Permalänk
Medlem

Nätverk via Radiolänk eller annat

Hej

Sitter och funderar på om det går att göra något åt mitt taskiga bredband, sitter på telia adsl 8mbit.
Uppgradering av vdsl2 nätet från telia lär ju ta några år..
4G är inte utbyggt och har allmän taskig 3G mottagning.
Fiber finns ca 6-7 km ifrån mitt hus men att dra en fiberkabel kommer kosta alldeles för mycket, däremot bor en vän i ett hus med fiber ca 7-8 km från mitt hus.
Finns det någon möjlighet att radiolänka hans fiber till mig? finns det företag som gör sådant för rimliga pengar?
Det är absolut inte fri sikt och om man kollar hus till hus närmaste vägen så är det massa skog ivägen samt landskapet är ganska kuperat.

Kan tänka mig att lägga upp till 20000 kr för en sådan lösning, beroende på bandbredds ökning, om nu det ens är möjligt

/Martin

Permalänk
Medlem

Du kanske ska bli radioamatör, då får du ju skicka "digital trafik" och jag antar att Internet-trafik går, men dock kan folk då se vad du surfar på. Fast jag tror nog att du får leva med ditt adsl.

Permalänk

finns det ingen möjlighet för telia att öka upp hastigheten i ditt nät??
för jag tror en trådlös lösning via din kompis inte kommer göra någon större skillnad i slutändan med så mycket i vägen.

kan gissa att du bor i hus, finns det inte någon annan leverantör av ADSL som kan leverera en högre anslutningshastighet??
eller om du har comhem draget till huset??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

Utrustning från Ubiquiti känns ganska givet för att göra sådana här lösningar.
Dom är stora på radiolänkar.

Dock med frekvenserna som används skulle jag tro att fri sikt mellan antenner är ett krav.

Permalänk
Medlem

Möjligheten till 3G finns men den landar på runt 6mbit oavsett.
Frågan är dock om en riktantenn kan snabba upp saker och ting?

Telia har byggt ut nätet på x antal platser i närheten där jag bor så att dom tar stationen som för övrigt ligger 400 meter från mig känns tyvärr inte så aktuellt då hade dom nog redan gjort det
Telia kan leverera 8 mbit som max, men BBB kan leverera 24 mbit enligt deras sida men ringer man dom så säger dom 8mbit.
Comhem är inget alternativt pga av villa

Ja det känns ganska kört, därav min tråd här
Fick lite hopp när jag läste en tidigare tråd här om radiolänk där man pratade om räck vidd på 40km, men det hoppet kanske man ska överge.

/Martin