjda med Windows Phone, om de bara gav plattformen en chans.

Observera att jag nu i första hand talar om Lumia 800, övriga WP-telefoner har jag inte testat, men jag utgår från och har fått bilden av att det fungerar lika bra där.

Edit: Dum fråga kanske, men det är inte så att din kompis kanske har en Nokia med Windows Mobile? Det är föregångaren till Windows Phone och ett helt annat OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det har jag inte sagt.

Att folk däremot byter från Nokia i dagsläget, pga missnöje, beror ju då troligtvis mera på missnöje med deras nuvarande Nokias, än på dom nya med Wp7

Du tror inte det kan bero på att 1) Nokia har sagt att man skall lägga ner symbian och meego harmattan och 2) att windows phone inte riktigt klarar konkurrensen. Då tänker nog kunden "men skit i det då, jag köper från någon annan"
Varför skall skall man köpa en mobil som företaget själv gått ut och sagt att vi skall lägga ner det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Men om man upplever den som seg och jobbig och använda måste han ha något fel på sin telefon, för det är verkligen det sista den är.

Måste fråga om det där med att telefon och snabbhet, när är det viktigt att mobilen skall vara så snabb samt skiljer det speciellt mycket? Enda gången jag själv kan uppskatta om det går lite snabbare är om man surfar på någon riktigt tung websida (prisjakt är ett exempel), annars har jag aldrig störts om att telefonen skulle vara långsam (har en N9). Vem kör tunga program på en mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du tror inte det kan bero på att 1) Nokia har sagt att man skall lägga ner symbian och meego harmattan och 2) att windows phone inte riktigt klarar konkurrensen. Då tänker nog kunden "men skit i det då, jag köper från någon annan"
Varför skall skall man köpa en mobil som företaget själv gått ut och sagt att vi skall lägga ner det?

Well, Symbian hade inte speciellt många fans och MeeGo, well det har knappt sålt något så jag har svårt att tro att det finns mer än några tusen hardcore fans som skriker om att det inte skulle lagts ner.

Jag tror att MeeGo satsningen hade kunnat fungera om Nokia fortfarande var bland de bäst säljane i västvärlden, men nu är de inte det så de skulle ha fått det minst lika svårt som Microsoft med WP7, bara det att de måste betala utvecklingen av OSet och driften av ekosystemsaspekter som Markerplace själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jaha, vad intressant. Vilka är dessa GSMarena?
250PPi + pentile = pixlit.
Till och med en Iphone med 326 PPi skulle kunna bli skarpare om man höjde PPi lite mer. Xperia S med sina 342 PPi är ganska optimal.

Nej jag hade fel innan så här står det på GSMarena.com

More then:
150 PPi - Average
200 PPI - Fine
250 PPI - Super fine
300 PPI - Overkill

iPhone har en väldigt liten skärm vilket gör den värdelös för många oavsett om den har hög PPI eller inte.
Finns många tillverkare som har över 300PPI idag så det är inget speciellt med just dom modellerna. Om modellen nu har tex 280PPI eller 320PPI är ganska oviktigt och knappst någon större skillnad.

Permalänk
Skrivet av klk:

Du tror inte det kan bero på att 1) Nokia har sagt att man skall lägga ner symbian och meego harmattan och 2) att windows phone inte riktigt klarar konkurrensen. Då tänker nog kunden "men skit i det då, jag köper från någon annan"
Varför skall skall man köpa en mobil som företaget själv gått ut och sagt att vi skall lägga ner det?

Nej, det tror jag inte. Som tidigare nämnt, dom flesta mobilanvändare skiter fullständigt i vilket OS dom kör, dom flesta vet knappt ens om det.
Termer som "Samsung, Nokia eller Apple" är mer tydligt för majoriteten än "Android, Symbian eller iOS".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Nej jag hade fel innan så här står det på GSMarena.com

More then:
150 PPi - Average
200 PPI - Fine
250 PPI - Super fine
300 PPI - Overkill

iPhone har en väldigt liten skärm vilket gör den värdelös för många oavsett om den har hög PPI eller inte.
Finns många tillverkare som har över 300PPI idag så det är inget speciellt med just dom modellerna. Om modellen nu har tex 280PPI eller 320PPI är ganska oviktigt och knappst någon större skillnad.

200PPI - Fine ???

Det där håller ja verkligen inte med om. Samsung Galaxy SII har väl typ 216PPI eller något sånt? Skit samma, 200 PPi är ju grymt illa om man vill surfa runt på internet och kunna läsa liten text utan att behöva zooma in hela tiden. Jag vet det eftersom jag äger en Galaxy SII.

Förr mig blir listan så här:

150 PPi - Säljs det ens moderna telefoner med denna låga pixeltäthet?
200 PPI - Riktigt pixlit och är inte bra om man ska läsa mycket text på internet
250 PPI - OK, sålänge det inte är Pentile
300 PPI - Börjar bli bra, men det skadar inte att ha lite mer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperSverker:

Jag tycker min One X flyter på jävligt bra *Pun intended*

Nä men sån skillnad är det ju inte, det är väl senare när applikationer blir mer flertrådade. 1.5 GHz är ju inte dåligt det heller iofs, men har nog aldrig sett den använda mer än 2 kärnor helt ut...
Kollade lite på Lumina 800 innan jag bestämde mig för min HOX, det som drog ner valet var faktiskt att WP7 är underbart, visst, men är så förjumlande tråkigt. Att kunna välja mellan 10+ riktigt bra roms redan vid release är bara härligt...

Jag tror Nokia kommer överleva länge, men dem måste bannemig rycka upp sig rejält.

Nej det är mycket bättre med två snabba kärnor än 4 halvsnabba, och att program snart kommer bli mer flertrådade har jag svårt att se.
Titta bara på datormarknaden, tagit flera år innan spelen äntligen använder 4 kärnor, och än idag är det jättemånga som bara använder 2 eller liknande.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Nej jag hade fel innan så här står det på GSMarena.com

More then:
150 PPi - Average
200 PPI - Fine
250 PPI - Super fine
300 PPI - Overkill

iPhone har en väldigt liten skärm vilket gör den värdelös för många oavsett om den har hög PPI eller inte.
Finns många tillverkare som har över 300PPI idag så det är inget speciellt med just dom modellerna. Om modellen nu har tex 280PPI eller 320PPI är ganska oviktigt och knappst någon större skillnad.

Det låter på dig som att utveckling är dåligt, och alla borde nöja sig med Nokias skitskärmar med 250PPI o PenTile.
Finns en anledning till att folk är arga på Samsung angående SGSIII, då den kör med PenTile.
306 PPI, men det blir egentligen lägre iom PenTile.
Inte nog med det, vit text mot svart bakgrund ser jävligt grötig ut, på alla telefoner med SAMOLED utan +, enda som kan hjälpa är att de har sjukt hög PPI, då blir det svårt att märka PenTile.
Men min Blade har högre PPI än en Lumia 800, så sluta framställa den som någon jävla gud.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fire_Ice:

Nokia:
Bäst kamera
Bästa skärmarna
Bäst design
Bäst byggkvalité

Om du nu står bakom ditt uttalande, var snäll och förklara för mig hur Lumians skärm är bättre än skärmen på en HTC One X.
Kan du inte det, så är ditt inlägg alltså en lögn och utstrålar endast ren fanboyism.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Om du nu står bakom ditt uttalande, var snäll och förklara för mig hur Lumians skärm är bättre än skärmen på en HTC One X.
Kan du inte det, så är ditt inlägg alltså en lögn och utstrålar endast ren fanboyism.

Skärmar är subjektiva. Det går inte riktigt att jämföra i siffror.

För min högst personliga del är det bra oled över bra lcd alla dagar i veckan, även om man får sitta med 320x480 och pentile.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror att MeeGo satsningen hade kunnat fungera om Nokia fortfarande var bland de bäst säljane i västvärlden, men nu är de inte det så de skulle ha fått det minst lika svårt som Microsoft med WP7, bara det att de måste betala utvecklingen av OSet och driften av ekosystemsaspekter som Markerplace själva.

Isåfall var det ju väldigt klantigt att satsa på windows phone eftersom den marknadsandelen var så mycket lägre (jämfört med symbian), de borde satsat på android

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Skärmar är subjektiva. Det går inte riktigt att jämföra i siffror.

För min högst personliga del är det bra oled över bra lcd alla dagar i veckan, även om man får sitta med 320x480 och pentile.

Så om Lumia hade en skärm på 320x480 pixlar, plus PenTile, hade du ändå köpt den istället för HTC One X, som "bara" har en LCD skärm.
Jag tror inte du förstår hur pixlit det är, men det är ditt val..

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, det tror jag inte. Som tidigare nämnt, dom flesta mobilanvändare skiter fullständigt i vilket OS dom kör, dom flesta vet knappt ens om det.
Termer som "Samsung, Nokia eller Apple" är mer tydligt för majoriteten än "Android, Symbian eller iOS".

Hur kommer det sig att Android säljer så bra om de skiter i operativsystem? Av de jag vet som köpt smartphone så tror jag alla är mycket medvetna om vilket operativ de valt