Intel tar strid om EU:s rekordböter

Permalänk
Melding Plague

Intel tar strid om EU:s rekordböter

Under 2009 dömdes Intel till över en miljard euro i böter för brott mot konkurrenslagstiftningen. Nu gräver företaget fram stridsyxan och utmanar EU-kommissionens beslut.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad är där att ta strid om? De är skyldiga.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det är rätta takter Intel.

Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är där att ta strid om? De är skyldiga.

AMDs prisdumpningar på 7970 för att sedan släppa det något finslipade "nya" 7970? Det lär bli nästa steg för byråkraterna i Bryssel.

Permalänk
Medlem

Alla vet att de är skylldiga, kan de inte bara ge sig? Man tappar mer och mer tilliten för företag som håller på med sådant här fuffens.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har de inte pengar så det räcker? De tjänar ju ändå bra med pengar hela tiden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Det handlar inte om vem som har bäst bevis. det är den som formulerar sitt case bäst som vinner.. idioti.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

De är ju skyldiga så varför fan inte ge upp?

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atlas Tasume:

Alla vet att de är skylldiga, kan de inte bara ge sig? Man tappar mer och mer tilliten för företag som håller på med sådant här fuffens.

Men du kör gladeligen Intel ändå.

Permalänk
Medlem

Helt klart att de har rätt till en rättvis dom.. Är trotts allt inte lite pengar det handlar om.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Kunde inte Intel kommit med detta under rättegången för en herrans massa år sen?! Det finns gott fog för att Intel använde fula metoder för att hålla AMD på mattan under början av 2000-talet. AMD hade den bättre CPU'n, inget snack! Ändå så erbjöd inte Dell eller HP modeller baserade på AMD's CPUer.. Bara ett tydligt exempel.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Är det inte lite sent att komma dragandes med det här 3 år senare?

Permalänk
Medlem

Bötesbeloppet är ju bara löjligt.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Men du kör gladeligen Intel ändå.

Nja, jag väljer inte Intel om det finns andra val, men med SSDn så fick jag den billigt begagnad, och med laptoppen så finns den bara med Intel-CPU. Tänker inte avstå från sådant bara för att ett visst företag kör si eller så. Men nu blir det off-topic här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Bötesbeloppet är ju bara löjligt.

Varför? För det är en hög summa? Om man jämför med en normal Svensson som tjärnar ca 300 000kr om året handlar det om 12 000kr vilket jag personligen inte tycker är mycket i förhållande till brottet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Saker som detta som gör att jag börjat fasa ut Intel och Apple produkter från hemmet.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

EU söker alternativa lösningar på krisen;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter åtta års utredning slog Europakommissionen fast maj år 2009 att Intel skulle få betala rekordböter på 1,06 miljarder...
http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/46151-int...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Atlas Tasume:

Nja, jag väljer inte Intel om det finns andra val, men med SSDn så fick jag den billigt begagnad, och med laptoppen så finns den bara med Intel-CPU. Tänker inte avstå från sådant bara för att ett visst företag kör si eller så. Men nu blir det off-topic här.

Asså helt seriöst vem f*n bryr sig om du kör AMD eller intel, jag tar det som presterar bäst och inte kostar skjortan.

Jag säger ingent ont om dig men det är alltid tjat om, "JAG KÖPER INTE INTEL" för att jag gillar inte deras fula spel.

Då kan man ju sloppa allt och bara köra på ingenting.......

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcfreddas:

EU söker alternativa lösningar på krisen;)

Skickades från m.sweclockers.com

Allt för att de "stackars" grekerna ska kunna gå i pension ännu tidigare.

(stavfel)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathanknet:

Efter åtta års utredning slog Europakommissionen fast maj år 2009 att Intel skulle få betala rekordböter på 1,06 miljarder...
http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/46151-int...

Um, kanske jag som inte förstår, men precis samma sak står ju i nyheten här?

I vilket fall, ska bli spännande att se utfallet. Undrar hur Intel väljer att attackera problemet inför domarna..

Permalänk
Skrivet av Gratzner:

Bötesbeloppet är ju bara löjligt.

böterna borde ligga på hela intels vinst i två år och alla dessa pengar borde gå till amd för sveda och verk.
dom har ju lyckats stänga amd utanför marknaden vilket i några år kommer resultera till att det bara finns intel kvar på marknaden och de kan ta vilka priser som de vill

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Skrivet av bosh1:

Helt klart att de har rätt till en rättvis dom.. Är trotts allt inte lite pengar det handlar om.

Det är väl skillnad på en rättvis dom och rättvist formulerad dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Det är väl skillnad på en rättvis dom och rättvist formulerad dom.

Så det finns inga regler på hur en dom får skrivas? Den som formulerar bäst vinner eller vad?
Kan fruktansvärt lite i detta område (är ganska ointresserad dessutom), men det låter inte logiskt.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bosh1:

Helt klart att de har rätt till en rättvis dom.. Är trotts allt inte lite pengar det handlar om.

Skrivet av Gratzner:

Bötesbeloppet är ju bara löjligt.

Jämfört med hur mycket AMD förlorade på detta är det ingenting.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Gratzner:

Bötesbeloppet är ju bara löjligt.

Varför skulle det vara det? Det får företagen att fundera om det verkligen är lönsamt att begå ett så här allvarligt brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asså helt seriöst vem f*n bryr sig om du kör AMD eller intel, jag tar det som presterar bäst och inte kostar skjortan.

Jag säger ingent ont om dig men det är alltid tjat om, "JAG KÖPER INTE INTEL" för att jag gillar inte deras fula spel.

Då kan man ju sloppa allt och bara köra på ingenting.......

Men om man tar det till extremen åt andra hållet så bör man väl börja köpa produkter som är tillverkade av fattiga, piskade, barnslavar bara för att de produkterna i sig är bättre. Eller varför inte bara införa slaveri igen, det är ju bara resultatet som spelar roll.

Nåja, nu kanske jag tog i lite väl mycket. Men principen är densamma: Någonstans så bör man sätta en gräns för vad företag får göra för att tillverka/sälja sina produkter.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Det är rätta takter Intel.

AMDs prisdumpningar på 7970 för att sedan släppa det något finslipade "nya" 7970? Det lär bli nästa steg för byråkraterna i Bryssel.

Okej. Så AMD ska få böter för att de släpper snabbare grafikkort? Men Intel ska inte få betala böter efter att ha stängt ute AMD system från marknaden. Ditt resonemang låter väldigt orimligt.

Skrivet av tvelander:

Asså helt seriöst vem f*n bryr sig om du kör AMD eller intel, jag tar det som presterar bäst och inte kostar skjortan.

Jag säger ingent ont om dig men det är alltid tjat om, "JAG KÖPER INTE INTEL" för att jag gillar inte deras fula spel.

Då kan man ju sloppa allt och bara köra på ingenting.......

Så bara för man väljer att inte köpa från kriminella företag ska man bara sluta köpa helt? Tycker du själv det låter logiskt? Varför ska man köpa från ett företag som stängt ute konkurrensen vilket i sin tur gjort att vi konsumenter får sämre konkurrens vilket i sin tur innebär mindre innovation och högre priser.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

EU borde tvinga Intel att öppna upp x86 arkitekturen för alla. Så att konkurrensen blir fri.
x86 arkitekturen borde inte vara något som ägs av Intel, den borde vara öppen och tillhöra alla.
Det är inte rätt att PC plattformen ska ägas av ett företag.

Förutom Intel så är det ju bara AMD och Via som har en licens till x86.
Vill se fler aktörer på marknaden och mer konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det är rätta takter Intel.

AMDs prisdumpningar på 7970 för att sedan släppa det något finslipade "nya" 7970? Det lär bli nästa steg för byråkraterna i Bryssel.

Så för att man sänker priserna på sina grafikkort ska man böta eller gå till domstol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EU borde tvinga Intel att öppna upp x86 arkitekturen för alla.

NEJ. De ska löna sig med bra idér.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9