Intel tar strid om EU:s rekordböter

Permalänk
Avstängd

Intel har råd att betala, Snåla Gubbar som bryter mot lagar och aldrig vill betala för något.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EU borde tvinga Intel att öppna upp x86 arkitekturen för alla. Så att konkurrensen blir fri.
x86 arkitekturen borde inte vara något som ägs av Intel, den borde vara öppen och tillhöra alla.
Det är inte rätt att PC plattformen ska ägas av ett företag.

Förutom Intel så är det ju bara AMD och Via som har en licens till x86.
Vill se fler aktörer på marknaden och mer konkurrens.

x86 arkitekturen har man lämnat sedan länge. Nu är det x86-64 som gäller. Patentet ägs av både Intel (x86) och AMD (64). Vad som är rätt eller inte tänket jag inte kommentera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är där att ta strid om? De är skyldiga.

Har du läst igenom hela åtalet? Eller baserar du din åsikt bara på sådant som du läst på internet istället för faktiskt bevisning?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är där att ta strid om? De är skyldiga.

Det är troligen billigare att strida/krångla om det i all oändlighet istället för att betala bötern.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Jämfört med hur mycket AMD förlorade på detta är det ingenting.

Det är förmodligen lite av vad man ifrågasätter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gratzner:

Bötesbeloppet är ju bara löjligt.

Sant. Ska vara minst 10 ggr högre med tanke på hur mycket det har skadat marknaden. De tjänade massor med pengar på att trycka ut AMD och framförallt så gjorde de att AMD inte kunde konkurrera i framtiden då de blev hindrade att tjäna en massa på mycket bättre CPUs. AMD med bra mycket mer pengar hade säkert lyckats bättre än dagens AMD.

Intel har tjänat på det hela bra mycket mer än de futtiga böter de fick. Böter ska vara mycket högre än vad de tjänade på verksamheten för att straffa företaget inte bara för att minska profiten minimalt ett år.

Permalänk
Medlem

Tyckte mest det var kul att det var reklam för AMD och bästa pris efter artikeln

Är inte insatt i vad Intel har gjort eller inte.
Men att manipulera marknaden för att få ett monopol drabbar oss alla. I slutändan är det vi som får lida.
Det bästa vore ju med fler konkurrenter till både Intel och AMD.
Skulle inte förvåna mig om Intel har gjort fula saker och förtjänar bötesbeloppet! Men det är bara en åsikt ur tomma luften.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Hur är det med företagen som gick med på Intels villkor? Borde inte dom dömas för mottagande av muta?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Så det finns inga regler på hur en dom får skrivas? Den som formulerar bäst vinner eller vad?
Kan fruktansvärt lite i detta område (är ganska ointresserad dessutom), men det låter inte logiskt.

Vad jag har har förstått så är inte rättssystemet logiskt någon stans.. Eller jo, den som har mest pengar brukar vinna.

Permalänk
Skrivet av rektor:

EU borde tvinga Intel att öppna upp x86 arkitekturen för alla. Så att konkurrensen blir fri.
x86 arkitekturen borde inte vara något som ägs av Intel, den borde vara öppen och tillhöra alla.
Det är inte rätt att PC plattformen ska ägas av ett företag.

Förutom Intel så är det ju bara AMD och Via som har en licens till x86.
Vill se fler aktörer på marknaden och mer konkurrens.

Annars får man hoppas att AMD kan ta sig tillbaka igen med mer marknadsandelar.

Skrivet av Palme_570:

NEJ. De ska löna sig med bra idér.

Okej. Så du ser hellre att marknaden är som det är nu? Intel har runt 80% och de andra har svårt att konkurrera till följd av Intel mutbrott mot AMD när man mutade tex Dell för att stanna med Intel produkter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Bötesbeloppet är ju bara löjligt.

Jag håller verkligen inte med. Om du tänker efter lite, om Intel inte hade gjort som dem gjorde, så kanske det hade sett helt annorlunda ut nu?
Då kanske det hade varit Intel som legat ner med negativa siffror nästan varje år, och nu helt enkelt gett upp kampen för att det i så fall varit AMD som varit såpass stora?
Eller som Dahle86 la det:

Skrivet av Dahle86:

Varför? För det är en hög summa? Om man jämför med en normal Svensson som tjärnar ca 300 000kr om året handlar det om 12 000kr vilket jag personligen inte tycker är mycket i förhållande till brottet.

Skrivet av tvelander:

Asså helt seriöst vem f*n bryr sig om du kör AMD eller intel, jag tar det som presterar bäst och inte kostar skjortan.

Jag säger ingent ont om dig men det är alltid tjat om, "JAG KÖPER INTE INTEL" för att jag gillar inte deras fula spel.

Då kan man ju sloppa allt och bara köra på ingenting.......

Vadå bara köra på ingenting?
Jag försöker väl till en viss gräns hålla mig ifrån Intel, mycket pga just detta, men även för att jag ser inte direkt att 2000 :- för en upplåst i5 processor är...prisvärt. De 2 - 4 FPS som det gör i de flesta spel tror jag nog att jag klarar mig utan (Även om min nuvarande 1090T är en grymt kompetent processor, så är den fortfarande 2 år gammal. Och jag kan lova att även om jag har en 2 år gammal processor, så skiljer det inte mycket alls i spel som t.ex BF3. Där är det grafikkortet som sätter gränsen (Sålänge man har en okey processor)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hur är det med företagen som gick med på Intels villkor? Borde inte dom dömas för mottagande av muta?

Man kan inte muta företag. Inte vad jag vet iaf.
Sen har dom företagen inte begått nåt brott genom att stänga ute AMD. Det är inget brott om en affär väljer att endast sälja tex Intelprocessorer/Intelhårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så bara för man väljer att inte köpa från kriminella företag ska man bara sluta köpa helt? Tycker du själv det låter logiskt? Varför ska man köpa från ett företag som stängt ute konkurrensen vilket i sin tur gjort att vi konsumenter får sämre konkurrens vilket i sin tur innebär mindre innovation och högre priser.

Själv kör du ju windows enligt signaturen. Det utvecklas av Microsoft. Ville bara påpeka detta

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Är detta en NYHET verkligen...?

Intel tycker att en dom som är till intels nackdel är felaktig.

Inte så mycket nyhetsvärde, men men...

Det räckte tydligen inte att skuta sig i ena foten, utan de drar glatt fram hagelbössan och skjuter sig i den andra foten också.

Det bästa de kunde gjort var att hålla käften och betala med tanke på att de flesta inte ens verkar känna till vilket fuffens de haft för sig, men nej... De bestrider alltihop och drar upp skiten igen. De kommer åka på däng åter en gång.

Personligen hoppas jag att de får så pass mycket stryk så att AMD hinner ikapp, så att det kan bli lite match igen. Som det är nu så har ju intel ett jätteövertag, tack vare sina fulafiskenmetoder, som de nu påminner alla om igen... INTElligent intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är där att ta strid om? De är skyldiga.

A, hemskt brott att handla med sina varor på en marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Själv kör du ju windows enligt signaturen. Det utvecklas av Microsoft. Ville bara påpeka detta

Och Microsoft har gjort vad?

Ont: Men har inte intel redan betalt då? Om de visade röda siffror betyder ju det att de betalt. Kom de på 3 år efterår att nee vi vill nog ha tillbaka våra pengar?

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Inaktiv

dom kommer bli brända endån, rätt ska vara rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Och Microsoft har gjort vad?

Ont: Men har inte intel redan betalt då? Om de visade röda siffror betyder ju det att de betalt. Kom de på 3 år efterår att nee vi vill nog ha tillbaka våra pengar?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/7266629.stm

http://news.cnet.com/2100-1014_3-5255715.html

http://www.out-law.com/page-4690

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_litigation

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Annars får man hoppas att AMD kan ta sig tillbaka igen med mer marknadsandelar.

Okej. Så du ser hellre att marknaden är som det är nu? Intel har runt 80% och de andra har svårt att konkurrera till följd av Intel mutbrott mot AMD när man mutade tex Dell för att stanna med Intel produkter.

Om inte bra idéer kan skyddas, hur ska nya aktörer med en ny idé någonsin kunna komma in på marknaden?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej. Så du ser hellre att marknaden är som det är nu? Intel har runt 80% och de andra har svårt att konkurrera till följd av Intel mutbrott mot AMD när man mutade tex Dell för att stanna med Intel produkter.

Vet du vad en muta är ens en gång? Tror du att du bor i Sovjet eller? Statens försäljningskanal för processorer?

Om jag ger Företag A pengar för att bara erbjuda kött från mitt eget slakteri så är det inget brott. Sen att massa keynesianska ekonomer i EU-toppen tycker att det är brottsligt är en annan femma. Å andra sidan är det arbetsläger för att baktala ledaren i Nordkorea. Man ser olika på saker

Varför tror du företagen gick med på den dealen? Jo, för att det gynnade dem också. Win-win.

Skrivet av Gender Bender:

Hur är det med företagen som gick med på Intels villkor? Borde inte dom dömas för mottagande av muta?

De säljer vad de vill på vilka grunder de vill. Återigen, look up "muta".

Skrivet av TheGiant:

Tyckte mest det var kul att det var reklam för AMD och bästa pris efter artikeln

Är inte insatt i vad Intel har gjort eller inte.
Men att manipulera marknaden för att få ett monopol drabbar oss alla. I slutändan är det vi som får lida.
Det bästa vore ju med fler konkurrenter till både Intel och AMD.
Skulle inte förvåna mig om Intel har gjort fula saker och förtjänar bötesbeloppet! Men det är bara en åsikt ur tomma luften.

Manipulera marknaden? Typ reklam och så eller? Rekommendera en bror eller syster att köpa vara X? Eller hur menar du?

Varför förtjänar de böter av hobbyisterna i EU för att de slutit frivilliga avtal med andra företag?...

Skrivet av anon127948:

Sant. Ska vara minst 10 ggr högre med tanke på hur mycket det har skadat marknaden. De tjänade massor med pengar på att trycka ut AMD och framförallt så gjorde de att AMD inte kunde konkurrera i framtiden då de blev hindrade att tjäna en massa på mycket bättre CPUs. AMD med bra mycket mer pengar hade säkert lyckats bättre än dagens AMD.

Intel har tjänat på det hela bra mycket mer än de futtiga böter de fick. Böter ska vara mycket högre än vad de tjänade på verksamheten för att straffa företaget inte bara för att minska profiten minimalt ett år.

Nej, man tjänar inte pengar på att "trycka ut AMD", man tjänar pengar genom att sälja processorer. Vilket de gjorde genom avtal med andra återförsäljare som godtog dessa avtal. Finns ingen skyldighet att erbjuda produkter från samtliga tillverkare...

Skrivet av Ozzed:

Är detta en NYHET verkligen...?

Intel tycker att en dom som är till intels nackdel är felaktig.

Inte så mycket nyhetsvärde, men men...

Det räckte tydligen inte att skuta sig i ena foten, utan de drar glatt fram hagelbössan och skjuter sig i den andra foten också.

Det bästa de kunde gjort var att hålla käften och betala med tanke på att de flesta inte ens verkar känna till vilket fuffens de haft för sig, men nej... De bestrider alltihop och drar upp skiten igen. De kommer åka på däng åter en gång.

Personligen hoppas jag att de får så pass mycket stryk så att AMD hinner ikapp, så att det kan bli lite match igen. Som det är nu så har ju intel ett jätteövertag, tack vare sina fulafiskenmetoder, som de nu påminner alla om igen... INTElligent intel.

Eh, klart man bestrider en dom om den är felaktig? Vem bryr sig om vad folk tycker om man sitter oskyldigt dömd? :S Ingen bryr sig om att Intel haft partners i sin affärsverksamhet. Ska man bara ta en laga dom med en klackspark eller hur tänker du?

Permalänk
Medlem

De insåg sitt fel, betalade och då var det klart. Sen finns inget OS som konkurerar mot Windows så hur tyckre du detta är jämförbart? Intel såg ju att AMD var bättre och alla tillverkare ville köra AMD då de gjorde detta drag. Microsoft har varit ohotat störst i flera årtionden utan att göra någon som helst fuling. Imo, inte jämförbart. oft, yes.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Begränsa människors inkomster och friheter... Sen när blev Intel en faktisk person? *suck*

Var skrev jag det? *SUCK*

Men för att besvara din fråga;

Hint: Juridisk person.

Permalänk
Skrivet av rektor:

EU borde tvinga Intel att öppna upp x86 arkitekturen för alla. Så att konkurrensen blir fri.
x86 arkitekturen borde inte vara något som ägs av Intel, den borde vara öppen och tillhöra alla.
Det är inte rätt att PC plattformen ska ägas av ett företag.

Förutom Intel så är det ju bara AMD och Via som har en licens till x86.
Vill se fler aktörer på marknaden och mer konkurrens.

IBM, är ett företag jag vill se på processormarknaden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon158432:

Troll. Läste du ens artikeln? Och du vet ju uppenbarligen inte vad kommunism är för något...

Troll.

Ja, jag läste artikeln.

"och" i din mening är en pleonasm, men låt gå; Jo, jag vet vad kommunism är för någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Vet du vad en muta är ens en gång? Tror du att du bor i Sovjet eller? Statens försäljningskanal för processorer?

Om jag ger Företag A pengar för att bara erbjuda kött från mitt eget slakteri så är det inget brott. Sen att massa keynesianska ekonomer i EU-toppen tycker att det är brottsligt är en annan femma. Å andra sidan är det arbetsläger för att baktala ledaren i Nordkorea. Man ser olika på saker

Varför tror du företagen gick med på den dealen? Jo, för att det gynnade dem också. Win-win.

De säljer vad de vill på vilka grunder de vill. Återigen, look up "muta".

Manipulera marknaden? Typ reklam och så eller? Rekommendera en bror eller syster att köpa vara X? Eller hur menar du?

Varför förtjänar de böter av hobbyisterna i EU för att de slutit frivilliga avtal med andra företag?...

Nej, man tjänar inte pengar på att "trycka ut AMD", man tjänar pengar genom att sälja processorer. Vilket de gjorde genom avtal med andra återförsäljare som godtog dessa avtal. Finns ingen skyldighet att erbjuda produkter från samtliga tillverkare...

Eh, klart man bestrider en dom om den är felaktig? Vem bryr sig om vad folk tycker om man sitter oskyldigt dömd? :S Ingen bryr sig om att Intel haft partners i sin affärsverksamhet. Ska man bara ta en laga dom med en klackspark eller hur tänker du?

De har inte betalat andra återförsäljare för att ha intel i sortimentet, de har betalat återförsäljare för att INTE ha AMD i sortimentet, och i vissa fall gett dem kraftigt rabatterade inköpspriser sålänge detta vilkoret uppfylls, Hur är det INTE mutor det handlar om?

"Om modifierar er säljstrategi till vår fördel så får ni X"... Är det juste? Det är ett konkurrensbrott, vilket du borde se om det nu inte är så att du sitter och läser Ron Pauls blogg och tänker "Den här killen är smart och bra för samhället".

Men nu till din fråga: Ja, det ska de. Om man blivit dömd för ett brott som alla vet att man har begått och hatar en för, men som de flesta har glömt bort, så är man fan i mig dum i huvudet om man drar upp det igen. Det de gör nu är i samma klass som om BP skulle gå ut och säga att den där oljeriggen som exploderade.... det var inte så farligt och folk dömer dem för hårt.

Jag pratade primärt om marknadsföringsprincipen att om alla tycker att man är svin för att man gjort en grej, så är det dumt att prata om den. Om alla hatade mig skulle jag lägg ge upp 4% av min årslön för att folk skulle glömma varför, men de har väl praktikanter på PR-avdelningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

De insåg sitt fel, betalade och då var det klart. Sen finns inget OS som konkurerar mot Windows så hur tyckre du detta är jämförbart? Intel såg ju att AMD var bättre och alla tillverkare ville köra AMD då de gjorde detta drag. Microsoft har varit ohotat störst i flera årtionden utan att göra någon som helst fuling. Imo, inte jämförbart. oft, yes.

Snart finns det ingen CPU-tillverkare som konkurrerar med intel heller. Det hade kanske funnits stora konkurenter till MS om dom inte hade spelat som dom gjorde.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Nio av ca tvåhundra miljarder är inte så mycket, småpengar i denna industrin. Tror mer att Intel är butthurt över de röda siffrorna, "pengar är ju alltid pengar".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GalenStork:

Random text

Ja det är tillåtet att sälja processorer, men det är inte tillåtet att hindra andra från att sälja sina processorer vilket är vad intel har gjort. Fattar du nu?

EDIT: Oj, pleonasm vilket häftigt ord du fick in där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mibsweden:

Håller verkligen med. Med INtels affärsmetoder så skulle det verkligen inte bli någon marknadsekonolmi med fri konkurrens.

Genom att parter på marknaden sluter frivilliga avtal med varandra? Det som ÄR en marknad? Nej, det blir nog ingen fri marknad om det finns en fri marknad...

Skrivet av rektor:

EU borde tvinga Intel att öppna upp x86 arkitekturen för alla. Så att konkurrensen blir fri.
x86 arkitekturen borde inte vara något som ägs av Intel, den borde vara öppen och tillhöra alla.
Det är inte rätt att PC plattformen ska ägas av ett företag.

Förutom Intel så är det ju bara AMD och Via som har en licens till x86.
Vill se fler aktörer på marknaden och mer konkurrens.

Varför ska ett gäng människor med hot om våld tvinga någon att ge bort saker man skapat till andra? Jag förstår verkligen inte det. Konkurrensen är redan fri. Precis som ICA inte köper in din morsas hemgjorda äppelsaft måste man inte erbjuda allting till försäljning.

Om ett företag har skapat någonting äger de det. Är det svårt eller?

För att de lyckats väldigt bra med någonting så ska de inte få behålla det? Men om man lyckas dåligt står de där med förlust?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon158432:

Ja det är tillåtet att sälja processorer, men det är inte tillåtet att hindra andra från att sälja sina processorer vilket är vad intel har gjort. Fattar du nu?

Nej, jag fattar inte. En återförsäljare behöver inte tillhandahålla AMDs produkter om de inte känner för det. Fattar du nu?