[GUIDE] XBMC på Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

jag upplever inget sånt i 15.1, där emot att det krachar och man får boot om (osmc).
Testa Openelec se om det samma där.

Skrivet av MatteN:

Inga som helst problem med OSMC, har kört dom 2 stora uppdateringarna de senaste dagarna, rappare än någonsin.

Har testat lite och verkar som om att det bara är '1channel' som har buffringsproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen52:

Har testat lite och verkar som om att det bara är '1channel' som har buffringsproblemet.

Det tillägget lär du inte få nån hjälp med ifrån Kodiforumet då det finns på deras "Banned addons"lista.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

wifidongle:/

Nyligen införskaffat mig en raspberry pi 2 och den funkar finfint, det ända felet jag råka göra var att jag beställde med en bluetoothdongle istället för wifi -.- .... i o med att den kosta typ 50 spänn så orka jag inte skicka tillbaka å böka med det, åkte istället till webbhallen några mil härifrån och köpte en netgear WNA 3100 wifi dongle.

Nu trodde jag att mina bekymmer skulle vara över och att jag enkelt kunde följa någon av alla guider på nätet men icke den syns inte i min raspberry, jag har installerat det senaste openELEC.

Hittat trådar som är typ 3-4 år gamla att det inte går att köra med just den, men i och med att dom är 3-4 år gamla så tänkte jag kolla om någon hade löst så att wna3100 funkar med raspberry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffe33:

Nyligen införskaffat mig en raspberry pi 2 och den funkar finfint, det ända felet jag råka göra var att jag beställde med en bluetoothdongle istället för wifi -.- .... i o med att den kosta typ 50 spänn så orka jag inte skicka tillbaka å böka med det, åkte istället till webbhallen några mil härifrån och köpte en netgear WNA 3100 wifi dongle.

Nu trodde jag att mina bekymmer skulle vara över och att jag enkelt kunde följa någon av alla guider på nätet men icke den syns inte i min raspberry, jag har installerat det senaste openELEC.

Hittat trådar som är typ 3-4 år gamla att det inte går att köra med just den, men i och med att dom är 3-4 år gamla så tänkte jag kolla om någon hade löst så att wna3100 funkar med raspberry.

Rätt bra att kolla om den är kompatibel innan köpet:
http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters
Det gäller all kringutrustning:
http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jo det kanske hade varit bra att göra, nu gjorde jag inte det. Tack för länkarna

Permalänk
Medlem

Med risk för att frågan kanske redan är besvarad (är väldigt många sidor att läsa igenom...) så...

Köpte mig häromdagen en RP2 som till en början skall fungera som mediaspelare. Har lagt in Openelec och det mesta fungerar bra...den spelar upp allt jag matat den med och har inga problem att köra min HD som är kopplad via en USB-hubb.
Problemet jag har är istället att jag inte får ut bilden på hela TVn.
Har letat runt på google och försökt följa en del tips, men än så länge helt utan framgång.
Problemet är alltså att det är 2 "svarta" fält ute på sidorna av TVn...kanske 15-20cm på vardera sida. Hur jag än ändrar så är dessa fält kvar...
Har testat en massa saker, bl.a:
Kört kalibreringen i Kodi
Ändrat upplösning i Kodi
Ändrat refreshrate i Kodi
Zoomat i skinnet i Kodi
Ändrat en massa i TVn...t.ex "Owerlay"
Slagit på "Game mode"
Ändrat (vad det nu var) från läge 1 till läge 2...nått bildläge typ...
Testat "pixel för pixel"
osv osv...

Oavsett vad jag gör så är de förbaskade svartgråa fälten på sidorna....och när jag förminskar bilden så att den passar i det "aktiva" området...så är bilden långt mycket mindre än de 55" som man borde kunna använda.

TVn är för övrigt en Panasonic Viera TX-L55ET60Y.....i vardagstal en ET60...

Tycker mig ha testat det mesta, så alla tips på vägen mot framgång mottages hjärtligt!

Permalänk
Medlem

@Datate78
Vilken version kör du nu av Openelec?
Testa en annan version av Openelec eller OSMC se om det är samma då.

Detta borde inte spela nån roll, men är det samma fel oavsett HDMI uttag du provat?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Testade med olika HDMI-ingångar...å det visade sig att det funkade på de andra 2 ingångarna. Av någon anledning hade jag ställt HDMI3 på 14:7 (tror jag) istället för 16:9...
Är huvet dumt får kroppen lida brukar det väl heta...

Permalänk
Medlem

Har en Raspberry 2 med OpenELEC som jag över lag är sjukt nöjd med.
Men jag har problem med ljudet...
Jag är tvungen att höja volymen med det dubbla jämfört med TV/Chromecast osv för att det ska vara acceptabelt.
Det spelar ingen roll om jag kör HDMI till tvn eller om jag använder separat kabel direkt till hemmabioförstärkaren.
Har kollat ljudinställningar och även återställt alla inställningar men utan framgång.

Tips...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockec80:

Har en Raspberry 2 med OpenELEC som jag över lag är sjukt nöjd med.
Men jag har problem med ljudet...
Jag är tvungen att höja volymen med det dubbla jämfört med TV/Chromecast osv för att det ska vara acceptabelt.
Det spelar ingen roll om jag kör HDMI till tvn eller om jag använder separat kabel direkt till hemmabioförstärkaren.
Har kollat ljudinställningar och även återställt alla inställningar men utan framgång.

Tips...?

Kanske dum fråga men man vet aldrig, har du höjd volymen i Kodi till max?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Kanske dum fråga men man vet aldrig, har du höjd volymen i Kodi till max?

Ursäkta en ännu dummare fråga, men vart höjer jag volymen i Kodi...?
Har letat i inställningar i systemfliken men hittar inget vad jag ser...

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på det här...
Nu har jag inget ljud alls. Däremot en ikon uppe i högra hörnet föreställande en bild på"en högtalare med ett rött sträck över.
Har provat allt tycker jag, men inte hittat vart jag kan justera detta

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockec80:

Ursäkta en ännu dummare fråga, men vart höjer jag volymen i Kodi...?
Har letat i inställningar i systemfliken men hittar inget vad jag ser...

Skrivet av Jockec80:

Blir inte klok på det här...
Nu har jag inget ljud alls. Däremot en ikon uppe i högra hörnet föreställande en bild på"en högtalare med ett rött sträck över.
Har provat allt tycker jag, men inte hittat vart jag kan justera detta

Istället för att trippelposta så kan du redigera ditt föregående inlägg.

Angående ljud i Kodi så kan man ändra det när du tittar på ett videoklipp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kopplade in ett tangentbord med mediaknappar på.
Och då kunde jag starta ljudet via det.

Permalänk
Medlem

Någon som har testa RasPlex på sin Rpi2 och kan tala om hur de funkar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Någon som har testa RasPlex på sin Rpi2 och kan tala om hur de funkar?

Har inte testat men Plexbmc - tillägget funkar prima på min rpi2 med osmc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag övningskörde OSMC på Pi Zero. Fungerar som en slöare RPi2. Man märker absolut skillnaden mellan RPi2 och Zero men den hanterade ändå 720p fint. Kunde ej testa 1080p dessvärre.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

@xtQ
Hur är det att navigera i menyer?

Pi Zero ligger väl närmare RPi B+ än Rpi2, men kul ändå att de lyckas krympa den ännu mer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Ja, det stämmer. Har dock endast ägt Zero och RPi2 så jag kände inte att jag kunde uttala mig om B+ rörande OSMC/Kodi. Sen tänkte jag att bidraget kanske lugnade någon som funderat på Zero och OSMC och om den pallar. Vilket jag kan intyga att den gör.

Edit: Missade helt din första fråga. Menyerna är där det märks mest om man bortser från uppstartstid. (Men vem startar om varje dag? )

Den kan absolut tjäna som en ypperligt billig mediaspelare i t.ex. ett barnrum, kontor eller liknande. Primärt skulle jag dock förlita mig på RPi2. Min Pi Zero agerar numer DNS-server för att filtrera annonser och malware-domäner men att byta SD-kort tar som bekant inte lång tid.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Någon som känner till någon schysst repository/tilläggsförråd till Openelec/KODI?

Har provat den från srp.nu, men undrar om det finns fler?

Tackar på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OSMC är nu Kodi 16.0

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

OSMC är nu Kodi 16.0

En liten varning, se till att ert valda skin stödjer 16.0 innan ni uppdaterar. Min rasp frös vid uppstart och jag fick ta bort hela guisettings genom SSH och alltså göra om de flesta av mina inställningar.

Permalänk

Är det fler än jag som har problem med exempelvis plugins såsom SVT Play, TV3 Play osv.. i den senaste Openelec-distron?

Så sent som igår kickade allt igång.. men nu händer ingenting, kommer bara upp en meddelanderuta om att kolla loggfilen, typ.

Buggar i dessa plugin eller SVT Play som som inte svarar?

Går ju att navigera i menyerna, thumbnails renderas, men ingenting händer när man ska kicka igång en serie/ett videoklipp. =/

Provat att göra en ny installation från scratch men no such luck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Är det fler än jag som har problem med exempelvis plugins såsom SVT Play, TV3 Play osv.. i den senaste Openelec-distron?

Så sent som igår kickade allt igång.. men nu händer ingenting, kommer bara upp en meddelanderuta om att kolla loggfilen, typ.

Buggar i dessa plugin eller SVT Play som som inte svarar?

Går ju att navigera i menyerna, thumbnails renderas, men ingenting händer när man ska kicka igång en serie/ett videoklipp. =/

Provat att göra en ny installation från scratch men no such luck...

Med OSMC och Retrospect funkar de svenska playkanalerna (ca ett dussin).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Med OSMC och Retrospect funkar de svenska playkanalerna (ca ett dussin).

Har provat Retrospect plug-in'et till Openelec/KODI och det funkar inte.

Då både Openelec och OSMC är Kodi så torde de vara av samma skrot och korn vad det avser funktionerna - skins/utseende åsido (?)

Nåja, kan ju vara någon temporär "bugg".. men märkligt att i princip ingenting förutom ett fåtal klipp i exempelvis SVT Play startar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur som helst funkar tv3 mfl alldeles utmärkt med Retrospect och OSMC, så fortsätt att envisas med OpenELEC du...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Hur som helst funkar tv3 mfl alldeles utmärkt med Retrospect och OSMC, så fortsätt att envisas med OpenELEC du...

Jaså det säger du unge man?

Har prövat OSMC samt Retrospect, men felet ligger inte där.

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=67110

... verkar som att problemet kommer från självaste SVT och har strulat sedan igår, och enligt länken så arbetas det för fullt för att få igång tillägget.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Jaså det säger du unge man?
... verkar som att problemet kommer från självaste SVT och har strulat sedan igår, och enligt länken så arbetas det för fullt för att få igång tillägget. Mvh
Skickades från m.sweclockers.com

Nu nämnde du själv bla TV3 i trådstarten, och det plus allt annat funkar som det ska via OSMC och Retrospect hos mig.
Ang "unge man", så har jag barn som troligen är som är äldre än de flesta medlemmarna på det här forumet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.