Jag blev just uppringd....

Permalänk
Medlem

Jag blev just uppringd....

Jag har väntat på detta nu ringde en så trevlig "Microsoft certified technician" med en fantastisk indisk brytning... Självklart uppehöll jag dem en stund men kunde inte hålla masken i mer än 15min innan jag började garva av vad de vill att jag skulle göra... Visst jag kör Win... men liten grej bara fullt uppdaterad med AV/FW och vetskap om vad de försöker göra.
Men jag tror de blev mer än lite irriterade blev runtskickad till en fyra personer innan de gav upp...

Nu funderar jag på om det är värt att sätta upp en virtuell maskin för nästa gång de ringer. Bara för att se vad de försöker med i fortsättningen... Eller tror ni inte de ringer igen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Lägg upp en Honeypot till dom, tyvärr ringer dom inte till mig eftersom jag endast har mobil. Dom har dock ringt till jobbet ett par gånger. Och jag jobbar som IT-Tekniker. Dom fick inte ut så mycket av mig

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Jag har väntat på detta nu ringde en så trevlig "Microsoft certified technician" med en fantastisk indisk brytning... Självklart uppehöll jag dem en stund men kunde inte hålla masken i mer än 15min innan jag började garva av vad de vill att jag skulle göra... Visst jag kör Win... men liten grej bara fullt uppdaterad med AV/FW och vetskap om vad de försöker göra.
Men jag tror de blev mer än lite irriterade blev runtskickad till en fyra personer innan de gav upp...

Nu funderar jag på om det är värt att sätta upp en virtuell maskin för nästa gång de ringer. Bara för att se vad de försöker med i fortsättningen... Eller tror ni inte de ringer igen?

De försöker mha social engineering få dig att installera en RAT på din dator... the oldest trick in the book....

Och förresten... vad har ni gjort för att dom ska ringa er? Till mig ringer det bara en massa jeppar från tex Front och vill sälja kalsingar...

Permalänk
Medlem

Nice done:)
Gör allt du kan för att reta dom;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Inaktiv

Klart man ska göra allt för att reta och jävlas med dem. Ringer dem får de ta konsekvenserna av att störa en.
Säg att du vill beställa Curry kyckling med noodles nästa gång och att de gärna får hemleverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

De försöker mha social engineering få dig att installera en RAT på din dator... the oldest trick in the book....

Och förresten... vad har ni gjort för att dom ska ringa er? Till mig ringer det bara en massa jeppar från tex Front och vill sälja kalsingar...

Man behöver nog inte ha gjort särskilt mycket, ens uppgifter cirkulerar nog hejvilt lite var som i världen med tanke på att sidor hackas ständigt. Inte kan det väl vara så svårt att få tag i den svenska telefonboken i databasform heller, på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Ahahaha, frågade du om han hade turban?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av azezl:

Ahahaha, frågade du om han hade turban?

Ännu bättre han började spela Dr Bombay - Calcutta för dem i luren

Permalänk
Medlem

När de ringde mig för toklänge sedan så ville de köra remote via Logmein123. Vet inte hur de sedan gör då jag bara drev med dem och de slängde på luren efter en bra stund. Så vet inte om en honeypot fungerar för att infectera, reverse botta deras nät. De är inte från Indien btw, det är ifrån afrika de ringer. De har samma typ av accent där nere.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

De försöker mha social engineering få dig att installera en RAT på din dator... the oldest trick in the book....

Och förresten... vad har ni gjort för att dom ska ringa er? Till mig ringer det bara en massa jeppar från tex Front och vill sälja kalsingar...

Man gör ingenting de sitter med en svensk telefonbok och ringer upp nummer efter nummer, ibland måste de få napp... Men fasen va underhållande de är för jag lyckades spela med men när man upplyser om att man vet om vilken scam det är så fortsätter de och försöker att lura en... Men det krävs inget dator genie för att förstå vad de håller på med...
En rolig fråga jag ställde var "om ni vet att jag har win vad är min IP?"

Men kan ju förstå hur de som inte vet skillnaden mellan dator och data.. kan gå på sådant här.. Som tur är har jag om och om igen tjatat in i familjen "'är det något dator problem, fråga MIG! gör ingenting" Visst får man dumma frågor men har hellre dumma frågor än försöker återskapa en en trashad virus dator...

Men ska sätta upp en virtuell maskin så jag är beredd för nästa gång... För en gång är ingen gång...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ctrl:

När de ringde mig för toklänge sedan så ville de köra remote via Logmein123. Vet inte hur de sedan gör då jag bara drev med dem och de slängde på luren efter en bra stund. Så vet inte om en honeypot fungerar för att infectera, reverse botta deras nät. De är inte från Indien btw, det är ifrån afrika de ringer. De har samma typ av accent där nere.

Ja då måste de ha slående lika dialekter då för kvinnan som ringde hem hit för några veckor sedan lät verkligen Indisk.

Permalänk
Medlem

Fick ett litet samtal jag också idag.

Tydligen något problem med mitt Windows 7 dator (om jag förstod snubben rätt, han var sämre på engelska än mig). Lyckades dra ut på det hela i ca 25 minuter.

Grejen är ju att alla familjens maskiner har en frukt på sig + en Hackintosh server. Det lät INTE som att den hjälpsamme Microsoft killen var så väldigt impad när det gick upp för han.

Men det är ju trevligt med lite sällskap när man njuter första kalla efter jobbet.

Permalänk
Medlem

om han var indier skulle du svarat, Thank you come again, med indisk brytning som i the simpsons

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Fick ett litet samtal jag också idag.

Tydligen något problem med mitt Windows 7 dator (om jag förstod snubben rätt, han var sämre på engelska än mig). Lyckades dra ut på det hela i ca 25 minuter.

Grejen är ju att alla familjens maskiner har en frukt på sig + en Hackintosh server. Det lät INTE som att den hjälpsamme Microsoft killen var så väldigt impad när det gick upp för han.

Men det är ju trevligt med lite sällskap när man njuter första kalla efter jobbet.

Inte konstigt han ringde, du har ju fått in "rutten frukt viruset", bara kasta och köpa nytt

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Inte konstigt han ringde, du har ju fått in "rutten frukt viruset", bara kasta och köpa nytt

Så ja nu ska vi inte tala illa om Apples produkter. Faktum är att man känner sig redigt mycket säkrare bakom spakarna på en Mac en på en Windows PC när man är ute och surfar.
Nu är jag varken ett Apple fanboy eller Microsoft fanboy men rent säkerhetsmässigt vinner Apple med hästlängder.

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Så ja nu ska vi inte tala illa om Apples produkter. Faktum är att man känner sig redigt mycket säkrare bakom spakarna på en Mac en på en Windows PC när man är ute och surfar.
Nu är jag varken ett Apple fanboy eller Microsoft fanboy men rent säkerhetsmässigt vinner Apple med hästlängder.

Vad jag vet så är det väl inte säkerheten i osx det handlar om i det fallet utan snarare att intresset av bryta sig in är lägre så att säga.

Permalänk
Inaktiv

När dom ringde hit var samtalet från Förenade Arabemiraten

Permalänk

Får man fråga vad en virtuell maskin gör? xD

Permalänk

har fått 3st nu senaste veckan, en från tyskand, och två från indien. Det är uppenbart att de som ringer bara är anställda till något det egentilgen inte fattar, de läser ur ett manus, men de är bara där för de ynka pengarna de får. så det bästa man kan göra är att då dem o förstå att de dem gör är dåligt, det vill säga slänga på luren dirr.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1097811...

Kanske låta dum och säga att vad bra att ni ringer från den indiska restaurangen, jag skulle prescis beställa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

har fått 3st nu senaste veckan, en från tyskand, och två från indien. Det är uppenbart att de som ringer bara är anställda till något det egentilgen inte fattar, de läser ur ett manus, men de är bara där för de ynka pengarna de får. så det bästa man kan göra är att då dem o förstå att de dem gör är dåligt, det vill säga slänga på luren dirr.

Har också fått konstiga samtal. Jag svarar som vanligt med "berg" Kanske därför dom lägger på och säger good bye med en kvinnlig röst. Nu är det inte så konstigt att jag svarar "Berg" varje gång. Jag bor faktiskt fortfarande hemma. Dom vägrar säga något i luren haha.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de har taskig support alltså.

De visste inte vad varken PPC eller Alphaversionerna av NT 4 var för nått, de klarar inte win 3.1, Netware 4.11, warp 3 eller Warp4. Nästa gång tror jag att jag ska hävda AIX
Eller ska vi dräma till med OpenVMS?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Så ja nu ska vi inte tala illa om Apples produkter. Faktum är att man känner sig redigt mycket säkrare bakom spakarna på en Mac en på en Windows PC när man är ute och surfar.
Nu är jag varken ett Apple fanboy eller Microsoft fanboy men rent säkerhetsmässigt vinner Apple med hästlängder.

Bara surfa med Opera så slipper du virus och skit. En Mac är inte säkrare än en PC för en erfaren användare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Varför får alla andra ha roligt, men inte jag...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Får man fråga vad en virtuell maskin gör? xD

Om du inte menar något syfftnings fel så:
En virituell maskin gör att man kan köra så kallat "guest OS" (gäst operativsystem) dvs. först har man sitt vanliga OS men man behöver (av någon anldedning) köra ett annat samtidigt på samma dator tex man har Win 7 men behöver testa (eller vill "privata surfa" utan att få virus på burken) linux tex så laddar man ner ex VirtuallBox och en kopia av linux startar VirtualBox som låter dig skapa en "virtuell hårddisk" som man installerar sitt guest OS på...
Virituella maskiner kan man använda till mycket tex för att köra diverse saker som man inte litar på utgivaren eller för "privata saker" som man inte vill ska synas eller råka få med något virus/trojan. den virtuella hårddisken hålls separat och man kan föra över mellan sitt vanliga OS och det virtuella men är ingen större möjlighet för något virus/trojan att ta sig ur...
Men även för att tex låta flera användare använda samma dator samtidig utan att störa varandra...

Wikipedia är dock bättre på att förklara sådant här än mig.
(Annars gör en virtuell maskin ingenting eller allting beroende på vad för "maskin" det är )

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Varför får alla andra ha roligt, men inte jag...

Haha, om du vill kan vi nog hjälpa dig och ge dem ditt nummer nästa gång och säga typ "min vän hade lite problem med precis det där, kan ni ta och ringa honom/henne"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Varför får alla andra ha roligt, men inte jag...

Hahaha det är väl bara sätta igång och ha roligt. Det är ingen skoldans vi är på där man väntar att bli uppbjuden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Haha, om du vill kan vi nog hjälpa dig och ge dem ditt nummer nästa gång och säga typ "min vän hade lite problem med precis det där, kan ni ta och ringa honom/henne"

SNÄLLA GÖR DET!!!!!!!!!!!!!

Skrivet av Black Zero:

Hahaha det är väl bara sätta igång och ha roligt. Det är ingen skoldans vi är på där man väntar att bli uppbjuden.

Menar du att man kan ringa upp dem och få support..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

om han var indier skulle du svarat, Thank you come again, med indisk brytning som i the simpsons

Skrivet av Erkapekka:

Får man fråga vad en virtuell maskin gör? xD

Du hör ju på namnet, den är virtuell! men TS gav en mycket mer detaljerad förklaring ifall det var det du var ute efter

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]