Intel tar strid om EU:s rekordböter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Snart finns det ingen CPU-tillverkare som konkurrerar med intel heller. Det hade kanske funnits stora konkurenter till MS om dom inte hade spelat som dom gjorde.

AMD kommer rycka upp sig. Scenarion är fortfarande inte jämförbara. Windows var/är ohotade när de gjorde så (imo inte ens värt att åtala MS för de de gjorde, vem länkar till andra program i sin egna mjukvara?). I fallet Intels vs AMD var AMD mer eller mindre påväg att gå om (tänk dig själv om DELL som världens näst största tillverkare hade valt AMD).

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

Sätt dit dom jävlarna! Deras marknadsföringssätt har varit under all kritik imo.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De har inte betalat andra återförsäljare för att ha intel i sortimentet, de har betalat återförsäljare för att INTE ha AMD i sortimentet, och i vissa fall gett dem kraftigt rabatterade inköpspriser sålänge detta vilkoret uppfylls, Hur är det INTE mutor det handlar om?

"Om modifierar er säljstrategi till vår fördel så får ni X"... Är det juste? Det är ett konkurrensbrott, vilket du borde se om det nu inte är så att du sitter och läser Ron Pauls blogg och tänker "Den här killen är smart och bra för samhället".

Men nu till din fråga: Ja, det ska de. Om man blivit dömd för ett brott som alla vet att man har begått och hatar en för, men som de flesta har glömt bort, så är man fan i mig dum i huvudet om man drar upp det igen. Det de gör nu är i samma klass som om BP skulle gå ut och säga att den där oljeriggen som exploderade.... det var inte så farligt och folk dömer dem för hårt.

Jag pratade primärt om marknadsföringsprincipen att om alla tycker att man är svin för att man gjort en grej, så är det dumt att prata om den. Om alla hatade mig skulle jag lägg ge upp 4% av min årslön för att folk skulle glömma varför, men de har väl praktikanter på PR-avdelningen.

Okej, så du är för pöbelvälde och lynchningar? Har man fått en felaktig dom så ska man ta det, visst, rätten kan ha fel men "alla vet ju". Rättssäkerheten går inte hem hos dig riktigt märker jag.

Har man inte begått det där brottet "alla hatar en för" är det ju desto större incitament att ta upp det igen... Jeez...

Återigen, kolla upp vad en muta är.

Nej, det är inte ett brott för ett företag att sluta avtal med andra företag. Det finns ingen skyldighet att sälja alla produkter inom ett område.

Startar du ett företag som säljer mjölk måste du inte köpa in mjölk från samtliga leverantörer. Capiche?

Men du hade insett att vuxna människor begår frivillig byteshandel varje dag om du tagit bort porträttet på Stalin från sovrummet.

Ja, nu kommer alla sluta köpa Intel :(((((((

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

AMD kommer rycka upp sig. Scenarion är fortfarande inte jämförbara. Windows var/är ohotade när de gjorde så (imo inte ens värt att åtala MS för de de gjorde, vem länkar till andra program i sin egna mjukvara?). I fallet Intels vs AMD var AMD mer eller mindre påväg att gå om (tänk dig själv om DELL som världens näst största tillverkare hade valt AMD).

Ungefär som netscape var större än IE, sen iuttnyttjade MS sitt monopol för att gå om Netscape.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Okej, så du är för pöbelvälde och lynchningar? Har man fått en felaktig dom så ska man ta det, visst, rätten kan ha fel men "alla vet ju". Rättssäkerheten går inte hem hos dig riktigt märker jag.

Har man inte begått det där brottet "alla hatar en för" är det ju desto större incitament att ta upp det igen... Jeez...

Återigen, kolla upp vad en muta är.

Nej, det är inte ett brott för ett företag att sluta avtal med andra företag. Det finns ingen skyldighet att sälja alla produkter inom ett område.

Startar du ett företag som säljer mjölk måste du inte köpa in mjölk från samtliga leverantörer. Capiche?

Men du hade insett att vuxna människor begår frivillig byteshandel varje dag om du tagit bort porträttet på Stalin från sovrummet.

Ja, nu kommer alla sluta köpa Intel :(((((((

Det faktum att det tog dig exakt TVÅ svar innan du rettirerade in i "personliga påhoppsgrottan" låter jag tala för sig själv.

Nej, jag har kollat upp muta, och den lilla detaljen att det rör sig om fysiska personer är väl det som skiljer, men annars skiljer det inget i sak, så vad är din poäng?

Vet du vad http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkurrensverket är för något?

Vi har inte fri marknad någonstans i Europa, eller ens i USA. Det finns lagar som säger att du inte får missgynna andra tillverkare etc etc... I ditt exempel med mjölk beror det snarare på lokal tilgänglighet än något annat, men processorer är en global vara.

Sedan så pratade jag, återigen, inte om rätt och fel, utan om PR. självklart har de rätt att överklaga om de vill, men det är korkat rent PR-mässigt, eftersom alla vet att de är svin. En del hejar på svinen och tycker att man väl får ägna sig åt svineri och buffleri om man vill, bara man säljer, andra har en annan uppfattning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Ungefär som netscape var större än IE, sen iuttnyttjade MS sitt monopol för att gå om Netscape.

Det hade jag förträngt så där har du ju en poäng. Men tycker fortfarande inte scenarion är jämförbara. Men nu blev det rätt off topic haha

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GalenStork:

Ja! Så häftigt att du googlade det, tyckte det var snobbigt, gick tillbaka hit för att edita in det där och försökte pika mig för att jag kan svenska. Touché!

Fel. Jag kollade faktiskt upp det på wikipedia. Poängen är att syftet med att överhuvudtaget påpeka att jag använde en pleonasm var uppenbart.

Skrivet av GalenStork:

Finns det några andra svenska ord du tycker är häftiga kan du ta det privat. Med din mamma.

Hon är tyvärr inte hemma idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Manipulera marknaden? Typ reklam och så eller? Rekommendera en bror eller syster att köpa vara X? Eller hur menar du?

Varför förtjänar de böter av hobbyisterna i EU för att de slutit frivilliga avtal med andra företag?...

Tyckte det stod att Intel hade betalat ut pengar för att endast deras produkter skulle användas. "Dels gavs rabatter till tillverkare som endast använde Intel-processorer, dels betalade företaget aktivt pengar för att hålla AMD:s produkter borta ur stora aktörers produkter."
Om du betalar ut pengar vid sidan om för att din konkurents produkter inte ska användas eller säljas så tycker jag det känns som om man försöker manipulera marknaden? Det där tycker inte jag klassas som reklam. Jag har aldig fått den reklamen i min brevlåda iaf...här är en tusenlapp om du inte köper av våra konkurrenter...

Bryter du mot lagar och regler förtjänar du ett straff! Om någon kommer på dig så att säga
Antagligen har Intel blivit anmälda till Europakomisionen eller vad det nu kan tänkas heta. Då blir det dom som dömmer.
Hade Intel blivit anmälda i Sverige och dömts som skyldiga så hade dom väl fått 10 dagsböter a 50 spänn eller nått

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Inaktiv

Och nu ger jag upp, den här tråden har redan spårat ur totalt.

Permalänk
Skrivet av GalenStork:

Okej, så du är för pöbelvälde och lynchningar? Har man fått en felaktig dom så ska man ta det, visst, rätten kan ha fel men "alla vet ju". Rättssäkerheten går inte hem hos dig riktigt märker jag.

Har man inte begått det där brottet "alla hatar en för" är det ju desto större incitament att ta upp det igen... Jeez...

Återigen, kolla upp vad en muta är.

Nej, det är inte ett brott för ett företag att sluta avtal med andra företag. Det finns ingen skyldighet att sälja alla produkter inom ett område.

Startar du ett företag som säljer mjölk måste du inte köpa in mjölk från samtliga leverantörer. Capiche?

Men du hade insett att vuxna människor begår frivillig byteshandel varje dag om du tagit bort porträttet på Stalin från sovrummet.

Ja, nu kommer alla sluta köpa Intel :(((((((

Grejen som alla försöker förklara för dig är att det inte var försäljning av produkter som intel huvudsakligen är åtalade för. Utan för att de mer eller mindre betalade företag för att INTE köpa andras produkter i det häll fallet AMD.

Om det du så uppenbart föraktar är typiskt sossetänk och kommunism så är detta praktexempel på en det moderata tänker störst går först och den som har mest pengar har rätt att köra över vem de vill på vägen till fler.

Intel försökte medvetet att skapa ett monopol på marknaden. Har du någon som helst koll på vad ett monopol är så inser du att det hämmar utveckling och försämrar vilkor och priser för konsumenter.

Men varsågod fortsätt att förklara varför stora företag med djupa fickor ska ha rätt att knuffa ut andra aktörer från marknaden hur de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

De säljer vad de vill på vilka grunder de vill. Återigen, look up "muta".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Muta
"En muta är en gåva, en tjänst eller annan förmån som överlämnas till en tjänsteman eller annan makthavare, blivande makthavare eller före detta makthavare, för att makthavaren ska särbehandla givaren, givarens anhöriga eller någon annan, eller som tack för utförda tjänster"

Du anser inte att det är att muta när Intel ger företag (bland annat Dell) pengar för att sluta tillverka system med AMDs processorer och därmed begränsa AMDs existens på marknaden? Företag får sälja vad dom vill, men inte under vilka grunder dom vill. Vill dom vara Intel-exklusiva så ska det beslutet ha offentliggjorts, t.ex. i form av kontrakt, och det ska absolut inte förekomma under dessa förhållanden. Att Intel erbjuder rabatt till dom som bara tillverkar komponenter med Intels processorer är inte olagligt, utan där erbjuder dom en förmån. Det som däremot ÄR olagligt är att Intel i skymundan matade dessa företag med pengar för att hålla tillbaka sina konkurrenter.

Jag tror det är du som bör kolla upp ordet muta och dess innebörd.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Grejen som alla försöker förklara för dig är att det inte var försäljning av produkter som intel huvudsakligen är åtalade för. Utan för att de mer eller mindre betalade företag för att INTE köpa andras produkter i det häll fallet AMD.

Om det du så uppenbart föraktar är typiskt sossetänk och kommunism så är detta praktexempel på en det moderata tänker störst går först och den som har mest pengar har rätt att köra över vem de vill på vägen till fler.

Intel försökte medvetet att skapa ett monopol på marknaden. Har du någon som helst koll på vad ett monopol är så inser du att det hämmar utveckling och försämrar vilkor och priser för konsumenter.

Men varsågod fortsätt att förklara varför stora företag med djupa fickor ska ha rätt att knuffa ut andra aktörer från marknaden hur de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

TACK! Jag började bli lite trött... I alla fall... det här får man INTE ägna sig åt, enligt Svensk lag:

Förbjudna konkurrensbegränsningar

Avtal mellan företag som har till syfte eller resultat att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen på marknaden på ett märkbart sätt är förbjudna.

Detta gäller särskilt sådana avtal som innebär att

inköps- eller försäljningspriser eller andra affärsvillkor direkt eller indirekt fastställs,
produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar begränsas eller kontrolleras,
marknader eller inköpskällor delas upp,
olika villkor tillämpas för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller
det ställs som villkor för att ingå ett avtal att den andra parten åtar sig ytterligare förpliktelser som varken till sin natur eller enligt handelsbruk har något samband med föremålet för avtalet.[20]

Avtal eller avtalsvillkor som är förbjudna är ogiltiga.

Företags missbruk av en dominerande ställning

Missbruk från ett eller flera företags sida av en dominerande ställning på marknaden är förbjudet.

Sådant missbruk kan särskilt bestå i att

direkt eller indirekt påtvinga någon oskäliga inköps- eller försäljningspriser eller andra oskäliga affärsvillkor,

begränsa produktion, marknader eller teknisk utveckling till nackdel för konsumenterna,
tillämpa olika villkor för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller
ställa upp villkor inte har något samband med föremålet för avtalet.

Hur var det nu, her Galenstork. Har intel hållt sig till reglerna? Får företag ingå villa avtal de vill hur de vill?

Hint: Nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Muta
"En muta är en gåva, en tjänst eller annan förmån som överlämnas till en tjänsteman eller annan makthavare, blivande makthavare eller före detta makthavare, för att makthavaren ska särbehandla givaren, givarens anhöriga eller någon annan, eller som tack för utförda tjänster"

Du anser inte att det är att muta när Intel ger företag (bland annat Dell) pengar för att sluta tillverka system med AMDs processorer och därmed begränsa AMDs existens på marknaden? Företag får sälja vad dom vill, men inte under vilka grunder dom vill. Vill dom vara Intel-exklusiva så ska det beslutet ha offentliggjorts, t.ex. i form av kontrakt, och det ska absolut inte förekomma under dessa förhållanden. Att Intel erbjuder rabatt till dom som bara tillverkar komponenter med Intels processorer är inte olagligt, utan där erbjuder dom en förmån. Det som däremot ÄR olagligt är att Intel i skymundan matade dessa företag med pengar för att hålla tillbaka sina konkurrenter.

Jag tror det är du som bör kolla upp ordet muta och dess innebörd.

Nja, som det tydligen står i ditt citat så är en muta riktad till en enskild person. Så muta är inte rätt ord för detta. Med det sagt så gör det inte Intels fel mindre, men manipulering av den fria marknaden eller hämmande av konkurrensen är bättre benämningar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intels knep är ingenting jämfört med vad t.e.x Microsoft har gjort, så i det stora hela är det ingenting, sätt dit dom stora bovarna istället.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Äh vad gnäller intel med dom är ensamma på marknaden och tjänar storkovan, ingen köper ju amd längre dessvärre.. va man och tacka och ta emot bara.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Äh vad gnäller intel med dom är ensamma på marknaden och tjänar storkovan, ingen köper ju amd längre dessvärre.. va man och tacka och ta emot bara.

Jodå finns visst folk som köper amd, har både amd gpuer och cpuer i flera datorer!:-)

Permalänk

Denna typ av rättegångar och överklaganden sker helatiden i både EU och USA men det är inte så många det skrivs om då det oftast inte påverkar privatpersoner så mycket.
Som jag uppfattar detta är inte om det är frågan om Intel skrivit dessa avtal med olika företag utan om dessa avtal är olagliga eller inte och vilket som är ett själigt straff om de är olagliga.
Vad jag tycker är lite tråkigt med detta är att det tar så många år innan de har kommit till ett slutligt beslut i frågan, men det känns som om att det är så som de flesta rättsprocesser fungerar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

"De ballar ur"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det faktum att det tog dig exakt TVÅ svar innan du rettirerade in i "personliga påhoppsgrottan" låter jag tala för sig själv.

Nej, jag har kollat upp muta, och den lilla detaljen att det rör sig om fysiska personer är väl det som skiljer, men annars skiljer det inget i sak, så vad är din poäng?

Vet du vad http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkurrensverket är för något?

Vi har inte fri marknad någonstans i Europa, eller ens i USA. Det finns lagar som säger att du inte får missgynna andra tillverkare etc etc... I ditt exempel med mjölk beror det snarare på lokal tilgänglighet än något annat, men processorer är en global vara.

Sedan så pratade jag, återigen, inte om rätt och fel, utan om PR. självklart har de rätt att överklaga om de vill, men det är korkat rent PR-mässigt, eftersom alla vet att de är svin. En del hejar på svinen och tycker att man väl får ägna sig åt svineri och buffleri om man vill, bara man säljer, andra har en annan uppfattning.

Vadå personliga påhopp? Är det motsatsen till opersonliga påhopp?

Den lilla detaljen om makthavare kanske du ska kolla upp också? Och typ.. ja.. resten också?

Ja, wow, du tycker de är svin. Whatever dude. Här har du om det blir bättre;

Vi har inte ett cancerfritt samhälle heller, det betyder inte att man inte ska kämpa för att det inte ska vara så. Märkligt argument. Vi har inte det någonstans.. your point being?

Ja, jag vet vad konkurrensverket är för någonting. Jag vet vad mord, våldtäkt och juche är för någonting också, blir inte mer rätt för det.

Vet du vad;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Planekonomi

och

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sovjetunionens_kommunistiska_parti är för någonting?

Att du tycker att man ska tumma på rättssäkerheten (mänskliga rättigheter, någonting för dig att läsa i hängmattan nu i sommar?) för "bra PR" är ju så beklagligt att jag saknar ord.

Permalänk
Medlem

Ha ha, varför detta, Intel?

Tog det så otroligt lång tid för Intel att komma fram till detta? Knappast. Det måste ligga någon annan förklaring bakom varför de helt plötsligt drar fram det nu...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bara en sådan sak som att Intel väntat i tre år för att kontra säger väl det hela.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Datavetare

Varför är det så många som verkar "veta" att Intel är skyldiga? Det Intel nu pekat på är att bevisen EU använt för att visa att Intel gjort sig skyldiga till brott mot konkurrenslagarna är otillräckliga och de får tydligen medhåll av den "ombudsman" som deltog i detta mål, allt detta enligt Reuters.

Jag vet inte om Intel är skyldiga eller ej och vad jag tycker är väl ändå helt irrelevant. Är inte det absolut viktigaste att alla personer och organisationer ska få en så rättvis behandling som möjligt? Och i detta fall verkar det som Intel kan peka på flera svagheter i den dom de fått mot sig (och fått medhåll från den "ombudsman" som användes). Grejen är att om man inte kan bevisa, bortom allt rimligt tvivel, att någon är skyldig så ska man frikännas.

Intel har "erkänt" att de givit rabatter, men de har också påpekat att de aldrig sålt något under ett pris där de fortfarande gör vinst, så man kan INTE döma Intel för prisdumpning. Frågan är helt enkelt vilka, om några, krav Intel ställt för att ge dessa rabatter. Rabatten i sig är inte olaglig om det inte rör sig om prisdumpning, men det är olagligt att bara ge rabatten med villkor att den bara gäller om man inte använder sig av AMD produkter, Intel hävdar att det inte finns någon bevis på att man ställt ett sådan krav.

Att det tagit Intel 3 år att "komma på" detta är väl rätt uppenbart att förstå, det handlar om så pass mycket pengar (det var ett rekordbelopp) att Intel vill göra exakt allt i deras makt undvika denna kostnad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whiskerer:

Grejen som alla försöker förklara för dig är att det inte var försäljning av produkter som intel huvudsakligen är åtalade för. Utan för att de mer eller mindre betalade företag för att INTE köpa andras produkter i det häll fallet AMD.

Om det du så uppenbart föraktar är typiskt sossetänk och kommunism så är detta praktexempel på en det moderata tänker störst går först och den som har mest pengar har rätt att köra över vem de vill på vägen till fler.

Intel försökte medvetet att skapa ett monopol på marknaden. Har du någon som helst koll på vad ett monopol är så inser du att det hämmar utveckling och försämrar vilkor och priser för konsumenter.

Men varsågod fortsätt att förklara varför stora företag med djupa fickor ska ha rätt att knuffa ut andra aktörer från marknaden hur de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, så då antar jag att du också är motståndare till Systembolaget? Och var motståndare till apoteksmonopolet som bara Sverige, Nordkorea och Kuba hade i hela världen? Varför ropade ingen på EU här?

Apoteket hade ju monopol på verkligt livsnödvändiga produkter. Eller är det så att... monopol är bra? Får inte ihop din story där, är det för att du inte har koll? Jag tror det.

Eller statens våldsmonopol? Eller andra statliga monopol?

Och fortfarande; DET ÄR HELT OKEJ ATT SOM FÖRETAG GÖRA AFFÄRER MED ANDRA FÖRETAG. Är de dummisar? Handla inte av dem.

Klart man vill ha monopol på en marknad? Läs lite nationalekonomi.

Klart de medvetet vill det också, tror du de omedvetet vill ha monopol? :S

Men varsågod, fortsätt med dina kalle anka-teorier om ekonomi. Fortsätt förklara varför stater med djupa fickor ska kunna knuffa ut vingårdar och apotekare från marknaden hur de vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

Det är rätta takter Intel.

AMDs prisdumpningar på 7970 för att sedan släppa det något finslipade "nya" 7970? Det lär bli nästa steg för byråkraterna i Bryssel.

Men vafan?! Det är ju som att släppa en ny bil i samma chassi med trimmad motor...Ingen stor grej, inte förlorar nån annan nåt på det? Inte tvingar de det på oss? Intel ger ju rabatt till företag som kör med Intel...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Vadå personliga påhopp? Är det motsatsen till opersonliga påhopp?

Den lilla detaljen om makthavare kanske du ska kolla upp också? Och typ.. ja.. resten också?

Ja, wow, du tycker de är svin. Whatever dude. Här har du om det blir bättre;

http://rubenerd.com/uploads/maddox.crybaby.gif

Vi har inte ett cancerfritt samhälle heller, det betyder inte att man inte ska kämpa för att det inte ska vara så. Märkligt argument. Vi har inte det någonstans.. your point being?

Ja, jag vet vad konkurrensverket är för någonting. Jag vet vad mord, våldtäkt och juche är för någonting också, blir inte mer rätt för det.

Vet du vad;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Planekonomi

och

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sovjetunionens_kommunistiska_parti är för någonting?

Att du tycker att man ska tumma på rättssäkerheten (mänskliga rättigheter, någonting för dig att läsa i hängmattan nu i sommar?) för "bra PR" är ju så beklagligt att jag saknar ord.

Så du tycker inte att det faktum att du anklagar mig för att vara kommunist bara för att jag tycker att ett företag skall hålla sig till konkurrensverkets föreskrifter är ett personligt påhopp? Skit samma. Poängen är att du attackerar min person snarare än mina argument, och dessutom kallar du alla som inte håller med dig för kommunister. Det är väl förresten en "mänsklig rättighet" att få konkurrera på lika villkor också? Och den rätten har ju intel fråntagit AMD, om de nu är skylldiga, vilket i och för sig inte spelar någon roll eftersom det enda jag sade var att RENT PR-MÄSSIGT så är det inte så smart av dem att bete sig som de gör. Läs vad jag skriver och sluta kalla folk för kommunister om du vill att de skall ta dig seriöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Konkurrensen är redan fri.

Hela denna diskussion är ganska skev eftersom den bygger på föreställningen om att det inte finns några regelverk för hur konkurrans får bedrivas. När Intel betalar Dell 1 miljard dollar för att inte köpa AMDs processorer så tycker USAs motsvariget till konkurrensverket att Intel har gått över gränsen med bl.a motiveringen att: "Intel har använt olaga hot, tvång, böter och trakaserier för att bevara sin järngrepp på marknaden". Något som senare kom att granskas både i EU och i Asien. Kommunistspöken har väldigt lite med detta att göra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Intels knep är ingenting jämfört med vad t.e.x Microsoft har gjort, så i det stora hela är det ingenting, sätt dit dom stora bovarna istället.

Om Intel nu är skyldiga, tycker du att dom ska få komma undan då??

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Det handlar inte om vem som har bäst bevis. det är den som formulerar sitt case bäst som vinner.. idioti.

Eller, den som har råd att betala de skamlösa juristkräk som är bäst på att hitta kryphål.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Frågan är, är det EU eller AMD som får pengarna?

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

... Diverse påhopp och fånerier ...

Om du kan låta bli att sväva ut i personangrepp och ovidkommande tillgrepp så kanske det blir lite trevligare i det här forumet.

Visa signatur

5950X, 3090