[GUIDE] XBMC på Raspberry Pi

Permalänk

Har ett konstigt problem som inte är allvarligt men lite störande.
Det började med att min PI som jag kör XBMC på låste sig i tid och otid, löste det (tror jag) genom att installera om XBMC och nu verkar det vara borta men istället så får jag micro störningar när jag streamar från nasen. Blir myrornas krig på skärmen en bråkdel av en sekund och sen fortsätter streamen utan problem så tar det ett par minuter så blinkar det till igen. Kan det vara för dålig strömförsörjning?

Finns säkert någon som vet vad det kan bero på.

Permalänk
Medlem

Har inte gjort några mer ingående tester med OSMC än, men 1080p på 12 GB är inga problem alls att streama över nätverket. Ska köra lite Jellyfish-testfiler senare. Känns hyfsat rapp trots installation på ett urgammalt 1GB Sdkort.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ni som använder rpi:n till 1080p med dts via homeplug/wifi, titta på det här:

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:Modify_the_video_...

T.ex:
<advancedsettings>
<network>
<buffermode>1</buffermode>
<cachemembuffersize>52428800</cachemembuffersize>
<readbufferfactor>10</readbufferfactor>
</network>
</advancedsettings>

Detta tillsammans med överklockning till 1000 Mhz, i OpenELEC, gör att jag inte har något alls att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Ni som använder rpi:n till 1080p med dts via homeplug/wifi, titta på det här:

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:Modify_the_video_...

T.ex:
<advancedsettings>
<network>
<buffermode>1</buffermode>
<cachemembuffersize>52428800</cachemembuffersize>
<readbufferfactor>10</readbufferfactor>
</network>
</advancedsettings>

Detta tillsammans med överklockning till 1000 Mhz, i OpenELEC, gör att jag inte har något alls att klaga på.

Hade inga som helst problem med riktigt stora 1080p när jag streamade via homeplug till Pi'n (Raspbmc) på övervåningen utan att göra några ändringar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hade inga som helst problem med riktigt stora 1080p när jag streamade via homeplug till Pi'n (Raspbmc) på övervåningen utan att göra några ändringar.

Det beror ju på ledningarna. Jag har 15-30mbit/s i det rum som jag har rpi:n i så jag måste ha stor buffer för att det inte ska hacka i intensiva scener. I ett annat rum har jag 70mbit/s, så...

Permalänk

Försökte boota upp min PI för första gången med raspbmc. Får meddelande att"could nog connect to update server. Check your network connection" nått sånt. Har em wireless dongle kopplas till den och har öppnar mitt nätverk dvs tagit bort lösen. Vad gör jag för del???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias_jo1:

Försökte boota upp min PI för första gången med raspbmc. Får meddelande att"could nog connect to update server. Check your network connection" nått sånt. Har em wireless dongle kopplas till den och har öppnar mitt nätverk dvs tagit bort lösen. Vad gör jag för del???

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste confa nätverket med verktyget på datorn när du skapar ditt SD kort. Antingen gör du om SD kortet, eller så pluggar du in sladden.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Jaha...ok skall försöka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

testa stoppa i en ethernet kabel när du staetar dem så när du kommer in i xbmc får du gå in på raspbmc settings och connecta till ditt trådlösa

Permalänk

Gick bra det där...men när jag nu hittat min NAS så får jag låsinställningar! Användarnamn å lösen. Har dock testa att köra mina som jag änvänder men händer inget liksom. Får upp samma ruta igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias_jo1:

Gick bra det där...men när jag nu hittat min NAS så får jag låsinställningar! Användarnamn å lösen. Har dock testa att köra mina som jag änvänder men händer inget liksom. Får upp samma ruta igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skiljer du på stora och små bokstäver? Har du tillåtelse på NASen att logga in via SMB (Samba)?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Skiljer du på stora och små bokstäver? Har du tillåtelse på NASen att logga in via SMB (Samba)?

Fick configa om NASen. Funkar nu, men får fasiken inte command prompt att stanna kvar på skärmen. Innan jag hinner skriva cat/proc/cpuinfo så hoppar xbmc igång blir galen!!
När jag väl hinner får jag login å password, förmodar att det är pi å raspberry ???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mattias_jo1:

Fick configa om NASen. Funkar nu, men får fasiken inte command prompt att stanna kvar på skärmen. Innan jag hinner skriva cat/proc/cpuinfo så hoppar xbmc igång blir galen!!
När jag väl hinner får jag login å password, förmodar att det är pi å raspberry ???

Löst...fick gå igenom datorn istället. Nu funkar dreambox också! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan jag streama filer från datorn utan att dator "jobbar"? Alltså min dator överhettas om jag kör 1080p direkt i den. Överhettas den om den delar ut en 1080p film till Raspberry? Isåfall får jag köpa en extern hårddisk och koppla in i raspberryn, eller? (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Soros:

Kan jag streama filer från datorn utan att dator "jobbar"? Alltså min dator överhettas om jag kör 1080p direkt i den. Överhettas den om den delar ut en 1080p film till Raspberry? Isåfall får jag köpa en extern hårddisk och koppla in i raspberryn, eller? (:

Hårddiskarna kommer spinna upp och nätverket kommer användas lite processor kraft med men inte grafikkortet som förmodligen är boven till överhettning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör nu miappa's senaste testbuild (Helix 2014-09-28): http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=176043&pid=1803429#p... på min ena Pi, inte hittat några problem än. Riktigt rapp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör nu miappa's senaste testbuild (Helix 2014-09-28): http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=176043&pid=1803429#p... på min ena Pi, inte hittat några problem än. Riktigt rapp.

Blev de markant skillnad? När jag hade rpi:n upplevde jag menyerna var sega när man bläddrade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Blev de markant skillnad? När jag hade rpi:n upplevde jag menyerna var sega när man bläddrade.

Har i stort sett hela tiden kört usbinstallation och rejäl överklockning så jag har inte direkt upplevt nån seghet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hur mycket bättre prestanda får man med XMBC jämfört med att kolla VLC på Rasbian?

Jag har bara testat det sistnämnda alternativet och tyckte att videoprestandan var sååå värdelös på vissa tyngre format, att jag insåg att jag aldrig skulle kunna använda Pi som min enda videospelare.

Permalänk
Medlem

Kör just nu OpenELEC 4.95.4 (Kodi Beta 4) på den ena Pi'n.
Fungerar bra, kör överklockat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till OpenELEC 5.0 RC1, blev rätt besviken.
Klarar inte dom (iofs rätt tunga) mkv 1080p som Raspbmc 13.2 klarar hur lätt som helst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Uppdaterade till OpenELEC 5.0 RC1, blev rätt besviken.
Klarar inte dom (iofs rätt tunga) mkv 1080p som Raspbmc 13.2 klarar hur lätt som helst.

För att raspbmc är överklockat som standard. Överklocka openelec så kommer du inte ha några problem med något alls. Jag har själv kört "turbo" på 4 olika raspberry pi med openelec och aldrig haft några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

För att raspbmc är överklockat som standard. Överklocka openelec så kommer du inte ha några problem med något alls. Jag har själv kört "turbo" på 4 olika raspberry pi med openelec och aldrig haft några problem.

Har inte med saken att göra, körde naturligtvis överklockat. RC2 funkade bättre, RC3 ännu bättre, dock fortfarande inte märkbart bättre än Raspbmc på samma överklockning.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat köra kodi på RPi ännu?

Permalänk
Medlem

4.97.3 OpenELEC är Kodi, fungerar bra. Håller på att installera Raspbmc Kodi just nu, återkommer om den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Yes
senaste Rasbmc 13 Gotham fungerar klockrent även som Tvheadend frontend då ljudet förut hoppade ur synk med de andra versionerna Har dock inte klockat min för då hänger den sig av någon konstig anledning. Tror det är min Powersupply men men det fungerar som det skall, menyerna är fortfarande lite slöa men vafan för det priset o den kapaciteten så ja den e bra.
Har beställt en sådanhär

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-1PCS-PCM2704-USB...

Se om det fungerar som det skall hoppas på att få ut surrond sound genom Optisk.

O detta fungerar oxå klockrent

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=125147

http://azkotoki.org/downloads/category/spotimc/releases/

SpotiMC
Testa måste dock ha premiumkonto på Spotify. (tar lite tid att installera så ha tålamod)

Ha det gött alla
/Da_King

Hur mycket jobb var det att få igång DAC:en å funkade surroundet som du tänkt genom optiskt?

Permalänk
Medlem

Raspbmc Kodi är riktigt rapp, kör usbinstallation, överklockat 1050 och forced turbo.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

OpenELEC 5 Stable ute nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

hur får jag igång min xbox360 pc wireless komtroll i xbmc?