Vilken SATA-kontroller?

Permalänk

Vilken SATA-kontroller?

Har precis beställt 3st nya SSD:er till min dator som är tänkta att ersätta alla mekaniska diskar. Istället har jag lagt ut alla stora filer på en NAS.

Iallafall så har jag köpt 1st Intel 520 240GB och 2st Samsung SSD 830 256GB. Nu när jag satt och funderade på hur jag skulle koppla dessa upptäckte jag till min fasa att mitt moderkort (ASUS P8P67 PRO B3) endast har 2st SATA 6Gb/s på Intel-kontrollern, men 4st SATA 3Gb/s. Jag vill ju naturligtvis koppla alla tre SSD:erna på 6Gb/s för att inte gå miste om prestanda.

Till saken hör även att jag tänkt koppla Samsung-diskarna i RAID0, och det verkar bara vara Intel-kontrollern som stödjer RAID. Moderkortet har ju dock en Marvell-kontroller med 2 portar i SATA 6 Gb/s, men har läst en hel del om hur dåligt dessa brukar fungera och att prestandan är kass.

Så som jag ser det finns det fyra möjliga alternativ:
1. Koppla Samsung-diskarna i RAID på Intel 6 Gb/s och Intel-disken som systemdisk på Marvell 6 Gb/s
2. Koppla Samsung-diskarna i RAID på Intel 6 Gb/s och Intel-disken som systemdisk på Intel 3 Gb/s
3. Köpa en PCI-e-kontroller och koppla Samsung-diskarna i RAID på den, och Intel-disken som systemdisk på Intel-kontrollern.
4. Köpa nytt moderkort (usch)

Vad tror ni? Extern kontroller verkar ju inte vara någon ultimat lösning, dels är dom rätt dyra för 6Gb/s och dels verkar det vara strul om man kör i AHCI vilket jag kommer göra, och dels måste jag dra sata-kablar tvärs över chassit. Någon som haft samma dilemma?

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror lite på hur mycket sekventiell prestanda du vill åt. Med en RAID0 på en 3 Gb/s-kontroller lär du få ut cirka 500-550 MB/s från Samsung-diskarna. Det är dugligt i mina öron men om du vill RAR:a upp HD-film 24/7 är ju det dubbla smidigare. Mig veterligen finns det inga moderkort med fyra stycken Intel 6 Gb/s-SATA-portar, så där blir det nog knepigt hur som helst. Om du köper en extern kontroller, kontrollera noga bandbredden. De flesta externa kontrollerkort är tillverkade för mekaniska hårddiskar och stödjer inte alls överföringshastigheterna som en SSD erbjuder.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Det beror lite på hur mycket sekventiell prestanda du vill åt. Med en RAID0 på en 3 Gb/s-kontroller lär du få ut cirka 500-550 MB/s från Samsung-diskarna. Det är dugligt i mina öron men om du vill RAR:a upp HD-film 24/7 är ju det dubbla smidigare. Mig veterligen finns det inga moderkort med fyra stycken Intel 6 Gb/s-SATA-portar, så där blir det nog knepigt hur som helst. Om du köper en extern kontroller, kontrollera noga bandbredden. De flesta externa kontrollerkort är tillverkade för mekaniska hårddiskar och stödjer inte alls överföringshastigheterna som en SSD erbjuder.

Vad innebär den sekventiella prestandan i praktiken? Har nu gjort lite mer research och det verkar som att inte nog med att marvell-kontrollern är strulig och inte stödjer raid, den stödjer inte ens TRIM. Så där vill jag inte koppla någon SSD alls. Funderar nu på att byta Intel-SSD:n mot en Revodrive på PCIe istället.

Tror du man märker stor prestandaskillnad med en Revodrive vs. din lösning med Intel på 6Gb/s och Samsung i Raid på 3Gb/s? Utöver syntetiska benchmarks dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Vad innebär den sekventiella prestandan i praktiken? Har nu gjort lite mer research och det verkar som att inte nog med att marvell-kontrollern är strulig och inte stödjer raid, den stödjer inte ens TRIM. Så där vill jag inte koppla någon SSD alls. Funderar nu på att byta Intel-SSD:n mot en Revodrive på PCIe istället.

Tror du man märker stor prestandaskillnad med en Revodrive vs. din lösning med Intel på 6Gb/s och Samsung i Raid på 3Gb/s? Utöver syntetiska benchmarks dvs.

Köp inte Revodrive, det är bara två struliga OCZ Agility för dubbla strulet.

köp en dubbelt så stor disk och skippa RAIDen istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Köp inte Revodrive, det är bara två struliga OCZ Agility för dubbla strulet.

köp en dubbelt så stor disk och skippa RAIDen istället.

Ja, det är också en möjlig lösning. Det kostar dock några hundralappar extra och frågan är om det verkligen blir bättre prestanda med 1st Corsair Force 3 480 GB på 6Gb/s än 2st Samsung 830 i RAID0 på 3Gb/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Vad innebär den sekventiella prestandan i praktiken? Har nu gjort lite mer research och det verkar som att inte nog med att marvell-kontrollern är strulig och inte stödjer raid, den stödjer inte ens TRIM. Så där vill jag inte koppla någon SSD alls. Funderar nu på att byta Intel-SSD:n mot en Revodrive på PCIe istället.

Tror du man märker stor prestandaskillnad med en Revodrive vs. din lösning med Intel på 6Gb/s och Samsung i Raid på 3Gb/s? Utöver syntetiska benchmarks dvs.

Maxhastigheten sekventiellt märks ju bara när man kopierar/flyttar riktigt stora filer. Allt annat är ju för smått för att det ska spela roll i praktiken, där är det ju söktider som gäller och då kommer man inte upp i samma hastigheter.

Jag skulle absolut köra på interna 3Gbit/s utan att fundera på att krångla till det med extra kort.
3Gbit/s är ju 375MB/s vilket är högre än de enheterna får vid läsning/skrivning av småfiler i 4kB-testerna jag sett.

EDIT: Tänkte tillägga att man inte heller i praktiken får någon större prestandaökning av att köra SSD i RAID heller, just för att det är maxhastigheten som (i princip) fördubblas och inte söktiderna.

Med hårddiskar är det mer nytta med RAID eftersom man bara har ett "läs/skriv-huvud" per platta vad jag vet.
En enskild SSD har redan tillräckligt många läs/skriv-enheter i sig för att kunna köra massor av parallella operationer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Maxhastigheten sekventiellt märks ju bara när man kopierar/flyttar riktigt stora filer. Allt annat är ju för smått för att det ska spela roll i praktiken, där är det ju söktider som gäller och då kommer man inte upp i samma hastigheter.

Jag skulle absolut köra på interna 3Gbit/s utan att fundera på att krångla till det med extra kort.
3Gbit/s är ju 375MB/s vilket är högre än de enheterna får vid läsning/skrivning av småfiler i 4kB-testerna jag sett.

Vad räknas som riktigt stora filer? Om man som jag gillar att pula i photoshop med högupplösta bilder, eller kopiera HD-filmer, kommer det vara någon märkbar skillnad?

Edit: Hittade svaret på min egen fråga lite grann:
http://www.tomshardware.com/reviews/sata-6gbps-performance-sa...

Så det verkar faktiskt göra lite skillnad vid filkopiering. Men du har kanske ändå rätt i att det är värt att slippa krångel och extra utgifter, datorn kommer nog flyta på rätt bra ändå..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Vad räknas som riktigt stora filer? Om man som jag gillar att pula i photoshop med högupplösta bilder, eller kopiera HD-filmer, kommer det vara någon märkbar skillnad?

Ja, kopierar du en HD-film på ett antal GB så kommer det ju ta lite längre tid, men det handlar ju om något tiotal sekunder per film kanske? Ta en DVD-image på 4,7GB, det dividerat på 375MB/s blir ca 12,5s. Om du kommer upp i det dubbla sparar du alltså 6,25s per film du kopierar.
Då ska du nog kopiera och flytta runt dem mellan SSD-enheter väldigt mycket för att det ska märkas

I praktiken är det alla småfiler som ska skrivas i cacheminnen och annat som tar tid.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ja, kopierar du en HD-film på ett antal GB så kommer det ju ta lite längre tid, men det handlar ju om något tiotal sekunder per film kanske? Ta en DVD-image på 4,7GB, det dividerat på 375MB/s blir ca 12,5s. Om du kommer upp i det dubbla sparar du alltså 6,25s per film du kopierar.
Då ska du nog kopiera och flytta runt dem mellan SSD-enheter väldigt mycket för att det ska märkas

I praktiken är det alla småfiler som ska skrivas i cacheminnen och annat som tar tid.

Japp, du har nog rätt! Då återstår bara frågan om jag ska sätta systemdisken på 6Gb/s eller 3Gb/s. Känns som att man kanske har mer glädje av prestanda på fil-disken/diskarna än på systemdisken, systemfilerna är ju sällan särskilt stora. Skulle vara cache-minne och så då.

Och följdfråga, är det möjligt att köra RAID mellan 2 diskar om ena disken sitter på SATA 6Gb/s och andra på SATA 3Gb/s, och kommer det göra någon skillnad mot att köra båda på 3Gb/s?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att du märker någon jätteskillnad mellan SATA3 och SATA6 för systemenheten vid normal användning.

Själv gick jag från en Intel X25-M G2 80GB @SATA3 till en Intel 520 180GB @SATA6 och märker vid normal användning ingen större skillnad. Vid benchmarking är det en j*vla skillnad men om någon bytt utan att jag visste om det är jag inte säker på att jag lagt märke till det.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Ja, det är också en möjlig lösning. Det kostar dock några hundralappar extra och frågan är om det verkligen blir bättre prestanda med 1st Corsair Force 3 480 GB på 6Gb/s än 2st Samsung 830 i RAID0 på 3Gb/s?

Vem sa att du skulle köpa Force 3? Du får väl skaffa en högprestandadisk. Sen får du tänka på att du förlorar TRIM-stöd när du kör RAID (RevoDrive klarar inte heller TRIM vad jag vet...)

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Vem sa att du skulle köpa Force 3? Du får väl skaffa en högprestandadisk. Sen får du tänka på att du förlorar TRIM-stöd när du kör RAID (RevoDrive klarar inte heller TRIM vad jag vet...)

Jag gjorde det, för allt som kostar mer än den är svinigt dyrt 5149:- kostar den, och vill man ha bättre prestanda än den måste man lägga minst 6500 för samma storlek, och då är det mer värt att gå på en Revodrive X2.

Men du har rätt i att TRIM inte verkar stödjas i RAID0, dock så har jag läst att Intel är på g att släppa en uppdatering för sin kontroller snart som ska klara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Jag gjorde det, för allt som kostar mer än den är svinigt dyrt 5149:- kostar den, och vill man ha bättre prestanda än den måste man lägga minst 6500 för samma storlek, och då är det mer värt att gå på en Revodrive X2.

Men du har rätt i att TRIM inte verkar stödjas i RAID0, dock så har jag läst att Intel är på g att släppa en uppdatering för sin kontroller snart som ska klara det.

Om RevoDriven inte fungerar särskilt bra är det ändå inte värt... En Samsung 830 512GB kostar 5074 kr på CDON med Sweclockersrabatten.

TRIM i RAID0 har varit på gång "snart" i flera år nu... För övrigt är Samsung 830 utan TRIM inte att rekommendera.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Om RevoDriven inte fungerar särskilt bra är det ändå inte värt... En Samsung 830 512GB kostar 5074 kr på CDON med Sweclockersrabatten.

TRIM i RAID0 har varit på gång "snart" i flera år nu... För övrigt är Samsung 830 utan TRIM inte att rekommendera.

Jamen se där ja, en sån får det bli Var så instängd på komplett/inet/webhallen att jag inte tänkte på cdon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Maxhastigheten sekventiellt märks ju bara när man kopierar/flyttar riktigt stora filer. Allt annat är ju för smått för att det ska spela roll i praktiken, där är det ju söktider som gäller och då kommer man inte upp i samma hastigheter.

Jag skulle absolut köra på interna 3Gbit/s utan att fundera på att krångla till det med extra kort.
3Gbit/s är ju 375MB/s vilket är högre än de enheterna får vid läsning/skrivning av småfiler i 4kB-testerna jag sett.

EDIT: Tänkte tillägga att man inte heller i praktiken får någon större prestandaökning av att köra SSD i RAID heller, just för att det är maxhastigheten som (i princip) fördubblas och inte söktiderna.

Med hårddiskar är det mer nytta med RAID eftersom man bara har ett "läs/skriv-huvud" per platta vad jag vet.
En enskild SSD har redan tillräckligt många läs/skriv-enheter i sig för att kunna köra massor av parallella operationer.

3Gbit/s motsvarar 300MB/s, SATA-hårddiskar använder 8b/10b encoding.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

3Gbit/s motsvarar 300MB/s, SATA-hårddiskar använder 8b/10b encoding.

Fo3

Aha, ja då blev det lite fler bitar att dividera med

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX